1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598429 inlägg · 6213 ämnen

Små grabbarna

Små grabbarna
För en som kan lyfta på huvudet och blicka lite längre bort än till yttersömmen på snuttefilten framstår små grabbarnas tanke, att TIK tar sig till slutspel i år, som naiv och lite smått rörande. Det är förvisso naturligt att små grabbar ägnar dagarna åt ett oreflekterat och spontant önsketänkande, men lika naturlig är den besvikelse som alltid följer på ett önsketänkande. Erinrar mig när jag förra året stod med barnen i Kaknästornet i Stockholm och yngsta sonen frågade förväntansfullt, för även han imponerades av den milsvida utsikten, om han kunde se hem, och hur besviken han blev när jag berättade för honom att han inte ens kunde se Södraberget. Tyvärr är det ju ofta så att ett önsketänkande inte så gärna samsas med verkligheten. Verkligheten inom ishockeyn är, kan jag upplysa alla små pojkar, att alla nykomlingar som lyckas med konststycket att hålla sig kvar i högsta serien under första året får ett mycket svårt andra år, ja så svårt att de som regel åker ut. Visst, det finns undantag, men då har det alltid rört sig om extremt hårdsatsande lag som köpt ett stort antal etablerade spelare.

TIK:s nyförvärv har enligt små grabbarna sådana uppenbara förtjänster och kvalitéer, att man inte kan låta bli att undra över, varför inte TIK:s nyförvärv inte redan är etablerade spelare i elitseriens mera hårt satsande klubbar.

Jag är rädd för att GB:s skrivande små grabbar i sin besvikelse får all anledning att åter stifta bekantskap med babyårens tröstande snuttefilt, för statistiken, erfarenheten och det sunda förnuftets föreställningsvärld säger att TIK, med tanke på den försynta satsningen, får det mycket svårt i elitserien i år.

Min mormor, som på äldre år hade lite svårt att tänka klart, hade emellertid stunder av beundransvärd klarsynthet, och då kunde hon säga- att vore det inte för om så skulle jag kunna segla över Atlanten på ett järnspett. Mormors filosoferande visar att hon trots allt insett något som små grabbarna ännu inte förstått, nämligen att ett önsketänkande är en tanke utan tänkande.

« · 8194