1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580576 inlägg · 6216 ämnen

Silly season 15/16

« · 1667139 Till forumet


Silly season 15/16
Det blir intressant att se vad som händer med nuvarande trupp och en eventuell krympande spelarbudget.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Jag har haft en mycket trevlig hockeylördag i Oskarshamn! 35st räknade jag till på borta stå. Utöver det så sprang man på en del tikare som hade sittplats. Bla en farbror som påstod sig var bekant med bla Ante Karlsson och hans grabb som för övrigt spelade idag... Timrå ik lever! Vi finns på plats över hela landet! Återigen cred till RV killarna som tar en sådan här resa för att se lite hockey live och sedan ta returtrippen på det! Härligt att se er! Jag känner inte någon här utanför hs världen så det var en bonus att få lite ansikten att koppla till texterna!

Vilken jäkla resa det har varit iår alltså! Vi var bra sedan var vi kass och sedan var det bra igen! Nu lägger man det här årets upplaga av Timrå ik i malpåsen och börjar snegla framåt så sakteliga. Först ska eon krängas och sedan skall jag ta med familjen och dra utomlands och tjuvstarta sommaren. Sedan borde vi ha påbörjat underskrifts insamlandet inför nästa års trupp...

Jag konstaterar att jag likt Småland och några fler gärna ser att vi får in lite fler stora killar till nästa år. Sådana som kan stå upp när det med tyngd när det behövs för att bromsa motståndare. Jag skulle tro att vi offensivt kommer att få se samma hot som iår. Någon riktigt vass knekt (Hult) samt någon riktigt het egen talang på väg uppåt! Utöver det är det väl bara att försöka bygga med olika spelares starka sidor för att få till en fungerande helhet. Jag hoppas att man fortsätter att ha skridsko åkningen som signum till nästa år.

Det tar bort möjligheten till att alla ska vara groffsingar men det är härligt att se framför allt i matcher som idag hur vi till slut åker ner motståndaren.
Jag vill ha in en eller flera killar i den nya truppen som är mer skottsugna och som gärna nyper till dubbelt så ofta som medelspelaren i Timrå gjort det här året.

Jag tänker sätta mig o kika på årets trupp och skriva ner vad jag känner runt varje spelare och framtiden för denne enligt mig i Timrå ik eller ej. Jag hoppas att fler här inne på boken gör det med! Släpp sargen ni som inte skriver så ofta eller iöverhuvudtaget... Det blir mer skoj när fler av oss delar med sig av sitt tänk här. Det finns sällan något rätt eller fel utan var och ens uppfattning om spelare och situationer på isen mm är juh en människas uppfattning om verkligheten så skriv ner den. Fel stavad eller sär skriven spelar ingen roll! Det här är ingen bok för svenska stavning utan en bok för passionen för Timrå ik!

Tack för årets seriespel och alla härliga samtal här inne!
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
söder över: Som jag har sagt tidigare så är det viktigaste att få in någon tyngre spelare samt att det räcker med att ersätta dom som lämnar med några som kan träffa mål och skjuta direktskott oftare så kommer allting bli bättre än i år.

Jag skulle vilja säga att säsongens största problem har varit ojämnheten och ineffektiviteten, till viss det powerplay också men det går ihop med ineffektivitet. Jag förstår inte varför vi varit så extremt dåliga i förlängning/straffar. Kan även tycka Roger har valt lite fel skyttar samt att jag har saknat pelles patenterade vad har hänt med den?

Mycket har varit väldigt bra också som kreativiteten vissa matcher i anfallsspelet,och farten! Älskar att verkligen åka sönder motståndarna men som sagt så orkar man kanske inte det varenda match. Vi får svårt mot lag som får ned vår fart därav passar det spelet bättre mot topplagen som öppnar upp mer bakåt när dom chansar framåt. Vi måste ha en tydligare plan B nästa säsong. 

Nya tag nu och som jag också har sagt så hoppas jag Sundsvall går upp och Modo går ned, tänk vad spännande HS blir nästa år då!
Vill också avsluta med att jag är extremt lättad över att konkursen undveks och ett stort plus till alla som har jobbat hela säsongen med den där skiten, och att jag hoppas publiksnittet ökar nästa år. 
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
kristoffer: Varför önskar du att Modo går ner?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
hanzon: gissningsvis för att några utav oss timråiter tyckte att våra möten var intressantare än att möta Karlskrona?

Vi gick inte upp så då får ni komma ner...

Mötas på isen borde vi göra iaf! Det är bra för publiksnittet om inte annat...
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
söder över: Ser hellre att vi får möta Modo i shl någon gång i framtiden :)
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

söder över: Jag har funderat en hel del kring nästa års trupp och förväntar mig en del förändringar, vilket Nubben även flaggade för i dagens ST. På forwardsidan kan jag tänka mig en ganska stor spelaromsättning. Emil Pettersson kommer med största sannolikhet försvinna och jag tror detsamma gäller med Ludvig Nilsson.

Sedan finns det troligen en handfull forwards som inte kommer att erbjudas nya kontrakt. Jag kan inte tänka mig att Andreas Molinder har någon framtid i föreningen och jag har också svårt att se att spelare som Åsell och Nyström blir kvar. Personligen så är jag tveksam till Jeremy Boyces vara eller inte vara. Jag tycker att hans utveckling har stagnerat fullkomligt.

Hallin har kontrakt över nästa säsong och jag hoppas att man kan förlänga med Hult, Persson, Westin, Öhrn och Wedin. Emil Berglund har jag blandade känslor inför, men jag skulle inte bli besviken om han blev kvar.

Angående nyförvärv så förmodar jag att man kommer att plocka upp några juniorer och då finns det väl förhoppningsvis några kronor över till mer meriterade spelare. Själv skulle jag inte ha något emot att locka tillbaka Nisse från Malmö. För övrigt så har värvningarna från Division 1 hittills fallit väl ut - kanske man kan hitta någonting där... Till sist har jag även förhoppningar om att man kan få in någon transatlant med intensiv spelstil. Det finns bland annat några intressanta spelare i danska ligan.

Backsidan har varit en akilleshäl hela säsongen och jag hoppas att man kommer slippa spela med forwards på backplats under den kommande säsongen. Precis som på forwardsidan så hoppas jag på lite tyngd även bland backarna. Offensiva backar i all ära, men jag tycker att man ska säkra bakåt i första hand.

Målvaktssidan är ett problem. Själv skulle jag kunna tänka mig att man satsar på Iilathi till nästa säsong. Norja ser jag helst att man inte förlänger med - han har varit alldeles för ojämn i mina ögon. Sedan så skulle det så klart vara ännu bättre om man kunde värva Joakim Lundström från Leksand, men det blir nog för dyrt.

Skit i samma. Vi överlevde konkurshot och spelar i Allsvenskan nästa säsong. Bara att få spekulera om framtiden känns på något sätt som en förmån.

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
hanzon: Borde väl säga sig självt? Timrå-Modo länsderby. 

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
jå1: det håller jag med om... Men var sak har sin tid... Även modister kan må bra på lång sikt av ett ödmjukt kämpande i ha! Jag har tänkt på en sak... (Wow jag vet) hur skoj var det att vara slagpåse i Shl... Dom skulle trivas i våran liga med snabba spelvändningar och mer öppna ytor!
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
kristoffer: Modo borde spela mot Timrå inför kvalspelet för att känna sig för, så dom inte ligger och slöar till.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

Min syn på saken:


Adam Ohre                            Förlängt

Mika Norja                             Inte förlängt


Robin Persson                        Förlängt

Didrik Strömberg                   Förlängt

Jens Westin                           Förlängt

Tommy Stenqvist                   Inte förlängt

Mattias Nilsson                      Förlängt

Andreas Borgman                   Inte förlängt


Per Hallin                              Kontrakt

Johan Persson                      Förlängt

André Hult                            Förlängt

Emil Pettersson                     Till Modo

Daniel Öhrn                           Förlängt

Emil Berglund                        Förlängt

Jeremy Boyce-Rotevall           Inte förlängt

Andreas Molinder                   Inte förlängt

John Westin                           Förlängt

Calle Åsell                             Inte förlängt

Erik Nyström                         Förlängt

Ludvig Nilsson                       Förlängt

Oscar Johansson                    Inte förlängt

Anton Wedin                          Förlängt

Kommentera

Sv: Silly season 15/16

Laken: Ludvig Nilsson är nog i stort sett klar för Färjestad redan så han kan man nog släppa, enligt Mr Madhawk då, vilket väl minst sagt får betraktas som en tillförlitlig källa.

Har för mig att jag sett någon annan tweet om det förut men hittade bara denna nu:

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Laken: Hur tänker du med Borgman förresten?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Knylan: Det är mycket möjligt men det här är hur jag tycker Timrå IK ska agera.

Borgman är ett gränsfall (som vissa andra) men har lite för många misstag enligt mitt sätt att se det.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Knylan: Just den där tweeten uppfattade jag mest som en anspelning på Familjens förmåga/flyt med sena mål.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
kristoffer: I nuläget och närmast framåt tror jag att starkt Modo med bred trupp är det bästa för Timrå.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Och ett resurssvagt IFSH i HA under något år tror jag också kan föra med sig något bra. Två fullsatta hemmamatcher, två färre bortaresor, stegrad lokal hockeytemp och rivalitet som är bra för klackutvecklingen. Senast var det ett väldigt bra utgångsläge för satsningen från mitten av 90-talet.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

Kongo: Hahaha, ja nu när du säger det. Ja men dåså. Då finns det möjligheter att behålla honom då, igen. Även om jag tror att det finns x antal klubbar som är lite sugna på den där storleken, plus då att han öste in poäng tidigt i höstas vilket nog gjorde många väldigt sugna. 

Kommentera

Sv: Silly season 15/16

Vi har nog mer att vinna på Modo i Elitserien, hamnar de i Allsvenskan är det ju slut på spelarlån från dem. Som derby kanske inte Sundsvall känns så hett längre då våra senaste derbyn varit mot Modo, ge det ett någon match så blir det nog riktigt bra.

Dessa matcher lär klart vara de man pratar om på arbetsplatsernas fikapauser i närområdet, kommande säsong. Gratis marknadföring! Jag börjar redan få upp pulsen vid bara tanken på diskussioner.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly season 15/16

mina tankar angående truppen och potentiella nyförvärv

(#1        Jonathan Iilahti)

(#30 Mika Norja)

 

Målvaktssdian är svår vet inte vem av Norja och Iilahti jag skulle välja, Norja har ett options år men jag vet inte om man bör utnyttja det, han har en hög högsta nivå men lägsta nivån? Nja. Ilathi är väldigt smidig och var bra dom två matcher han gjorde. 

Ohre möjlig andra keeper. 

 

 Möjliga nyförvärv

Johan Mattsson, Björklöven (Djurgården) 22år 

Två i Dif ifjol utlånad till Björklöven i år där det blivit 17 matcher, kontarktet med Dif går ut. 

www.eliteprospects.com/player.php?player=20050 

 

Tim Harrysson, Kumla, div.1, 23år 

Har stått några säsonger i rad i ettan nu och gjort det hyfsat fram tills den här säsongen då han verkligen blommat ut och stått för fina 93,4 i räddningsprocent. 

www.eliteprospects.com/player.php?player=13220

 

 

 

 

          

#55 Andreas Borgman

#51 Mattias Nilsson

#6        Robin Persson 

#33 Tommy Stenqvist

#9         Didrik Strömberg

#18 Jens Westin 

##          Ny 

##          Ny

Förslag på nya backar 

Dennis Persson Modo 26 år

verkar dock ha varit helt ok, i modo sett till en tydligen låg lånekostnad, men är ändå tveksam till att Modo förlänger samt att övriga shl lag är intresserade, har redan gjort en säsong i laget och har även brorsan här.

www.eliteprospects.com/player.php?player=4568

 

Johan Pettersson ,Kalix (Div.1) 25 år

Testade på allsvenskt spel för två år sedan i Karlskrona, dock utan framgång. Han har sedan gjort två väldigt starka div.1 säsonger, denna säsong gjorde han 21+18=39 på 34 matcher dock i div.1 norra som ses som en relativt svag serie, men han fortsatte att producera även i allettan där det blev 6+5 på 14 matcher, är rightare. 

www.eliteprospects.com/player.php?player=4467

 

Gustav Backström Örebro, 20år 

Ganska stor tvåvägsback (187cm och 86kg) har varit en helt ok poäng plockare två säsonger i rad i örebros j20 superelit lag, har även fått chansen några matcher i a-laget där han denna säsong  +- 0, dock så kan han ju ha suttit mycket på bänken under säsongens 8 shl framträdanden. Men han har nog utvecklingspotential. 

www.eliteprospects.com/player.php?player=32195

 

Kommentar: man behöver starta säsongen på fler backar. 

Av den befintliga backsidan så tycker jag att alla fem backar som var ordinarie under hela säsongen (räknar inte med Stenqvist, Modo lån eller juniorbackar som bara gjorde enstaka framträdanden) kan få förnyat kontrakt, det skulle utgöra en bra stomme, och om man då lägger till Stenqvist som jag tycker förtjänar chansen när han kommer tillbaka från sin skada, för där har man en spelskicklig back som förhoppningsvis tar kliv kliv i utvecklingen. Sedan så behöver man en, kanske två backar till och då är det viktigt att en av dom är en offensiv back med ett bra skott, Gärna rightare. Jag har svårt att se att Filip Lander eller Oskar Brändström får alagskontrakt nästa säsong eftersom att båda är 95 alltså ej juniorer säsongen 15/16 vilket gör att det blir svårare att varva lite A-lagspel med juniorspel.

 

          

#22 Emil Berglund

#23 Jeremy Boyce

#8        Per Hallin 

#46 Oscar Johansson 

#10 Johan Persson

#57 Anton Wedin

#25 John Westin

#19 Daniel Öhrn 

##          Ny 

##          Ny 

Spelare som kan bli svåra att behålla men som jag hoppas att man lyckas 

#12 Andreé Hult

#41 Ludvig Nilsson

 

 

Juniorer att flytta upp vid skador: 

Anton Nyström 

Elias Pettersson

Jonathan Dahlén 

 

Förslag på nyförvärv: 

 

Oskar Fredriksson Kiruna Div.1, 22år 

Vräkt in mål och poäng i ettan 37+21 på 31 matcher, fortsatte även att göra mål och poäng i vårserien 11 mål på 10 matcher, är en spelare som jag hoppas skulle kunna tillföra mycket i rätt omgivning . Har även spelat i saik i junioråldern

www.eliteprospects.com/player.php?player=19800

 

Tony Lagerström, Åker/Strängnäs Div.1, 26år 

Före detta stortalang som varit på gång till klubben tidigare, har spelat med både ssk och Mora i allsvenskan förut och gjort det bra, men dom två senaste säsongerna har han tillbringat i ettan med Åker/Strängnäs det har blivit 110 poäng på 68 matcher i grundserien, han har gjort väldigt många assist så han är inte direkt den skytt som man kan önska, men han är spelsckilg och skulle nog tillföra mycket i det offensiva. + för storleken (187 cm och 90 kg)

www.eliteprospects.com/player.php?player=3696 

 

Fredric Weigel, Haninge div.1, 22år

F.d Djurgården centern som ej fick göra så många framträdanden i A-laget har dom tre senaste säsongerna vräkt in poäng i ettan, är precis som Lagerström framförallt en framspelare. Weigel känns som en spelare som är mogen för spel i HA 

www.eliteprospects.com/player.php?player=10388

 

Mattias Åkesson Troja, div.1, 25 år 

En spelare som jag tyckte var riktigt bra när Troja spelade i allsvenskan, känns som en spelare som absolut skulle kunna lyfta sig och göra ca 20-25 poäng som han gjort i as förut, väger 90 kilo så han lär vara ganska tuff att möta, jag ser honom som en ersättare ifall man tappar Ludvig Nilsson

www.eliteprospects.com/player.php?player=5008 

 

Simon Olsson, Lörenskog, Norge, 25år 

Liten, teknisk och kvick forward som spelat i HA förut där han haft lite berg och dalbana, och blandad bra säsonger med svagare, spelade förra säsongen i Asplöven där han gjorde 33 poäng iår så spelar han i norska högsta ligan i Lörenskog där han han snittade en poäng/match 

 

Kommentar: det blir viktigt att behålla Nilsson och Hult. Pettersson kommer bli svår att ersätta. Så en ersättare till honom får bli prio ett + en offensiv spelare istället för Molinder, Johan Persson hoppas jag även att man behåller, dock kan det finnas intresse från andra klubbar, Wedin bör man ha en bra chans att behålla vilket jag vill att man gör. John Westin blev jag riktigt imponerad av så han bör man ha kvar. Oscar Johansson gjorde en förhållandevis svag säsong men lyfte sig lite på slutet, jag tycker att han förtjänar en ny chans eftersom att han har ett stort hjärta för klubben och bevisligen har målskyttet i sig även om det inte lossnade denna säsong. 

 

Oskar Söderberg, Modo j20, 20år 

Gjort mycket poäng i modos juniorlag dock utan att få chansen till sin egna stora besvikelse, kan bli en flipp kan bli en flopp 

www.eliteprospects.com/player.php?player=38885

 

Spelare som lämnar:

#26 Calle Åsell, dåligt med speltid redan i år och ej jätteimponerande

 

#14 Emil Pettersson, lämnar för shl, blir riktigt tuff att ersätta

 

#24 Andreas Molinder, varit ganska bra i år främst i defensiven men i den roll han ofta användes i så behöver man en offensiv spelare istället 

 

#28 Erik Nyström, duktig tekniskt, men fick inte riktigt till det under säsongen.

 

 

Möjliga kedjor 

 

Ilathi/Norja/Mattsson/Harrysson

 

Nilsson - Stenqvist 

R.Persson - J.Pettersson 

Strömberg - Westin 

D.Persson/Backström - Borgman 

 

Hallin - Hult/Lagerström/Weigel - Nilsson/Åkesson

J.Persson - Weigel/Lagerström - Olsson/Fredriksson/Söderberg

Wedin - Öhrn - Johansson 

Berglund - Boyce - Westin 

 

Kommentar: får precis som ifjol lita på utveckling men det är ju vad ekonomin tillåter. På pappret så skulle laget vara lite svagare än ifjol i och med tappet av Pettersson, försvinner även Hult och/eller Nilsson så blir det tufft ser man på "nyförvärven" så skulle jag se Oskar Fredriksson och Oskar Söderbeg som tvp stora chansningar, Weigel är också en chansning dock kanske lite mindre, däremot så vet man ungefär vad man kan få ut av Olsson och Åkesson, Lagerström bör också kunna gå in och garantera ett bra jobb. På backsidan så skulle nog D.Persson vara en stabil back i as medans Backström och Johan Pettersson skulle vara chansartade.


tränarsidan: Jag tycker att Forsberg och Öhman ska få nytt förtroende, samtidigt som det skulle vara spännande att få in vår fd spelare och numera Kalix tränare Robin Lindqvist i staben.

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
EArk: Eftersom vi troligen kommer förlora en del meriterade spelare så skulle jag kunna tänka mig en värvning av Ryan McDonough, för närvarande i danska Odense. Jag får lite Chris Abbott/Jacob Lagace-känsla i det fallet. Han kanske väger lite lätt, men det går att ordna med ordentlig sommarträning. 
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Vargher85:

Här kommer er tung gammal powerforward som pöjken Perra sparka!
Lirar nu i Vitryssland, men behöver nog lite ombyte innan drickat och kvinnorna tar över :-)
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
SMÅLAND: Jag är av uppfattningen att Corso är en grym spelare. Det är väl personligheten man kan sätta ett frågetecken för.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Vargher85: Jag tänkte mest på rutinen och det kanske behövs någon med den personligheten som river runt lite i laget?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Den här gångna säsongen har varit häfftig såklart. Den slutade lite tomt men jag ska försöka ta fram några mysiga minnen...

Vilket lag var det som tillslut lyckades göra mål på vårat boxplay!? Helt sjukt tajta i den spelformen istortsett hela jävla säsongen i enda! Det var ett tag sedan vi fick vara stolta över den delen. Minns gärna slut delen av våran elitserieepok... Varenda tagen 2a kändes som ett mål i arslet...

Vidare har det slagit mig att vi gör väldigt många skitsnygga mål! Riktiga highlight specialare! Några hederliga krigarmål blev det men ett par riktiga uppsnurrningar med högt passningstempo och snygga avslut som heller inte riktigt varit något signum de senaste åren. På många sett känns säsongen som ett steg i rätt riktning även om våran tabellposition till slut känns dålig.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Nu helt utan ordentlig betänketid (tankeverksamhet är för proffs jag är amatör) tänker jag köra min syn på behåll/kasta bort...

Norja: starten var bedrövlig han var en enorm besvikelse! Spelade på en nivå som bara känns pinsam tillochmed i HA!
Oförlåtligt för min del! En målvakt måste alla kunna känna förtroende för annars faller så många delar av spelet. Modo's utlånande av Reidar var avgörande för att inte Timrå IK skulle tappa all tro på sig själva vissa delar av säsongen! Han spelar upp sig rejält efter jul och då kommer övriga delar på plats i spelet med. Sista 3matcherna han står känns han inte säker men då är laget starka åt honom isst frånsett Haparanda-affären då... Slutsats blir att jag inte vill se Norja i kassen hos Timrå IK nästa år.

Ohre: har jag sett för lite av för att såga längs fotknölarna. Han hade väl något inhopp som han klarade fint men han kommer att vara kvar inom Timrå IK ändå antar jag.

Iilahti: Har spelat för lite för att sågas med. Han reagerar ruskigt snabbt men kastar mycket returer omkring sig med det funkar inget vidare med en lätt vägande backbesättning som får problem att städa bort motståndare i slottet. Spontant nej tack...

Jag summerar målvakteriet med att öppna för en ny uttalad 1a keeper och att man jobbar in ohre som 2a keeper då han får bra betyg från sina j matcher. Hur ska vi kunna säga att vi satsar på och har förtroende för våra egna produkter utan att visa det i verkligheten?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Backar

Robin Persson: Jag är väldigt tacksam att Robin valde att stanna hos oss även i allsvenskan han är en härligt intensiv närkamps kämpe! Har burit hela backbesättningen med sin skridskoåkning och trygghet i agerandet vissa perioder av de senaste två säsongerna. Offensiven är svart dock. Här är Robins kanske enda svaghet. Jag vill se att en back från de 2 första paren har lite mer offensiv i sig att kliva ner på borte stolpen när tillfälle ges och ett slagskott som sitter på mål med hög hastighet. Jag ser gärna Robin i nästa års trupp med. Dock inte för någon jättestor del av spelarbudgeten. Har han en hög prislapp så säger jag NEJ TACK!

Didrik Strömberg: I mina ögon är detta våran bästa back i år. Inte särskilt graciös kanske men ack så viktigt. Stenhård att möta oftast på gränsen till det tillåtna. Stor men relativt rörlig! Gör bra med poäng för att vara back i ett lag som ställer frw's på isen under pp. Didrik sitter på egenskaper som även spelare som Pär Hallin Oscar Johansson och Anton Wedin har. Han kan på egen hand påverka en matchbild. Åtminstonde inleda en förändring. Hans fysiska spel tvingar fram aggrisivitet och irritation hos motståndare och ur det föds känslor och ett spel på isen som tvingar upp tempo även hos sin lagkamrater. Didrik måste finnas kvar nästa år! Så är det! Här finns en jättebra grund. Killen är ung och fortsätter han att ta sådana här kliv i sitt spel så ska vi vara glada om vi får se honom i allsvenska så länge till.

Jens Vestin: har varit nyttig utan att sticka ut särskilt mycket. Har petat in lite poäng och går sällan bort sig i försvarsarbetet men absolut inte oersättlig. Jag tycker tempot är lite för lågt ibland och han känns inte sådär het och passionerad på isen men ja... Nej jag vet inte riktigt... Har inget särskilt att gnälla på... Jag vill se en starkare trupp till nästa år och grundat på det så säger jag nog nej till förlängning här. Jag vill se något åt didrik hållet isst tung fysisk back som kan slå ett bra första pass ur egna zonen...

Tommy (Tommytommytommy) Stenqvist: har vi en kropp som inte är till hockey här eller? I tre år nu har jag sett och hört att det här blir lagets stora utropstecken inför kommande säsong och alla de tre åren har han slitit med enorma skadebekymmer så hur gör djur? Ja det är klart att grabben ska ha en chans till om han känner att det mentala orkar med en ny satsning. Det kan inte bli tal om någon särskilt tilltagen lön här dock då man är högst osäker på vart Tommy står hockey mässigt. Det finns dock gott om latebloomers särskilt på baksidan inom hockey och enbart därför ser jag gärna att han får chansen. Jag vet att detta inte är en stor och tung back utan här ser jag offensiven och pucktransporter som argument till förlängning.

Mattias Nilsson: lite samma som med Vestin här då... Jag tycker inte att fysiken är tillräcklig här det blir ofta lite för mjukt helt enkelt. Samma argument som med Jens alltså. Jag vill se en starkare backuppställning nästa år och därför nej till 51an.

Andreas Borgman: etablerade sig iår och ska enligt mig vara kvar och utvecklas vidare. Andreas är likt Didrik en talang som tar stora och snabba kliv framåt i utvecklingen och i en förening som satsar på ung killar helst feån de egna leden är Andreas given i framtiden. Ja till honom!


Lånet Albin Carlsson har man fått se en längre period i Timrå IK nu och jag tycker att det är bra att han inte tillhör oss! Det är ganska mjukt trögt och ofokuserat här om ni frågar mig. Det drälls rätt mycket med pucken och tar lång tid i anfalls spelet här... Tackar Modo för Albin men han behöver upp ett par knäpp för att var en bättre allsvensk back.

Det var målis o backarna...
Forward sidan sjuter jag på lite. Nu måste jag sova lite imorgon är verkligheten ikapp...
Jag avsluta med att påminna om att jag vet att mina åsikter är mina och absolut ingen sanning utan bara min känsla runt spelarna. Ni som läser har era egna reflektioner som inte är mindre riktiga än vad mina är.

Inför frw tankarna lämnar jag över en sak att fundera lite på:
Vi vill ofta se att man köper in någon riktig sniper till truppen! Nu senast har det väl varit Andre' Hult. Men tänk om vi redan har en massa slipers som behöver rätt lekkamrat bara? Vem tillför Timrå IK's trupp mest kommande säsong en målskytt eller en notorisk assist kung?
Kommentera


Sv: Silly season 15/16
söder över: Det bränns ju en hel del lägen så en sniper som sätter majoriteten av sina lägen känns inte fel.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
jå1: mm det är sant... Det är en stor anledning till att det nu är färdigspelat...

Om vi lyckats sätta ynka 5 chanser fler i "rätt" matcher så hade vi tryggt inväntat slutseriespelet när man på plats i Oskarshamn hade högt blodtryck och migrän så jävlig att den knappt hunnit släppa efter ännu!


Men jag tänker lite så här:

En målspruta är 9ggr av 10 dyrare än en tydlig playmaker så länge vi inte pratar om någon över etablerad superkändis...

Sedan menar jag att en "riktig" framspelare faktiskt lyfter en hel femma och på alldeles egen han kan få ett pp att leverera godkända stats...

Jag pratar alltså om en kille sätter passen på bladet och inte i regionen runt en medspelare.

En skicklig playmaker får hockey att se bra ut med.

Chansningen är ju huruvida vi kan hitta/behålla spelare som kan träffa mål.

Jag skulle uppskatta ett försök till att hitta en framspelare iaf.
Det vore skoj om det lyckas och en egen produkt kan snabbt utveckla ett vasst målskytte.
Tänk bara på att även Molinder gör mål på bra framspelningar.

Mm det tål att betänkas iaf!
Det är inget fel på att ha en målspruta i truppen heller jag är bara lite orolig över dipparna som kommer även hos dem. I år har vi förvisso sett att ganska många spelare klarar av att göra mål.

Jag har inte glömt linkans flippmackor... Hehe
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
söder över: Jag håller med. En playmaker står högst på önskelistan. Drömmen vore att göra samma typ av klipp som med Micke Lind, nån som inte riktigt fixar tempot i SHL. Men sånt kräver bra scouting och jag är inte säker på att Nubben är rätt man längre. Tycker vi borde skaffa oss en ny sportchef, någon ung med stenkoll och ett brinnande intresse.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

söder över: Angående målskytt så saknar jag en Robban Carlsson-typ. Han gjorde en hel del mål, men knappast som en följd av några sniperegenskaper, utan för att han gav sig in i gröten och typ ramlade in en puck från en halvmeter.

Tittar man på framgångsrika målskyttar i Timrå genom tiderna såvill jag gärna framhäva Martin Sonnenberg. Inte heller han var någon Brett Hull, men han visste var han skulle stå för att peta in puckarna.

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
hubbenorlen: om du håller med mig så håller jag med dig. I sann miljöpartistisk anda!

Inget direkt ont mot nubben men samma för yngring som laget/föreningen genomgår vill jag se här med. Inte så att en 24 åring behöver ta över men 30-35 vore en yngre kille. Sedan i våran bantade organisation är det kanske inte så att vi behöver ha en ren sportchef utan snarare något åt scout hållet där nollan eller en "styrelse" utav tränare nollan scout och ordförande är den beslutande delen. Man kan juh ta möten över telefonen med... Man behöver inte längre mötas fysiskt för att nå överenskommelser
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
söder över: Låter som om du beskriver Jimmy Hamrin!
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
hubbenorlen, söder över: Det handlar om scoutning x resurs x lagbygge. Tror inte Micke Lind då och utebliven Micke Lind nu enbart handlar om förmågan att scouta.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Vargher85: säg inte sonnenberg... Jag får myslimpa i en månad bara jag läser det namnet....

Vilket jävla proffs!

En dröm på isen och en dröm för supporters och en dröm för media.

En drömvärvning för föreningen en gång i tiden...

Han fick också en knätackling av en hvspelare...

Han hade dock mer än rätt inställning han hade jävligt fin blick för spelet asså! Dropp pass till back som slaggar på medans han glider mot mål och skymmer tyder på redig offervilja och tilltro till sina lag kamrater... Sonnie var nog ihop med pyrret det mest kompletta element vi haft här... Under modern tid.

Visst hade Martin en riktigt vass förmåga framför målet men det handlade inte om ren brunkar mentalitet utan härlig känsla för var och när!

Jag brukar än idag gå in o kika på den här:



Godis
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Kongo: Inte bara så klart. Men med bra scouting minimerar man ju risken att värva floppar. Jag vet enligt säker källa att scoutingen av spelare har minskat rejält sedan Eliteprospect dök upp. Många sportchefer baserar helt enkelt sina värvningar på stats. Det kan ju förklara att vi på senare år haft en hel del spelare som ser bra ut på papper men har tveksam attityd och funkar mindre bra i grupp.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Kongo: när du blandar in mig måste du utveckla dig mer lite som om du vill förklara något för en småtrög 18åring...
Var mer ingående... :D
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
hubbenorlen: jag uppfattar inte alla saker på samma vis alltid med det sagt skulle jag inte tordas gå i döden för mina "sanningar"

Jimmys engagemang och brinnande intresse för alla delar av hockeyn skulle jag aldrig ifrågasätta dock...

Jag skulle inte vara motståndare till en sådan roll åt Jimmy iaf!

Sedan finns det ju endel "profiler" att bolla idéer och spelare ihop med som Ulf Dahlén tex ganska nära inpå våran förening. Det skadar nog inte att försöka alla vägar för att hitta framtidens Timrå IK spelare...
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
söder över: när man minns tillbaka på lyckade transatlantförvärv, Sonnenberg och Manderville vilka lirare!! Corey hirsch var ju inte direkt kass han heller när han var hos oss.

Nubben ge oss en kanadick!!!!
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Sputnik: Förutom dessa, är det bara sopan de Rouville som varit kanadicker på 2000-talet? Minns inga flera..
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

157620:

Han den där som ville ha skottat utanför garageinfarten då?

Edit: Ja, Daniel Corso alltså.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
157620: vi har väl haft en transatlant med svensk klingande efternamn som också gjorde en rätt svag tillställning under några problem fyllda månader?

Den snubben måste ha varit EP scoutad!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Daniel Bellissimo är också född i Kanada.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Liksom Mathew Robinson.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Jaji, där fick man i alla fall ihop tre ytterligare kanadensare som spelat för oss på 00-talet. Det har varit så oerhört många spelare som passerat revy under våra elitserieår att man lätt har glömt hälften och ibland blir lite överraskad när man ser vilka spelare som representerat föreningen. Vi hade verkligen en ny storhetstid där under flera år. Detta tänker man inte alltid på i dag nu när vi har betydligt mindre namnkunniga lirare i laget.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
DJ Hemp: må så vara men Bella var helylle italienare! Inget mer än så... Robinson var allt annat än Nordamerikansk i sin speltid. Bra höstas nivå riktigt bra på rören men relativt svag på avslut... Ingen slump att han valt EU som plantskola. Han var bra för sin storlek i det fysiska spelet men han hade svårt att flyta på starka killar så som Mats lavander...
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

söder över: Jamie Lundmark i all ära, men inte rosade Lee Jinman marknaden heller direkt. Och sedan har vi Blake Sloan, fast han var amerikan.

Man kan också lyfta fram Wade Bergman som en mindre lyckad värvning, men han ska ha all cred för att han gav allt när han väl fick spela.

Men jämför man med tjeckerna som har spelat i Timrå (12 st mot 11 kanadensare) så har kanadensarna gjort betydligt större avtryck. Så jag är helt och hållet inne på det kanadensiska spåret.

Kommentera

Sv: Silly season 15/16

söder över:

Tja, "Bella" har dubbla nationaliteter (Italien/Kanada) och är född i Toronto, så nog kan man kategorisera honom som minst 50% kanadensare. Sedan om man är transatlantisk i sin spelstil eller inte (Mat Robinson) var inte riktigt frågan, utan bara om vi haft några fler kanadicker på 00-talet. : )

Kommentera

Sv: Silly season 15/16

söder över: Robinson är i särklass den bästa värvningen som Linkan gjorde som ren värvning betraktat då ingen hade koll på honom och han spelade för småpengar. Skulle ranka honom väldigt högt bland de backar som spelat i TIK från 2000 och framåt. Fullkomligt fenomenal skridskoåkning. Hade han spelat här när laget var bättre så hade man haft starkare minnen av honom, sista året slutade han t.ex. tvåa i interna poängligan på 23 poäng. Allt som skedde där från 2010 och framåt känns som ett töcken.

Lite andra lösa transatlanter från 2000 och framåt: Kevin Hodson (Kanada), Ed Ward (Kanada), Lee Jinman (Kanada), Blake Sloan (USA), Nate DiCasmirro (USA), Jamie Lundmark (Kanada). Sen har vi då förra säsongens Wade Bergman, kanadick. 

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
DJ Hemp: Man skulle nog kunna beteckna honom som 99% kanadick, men med ett italienskt medborgarskap i tillägg. Han sa vid något tillfälle att han kunde ytterst lite italienska.
Kommentera

« · 1667139