1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606200 inlägg · 6213 ämnen
« · 2207027 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2021-2022
gso321: Har heller aldrig påstått att du inte har trovärdiga rykten heller. Bara det att det florerat rätt många nya konton som påstått de har trovärdiga källor med rykten som aldrig visat sig stämma i slutändan. Då tror jag att du också får vara beredd på att vissa kanske inte alltid köper det rätt av.
För den delen är du givetvis välkommen att droppa rykten hur och när du vill. Heter ju trots allt silly season. ☺️

gso321: Har inga källor och var mer menat som en genuin fråga. 🙂

Men inte första gången du blir lite "sur". Förra gången skrev jag rätt respektabelt att jag väntar och ser utgången av Lööke och Lodin då jag ändå hade känslan att de skulle stanna speciellt med Lööke med gällande kontrakt. Än så länge verkar magkänslan stämma?

Sputnik: Du kan ju börja med att berätta vad dina källor säger.

gso321: Vad säger dina källor då? 😋

Sputnik: Om Dahlén själv vill spela med Timrå i SHL så kommer han göra det. End of story.

Sedan får man ha respekt för att han kanske hellre väljer att satsa på att nå NHL igen. Alla spelare drömmer om NHL trots allt.

gso321: Mer eller mindre skulle jag säga att NHL organisationer har VÄLDIGT mycket att säga till om då de "äger" spelarna. Skillnaden i Dahléns fall är ju att hans kontrakt löpt ur och SJ endast äger rättigheterna och att han inte stått under nått kontrakt så att säga.

KulltorpsOlli: Tror du spelare är slavar till NHL-klubbar? Så otroligt okunnigt inlägg. Om Sharks bestämde allt hade Dahlén spelat i AHL eller åtminstone SHL istället för HockeyAllsvenskan den gångna säsongen.

Rip Kirby: Jag tror han åker över nu, det är dags. Jag tror Sharks vill ha honom där, att vårt argument om SHL väger rätt lätt för dem. De har nog ganska bra koll på honom och en plan, vi har ju fått två bonusår.

Nu måste vi stå på egna ben och självklart är föreningen både medveten och förberedd på det. Jag tror inte Jontes vara eller inte vara har den domedagsbetydelse som några befarar.

Han är skillnaden att komma som nykomling med en superstar i absolut SHL-toppklass med allt vad det innebär på isen, med mediafokus och i attraktionskraft jämfört med att komma med ett lag som kommer vara den fula ankungen rakt över. Som det är med nykomlingar.

En nykomling med Jonte är ingen ordinär nykomling, en nykomling utan honom är en av alla nederlagstippade nykomlingar i mängden. Och såna har ju överlevt förr

KulltorpsOlli: Okej, jag har fått för mig att Elias inte heller är den som gärna kliver in i närkamper.

roger_sundsvall: Han är såklart inte tvungen till någonting alls

Jåkkinen: Nu har väl Elias skills i övrigt som ligger lite högre än Dahlén om vi ska vara ärlig...
Och Elias är mer fysisk än Dahlén.

Charliejfz: Han spelade inte ens i 3:e kedjan hos er alltså?

om dahlen själv vill stanna i timrå..t.e.x 1 säsong
kan han de?
el är han tvungen..att gå till nhl?

Rip Kirby: Hur mycket tacklas Elias? Känns inte som att han har någon monsterkropp att smälla på med eller ta emot tacklingar heller för den delen.

Sputnik: Känns som Erik A kommer att slå igenom nästa säsong, Och får han spela i en tredje kedja så tror att han producerar över tjugo poäng,

Olli Nomadinen : Självklart en tråkig nyhet med Dahlén som ärligt talat ändå var ganska så väntad. Kolla på killen liksom. Efter en imponerande grundserie så bara toppar han upp det och sprider magi i slutspelet som en solklar MVP. Lägg till människan Jonathan Dahlén så har du hela paketet. Det vore nånstans inte mer än rätt att han får chansen i San Jose/NHL, men artikeln i ST betonar ju just att han kommer få förtjäna sin tröja. Och det är väl där nånstans som chansen/risken ligger för Jonte. För jag tror inte det är alldeles säkert att han tar en plats. Om jag ser krasst på hans fysiska spel i HA så är det i stort sett obefintligt. Tyvärr. Det är snarare så att Jonte ser ut att undvika tacklingar så långt det är möjligt. Spel i NHL UTAN att tacklas det finns inte.

Möjligen att jag överdriver här för jag vill verkligen inte Jonathan ngt illa. Han borde få chansen och allt det, men någonstans besitter han inte dem typen av spel som gör att han skulle ta en plats i San Jose. Inte just nu iallafall. Och frågan är vad som behöver ske för att toppa en sån här säsong? Värd chansen är han, helt klart, men har Jonte de rätta egenskaperna som gör att han tar en plats?

Olli Nomadinen : ST har lagt upp en artikel, men är ju endast baserat på samma uppgifter som från Hockeysverige.
Dahlén svarar så här angående uppgifterna.

"ST-sporten har varit i kontakt med Jonathan Dahlén som via sms hälsar att han inte vill kommentera läget och framtiden just nu."

Känslan är ändå nånstans att han vill spela SHL med Timrå. Håller tummarna för lite positiva besked inom snar framtid. Kanske behöver Jontes agent jobba lite på SJ att en säsong i SHL gör honom gott.. 🙏

Jåkkinen: ja vi kan nog inte få betalt 2 ggr för en och samma spelare

KulltorpsOlli: Halmstrå jag vet, kanske det klenaste i stacken. Men ännu har jag inte sett nån av drakarna plocka upp "nyheten" och det faktum att Jonte lämnar Timrå för NHL torde väl vara ganska hett stoff

Jåkkinen: Bra fråga. Hoppas man kan ta betalt två gånger precis som Löfven.

Johan J: Jag tror så här. Dahlén vill inte alls åka över till NHL nu utan det är Sannjåsse som ligger på. Dahlén har nog inget val just nu mer än att spela med i deras fiol.
Sen får vi se hur det blir.

Johan J: Hur fungerar det där? Vi har väl redan fått pengar första gången han åkte över pölen?

Lub: Lämnar Dahlén så är det naturligtvis en förlust för laget. Men vi får inte glömma att om så blir fallet så följer lite klirr i kassan också så helt lottlösa går inte Timrå.

Nisse på Mon or: ja men kanske inte så framträdande i målprotokollet

Sputnik: Delar din uppfattning. Dahlén har varit den enskilt viktigaste spelaren i Timrå denna säsong. Är ju ingen slump att han valdes till MVP, vann poängligan i grundserien OCH slutspelet. Trist för oss om han åker till NHL, men definitivt välförtjänt. Vi kan inte kräva ngt mer från honom.

Trist att Lander inte kommer hem till denna säsong, blir nog inom 2 år. Vi hade behövt hans ledaregenskaper och namn som dragplåster för andra spelare.

Men vi har Nubben, så loppet är inte kört... 🙂

Synct: Ja även Nubbens rätt positiva tongång om att få behålla Jonte fick en ju att tänka det var klart typ.. Speciellt då Nubben inte vanligtvis bjuder på så mycket info utan att saker i princip är "klara". Förhoppningsvis så finns det fortfarande en öppning för SHL. 🙏

Kapten Lindow: Den där Luleåkillen Lundeström var kass

Sputnik: Jag trodde verkligen vi skulle få antingen Lander eller Dahlen denna viktiga "hålla sig kvar" säsong, känns ganska snopet att ingen av dom kommer vara med på resan. Nu är det inte 100% att Jonte är borta än, men artikeln sa väl typ allt som behöver sägas.

TimraStockholm: Förstår hur många tänker, i slutändan ligger nog mycket i nån slags försvarsmekanism där vi försöker bortse från Dahléns betydelse för lagets kvalite.
Det är en sak att klara sig utan Dahlén i HA för ett gäng matcher, men utslaget på hela säsongen med slutspel och allt så hade vi nog inte tagit oss upp utan Dahlén denna säsongen heller. I SHL kan han vara skillnaden på en placering i tabellen vilket i sin tur kan betyda att slippa kvala. Så bra och viktig anser jag honom kunna vara.

Jag håller med att vi klarade oss utan Zäta när han drog, men skall också påminnas om att han gav 2 säsonger i Elitserien innan han drog. Det gav också andrum för att kunna bygga stommen och att hinna lägga upp en plan för att bygga utan honom.
Det är skillnad på att vara en nykomling med allt det innebär i att komma in sent in marknaden, än att som etablerad förening och vara beredd på att få ersätta enstaka stjärnor som drar.

Olli Nomadinen : angående VM jag saknar Fagerlund.

{9386}: Det är bara att spola tillbaka bandet till den nyligen avslutade säsongen när motståndarna trodde vi skulle vara klappkassa utan Dahlen när han var borta. Med facit i hand var vi minst lika bra och andra spelare visade sin briljans, däribland Lodin.

Rico01: precis, fler får kliva fram och ta ansvar. Anton Wedin gick fram sist vi var i SHL och blev en klasspelare. Jag tror det kan bli bra ändå, vi står inte och faller med eller utan Jonte. Det ska vi inte göra!!

Sputnik: Förhoppningsvis finns det utöver ordinarie spelarbudget några externa finansiärer som kan fixa någon enstaka spetsvärvningslön?

NHC m.fl som är riktiga köngar.

Sputnik: Ja jag utgår från att han inte är vår "stora" värvning, då är det illa.

Tjahapp, Sverige förlorar alltså mot Danmark i en VM-match. Patetiskt

Olli Nomadinen : Ja och det ställer ju en motfråga, hur stor tilltro sätter man till Erik? Jag hoppas inte det är tänkt som en förstekedjespelare. Även om Nubben vill bygga en lagmaskin där spelare skall ta kliv i sin utveckling, så går det inte trolla ut hur mycket poäng som helst från spelare. Förhoppningsvis kostar inte spelarna som förlänger allt för mycket så det finns lite spelrum kvar för spets. 🙏

Sputnik: En anledning till flytten till oss stavas nog pengar. Rögle ansåg sig inte kunna matcha vårt bud till honom

Vad gäller Erik Andersson så känns det positivt som sagt. Abbot verkar ju velat behålla han. Att i det läget då gå från ett finallag till en nykomling måate ju nånstans betyda att han tror på satningen som görs från Timrå och Nubben. Han måste ju fått indikationer på vad som är på G och sådär. Plus en förmodat större roll som sagt.

Sen kan man undra hur den där skribenten som dissat Boyce hela tiden ställer sig till Erik. Han gjorde ju "bara" 6 poäng säsongen 18/19, samma säsong som Boyce va med i SHL senast och producerade 7 poäng. Alltså 1 poäng mer än Erik. Ändå var Rögle i final i år. 😉

Var Morten Madsen med i vinsten mot Sverige?

Slagskottet: Tjaa... spela hockey kanske? ;)

Rico01: fan ska han över dit å göra..

Olli Nomadinen : Ah, sorry! My bad. Där håller jag med dig! Jag skulle verkligen älska om Jonte väljer att vara kvar men jag tror inte TIK går under om han lämnar.

Rico01: Fast nu menade jag tvärtom. Det klart det är mkt kvar men redan med bekräftade värvningar samt mkt troliga rykten har vi utklassat det årets silly. Nubbens beslutsamhet och föreningens framtidstro, det här har alla förutsättningar att bli bra ändå. Det blir bara så mkt gråare utan Jonte

Olli Nomadinen : Fast vad vet vi om det nu? Vad har vi, typ 8 spelare på kontrakt och en massa spekulationer (som sig bör under silly season) hit o dit. När truppen är spikad får vi se. Innan dess tycker jag det är lite för tidigt att måla upp katastrofen och världens undergång. Inte för att det stoppar någon från att göra just det, men jag kommer inte stämma in i doom and gloom-kören.

Rico01: Jag är med dig. Övertygad om att Nubbs får ihop ett bra lag vare sig Dahlén är med eller inte. Sen kan som sagt scenariot bli att han är med på träningscampen men att det inte blir något NHL spel och då borde SHL vara ett bättre alternativ än AHL.

Rico01: Blir det utan Jonte så är det ju som sist. Men det är också det enda som är jämförbart. Kvalleskillnaden den här gången mot för då på laget i övrigt blir brutal

Har alla glömt vad som hände när Z lämnade? Timrå gick till semifinal och blev väl 3a i serien. Jag säger inte att det blir samma sak nu OM Dahlén lämnar men det året byggdes väl framgången på LAGET. Jag kommer inte att måla Lucifer på väggen än.

Knylan: Sa senast igår till kollegan som håller på SAIK att Jonte mkt troligt blir kvar. Det fick man kanske käka upp direkt. Motiverade det med att direkt till NHL knappast är aktuellt men främst med att Nubben så "onubbigt" uttalat sig positivt i frågan. För är det nåt Nubben inte är så är det glappkäft. Han är otroligt restriktiv med att lova nåt han inte kan hålla. Hur många ggr har man inte hört "Kan inte förvänta sig nån frälsare" och liknande? Sen kan ju även han bli tagen på sängen

Men vad händer om Jonte inte tar en NHL-plats på hela säsongen ska han harva i AHL igen då? Jag hoppas de kan låna ut honom till Timrå ifall han inte tar en plats för jag är övertygad om att han skulle utvecklas mycket bättre i den miljön.

Olli Nomadinen : Sharks pratade ju redan i vintras om att de vill plocka över honom, så ”snacket” har förekommit under längre tid. Trots det har Nubben sagt flera gånger nu sedan avancemanget att han tror att Dalle lirar här till vintern. Någon nyhet bör det med andra ord inte vara. Är det något Nubben inte brukar vara så är det blåögd åtminstone. Vi får se! I den bästa av världar får vi behålla Dalle ett år till OCH slippa större delen av hans lönepost.

Nisse1: ANDAS?..

« · 2207027 · »