1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581409 inlägg · 6216 ämnen

Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28

2621483 · » Till forumet


Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Samma lag som sist och Boyce tillbaka.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
sargad: Här kommer målskyttarna i 5 mot 5 med båda målvakterna i målet. Vid lika antal mål står den spelare med minst istid före i statistiken.
1a Dahlén med 8 mål.
2a Hållander med 5 mål.
3a Emil P med 5 mål.
4a Oliver med 4 mål.
5a Lander med 4 mål.
6a Wedin med 3 mål,
7a Lundin med 3 mål.
8a Magnus P/S med 3 mål.
9a Boyce med 2 mål.
10a Mieho med 2 mål.
11a Hanzel med 2 mål.
12a Hartman med 1 mål.
13 Andersson o Värmhed 0 mål.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
nila: Har väl inga direkts belägg för min åsikt mer än det som sägs och det man kan läsa mellan raderna men jag tycker det verkar som att en del spelare själva får bestämma hur mycket dom ska spela, hur dom ska spela osv. Att Dahlén spelat så många matcher och inte fått ordning på defensiven tycker jag är ett tecken på att man släppt honom ”fri”. Är det någon i ledarstaben som jobbar med Dahléns utveckling? Anser man honom vara ”färdigutbildad”? Är det någon i ledarstaben som är tillräckligt kompetent att lyfta Dahlén till nästa nivå?

När Dahlén fått frågan i intervjuer varför han inte producerar så svarar han alltid ”nä men det lossnar snart” eller ”det är tillfälligheter”. Sällan man hör ”det är några aspekter av mitt spel som vi tränar extra på” eller dylikt.

Det är en jätteinvestering som Timrå gjort i Dahlén, jag undrar om man verkligen vårdar och utvecklar den investeringen, känslan just nu är att vi har en Porsche i garaget som står och rostar, det är ingen som är där och polerar och fixar. Sen tar Dahlén små kliv i rätt riktning nu också, det ska tilläggas. Han har ökat sin skotteffektivitet från 7% första 15 matcherna till 11% på hela säsongen och det är just nu bäst i laget. Känslan är att han skjuter lite färre skott per match nu än i början av säsongen (hittar ingen statistik på det) och kanske väger sina lägen lite mer noga nu.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Karlsson74: Gjorde en liknande sammanställning igår gällande poäng/speltid. Finns lite andra faktorer som spelar in på den här statistiken som man "säsongsrensar" på t ex byrån SCB.
Tänker på tid i PP/BP och vilka man spelar med.
Bra att ha i åtanke när man analyserar...
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Peter i Timrå: vi väntar. Som sagt så är det nog en klar fördel att spela pp..osv... likväl som det i denna statistik med speltid per mål är en klar nackdel att spela mycket Boxplay..
Tycker det vore rätt intressant och mer rättvist att se hur många.skottt på mål /avslut som varje spelare behöver per mål ..
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
mattias - 74:
Lite statistik inför matchen mot Leksand. Hur många minuter speltid som krävs för att spelaren ska göra mål. Bara forward. Återkommer med backar.
1a Dahlén gör mål var 42,16 minut han är på isen.
2a Oliver mål var 63,78 minut.
3a Magnus P/S mål var 68,83 minut.
4a Emil Pettersson mål var 69 minut.
5a Wedin mål var 75,04 minut.
6a Hållander mål var 78,34 minut.
7a Hartman mål var 101,71 minut.
8a Boyce mål var 121,63 minut.
9a Lundin mål var 121,92 minut,
10a Lander mål var 122,99 minut.
11a Mieho mål var 131,32 minut.
12a Hanzel mål var 133 minut.
13 0 mål Andersson och Värmhed.
Nu är det inte med i statistiken vilka som spelar PP, lägger straffar eller är på isen när motståndarna tagit ut målvakten. Allt detta är en klar fördel så klart. Återkommer med mer rolig statistik senare.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Bragd-Birger:

Vi är också sämst i serien i PP vilket är anmärkningsvärt med den offensiven vi har men jag hoppas den lossnar idag ;)
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Karlsson74: ja, idag lär vi knappast få ett lika slappt motstånd som senast. Ett av seriens formstarkaste lag, som dessutom trivs ypperligt på bortaplan...mmm, dregel.

Vi kan väl hoppas på att man fick en boost av trendbrotssegern i förrgår, och att spelet börjar kugga i igen. Går vi bort oss lika mycket som mot Skellet lär det smälla.

Jonte får gärna göra en match likt 3e hemma i allsvenska finalen.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Bee: Pisslag? Leksand? Nja.. tydligen seriens bästa bortalag om man ska gå rent statistiskt.
Timrå däremot. känns däremot som om att det var ett bra tag sen vi gjorde en riktig bra hemmamatch.. enkla poäng? Nja dert blir det knappast .vi får nog hoppas på någon form av trendbrott i såfall. och några bjudningar ala skellefteå..och självmål ala Hv71 .Om det ska bli några poäng.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Bee: Aa
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Olle: frågan är i så fall vad dahlen saknar som han inte får nu? Får han för lite speltid, får han för lite chanser i pp? Ibland får man känslan att vissa spelare ska bestämma för mkt numera, istället för att borra ner huvudet och köra på och göra det man har betalt för. Snart är väl tränare överflödiga, varför inte låta spelare göra precis som dom vill hela tiden...
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Bee:
Det gäller att få hål på Armalis. Höll tätt mot Malmö. Måste skymma annars blir det inga mål.
Leksand är snabba i kontringar, gäller för backarna att vara med.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Leksand är ett pisslag. Tre extremt enkla poäng.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
stärkt av saik matchen
idag kommer de bli full fart
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Blir nog en tuff match idag, tur man jobbar så man slipper se eländet.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Olle: det känns som att Dahlen gärna krånglar till allting! Han vill för mycket! Fan, det är hockey. Dra en gubbe och skjut på mål! Kolla på Oliver som inte har tillnärmelsevis samma talang som Jonte.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Rico01: För att Ante spräckte DHL-kedjan tidigt?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Olle: Det vi får luta oss emot är att det som varit har varit, och lita på att laget och tränarna kan hitta och förbättra det som inte funkar fullt ut, ändå är vi med i allra högsta grad. En generell sak med laget är ju ändå att dom verkar trivas bra ihop.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Tom Topp: Min poäng är inte att lyfta fram Dahlén som en dålig hockeyspelare, självklart är han raka motsatsen. Min poäng är att Timrå får ut väldigt lite av sin investering här och det är främst Timrås problem och sekundärt Dahléns problem. SHL är för bra för att en spelare bara ska kunna lyfta sig själv 100% och börja leverera (även om jag vrålat efter det många gånger). Att ante karlsson inte får ut mer av Dahlén/Lander/Hållander kanske i slutänden är vad som inte ger honom nytt kontrakt?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Tom Topp: du kanske är en Corsi-kille? I så fall kan jag säga att det sker procentuellt fler skottförsök framåt än bakåt när EA är på isen än när Dahlén är på isen. Det sker också överlägset flest skott mot eget mål när Dahlén är på isen.

Vi behöver inte gå in på var 320 skott i CA placerar honom i ligan, det är inte meningen att det ska vara någon häxjakt på honom. Men man måste ju kunna vara överens om att det här är ett stort problem?
Uppladdat:

450x300-img1884.jpegimg1884.jpeg

Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Olle: ja alltså, det är oroväckande statistik!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Tom Topp: Det finns en spelare på topp 10 som har minusstatistik och det är Janne Kuokkanen i Malmö på -2. Dom flesta ligger mellan +15 och +25. Det finns 6 lag representerade bland de som ligger topp 10 i poängligan. Färjestad, Växjö, Malmö, Timrå (EP), Leksand och Linköping.

Jag tycker att en stjärnspelare med hög lön ska kunna förväntas vara inne på fler mål framåt än bakåt, det är ju vad klubben betalar dom för? Eller åtminstone att man kan spela 0-0 i spel 5-5 och sen producera i PP? Cehlarik fixar det, Ty Rattie fixar det. Just Rattie är ju intressant för i ett dåligt Timrå gick han -16. I ett dåligt LHC gick han -22. I ett bra LHC är han +11. Det skvallrar väl om att man hjälps av bra kedjekamrater men vad ska då Dahlén skylla på när alla hans kedjekamrater har plusstatistik men inte han själv?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
UbbeNils: Till och med Lövenfansen har nog börjat ge upp säsongen redan nu.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Hur länge har man tålamod uppe i Umeå, snart är Löven inte bland dom sex.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
mikenomad: Åh herregud! Det håller inte!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Olle: Man tycker nästan synd om Hanzl som får spela med han.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Har vi någon statistiknörd här som kan leta reda på hur många hållna nollor juniorerna hållit i rad?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Olle: Inte alls taskigt att kritisera ett dåligt ingripande från EPs sida, oavsett hur många poäng han gjort. Dalle har gjort flest mål, men jag har inga problem med att kritisera hans dåliga defensiv. Jag kritiserar inte EP och med det hans vara eller inte i klubben, utan en dålig insats vid 2-0 målet, det är en stor skillnad.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Tom Topp: -9 speglar väl absolut Dahléns bristande defensiv? Han är loj, han arbetar inte klart situationer på egen planhalva han backcheckar som en 45 åring tjeck.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
mikenomad: Och Emil.P har plus 13.
Plus minus säger inte allt, men i detta fall tycker jag det är rätt talande.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28 Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Olle: men vad har Dahlen i plus minus nu?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Rico01: Det är väl taskigt att kritisera EP, han leder den interna poängligan och har fin plusstatistik. Han tar ett större ansvar över hela banan än vad Dahlén gör.

Sen visst, Dahlén är en ikon för klubben men det var ante också och nubben också. Man kan inte leva hur länge som helst på gamla meriter. Endera får Dahlén steppa upp eller så tycker jag han kan kliva ner lite i lön om han vill jamsa runt utanför topp 10 i poängligan. Vill han inte gå ner i lön? Kanske ska släppa honom till Schweiz, vi borde kunna få 2-2,5 spelare som mäktar med 30 poäng för hans lön. Personligen tycker jag hans poängproduktion är helt ok om han inte också hade varit så extremt svag defensivt.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Imorron lozzna dä för Dallas!!🎉🎊🥳
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
söder över: jag tror vi måste återgå till äkta Ante-defensiv som funkade så bra förra säsongen. Eftersom gladporrs hockeyn inte ger utdelning och vi får långt mellan lagdelarna så tror jag det gör att enskilda spelare också presterar sämre.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Andersson: Borde väl inte vara några problem för världscentern #10 Larsson.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Bekymmer tidigt för Brynäs . Kan super-larsson få ordning ?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Tom Topp: Utifrån Expressens intervju för någon/några veckor sedan med JD fick jag för mig att han skulle nog välja Schweiz om Ante hade varit kvar, men att han nu ser det mer spännande att följa med på Timrås resa framåt. Jag vet inte exakt men nog tusan är det något som skurit sig.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Tom Topp: Inte hos Lander heller men imorrn vänder det
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
UbbeNils: men visst känns det som att JD inte har rätt styrning! Verkar som att spelglädjen inte finns där till 100 procent!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
tekarn1968: Svårt att veta, vi får se vad framtiden har i sitt sköte.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Zoogin62:
I morgon måste alla supporter, vråla så fort en leksing är i närheten av en Timråspelare, vi måste kräva utvisning så fort Leksand är i kontakt med någon Timråspelare, lika som andra supporters gör. Påverka domarna.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
UbbeNils: Såklart att man kan hoppas. Men det är hans jobb, och då kan man ju kräva att han ska kämpa iallafall. Men han kanske har pingislungor och gör sitt bästa redan.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
UbbeNils: Jag håller med.
Men jag tycker att JD måste få mer begränsad speltid.
Han är ju en rejäl säkerhetsrisk, men med bra (bättre) couching så borde det bli bättre.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
tekarn1968: Tror nog att dom flesta ser hans brister, varför älta, gnälla och spy galla över honom. Räcker det inte med det vi ser på isen och hoppas istället att han kommer tillbaka i det han kan uträtta på isen. Mao i gott slag.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Pyrret: vadå troll? Ska vi ha en överbetald ”stjärnspelare” som bara fiser i egen zon? Det är som någon annan nämde boxplay varje gång Dahlén är i egen zon.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
kulltorp: Vi har sparkapital där då.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
kulltorp: Absolut, jag menade inte att jämföra dom på det sättet. Jag menade mer att klaga på Dahléns icke-defensiva spel bör också göras gentemot andra när de gör dåliga saker. Men jag förstår din poäng och håller med om att EP varit bättre överlag.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Rico01: Mm…har väldigt svårt att jämföra Dahlen med EP just nu. Dahlen är ju, jag skiter i vad ni tycker, osedvanligt kass..kort och gott.
EP är 100 procent bättre över hela banan.
Men jag tror att Ante-gate är inblandad runt Jonte.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2023-12-28
Rip Kirby: Ja han verkar ha tappat lite explosivitet med viktnedgången. Allt sitter såklart inte där men lite

Vi vill se Dahlen dominera igen som vi vet att han kan. Får vi se det i år?
Låst ämne

2621483 · »