Jag måste bara vädra ut lite. Har tänkt på detta otroligt mycket senaste dagarna. Många säger att kommande säsongen kommer bli den bästa på väldigt länge iom alla spelare som frigörs från KHL. Jag ser det som att 75% av importerna kommer floppa. 50% av hemvändarna kommer floppa. Summa summarum är känslan att kommande säsong kommer bli en "flopparnas säsong". Vi kommer ha doldisar i varje lag som kommer få sina genombrott istället och det kommer bli väldigt intressant att se.
Kom ihåg att SHL-Lagen värvar in spelare som inte har någon annanstans att ta vägen eller kan spela någon annanstans för den delen heller.
palleparling: Ok, om det stämmer och vi inte kunde matcha det så kan vi nog räkna bort nån mer spets in? Alternativt att Nubben inte ansåg han är värd det sett till vad som finns på marknaden?
{297}: Det har diskuterats en hel del om Ratties lön, och jag kan säga såhär, den är felaktig. Har hört av en insatt LHC supporter, som har inre kontakter i cluben, att 375 000 i månaden inte stämmer, utan den riktiga siffran är 250 000, och inte mer. Men ja, fortfarande mycket pengar. För att jämföra betalade vi väl 200 000 för Niklas Svedberg som kom som en klassmålvakt från KHL.
Sputnik: Äh. Modo värvar 14 st "Markus Modig" och en "Jelisejev" som nöter ner isen längs sargerna och skjuter skott mot mål när motståndarna ställt upp muren. Sen har de kvällsundervisningar i kursen "Domarna är dummast" så leker hockeylivet för J F K o co. För de som vill finns tilläggskursen "Statistik som påvisar att HA är en snabbare och bättre liga än SHL"
sargad: HVs lag kommer vara värsta korplaget i jämförelse med DIFs kommande HA bygge. 🤪
Stackars JFK som lär få se på "SHL" hockey när man möter DIF. 😂
"En annan spelare som också sägs vara aktuell för mesta mästarna är backen Fredrik Claesson. 29-åringen har under den gångna säsongen tillhört Tampa Bay Lightnings organisation, men sitter nu på ett utgående kontrakt. Till SvenskaFans har Djurgårdens sportchef K-G Stoppel tidigare bekräftat intresse för Claesson. Men det stannar inte där. Enligt flera källor så för Djurgården en dialog med NHL-backen Erik Gustafsson, som även han sitter på ett utgående kontrakt. Redan under förra säsongen visade stockholmarna ett intresse för 30-åringen – men den gången lyckades han spela till sig ett nytt kontrakt via tryout. I dagsläget representerar han Chicago Blackhawks."
{297}: Förvisso, men jag tänker att det ändå är en del administration och framför allt det där med att ta spelare på pulsen för att känna av om de passar in i gruppen, både personligt och spelmässigt. På det området får man nog säga att Nubbz är en av de bästa i landet.
{297}: Jo och som man förstod så kräver KHL spelarna rätt fet lön nu i början för att få kompenstation för den uteblivna KHL lönen. Tror att dom som är kyligast lär kunna få tag på spelare till bättre priser ju längre sommaren går och ju mer desperata agenter och Spelare blir.
sargad: om det är någon säsong man klarar sig utan sportchef så lär det vara denna. Spelare lär bjudas ut från khl på löpande band till SHL-klubbarna. Men sen ska det ju vara rätt nyförvärv också.
Rico01: ser att du o flera till skrivit att många tyckt hoppet är ute. Men där håller jag inte riktigt med, bara därför man diskuterar lön och varför han lämnat behöver inte det betyda att man grinar över förlusten
visst rattie var ett bra vapen framåt dock helt värdelös i egen zon och när han väl hade dippar så förväntade han fortfarande att han skulle få mest puck så han kunde skjuta. Om jag skulle fått välja mellan rattie och Åberg så skulle jag alla dagar valt Åberg för där ser jag en bättre potential till nästkommande säsong och den enda (förutom lööke) som jag tycker är ett tapp hittills
{297}: Har vi tillräckligt med sportchefskompetens* för att landa några fina fiskar i vår/sommar nu när Nubbz är borta? Och har i så fall denna kompetens* tillräckligt med tid vid sidan av sin huvudsyssla?
(*Antar att det är Ante o Torines som ansvaret vilar på tills vidare)
{9682}: så är det säkert och med det i åtanke, dvs. rabatt på spelare från KHL, så är det kanske lite förhastat att slänga ut 350’-375’ på Rattie, det är ju inte omöjligt att man kan få 1,5 klasspelare för samma slant framåt sommaren?
Rico01: Var längesedan. Om du tänker på han Hugo stenbeck. Har väl pungat in pengar i andra föreningar efter det. LHC har haft dålig ekonomi senaste säsongerna. Känslan är att nu när de har ny sportchef kommer satsa, förmodligen på pengar de inte riktigt har, i panik av att levt väldigt farligt kring det negativa strecket senaste säsongerna.
Rautio var ju "fansens" värvning för någon säsong sedan när de körde insamling på slutet av säsongen..
Olli Hahl: Har inte LHC en miljardär som sponsor? Eller har han slutat kanske... i vilket fall, allt annat lika, håller jag med om att det är för dyrt. Tyvärr är det ju inte riktigt lika beroende på ekonomiska muskler som finns, det som är överpris för TIK kanske bara är dyrt för en annan klubb. Men jag har ingen inside info om ekonomin i vare sig TIK eller LHC så jag väljer att inte gå in så mycket på det.
Niikeliito: Det är mycket pengar. Klart man inte skulle tacka nej till ett sånt erbjudande. Däremot måste man ju fundera… hur tänkte LHC? Galet mycket pengar o dessutom i en tid där det kommer att finnas ett antal intressanta spelare på marknaden. Nä ett ordentligt överpris… men Tack sa Ty.
Vi kan få in 2 st till det där priset som LHC lägger på honom. Den viktigaste har vi kvar… Hanzl. Sen 3 klasslirare i Lander, Wedda o EP. Inte ska vi gråta över det här inte.
Andersson: Jag tar Strålman i Timrå alla dagar i veckan. Med sin erfarenhet är han vass fortfarande trots sin ålder och skulle vara en toppback i SHL. Men tror att han ansluter nästa år isf inte i år. Finns nog intresse för honom 1 år till i NHL skulle jag tro. Han gjorde ju 2 ass och +3 inatt.
Vi bör ta in 2 forwards helst rightare som kan göra mycket mål/poäng. Blir intressant att se vad man går på. Man kommer nog avvakta en del så man får se vad som händer i KHL framförallt men även AHL och andra ligor. Hoppas på en relativt etablerad KHL sniper med storlek som inte kostar alltför mycket. Den andra spelaren kan vara ett framtidslöfte som gjort mycket poäng i allsvenskan etc. Liljegren får gärna Djurgården ta. Borde bli klart med Boyce/Madsen snart samt att vi bör få Eronen klar efter att TPS snart spelat klart. Frågan är om vi ska gå på en till back förutom Eronen, det beror väl på hur det blir med Westerlund lite.
Boyce/Madsen och Westerlund är det jag tror kommer härnäst från Timråhåll. Silly är långtifrån över även om det kan bli lite stiltje i nyheterna ett tag nu.
Niikeliito: Ungefär samma som kommit till mina öron. Det som också kom, är att Rattie är väldigt ego och vill vara stjärnan. Inte bara en stjärna, utan the Stjärna. Har dock inga egna belägg för det utan det är enbart hörsägen från stor sponsor med insyn i klubben, så fritt att tolka som man vill.
Man-man mot honom i BP nästa år så blöter vi krutet. Och säg hej till Per Svensson. Han ser ju väldigt glad ut i videon på LHC:s insta iaf. Not. Dock, tack för allt den här sässen och grattis lönekontot och ”lycka till”!
Enligt en person jag surrat med som har koll på hockeyövergångar så erbjöd Timrå Ty Rattie 225k/mån på ett två års kontrakt mot clubens 350k/mån i 3 år.
Ganska lätt val endå om man hade stått inför samma beslut själv i ett främmande land 🤪
Blir spännande att se vad Timrå kan fylla på med härnäst med denna kostnad + det som återstår 👍🏼
Rico01: Att jag tycker LHC är plast och har fans som saknar klass står jag för.
Sen har jag själv aldrig känt att Rattie har något krav mot Timrå eller känt nått agg att han lämnar för LHC, mer än att det känns lite extra att se honom i en annan förening i SHL.
Om han nu får den lön han får så kan man inte klandra honom. En import som försöker kräma ut det som går i slutet av karriären.
Han gav verkligen allt för Timrå och är en stor del av att vi klarade oss kvar, ingen kan säga annat.
Men nu i det skede som vi befinner oss med hemvändarna etc så blir vi inte lika beroende av hans målskytte på samma sätt.
Jag står fast vid att jag hellre ser spets till den pengen vi var beredda att lägga på Rattie, alltså 250k "ish" på en spelare som är god för ca 40 poäng men är starkare över hela isen som sagt.
Peter Sj?kvist: Cluben-fans är en klass för sig, helt bedrövliga supportrar. Ett gäng ”huliganer” som endast diskuterar publik och stämningen i arenor pga. deras bristande framgångar på isen. Ska bli jävligt trevligt att se våra lag lämna LHC i botten nästa säsong, hoppas de ryker med huvudet före!
Rico01: Går man in på en konkurrents forum som befinner sig likvärdigt i näringskedjan tror jag inte man ska förvänta sig nån hyllningskör gentemot det egna laget
Jåkkinen: Synd att Sportklubben nöp Georgsson före oss. Har väl dålig koll själv, men min lista över sportchefer jag inte vill ha till Timrå är hur lång som helst medans listan på sportchefer som jag gärna skulle se i Timrå blev tom när Georgsson försvann...
Kollat lite på Cluben forum och jödrar vad dom spyr galla över oss . Mycket skälsnamn och fula öknamn men några rätt får jag ge dom hur man reagerat över Rattie tappet. Som så många skrivit sedan affekten runnit av en . Tack för allt karln gjorde för att ge oss fortsatt tid i SHL och stort lycka till man hade nog fattat exakt samma beslut i samma sitts :)
OlliJanne: Nä visst fan är social kompetens och ett trevligt sätt viktiga egenskaper! Men som sagt, ett brett kontaktnät men också ett jävla driv och ungefär en rävfarm bakom varje öra. Lite cynisk måste man nog också vara, schysst och rak men inte för snäll. Vara alert och se lösningar utanför boxen. Klyschigt kanske men det är viktigt, inte bara sitta och sortera inkommande agentförslag utan ha egna, kreativa lösningar
{9386}: ” – När vi nu tappar "Nubben" tappar vi ett stort kontaktnät, så det gäller att den vi får in också har ett stort kontaktnät, men också att det är en person som kan vara ute mycket för att scouta och se matcher” Låter som att Torines vill ha mer etablerade namn.
Nog med detta nu👍🏼