{297}: ett experiment som börjar ge bra utdelning ändå, två VM silver i modern tid där de bla slagit ut Kanada och USA på väg till final, inte helt odugligt för en nation som inte alltför länge sedan ansågs som slagpåse i dessa sammanhang, att ta sig till finaler kan inte anses vara tur som enstaka vinster liknande Danmark och Norge kan stå för.
nila: 3/12 lag har en schweizisk head coach, resten utlänningar. Inget schweiziskt lag har vunnit EHL sedan starten 2006 (om Wikipedia har rätt uppgifter). Schweiz har 0 guld i hockey VM eller OS. Schweiz har 12 spelare i NHL, sverige har 113. Schweiz som hockeynation är på uppgång men deras inhemska liga är bara ett pengastint experiment.
{297}: har man inte koll på att Schweiz är en hockeynation att räkna med numera och inte bara en liga som lever på importer har man nog varit insnöad för länge, imponerar ofta på landslagdnivå tycker jag och producerar riktigt bra spelare och kan det här med lagspel! 5-2 mot Tjeckien igår såg jag liknande resultat börjar bli mer vardag än slump.
Sputnik: Ja det är lite som jag skrev igår, att man främst ser en Buster-historia framför sig som man nu går miste om. Nykomlingen som huserar hela ligans stora stjärna, som charmar alla och får rubriker.
I laget som sådant är han trots sina skills och sin stjärnstatus en av alla som utgör ett lag. Dessutom inte en som Nubben skulle kunna bygga nåt varaktigt kring. Så på så vis skulle effekten av ett år med Jonte i laget lika gärna kunna bli en konstgjord andning-effekt.
Kanske är mina försvarsmekanismer som skriver nu men jag tror verkligen det
Olli Nomadinen : Nej att Dahlén skulle lira SHL är väl mest för ens egna "egoistiska" skull.. Han har mognat mycket mer än senast han försökte slå sig in där borta.
Som vi stött och blött så har vi en betydligt bättre grund att bygga på denna gång. Går ju knappt att jämföra baksidan framförallt. Ändå var vi knappt poängmässigt sämre än HV deras föregående säsong. Med rätt karaktärer och spets så kan det bli en rätt mysigt säsong ändå i slutändan. Viktigtast blir nog att sätta målvakts och Backsidan. Hitta en förstecenter som Albin Lundin kan ta rygg på. Sen givetvis måste det in i allafall 2 forwards som är pålitliga i poängproduktionen och kan bryta mönster.
Det blir svårt men inte omöjligt, tror att Brynäs och Oskarshamn hamnar i botten även denna säsong. Lär ju alltid komma nått mer lag aom får det tufft under resans gång. Gäller helt enkelt att bygga ett lag som inte får allt för långa svackor och tappar för mycket mark.
Sputnik: Ja det är ju bara trist för oss, för Jonte är det helt rätt steg nu. Jag köper inte alls snacket om att SHL skulle vara så välgörande för honom, jag tror tvärtom att det vore att hålla tillbaka ett år till, att tappa ett år i karriären.
Han är garanterat så redo han kan bli nu för att åka över och han har säkerligen själslig frid att göra det med tanke på i vilken sits han lämnar laget. Efter att åter fört upp oss.
Skulle det sedan visa sig att han inte är det så beror det nog inte på ett uteblivet SHL-år, då är det kanske så att han inte har vad som krävs. Men tanken att det är så föresvävar mig inte ens. Han kommer att ta det steget med bravur!
Vi vet ju att det här är oundvikligt och jag tror för vår del att läget nu är marginellt sämre än om ett år. Nubben ska bygga ett lag som ska hålla för SHL och sedermera etablera sig. Det gör han inte genom att sätta hoppet till en superstjärna som är förlorad efter 1:a säsongen.
Med det inte sagt att vi får bättre förutsättningar utan Jonte. Verkligen inte! Men Nubben får mer verklighetsförankrade förutsättningar att jobba efter och ingen spelare förleds att lägga vår existens i nån enskild stjärnas händer
Knylan: Ok det där kan inte menas nått annat än att Dahlén åker över. Finns inga ord som kan beskriva tacksamheten vi har för Jonte och vad han betytt för Timrå Ik. Är det så att han bestämt sig för NHL så hoppas man ju givetvis han lyckas att slå sig in också. 💪
Vi får försöka klara oss utan Dahlén, det kommer inte bli enkelt att ersätta hans plats men tror och hoppas Nubben kan koka ihop nått bra denna säsong. 🙏
Den del av artikeln Hockeysverige hänvisade till angående Dahlén är pluslåst, men texten är:
Wilson Jr., on if the San Jose Sharks' expectation is that Jonathan Dahlen comes over next year and competes for an NHL job:
We actually had a FaceTime with Jonathan Dahlen yesterday and it went really well. He looks great.
It's always nice – when we do these interviews at the Draft, you talk to young guys, [the question always is], what do you want to do? And they always say, Oh, I want to go back be a leader and win championships and they speak in generalities.
Jonathan is a very high IQ player. He's a hockey rat. We've worked with him over the last few years and he told us the way Swedish hockey works.
[He told us,] I want to see Timra promoted. I want to be a part of it. I want to wear letter. I want to be a leading score and I want to get our team a championship. And you have to give the kid credit. He goes back. He was a leading scorer. He played on the Swedish National Team. And he did get the team promoted as the leading scorer in the playoffs.
There's a difference between speaking in generalities and having a plan and sticking to it and actually being able to accomplish it. So we're very happy with Jonathan.
His next role is to come compete at the NHL level.
Bob Boughner is a great coach for him. We brought in Barabanov, we brought in Balcers, similar players who had history against men in top leagues in Europe and international experience, and Boogie put them in spots to succeed. We were fortunate to find two top-nine forwards that way, relatively inexpensive.
Jonathan isn't going to be given anything, he knows that. He has to earn an NHL opportunity. The time is now to do that. And he's on board with that.
{297}: Fortfarande en toppliga i Europa, och de har faktiskt bara ett färre finalframträdande i VM senaste 7 åren än vad Tre Kronor har :D Bra betalt och bra livskvalitet, man förstår dem som testar Schweiz.
Greven: Dom exporterar piss och inget. Har man obegränsat med pengar kan man bevisligen locka till sig duktiga hockeyspelare men man vinner inga VM eller OS tack vare importer.
{297}: Det var ju sjukt mycket mer ologiskt när han åkte över sist, då hade jag förstått poängen med ett år i SHL. Det är otroligt stor skillnad på att vara 21 och 23 i en elithockeykarriär. Ja jag har hört talas om Carl Söderberg. Jag har även hört uttrycket "Det är undantagen som bekräftar regeln"
{297}: Skulle inte bedöma ett schweiziskt topplag som clownlag. Schweiz är europeisk toppnivå i princip sedan flera år. Dessutom otroligt publiktryck därnere. Verkar som en riktigt kul liga. Och ett underbart vackert land.
Olli Nomadinen : håller med helt och hållet. Kan inte se hur han skulle acklimatisera sig till liten rink och nordamerikansk hockey genom att spela i SHL som 23-åring. Ska inte älta Lander mer men det är väl ungefär 95% mer logiskt med Dahléns övergång till sharks än vilket clownlag det nu var Lander valde i Europa.
{297}: Stannar han handlar det uteslutande om hjärta, lust. Att han helt enkelt är så sjukt sugen att få spela i SHL med Timrå. Det är nog vårt enda hopp som jag ser det
{297}: Utbildning på rätt nivå. I AHL vill han nog inte harva. NHL är han inte redo för enligt mig(my balls to the wall) Tror han gör ett misstag om han går redan nu. (Same balls) I Timrå är han en stjärna, i NHL blir han en i mängden.
KulltorpsOlli: Om man nu bortser från att det hade varit trevligt att se honom i timråtröjan i höst, vad är det han får i SHL som han inte får i sharks eller farmarlaget?
Jan-Erik : Ja jag tror att Dahlens chans i NHL är lite den vägen. Bygga på sig i SHL ett eller två år först. Att gå nu tror jag kommer att slå tillbaka bara... Men vem vet..
{297}: Ja, jag klandrar knappast Dahlén om han går till NHL. Ingen kan ifrågasätta hans Timrå-hjärta, men drömmen alla spelare har är att nå NHL. Det är ju just därför NHL-klubbar inte behöver "tvinga" över någon. Det räcker med att erbjuda ett vettigt avtal så kommer i princip alla.
Åker Dahlén över är det för att han vill förverkliga sin dröm att gå i farsans fotspår, inte för att Sharks tvingat honom.
{297}: Känns som man kan vrida det där åt båda hållen. Åker han över och det slutar med att han vänder hem igen som förra gången så kanske han inte får några fler chanser heller.
{297}: Carl Söderberg från Malmö var i allsvenska och SHL i flera av sina bästa år och kom till NHL som 27 åring och är ännu kvar som 35 åring. Har gått bra och hade t o m råd att köpa Zlatanhuset. Klart Dahlen ska stanna. Lyckas han i shl med Timrå finns alltid nya chanser i andra lag om Sharks inte vill ha honom.
gso321: Dahlén får inte hur många chanser i NHL som helst och tar han den inte nu så kanske han får leta klubbar i Ryssland om han ska tjänar feta stålars (eller göra en Lander). Klart han ska åka över, det är ju världens chans för honom och kanske även den sista att få spela på den sidan Atlanten.
KulltorpsOlli: ja Lindholm gillar jag skarpt också, hoppas han hamnar i en klubb där han får chansen i de två första femmorna. Modo ligger nog nära till hands då han verkar lite hemmakär.
{9037}: Ja håller med. Smarta värvningar. Var tror du Lindholm hamnar? Modo? Tror den klubb som hugger honom gör ett klipp. Om man ger han rätt roll. Hatar att tappa honom men ibland måste man gå vidare.
Olli Nomadinen : Undrar vem som är den lättkränkta här... Och man är ju så skön när man kallar någon annan för oskönt, lättkränkt, bitter etc. 🙄
Förstår inte ens vad du brusade upp dig för. Var en genuin fråga till Sputnik, om han har källor på Dahléns vara eller icke vara tar jag gärna del av de själv. Dahlén är inte typen som snackar till höger och vänster och allt detta är så färskt, så har någon inside i vad han tänker och tycker är det oerhört spännande att höra.
gso321: Skiter fullständigt i om du postar silly här el inte. Jag kan ha och vara utan det, de rockade knappast. Det är din ton i inläggen som är jävligt oskön
Sputnik: Han spelade vissa matcher i tredje kedjan och gjorde det riktigt bra. Han växte en nivå i slutspelet och var suverän. Hade mer än gärna haft honom kvar.
Olli Nomadinen : Jag är bitter och lättkränkt för att jag lagt av med att posta silly här? Ok.
Nu var det inte ens jag som tog upp det och det finns mer intressanta saker att diskutera. Men jag har bestämt mig att sluta posta silly här och det finns inget mer att tillägga.