Knylan: På tal om defensiva backar så fick den store tunge Hv71 backen Axel Eidstedt tidigare idag beskedet att man inte förlänger med honom. Hade Forsberg som tränare o j20 laget, bra ålder, och har gjort 1 och 1/2 säsong i SHL med hyfsat +-
lungan: Nu har Gnagarasen tagit förstaplatsen i mecaquizen igen! Så kan vi inte ta ett sista krafttag och nöta till oss flrstaplatsen igen så vi bringar in 25 sköna laxar till Huss. Quizen avslutas imorn så quisar vi så de ryker de sista skälvande timmarna!!!
Knylan: Vi klagade väl rätt mycket på honom när det begav sig? Lite slarvig under press och orsakade en del mål. Det var ju iofs i SHL och jag har ingen koll på hur han skött sig i Asplöven.
lungan: Du tycker alltså att vi ska förlänga med Lander? Han har bara en plats i det här laget pga sitt namn. Brändström gillar jag, men verkar inte vara någon spelare man vill satsa på. Kluven till en förlängning. Ser hellre att man lyfter upp Hardegård. Laken: HV har sagt att de kommer ge Ahl en plats i laget och speltid kommande säsong så honom blir nog svårt att få hit. Lövgren gillar jag det jag sett utav honom, men är väldigt liten till storleken. Kinisjärvi skulle jag kunna se som en tredje/fjärdecenter om han är villig att ta en sån roll. EArk: Eidstedt ser jag gärna hos oss. Intressant koppling med Forsberg. Men då ryker nog Bohman.
Apropå transatlanter. Det är den här typen av nordamerikanska spelare jag tänker på. Unga, hungriga och sugna på att utvecklas och ta nästa steg i karriären. De kostar inte så mycket, har förmodligen inte komplicerade familjesituationer och borde kunna göra riktigt bra ifrån sig i Allsvenskan – en liga de förmodligen även ser som ett perfekt skyltfönster.
hubbenorlen: Småkukar allihopa. Det ska vara tyngd, fart och fläkt. Vi har ingen aning om hur dom passar i europeisk hockey. Ska man plocka över något från andra sidan så måste det scoutas ordentligt. Inte höra för med några kontakter bara som man gjorde med Wade Bergman. Det gick ju som det gick med han. Och vad jag vet så har inte Nubben varit över på någon resa. Näe, ska vi plocka in en transatlant så tycker jag att det ska vara en spelare som man vet har producerat bra med poäng i den här ligan tidigare, tex Johner, Romano m.fl. Men det kostar en del och jag vet inte om jag tycker det är rätt väg för Timrå att gå.
hubbenorlen: Justin Crandall verkar också vara en riktigt bra spelare, rightare lite som Mitch Wahl kanske.
Adam Hughesman, efter lite youtube scoutning kan jag konstatera att han har ett rejält avslut, dock så lär han ju tjäna fina pengar på att spela som transatlant i den italienska ligan.
hubbenorlen: Ja, mindre spelare fungerar bra i rätt roll, som du säger så finns det ju en del mindre spelare som gör det bra. Exempel: Ryan Lasch, Broc Litlle, Garret Roe, Jacob McFlicker, Jack Conelly mm Kompenserar man det med spelskicklighet så är ju egentligen inte storlek något argumnet för att nobba någon spelare.
hubbenorlen: Jaså, har för mig att lönerna för dom utländska spelarna var väldigt bra i Italien medans dom inhemska spelarna tjänar iprincip ingenting, men jag har egentligen ingen koll
EArk: Toppspelarna i Italien tjänar ungefär som toppspelarna i Allsvenskan. Men den typen av spelare är inte jag så sugen på i alla fall – lite äldre spelare som mer eller mindre gett upp karriären och bara spelar för pengar. Hellre en yngre spelare som är hungrig och vill uppåt. Tror det är lättare att lyckas med en sån värvning.
hubbenorlen: Precis som jag varit inne på förut: vi får se hur sillyn utvecklar sig. Det kan kanske bli aktuellt att ge sig ut, chansa och skjuta lite blint i nordamerika, men det förutsätter nog att väldigt lite går som Nubben vill i sommar. Man vill i mesta mån veta vad man får, detta genom att kunna vara med på spelare som man sett flertalet gånger och dessutom kunnat följa under flera år. Alternativt då kunna plocka utländska spelare som varit i Sverige förut.
Nu har Roger vid flera tillfällen pratat om att man vill hitta en PP-back, den jakten har nog pågått under hela våren. Hur lätt är det då att hitta en sådan? Sannolikt inte svinlätt. Framförallt inte om man vill leta svenskt eller i Sverige, det är en backtyp som alla vill ha. Chanserna att hitta något utländskt bör vara större. Tror också att man kanske kan gambla lite mer i det fallet, det allra viktigaste är fortfarande att vi fortsätter att vara täta defensivt. Hittar man någon C-J Johansson (legenden från 05/06) som inte ens kan åka skridskor men åtminstone kan agera med pondus i offensiv zon så kanske det räcker för att knappa in några placeringar i PP-ligan.
hubbenorlen: Nej jag är inte heller särskilt sugen på någon gammal spelare, just den jag länkade till är 25 och har vad jag läst och hört mig till via intervjuer på jakt uppåt i karriären och till dom stora europeiska ligorna, och då är ju AS ett bra steg till en SHL klubb.
Gillar det Vita Hästens sportchef Czarnecki säger i ett pressmeddelande: "Vår sportsliga idé är att hitta unga, talangfulla spelare och ta dem till Vita Hästen, få dem att träna hårt, förädla dem och på så vis lyfta sig själva och Vita Hästen. Vår sportsliga ambition är att nå topp åtta kommande säsong, men vi kan inte, och tror inte på, att göra det genom att värva dyr, trött rutin som ofta kostar mer än det smakar. Istället ska vi göra det genom att plocka russinen ur kakan i HockeyEttan och HockeyAllsvenskan". Precis så som Timrå gör och som jag tycker dom ska fortsätta göra.
Ingen Fernholm alltså, då vill jag återigen passa på att slå ett slag för den store defensiva Hv backen Axel Eidstedt som under gårdagen fick besked att Hv släpper honom.
Synd, tycker jag. Lite valpig fortfarande och lite trubbel med att hantera sin storlek, men det känns som att det finns något där som bara kan smälla till. Jag har inte sett annat än rena spekulationer från SSK-håll om att Bohman är påväg dit, men om så är fallet så kan man väl nästan räkna med att det ska in tre nya backar, minst. Om nu Brynis får det där SHL-kontraktet han trodde på. Om han inte får det så är jag ändå en aning kluven.
Får vår del så hoppas jag att Westins nivå gått SHL-lagen obemärkt förbi, men risken är ju att den inte gjort det. Sen Lander och Brändström ut, på det. Strömberg, Nilsson och Westin kvar. Dahlroth in.
Knylan: Fernholm kommer man inte förlänga med och Bohman kommer med största sannolikhet gå till Södertälje. Lander och Brändström platsar inte på denna nivå. Westin, Nilsson, Strömberg och Dahlroth kan vi nog räkna in. Fyra stabila HA-backar. Lägg till en offensiv rightback som Forsberg vill ha. Uppe på fem backar då + en till utifrån/förlänger med Bryhnisveen samt lyfter upp Hardegård från J20.
Westin - Nilsson Dahlroth - NY offensiv back Strömberg - Bryhnisveen/NY Hardegård
Summasumarum blir det mycket stabil backuppsättning.
Kongo: ja, så kan det nog vara, men av vad jag har läst om honom så har iallafall supportrarna varit mycket nöjda med honom och sett honom som en kommande general i Hv tröjan, men att han tappade lite utav sitt fina spel på slutets samt att han blev skadad ska ha legat till grunden för beslutet. Men jag tror absolut att han är utvecklingsbar samt att han nog på HA nivå skulle vara nyttig redan nu, men jag skulle absolut inte tacka nej till ett "säkrare kort". I och med att han haft Forsberg som tränare i j20 laget, så har ju Timråledningen redan koll på honom och vet ifall han är något av intresse
Lichln_Timr?IK: Jag har faktiskt inte nämnt Hedblad nör jag pratat om västerviksspelare. Han är grym men har varit alldeles för skadebenägen och har sargad kropp. Så pass att han inte vet om han vill satsa om man går upp i Allsvenskan med tanke på att han skall kunna leva ett drägligt liv efter hockey. Sen tror jag tyvärr att han har för stort västervikshjärta om han ändå skulle välja spela i Allsvenskan. Drugge sägs vara klar för Hästen tyvärr.
Knylan: jag hade gärna velat Fernholm hade funkat av flera skäl Ung - storlek - fynd i lägre division - verkar sympatisk
Men, han var den spelare som fick mig att klösa mig mest i ögonen. Typ som Emil Berglund är för Modano. Eller nej, inte så illa. Men frekventa felbeslut och dåligt tempo. Inte Timrå-style.
Får han fart på skridskor och tanke kan han bli grym. Men rätt beslut att släppa om vi ska bli bättre.
El Maco: Jo jag vet. Av det snack jag hörde inför säsongen så avslutade han så vansinnigt starkt i Troja. Inledde klent, precis som hos oss, men sen mot slutet så var han en gigant för dem. Det gör ju att man så gärna vill att det skulle ske här också, vilket det började finnas tendenser till i slutet. Alla våra backar såg ju rätt bleka ut i höstas där varenda en skulle försöka agera PP-back, i väntan på att något form av PP-spel skulle utkristallisera sig.
Sen blev han skadad, kom tillbaka och började se lite stabil ut efter jul. Men jag håller med, det är bara att gå vidare. Hans storlek är ju extremt tilltalande, tyvärr så passar han nog inte in så bra i det spel vi vill spela. Han bör dock bli kvar i hockeyallsvenskan kan jag tycka.
Red Bulls: Om han har för avsikt att bo kvar i stan och kroppen fortfarande fungerar så kan jag väl tänka mig någon lösning. Mattsson/Åkerlund vore ett väldigt starkt målvaktspar, däremot tycker jag inte att vi ska vika några större pengar för att lösa det. Han kanske vill börja jobba lite civilt.
Frågan är vad Markus Olsson ska göra? Är han bättre än Ohre? En tanke kan ju vara att vi tar Åke och Sundsvall får Ohre. Vi behöver oavsett lösning öka vår konkurrens på målvaktssidan. Skulle Modo åka ur så tar dom nog tillbaka Olsson illa kvickt.
Knylan: tveksam på Åkerlund. Ska vi ha en backup som förmodligen peakat, skadeproblem och seriens sämsta stats? Visst, han bor i stan. Men hellre någon på väg uppåt.
Ska vi ha en veteran från bobbarna ser jag bara Crippe som alternativ. Han har ju levererat i vinter.
Karlsson74: kolla Brynäs säsong, max flyt i värvningarna, ett spel som laget köpte in sig på samt extremt skonade från skador. Skulle vara trevligt om minst en av dessa faktorer slog in för oss, kommande säsong
Hade Forsberg som tränare o j20 laget, bra ålder, och har gjort 1 och 1/2 säsong i SHL med hyfsat +-