1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577968 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24

2008051 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
J F K: Precis, det är en lite märklig serie på så sätt såhär långt. Ni och Löven har ju väldigt mycket att vinna på att vara betydligt mer rutinerade än vi är också, vilket visat sig i jämnheten såhär långt. Trots det åkte vi faktiskt inte dit på fler än två torskar i rad under vår dipp innan uppehållet, vilket för vår del kan bli väldigt viktigt när serien summeras.

Men skulle jag i nuläget satsa mina surt förvärvade stålar på vilka som slutar etta och tvåa efter 52 matcher så skulle det bli på Modo och Löven, detta till något riktigt blekt 1.01-odds för det är nog högst troligt så det blir. Vi kan mycket väl ha plusresultat mot båda de lagen när serien summeras men det lär krävas en bra bit över 100 poäng i år för att nå topp två. Den oklanderliga jämnhet som krävs för att nå det vore det lite oväntat om ett så pass ungt lag som vårat lyckas med.

Men, fan. Allt kan fortfarande hända. Desperata bottengäng som tar till allt och helt plötsligt står Löven där med en skadad Cannata, mycket hinner alltid ritas om. Klart är att utgången av vårens kvalhockey definitivt inte kommer avgöras av hur pass stora siffror man slog Hästen borta med i november utan då blir det något helt annat. Bäst när det gäller i de viktigaste situationerna och att ha tur med slumpen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Jag gillar verkligen Nässén och tycker mig se något ritkigt stort i honom. Nedan följer hans stats efter 5 matcher

Poäng: 1+2=3
Plus/minus: +7(7-0)
Istid/match: 14:40
Tekningar: 40%

Plus 7 och 0 mål bakåt gillas skarpt! Visst +/- är väl ett lite trubbigt mått, men jag tycker att hans mogna spel och avvägningar återspeglas i de siffrorna.

I och med att detta är motsvarande försäsongsmatch 5(kan det ha varit Mora i SCA-cupen kanske) för honom så finns det mycket kvar att hämta, och det är ett väldigt stort sparkapital för Timrå.

Spännade spännande spännande
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
TIK1928: Det är väl osannolikt att man inte har flera dippar under säsongen? Det lag som vinner serien brukar vara de som har kortaste och minst antal dippar, för dipparna kommer alltid. Dock verkar serien ojämnare än på oerhört länge. Det går för oss topplag att spela rätt dåligt och ändå plocka många trepoängare.

Lövens styrka är väl att man vunnit väldigt många matcher utan att egentligen spela särskilt bra i fem mot fem.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
JanneH: Modo tror jag stenhårt på i år, och dom har dessutom haft sin dipp. Löven däremot har gått som tåget ännu och jag ser det som helt osanolikt att dom inte kommer få sin dipp nån gång, jag ser mycket med kaliber i Modo i år och till och med dom är dödliga.. M
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
JanneH: Jo men bofors känns ju lite som pantern var, sådär onödigt bra varje år. Bortkastat bra liksom....bara bra för att jävlas med oss som verkligen har möjlighet att kliva upp.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
TIK1928: Ja men hade Nubben verkligen den stenkollen att Löven och Modo skulle vara så här bra (hittills i a f) när han sa topp 5? Att de där jävla BIK är med i toppen tror jag vi kan skriva in som default värde nu. Varje år tror man att de ska få en dipp men då öppnar de bara ännu starkare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
mikenomad: Ja så kanske det är faktist👍 . För det kan väl inte bara vara jag som tror att Timrå ska bygga ett lag för allsvenskan nästa säsong med spelare som Dahlén, Lundin, Lööke, Lindholm, Westerlund, Ohlsson o.s.v.. Nej nej målet är att gå upp i år igen. Dessutom är väl många 1 årskontrakt skrivna på spelarna? Sist vi gick upp var många kontrakt skrivna på 2-3 år innan och det var väl därför många av spelarna följde med laget upp i SHL fast dom kanske inte var ”bra nog” för shl? Bara spekulationer ifrån min sida såklart men det är roligt att spekulera🤠
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Rytter: Vet inte hur långt bak i tiden vi orkar gå men om vi kikar på hur det såg ut i höstas så var det ju ett AIK som var mentalt knäckta över att ha förlorat mot IKO som fick möta ett Leksand som stormade fram fulla av självförtroende efter att ha vunnit Mecaracet. Säsongen innan när vi gick upp så lyckades dock Leksand som då förlorat den allsvenskafinalen (i 3 raka matcher) besegra IKO som vunnit Meca. Min slutsats blir således att det är 50-50 och att laget ska helst ha stor erfarenhet av liknande matcher, något jag tycker talar för oss
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
TIK1928: Ja, uttalat vill och tror iallafall laget/spelarna gå upp i shl. Ledningen kanske har en liten annan syn på det och ser det som att detta lag kan bygga ny "hype" kring timrå för att på sikt förstärka varumärket TIK. Med spelare som lööke, westerlund och dahlen så är det ett utmärkt tillfälle eftersom de inte kommer bli långvariga i klubben.

Å andra sidan är det också ett bra tillfälle att kliva på som fan och gå upp för ett nytt försök?

Vill Nubben med sin sista tid i TIK toksatsa eller "bygga upp" timrå till ett topplag i allsvenskan?

Lite snabb publiksnitts-ekonomi, vad är bäst, realistiskt?
Ha ett hyffsat billigt topp-lag i allsvenskan med ~3300 publiksnitt (3150 idag)
Eller ett dyrare SHL lag i botten/mitten med ~4000 publiksnitt (3900 s18/19)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
mikenomad:

Att gå upp via meca har ju dessutom visat sig vara en bra väg upp. Ofta det blir ett lag från plats 1-2 som kvalar och sedan ett från meca som slår ut förloraren av allsvenska finalen.

Leksand har väl gått denna väg två gånger om jag minns rätt.

Så allt handlar inte om plats 1-2 utan det är så jämnt så det gäller att vara bäst till våren, då har man alltid chansen om man placerat sig inom topp8.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
RasmusVS: Det tror jag också men jag tror att omvägen via Meca är arbetsplanen. Att man inte spänt bågen för topp 2 i år
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
mikenomad: Jag skulle tro att det inofficiella målsättningen är att gå upp, utifrån hur spelarna pratar om just det. SebOh, Lundin, Dahlén har i alla fall sagt att de vill och ska gå för det i media.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
TIK1928: Ja det är ju möjligt att det finns en spetsigare inofficiell målsättning inom laget men så här säger han utåt iaf:
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
mikenomad: Fast jag tror inte på den filosofin om top 5 i år.. Jag tror både vi supportrar och klubben ser att dom har något större för sig än top 5 i år.. Dock är det tufft motstånd iår, men det här känns inte som ett lag att ”bygga vidare på i allsvenskan”. Om vi nu inte tar steget upp såklart.. Annars kan vi nog rada upp förluster av spelare i detta laget inför nästa säsong. Jag tror alldeles för många har utvecklats så bra att dom har shl chans oavsätt vilket lag dom spelar i nästa säsong.
Därförs känns det som att Timrå satsar i år fast kanske lite under radarn, typ låt Modo och Löven synas stort i media så kommer Timrå som hajar och hugger bakifrån. Tror heller inte på nubben när han säger att han är nöjd för tillfället.. han är aldrig nöjd. Kolla bara på Tobias Lindberg som kom in, för en vecka sen skulle det inte värvas nått, helt plötsligt kom han in.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
mikenomad: Samtidigt är han lurig den där Nubbis. Han va ju nöjd nyss med, inget nyfövärv skulle in då Nässen va påväg tillbaks. Sen värvar han Tobias Lindberg mitt i allt. Ord väger inte mycket i sportens värld idag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Perreman: Vi tar nästan inga alibiskott utan skjuter nästan enbart i målchanser, dessutom så har vi väldigt många bra skyttar i laget som tambellini, björklund och karlkvist mm. Tror inte vi kommer ligga kvar på 105 men känslan är att vi hamnar mellan 102-104 när det ska avrundas.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
TIK1928: Fast i dagens ST-intervju framgår att Nubben är väldigt nöjd med situationen som den är nu. Att konkurrenssituationen höjts tillfredsställande iom Lindberg och Nässens intåg och att han har goda förhoppningar om att laget ska fixa topp 5 som är målsättningen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Sputnik: Ja absolut, var väl mer att han påpekade att ”alla” lag letar just nu och hoppas även Timrå är med på racet.
Nä jag har väl inte mycket förtroende för lars lindberg men jag tror att ska vi vara med i toppen så måste vi haka på.. Hört rykten att Löven bl.a ska värva 1-2 spelare till innan slutspelet drar igång.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Gorkyman: Nä men bara rent generelt att det kanske kommer in nån fler back eller nått
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
TIK1928: Lars Lindberg skulle jag inte säga har någon särskilt bra koll i Timråkretsar. Han visste inte om Dahlén förrän väldigt sent och tyckte att Palmberg borde vara aktuell för Timrå efter att vi hade skjutit ner det med hänvisning till skatteskäl.

Tror aldrig att han har kommit med något avslöjande heller.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Knylan: Intetsägande länk i alla avseenden mao
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Hassan: Angående kampen i toppen kan vi kika på lite inofficiell statistik. Vet inte vem som förut tipsade om länken, men om den statistik som finns där är någorlunda rätt tyder den på att både löven och modo bör tappa lite, deras totala PDO är trots allt över 104 (bör ligga inom spannet 98-102, alltså överpresterar de i nuläget). Timrå ligger ganska prick på 100 totalt sett, men 5vs5 på något svaga 98.26. Kanske kan vi lyfta än mer i 5vs5 framöver.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Sputnik: Jag tror ärligt talat inte att Lars Lindberg har någon superkoll utan kanske mer vill dra igång en buzz inför veckans matcher.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
mikenomad: Snarare så är väl det om man tolkar texten rätt dåligt ur Timråsynvinkel. Spännande nyförvärv på g till andra lag men Timrå har han inte hört nått specifikt om..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Sputnik: Nä så står det. Ganska intetsägande länk sett ur Timråintresse
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
TIK1928: Rätt om vad förresten? Vad jag tolkar det till så så är det väl en spelare till Västerås som kan komma att presenteras snart, innan eller till matchen på onsdag. Eller har jag missat nått?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
TIK1928: Fast i den där texten var det inte mycket som talade för nån värvning hit
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Hassan: Jahapp då skriver jag upp sm guldet redan nu! :D
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Charlie2: J.T Barnett kommer tillbaka.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
TIK1928: Kan det va nån Amerikan tro?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
hockey_21: Okej därför de var utanför truppen i så många matcher. De har ju många backar i truppen så tänkte kanske det kunde vara ngn därifrån. Inte så bra koll tydligen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Gorkyman: Oskar Nilsson är ju också långtidsskadad
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Gorkyman: Johan Alm kan vi glömma. Är ju långtidsskadad. Därför han inte spelar för Iko. Är ju deras försteback annars.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
TIK1928: Oskar Nilsson eller Johan Alm från IKO ??
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Månda å dä rinn lätt i strupusligen ikväll!
Frågan är ska vi värva satan och stå vid ruinens brant i slutet utav säsongen!
Eller ska vi ge rabbarna chansen att växa ihop som ett lag under säsongen?
Ja föreslår förslag nr 2!
Visst fan har man varit besviken många gånger under säsongen! Men gårdagens match mot Bofors! Ett topplag och vi krigar satan i 60 min.
Nu möt vi Gurkorna på lillörda och Röven på freda!
Två tuffa fighter! Nu ladd vi tusen mä go mat å dricka och Lönnå och Eddie Meduza och Eilert Pilarm och Nattsudd!!!
Vi har 5 raka vinster...!
1 tappad pinne...!!
Hacka Gurka !!!
Vi är Timrå IK och vi ger aldrig ALDRIG upp!!
SKÅL tamjefan ikväll!!😎
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
jå1: Nubben får fynda nån stjärna på Black Friday
Låst ämne


Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
hubbenorlen: jag har äckligt skön känsla i kroppen att det här laget kommer växa ihop mer och mer. Jonte kommer steppa upp mer ju närmare slutet av serien vi kommer. Lööke blir bättre och bättre, Tobias ser stark och rejäl ut, Kaijers självförtroende blir starkare och han kommer bli nyttig då det börjar täta ihop sig på allvar! Tror stenhårt på han.! Vi har trots allt yngsta laget i serien och gubbarna växer för varje vecka. Jag tror det kan bli väldigt bra det här trots att det sett lite svajjigt ut. Kämpa Timrå IK
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
hubbenorlen: Sant. Vi har ju tagit segrar mot alla topplag utom Blötröven. Bofors har vi slagit två gånger till och med. I slutändan är det ju bara ”topplag” kvar att spela mot så länge vi är topp 8.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
mikenomad: Det som talar för är att vi spelar jämnt mot topplagen. Så vi kan nog plocka en och annan poäng av dem. Problemet är att vi spelar lika jämnt mot bottenlagen, och det känns mindre bra.
Å andra sidan var det samma visa 17/18. Skillnaden då var att vi var rätt ohotade i toppen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
hubbenorlen: För att ingjuta lite hopp så tror jag 2:a-platsen kan vara inom räckhåll för oss. Jag tycker inte Löven ser lika homogena ut som ett Modo som till sist fick det att stämma. Årets Modo tror jag inte det är så mycket att göra åt i det långa loppet, de känns som i en klass för sig. Kan inte tänka mig annat än att de vinner serien rätt överlägset. Ett ev Mecarace är jag också tveksam till hur det här laget skulle hantera. Vi känns spretiga och inte alls sådär mentalt stabila som t.ex 17/18.
Matchen på fredag blir ohyggligt spännande. Trots bara typ halva säsongen känns den som haka på el bli avhängd i topp 2.
Men som nån skrev, först ska vik klaras av på onsdag. Redan då kan det om det vill sig illa se tungt ut. För jag var väl inte helt seriös i mitt tidigare inlägg om den matchen, den är riktigt obehaglig
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
hubbenorlen: Tomten kanske kommer med förstärkningar 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
mikenomad: Ja, jag gillar inte att vara negativ när det gäller TIK, så jag fiskade kanske efter lite stabila motargument.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
hubbenorlen: Det där var en gråtrist sammanfattning av läget för oss i årets serie som jag dessvärre tror är ganska verklighetsförankrad
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
Hockeylag brukar generellt ha en svacka per säsong. Hur lång den blir varierar. Som det känns nu så måste det till en formsvacka på antingen Modo eller Björklöven för att vi ska ta en av de två finalplatserna. Modo har redan haft sin. Ovanligt tidigt över en hel säsong förvisso, så frågan är om det kommer en till eller om de fortsätter spela stabilt grundsäsongen ut. Björklöven har inte haft sin svacka. Är det rimligt att även de drabbas? Jag har sett dem för lite i år för att avgöra. Men nån annan här inne kanske har koll?
Känner mig lite uppgiven inför avancemang till våren pga lite för bra lag i övrigt i HA. Våra insatser mot sämre lag gör att jag inte riktigt tror på laget i en fortsättningsserie.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
KB65: NHL .. Du menar ..Norrlands Högsta Liga ..Hockey Ettan Norra ?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
RasmusVS: Vore något om Freddan tar fram sin målvaktsmagkänsla från fjolåret och sätter han på läktaren bara för att.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
RasmusVS: Kassahaveriet var löst redan igår, så ingen ko på isen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
JanneH: Jeremy gör sin 500e match för klubben på onsdag förresten.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - BIK Karlskoga 2019-11-24
KB65: Leksandhybris med andra ord, och det vet vi ju hur det brukar sluta. Bra bra..!
Låst ämne

2008051 · »