1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 608549 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season 2026-27

Sv: Silly Season 2026-27
Andersson: Ny tränare lär inte komma ut innan säsongen är slut för Timrå IK.

Jag önskar en aktiv matchcoach och någon som har ett offensivt grundtänk inte defensivt som Tommy Samuellson mfl. Timrå spelar av tradition som bäst när vi forecheckar och vinner pucken högt. Vill ha en Jokinentyp men ingen in your face hockey och ingen mobbning. Däremot en hård coach som vågar ta tuffa beslut och bänka spelare, toppa laget etc.

Någon skrev t.ex "Hur i helvete kan det vara viktigare att stå rätt i position i defensiven än att ta pucken och gå till offensiv eller behålla den inom laget!?" Ja, det är ett bra exempel på varför vi har spelat så dåligt i år. Systemfel och en tränarfråga.

Så vilka tränarnamn kan det då handla om? Jag blir inte förvånad om Karlin är ett av de två namn som är kvar. Stridh kan vi nog utesluta då han lär dra till Schweiz med Bulan. En återkomst för Ante Karlsson lär knappast ske. Någon annan tidigare tränare i TImrå tror jag inte på förutom möjligen Challe Berglund. Skulle nog helst se honom som ny tränare för Timrå IK av de namnen jag har nämnt. Kommer inte på någon annan passande coach för tillfället som kan vara aktuell. Spännande och superviktigt vem det blir.

Väldigt viktigt att det blir rätt namn som tar över så vi får kontinuitet på tränarsidan inte byta tränare hela tiden som har skett de senaste åren. Det är ingen slump att vi har tagit färre poäng i slutet av säsongerna som en skribent visade idag. När det har kommit ut att tränaren vi har inte ska fortsätta har vi fallit ihop som ett korthus alla ggr det har skett.

Andersson: Jag tänker att det kanske blir ngn som inte har varit i Sverige på ett tag kanske? :D

Ska bli intressant och se hur länge de väntar med att släppa det.

JanneH: Tangnes i Mögle är väl den med minst lall ändå

RYGG HANS: Du hann före mig... jag satt febrilt och försökte lista ut vem av coacherna inom SHL eller HA som ens kan benämnas som matchcoach. I min värld är det bara mer eller mindre variation av fågelholkar med korsade armar.

Cobbel: Nubben har redan svamlat för mycket. Var övertygad om att allt var klart när han ville börja synas igen. Nu framstår det vara amatörmässigt. Snacka drömnamn och skit för att sedan ta någon annan. Ja gud vad uppskattad den ska känna sig.

Andersson: Haha, ändå rätt sjukt om de två namnen skulle råka känna varandra och den ena tackar nej och Nubben då erbjuder tjänsten till den andra.

Då vet man ju att man inte var drömnamnet iaf :D Skön start hos sin nya arbetsgivare.

RYGG HANS: Verkar finnas 2, för nubben har 2 alternativ. Ifall det är ett drömnamn är oklart.

sargad: Ja att dä ä åt helvete helt enkelt 😳😳😳

Montén Python: Finns det ens bra matchcoacher i svensk hockey? Här litas det till grundspel och den struktur som byggts upp över tid. Alla ska med men om det nån gång frångås så är det namnet på tröjan som går först.

- När vi spånade från början så var det rätt många. Men nu är vi nere på två, säger Timrå IK:s sportchef Kent Norberg.

För ST-sporten berättar han mer om jakten på en huvudtränare och läget med de assisterande tränarna.

Vem tror du tränar Timrå IK nästa säsong?

RYGG HANS: Karlin är väl inte synonymt med "matchcoach" riktigt va? I alla fall inte den bilden jag har fått av honom.

Gathlopp: Ja, jo, man blir inte klok nånstans. Det är smått otroligt att det inte läckt ut nåt konkret än.

Någon/några har skrivit att det är viktigt med kontinuitet på tränarsidan nu efter flera tränarbyten på kort tid. Det visar sig, belagd med data, stämma förbannat bra. Det är i sanning dyrt med tränare som "är någon annanstans" och kanske även spelare som då börjar fundera mer på framtiden än nuet.

Så här ser poängfördelningen ut de 3 senaste säsongerna före och efter det att tränarna vet om de ska sluta/kickas.
Här visas matcher(m), poäng(p) och poängsnitt per match(ps)

Ante 23/24:
Före 25 m 43 p = 1,72 ps
Efter 27 m 37 p = 1,37 ps

*Olli 24/25
Före 36 m 61 p = 1,69 ps
Efter 16 m 20 p = 1,25 ps

Tommy 25/26:
Före 35 m 51 p = 1,46 ps
*Efter 13 m 12 p = 0,92 ps

*Värt att notera är att vi inte har exakt datum när Olli beslutade sig för att sluta. Det växte ju fram under säsongens gång så jag tog ett rimligt datum (15 januari) som brytpunkt.
Tommys siffror efter beslutet kan justeras något då det är 4 matcher kvar.

Hur som helst kan ni ju dra era egna slutsatser.

RYGG HANS: jo men jäkligt onödigt att ens nämna drömnamn då. Som inte ens var en realistisk dröm då. Eftersom huvudspåret varit ett huvudspår sedan jakten började. Drömnamnet var bara ett drömnamn innan ens jakten starta då?

Gathlopp: Tolkar det som att drömnamnet stannar vid just en dröm och att huvudspåret är ett annat?

JanneH: ” - ett av alternativen har varit sportrådets huvudspår sedan starten av tränarjakten”

Så artikeln från tidigare med ”vi har ett drömnamn. Det blir det dock inte” är fortfarande aktuellt ändå? Eller är det huvudspåret utöver drömnamnet? Börjar bli jäkligt oklart allting. Ibland är vi typ klara, är nära ett namn. Kan typ presenteras strax. Ibland har vi två namn kvar, inget är klart, vi har ett huvudnamn.

Sluta svamla så jävligt, Timrå IK.

Cobbel: AB lutar jag mig av erfarenhet sällan emot. Hade det varit getingen vore det en annan sak.

RYGG HANS: Stridh är ju fortfarande klar för Köln tillsammans med Bulan. De dubblar ju lönen de hade i Luleå på flytten dit samt att de får bonusar, bil via laget etc etc.

Stod att läsa i senaste artikeln om Aftonbladets silly surr.

JanneH: Inga överraskningar alls där egentligen. HC utifrån och interna lösningar som ass, där det är låga odds på Karlunden och Molinder.

Om ett av namnen som återstår har varit huvudspåret sen dag ett så kan det väl inte vara nån annan än Stridh som åsyftas? Eller drar man en kanin ur hatten? Karlin har funnits med bland namnen, frågan är om han fortfarande gör det? En av dem som låg högt upp på listan var Östman. Där är jag nöjd över att det inte blev nån lösning. Tycker inte han fick ut tillräckligt av materialet i LHC och att han står för en defensiv hockey som inte passar in.

Att man närmar sig ett beslut får mig att tro att Karlin är ett av namnen. Det Nubben säger är ju att valet ligger hos dem i första hand.

JanneH: ja just ja... Karlunden var inte aktuell som head coach

Känns som att ska vi vara strikta med trådar hit och dit så borde tränarfrågan diskuteras i sillytråden va?

Sammanfattning av intervju med Nubben från dagens ST:
- två alternativ kvarstår
- ett av alternativen har varit sportrådets huvudspår sedan starten av tränarjakten
- Nubben har redan tillsatt ass coacher och ser nya head coach mer som en matchcoach

Intressant är ju att alla ass coacher sitter på utgående kontrakt men Nubben har redan gjort klart med ass coacher INNAN de tillsatt nya head coach.
Känns som att minst en av nuvarande ass coach blir kvar... Molinder kanske?

Tallnäs: ja, Challe som tränare och sonen som scout. Blir kanon! För lite familj just nu.

Z och Challe har varit i Sälen och spelat legends cup under OS matchen mot USA.
- Z ville ju bara sitta och snacka Timrå hela tiden, så jag kunde knappt se matchen.

Nygammal tränare 26/27? Länk till FB som borde gå till rätt ställe. 0:43 in i klippet

Andersson: Absolut, men med tanke på att ryktena om Finland florerat ända sedan i höstas så känns ju inte de där uppgifterna helt osannolika.

Knylan: kanske, va?

Något silly om Timrå?
Timrå är klara!
Mattias Persson

Då kan vi stänga diskussion om att Nubben ska "agera"

Skapar lite rubriker i sann TRYGG HANSA anda: Enligt uppgift så kommer Madsen inte att ingå i en framtida tränarstab. Karlunden däremot lär bli kvar om inget oförutsett händer.

jk: Ja men det är bra nyheter. Tycker det är kul med en skridskokicklig back som vågar vara offensiv och spelar freijdigt!

Lite goda nyheter så här en måndagsmorgon, Madhawk hör att Freij blir kvar ett år till

Tydligen har vi varit och frågat kring Ludvig Söderberg, frågan är om de blev Hallquisth istället eller om man vill ha en in till junisback?

Tom Topp: nä Juel hadde otur precis som JJ brukar ha.. 😂

Karlsson74: Ja du gör inte mycket för att jag ska ändra åsikt om dig =P

Jåkkinen: eller när pucken studsade på tre Timrå skridskor och in i mål. Det var också JJs fel! 😜

Smörgåsen : kan väl erkänna Barkemo hade jag ingen koll på

Rico01: Lär dig skillnaden på kravställan och gnäll..
Sen är så att alla som inte tycker exakt som du själv eller har andra åsikter är idioter heller om det nu är det du tror? 🙄

Karlsson74: Det är skillnad på kravställan och idiotiutlåtanden. Lär dig skillnaden.

Rico01: tjänar man 250-350+ i månaden så lär man ju rimligtvis ställa krav. ju högre lön man krävt av fattigföreningen ju högre krav borde man rimligtvis förvänta sig.
Fast krav är ju nånting vi tydligen inte ska ha i timrå, absolut inte bland supportrar. krav på resultat är något fult.. det är ju därför vi alltid kommer att vara en liten klubb som troligen knappt kommer att vara nära något sm guld heller..
Lite som sagts om klubben av TS. .familjärt är bra...men inte på bekostnad av kravställan..
Lite som i HS I bland tenderar bli som fajsbook.. .snackar man om att någon spelare inte presterar. .eller gör dåligt ifrån sig så är man elak och dum eller ska bara hålla käft..

Jåkkinen: Så har det alltid varit härinne. Dahlén skulle ju bänkas så fort han inte gjorde mål ifjol t ex. Eller EP som varit i skottgluggen flera gånger för att han var sämst... Typ.

jk: Det var som Knylan nämner nedan, i matchen mot FBK.

Där Nubben sa att det kommer vara en svensk tränare för att det är det mest optimala då det kommer att vara en svensk trupp.

Sen kanske jag misstolkat Nubben, men det var så han uttalade sig i alla fall.

Brodda13: Tycker det är ganska tydligt att Timrå satsar på unga spelare jag.

Karlsson74: Det är nog inte klagandet på JJ i sig som är störande. Spelar liksom ingen roll om han är chanslös på en puck så haglar kommentarerna hur kass han är så fort det blir mål. Förra matchen tex, han har en Skellefteåspelares arsle 2 cm från näsan osså kommer nått stolpskott och skriver att han har fri sikt så han borde ha räddat. Det blir liksom direkt löjligt överdriven kritik många gånger.

Jag håller också Juel som snäppet vassare och tycker att det är olyckligt att JJ är den med kontrakt nästa säsong men tänker inte att det är hans fel varje gång vi släpper ett mål för det.

Nougath: Timrå IK, ena sekunden pratar vi om unga och utvecklingsbara spelare, nästa kastar vi istid på 34-åriga Magnus Pääjärvi som noterat 2 ass på hela säsongen. Lite oklart vad vi vill stå för om du frågar mig.

jk: Han sa att det troligen blir helsvenskt nästa säsong i pausen i sändningen förra lördagen hemma mot FBK. Inget definitivt svar med andra ord, och det var väl egentligen en del av ett svar angående hur man såg på tränarfrågan/framtiden. Man vill fortsätta att satsa svenskt, men skulle man redan nu ha spikat exakt vilka två (en yngre och en äldre enligt samma intervju) som ska ersätta Dahlén så har jag svårt att se att det inte skulle ha sipprat ut vid det här laget. Antalet namn som passar in i definitionen är starkt begränsat.

Att man fullständigt låst sig vid att spelarna ska vara rasrena med svenskt pass har vi kokat ihop här på egen hand, jag gissar att man fortfarande är ute och håvar ganska brett. Precis som i tränarfrågan.

X-Län: Ska man ha speltid i Timrå gäller det att ha rätt kompisar. Vad man producerar på isen är sekundärt.

Jadu: ingen har sagt att JJ är oduglig. .. Juel är däremot en bättre målvakt..gör färre tabbar och räddar fler förväntade mål..Juel är mer utav en matchvinnare än JJ och verkar ha starkare psyke som nån sa. sen kan ju vem som helst som inte är sjukt naiv se att vi blir svagare på varje punkt till kommande säsong... Vi blir av med en av SHLs absolut bästa forwards. Blir av med två etablerade SHL backar ersätter med två oprövade kort på SHL-nivå och byter ut fjolårets bästa målvakt. Tror ändå på att dichow kan bli bra över tid. Men här behövs en skärpt tränare som kan sätta ett rejält grundspel direkt och få in någon forward som kan göra mål...osv ..
Mycket i Timrås vara tagna på chans och hopp om tagna steg ..eller att nån plötsligt ska blomma ut.
Man kör dessutom envetet på svenskspåret samtidigt som man klagar på en tunn marknad. 🤷‍♂️

jk: Har också för mig att han sagt att om vi inte fått in Hardegård hade vi tittat på en back utomlands (som förmodligen inte skulle vara svensk).

Karlsson74: nån får gärna länka ifall Nubben sagt annorlunda för det senaste officiella jag läst från Nubben är att man får kolla på hela marknaden för att ersätta Dahlén och att I ÅR håller man sig svenskt.

Snarare en forumsanning att 54 ska ersättas svenskt

Knylan: ah...så var det ju, så klart.

Nej, Kapanen var ingen demonsportchef på det stora hela, men: det går inte att säga annat än att han kunde agera utanför komfortzonen.
Ollonet (och Kapanens sorti) ger en extra bitter eftersmak.
Samtidigt sätter hela historien lite grann fingret på Timrås problematik. Någon utifrån kommer in med en massa energi och nya, annorlunda idéer, klubben hänger direkt på. Nu kör vi det här fullt ut. Idéerna ska genomsyra hela föreningen, ner till skridskoskolan, vi är på till 100 jävla procent!!!1
Sen försvinner energiknippet (snackpåsen), liksom arkitekten bakom. Då vill klubben inte alls hålla på med det där nytänket längre. Tebaks med Nubben, hitta Ollonets direkta antites till tränare, återför "vi är en liten klubb med små resurser" till plats 1 på den externa kommunikationsplanen.

Jadu: 91:an i första.
Det är bara att inse att man själv är helt oduglig på hockey. Man platsar i första även om man gör två ass på en säsong.
Jag ger upp på det här laget

« · 2996787 · »