1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598789 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 2016/2017

Sv: Silly Season 2016/2017
palleparling: Ingen förlust dock, han behöver ett nytt lag

OlliJanne: har just observerat att Emil Berglund tagit bort sin Timråbild på profilbilden på sin twitter. Han hade den tidigare idag/igår. Vet inte om det betyder något men kanske att han inte blir kvar?

Sputnik: Precis min tanke också!

El Maco: Absolut, helt klart en förstärkning. Enligt Troja-Ljungbys supportrar så var Nielsen deras bästa spelare föregående säsong och han var väl den som stack ut de matcherna jag har sett med Troja. Med en bra sommarträning på det här så kan han utvecklas till och bli en bra back på den här nivån.

El Maco: Tror absolut han kommer vara en förstärkning om man ser det som att man buter av dom 2. Fernholm Fick jag aldrig något grepp om riktigt. Han är en uttalad defensiv back men han var en säkerhetsrisk bakåt tar inte för sig i närkamper trots sin storlek. Nja han blir inte svär att ersätta.

Fernholm ut, Nielsen in känns väl som en förstärkning?

Hoppas han kan kliva upp och klara det defensiva. Om skottet är så bra som förespeglat lör han ju bära sin vikt offensivt.

Puckat: Brynis ersättare kanske?

"Slagskottskungen lämnar ettan för allsvenskan"

Galet bra nyförvärv. Skjuter som en häst sparkar. Ruskigt bra på skridskorna.

Jonatan Nielsen presenterades innan kl 13:00 :) Mönstret fortsätter.

Puckat: Är det vad du tror eller har du hört det?

Sirén kommer stanna.

palleparling: Det vore ju en aning oortodoxt att söka högskola och samtidigt försöka ta plats i ett HA-lag. Har aldrig hört någon som gjort det i den där åldern numera iaf. Var nog vanligare förr när hockeyn inte tog så mycket tid som nu.

Knylan: sant, men men vet ju aldrig, han kanske ska gå högskola och därmed dra iväg

palleparling: Vi snackar nästa säsong.

Knylan: vem är sistaårs junior? Siren? Han har inte tagit studenten än så jo han går i gymnadiet fortfarande.

Knylan: Bobbarnas kan väl vara ett bra ställe att utvecklas i för honom..

Jens Öhman lämnar för nya utmaningar.

Kongo: Han är sistaårsjunior (=ej gymnasist längre) och visade väl egentligen inte något i vintras som befogar att vi ska vika en plats åt honom i a-laget nu direkt. Så jag tror att han väljer att sticka till en klubb där inte konkurrensen kan komma att bli lika hård, från båda håll. Det kommer ju intressanta killar underifrån också.

Klubben vill nog gärna ha kvar honom, men det är ju som det är det där med sistaårsjunisar. De behöver ju jobb, bostad osv. Vore jag honom skulle jag dra till en klubb där vägen till a-laget är öppnare. Vi har redan tre 17–18-åringar ordinarie i laget som alla tre ligger en bit längre fram i sin utveckling.

Knylan: Att man inte skulle satsa på Sirén låter osannolikt. Han lär väl kunna lira vinge?

Knylan: Så kan det kanske också vara. Vet såklart att Sirén är center men jag antog att tanken var att han skulle spela på en kant för att sedan med tiden kriga sig till en centerplats. Även om det kanske inte sker redan under nästa säsong.

Frågan är vart han tar vägen? Förstår såklart att ett stort mål för honom måste vara att spela JVM nästa säsong. Har visserligen dålig koll på den där årskullen men Sirén i JVM känns väl just nu som ett långskott? Lär som vanligt krävas att man åtminstone är ordinarie i Hockeyallsvenskan för att ha chansen att bli uttagen. Men å andra sidan kan det säkert mycket väl finnas andra Allsvenska klubbar som vill ha honom.

Hur bör man lägga upp det hela med vilka som ska spela center nästa säsong? Elias Pettersson och Andreas Molinder som andra respektive tredjecenter känns väl rimligt?

Sedan då? Av befintliga spelare från den gångna säsongen så ligger väl Öhrn närmast till hands att vara fjärdecenter. Men är det den ultimata rollen att placera honom i? Eller finns det någon annan? Emil Berglund är väl i grunden center men har väl aldrig spelat center i A-laget vad jag minns?

Har vi en centerplats över till Johan Johnsson? Vilken i så fall kanske till och med skulle vara rollen som förstacenter? Minns inte mycket av Johan Johnsson innan han gjorde comeback efter jul. Men efter jul gjorde han det väl ganska bra trots allt. Eller kan Elias vara redo för den rollen redan till hösten?

I dagsläget så ser jag väl helst att vi värvar en ny förstacenter. Sedan vem det bör vara och som även är en realistisk värvning är fan inte lätt att komma fram till oavsett hur mycket tid man lägger ner på att EP-scouta. Christoffer Forsberg är nog ett riktigt bra alternativ visserligen.

En annan spelare jag har funderat lite kring är Christopher Bengtsson, den här säsongen i KalPa. Möjligt att det är ett uselt förslag kanske. Kreativ center med bra fart på rören och bra spelsinne. Har dock ännu inte slagit igenom poängmässigt på seniornivå. Dock så bör man väl undvika att stirra sig blind just på hur mycket poäng vissa spelare har gjort tidigare i karriären.

Malte Strömvall och Sebastian Dyk är väl två bra exempel. Vad hade Strömwall bidragit med på seniornivå innan han hamnade i AIK den här säsongen? Och vad hade Dyk gjort som stack ut innan han kom till Asplöven 2014?

Corvo: Är ju precis det. Visst, mål är mål och det har ju varit en jävulsk bristvara under en väldigt lång tid, men i spelet i stort tycker jag att han faktisk är ganska menlös. Osynlig, precis som du säger. Kan försvinna helt i matcherna. Jag hade förväntat mig mkt mer men han kanske inte kostar så mkt?

Rip Kirby: Det är klart att hans 11 mål kan man inte ta ifrån honom. Är annars beredd att hålla med dig faktiskt. Största problemet tycker jag är att han var alldeles för osynlig under för stora delar av säsongen. Han gjorde 8 mål dom 20 första matcherna. Efter det hade han väl ganska många matcher där han varken gjorde poäng eller syntes till i spelet särskilt mycket.

Absolut ingen katastrof om han blir kvar i laget även nästa säsong. Men jag tror heller inte att han är omöjlig att ersätta varken spelmässigt eller när det kommer till målproduktionen.

Corvo: En alternativ tolkning är att han drar vidare, vilket nog ligger nära sanningen. Tyvärr. Men det är väl synd och säga att hans chanser till frekvent a-lagsspel är stora. Utöver att Molinder och Boyce sannolikt blir kvar, så lär väl kanske Johnsson bli det också (hoppas jag). Sen kan det ju hända att Nubben vill ha en ytterligare center. Då finns det bara vingarna kvar och där ska väl såna som Wedin och Westin hålla till, med flera.

Johnsson är för bra för att man ska känna att det vore fair att släppa honom för Siréns skull. Någon annan lösning känns svår att se i nuläget. Om Sirén vill få en ärlig chans att få fortsätta att spela landskamper så är nog inte TIK rätt klubb för honom just nu, konkurrensen är för hög.

Sputnik: Håller med, ska bli sjukt intressant vad herr Norberg hittar på där!
Han verkar hålla alla dörrar öppna, då han droppat namn som Åkerlund och Lundström. Närmast tror jag dock att Mattsson förlängs eftersom han verkar svår att slita ifrån målvaktstränaren Hirsch, någon som dom siktar på att få behålla.

www.eliteprospects.com/team.php?team=467&year0=2017&status=

Ingen Marcus Sirén med i J20-truppen för nästa säsong. Det går väl inte att tolka det som annat än att han kommer få en ordinarie plats i A-laget till hösten. Inga konstigheter utan det känns fullt naturligt. Han var ju med en hel del redan den här säsongen även om han inte fick så mycket speltid alla gånger.

Det är inget nytt att spelare i den där åldern kan ta stora kliv i utvecklingen på kort tid och efter en ordentlig sommarträning när det börjar dra ihop sig mot dom första isträningarna och första träningsmatcherna vara en klart bättre spelare än när föregående säsong slutade.

Ersättare till Emil Berglund kanske? Inte exakt samma typ av spelare kanske men så blir det ju långtifrån alltid när en spelare ersätter en annan. Skulle kännas som ett helt okej byte för mig.

Noterar även att Victor Öjdal inte blir kvar i klubben. Någon som har hört någonting om honom? Det verkar långsökt att han är tänkt som andrekeeper nästa säsong. Så jag gissar att det är hans eget beslut och att han känner att han gjort sitt som J-20 spelare och vill testa lyckan som senior.

Rip Kirby: mål. Fler än de flesta ifjol varav många viktiga. I målfattiga Timrå ska vi vårda de få som fick in puckar regelbundet.

Blir väldigt intressant att se hur målvaktssidan kommer se ut. Kommer man satsa på Matsson/Ohre, Blir ens Matsson kvar? Frågorna är många, men det Kanske blir något helt otippat i slutändan. Linus Söderström får inte nytt kontrakt i djurgården, Han kanske vore nått för Timrå. Såg dock att mrmadhawk skrivit att han ryktas till HV.

Rip Kirby: Linnhagen känns ganska lealös me..
Tunn å lätt..bra på grillorna...men ikke det vi behöver nästa dessa helt enkelt!

Bragd-Birger: Marklund känns relativt menlös som jag ser det. Vad är det för positivt som han bidrar med, egentligen?

söder över: Precis de orden sas det om Fernis oxå....men stor och klumpig och lätt att trilla lätt i fel läge i egen försvarzon!

hubbenorlen: jag lutar nog åt ditt håll... 20år... Händer mycket under ett sommaruppehåll med bra fys och han har tendensen att vara där det händer hela tiden så...

Varför inte! Storleken skadar inte heller...

Bara lite kortare än Eiffeltornet...

Laken: Håller med. Alltför seg för min smak.

Jag är skeptisk till Ejdsell, han känns lite "seg/trög".

EXPLORERSMÅLAND: Om snittet från förra säsongen håller i sig eller förbättras så gör han åtminstone 28-30 poäng nästa säsong. Det får man se som en tillgång. Och har kommer förmodligen att utvecklas.

El Maco: Ska ta in han så får han förbövulen ställa in siktet!!!!
Över 50 frilägen under slutspurten och inte en j-a kazze!!
De håll int fan...
Stor e han å kan passa....men måla. ..NEJ!

Ejdsell dårå? Hade missat att han opererat blindtarmen.

Sputnik: Precis, förhoppningsvis blir det en rolig säsong det här!! :D

Sputnik: Dahlén-Boyce-Lööke tror jag skulle komplettera varandra bra.

Boyce, Boyce, Boyce
I'm looking for a good time

Det enda negativa med att ha Boyce som rutinerad "veteran" är att jag känner mig JÄVLIGT gammal.

Niikeliito: Tanken kittlar lite med lööke och Dahlen i samma kedja. Dom har ju även sagt att dom trivs tillsammans och tänker lika när det gäller hockey. Det blir spännande att se vem som tar centerplatsen mellan dom. Elias pettersson skulle ju funka, men Jag skulle i och för sig inte säga nej om han fick spela tillsammans och servera delikata mackor till Johan Persson heller. ;)

Puckat: Ja det tycker jag också, låter fullt rimligt. Kolla bara på Dahlén, från J20 till att trycka dit 21 baljor (Slutspelserien inräknad) !

Som ni säger, han är mer en passningsspelare, men tycker iallafall att vi ska förvänta oss 15 mål från honom.

Sputnik: Ja så är det, Lööke har beskrivit sig själv som en bra passningspelare bland annat. Sen kan man ju givevis göra många mål för det och jag är övertygad att han kommer producera bättre här än i Almtuna.

Niikeliito: Exakt, jag har inte jättekoll på lööke mer än det jag sett på jvm men man har ju fått uppfattningen att han skall vara mer en passningsspelare. Sen sa ju både nubben och Forsberg något i stil med van målskytt. Jag skulle kanske inte lägga lööke i den kategorin. Däremot tror jag mycket på lööke att han kan producera en del poäng både genom assist och målskytte.

Puckat: Mer en passningspelare.

Sputnik: Lööke

Bragd-Birger: Frågan är om Johan Persson är den där uttalade målskytten som både nubben och Rogga Forsberg nämnt att det saknats i säsongen som varit. Nu har vi ju i och för sig haft Persson under säsongen men han har ju tillhört FBK, så vad tror ni kan vi förvänta oss mer målskyttar utöver Dahlen och Persson?

Boyce nära en förlängning. Jäklar vad det här känns bra

Kapten Nosring: Har gärna kvar Berglund. Enormt hjärta på isen, verkar ha ett bra och viktigt ledarskap samt är en del av stommen även om han inte producerar.

« · 1743432 · »