1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581361 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25

« · 2257831 Till forumet


Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Färjestad hemma, dårå. Innan de plockade in Erik Wilderoth som analytiker för någon vecka sedan så pratade han i Hockeylabbet om att FBKs grundproblem den här säsongen varit in- och utgångar i vardera zon. Ska man se till Oskarshamnsmatchen senast så var vi väldigt framgångsrika i att stressa IKO i just det spelet också, och nu möter vi ett lag som haft problem med detta under hela säsongen.

Väldigt intressant ska det bli. Lagens senaste möte i Karlstad är en sån match vi åtminstone borde ha kryssat i en bättre form, nu torskade vi istället med 4-1. Matchen rann iväg, vi kunde inte förvalta våra lägen och i slutändan hade FBK gjort fyra mål på 17 skott, ett i tom kasse. Därefter torskade de sex raka matcher, alla under ordinarie tid. Fram tills i helgen då. Två förlängningsvinster mot Rögle och Luleå, båda på hemmaplan. I båda matcherna har man ledningen men tappar sedan till kryss och tar sedan extrapinnen.

Trendbrott? Återstår att se. Givet deras spelarmaterial underpresterar de något enormt, dessutom är de sopsämst i ligan i special teams. Lyckas vi störa dem så pass att de börjar dra på sig utvisningar så är mycket vunnet. I FBK-led verkar många överens om att det är målvaktssidan som är det stora problemet, det får de gärna fortsätta att tro med tanke på att de lär ha ligans i särklass dyraste duo. Endera har Färjestad inte nått sin botten ännu, eller så var vinsterna i helgen precis vad man behövde för att det ska lossna.

Fortsätter vi att släppa till kontringar i samma utsträckning som vi gjort nu under våra vinstmatcher så kommer vi få avsevärda problem med att hantera detta, med tanke på den skicklighet FBK har i laget. I Karlstad släppte vi till några få riktiga A-lägen och det fuckade upp hela den matchen. Vår chans nu är nog kanske att det krävs några vinster ytterligare för att bli tagna på allvar och att FBK därför underskattar oss, börjar slarva och drar på sig utvisningar. En sönderryckt match bör vara till vår fördel så länge vi fortsätter att vara effektiva i PP, vilket var en tydlig brist innan matchen i lördags. PP har varit bra sett över hela säsongen, men inte alls lika lyckosamt på senare tid.
Låst ämne


Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Mindre än 24 tim innan puckuslingen släpps i EOn!
Ladd tusen mä Lönnå på Grammofon!!
Sitt i hemmabaren å lillörda hinka!!
Ja en hopp på 4 raka imorgon!!
Låt 🎶 dä rinna lätt ikväll!!
Fridens liljor rabbuslingar 🥳😎
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
SMÅLAND: när du säger "4 raka" så kan du omöjligt prata om Timrå segrar va? Utan du syftar väl på antalet snapsar du stänker i dig mellan varje tugga mat, tror jag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
3 poäng är välkommet idag
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Charlie2: Tror det blir tufft idag, FBK verkar fått igång maskineriet lite så kan vi lugga dom på en poäng är jag nöjd.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Ska vi undvika kval måste vi även börja vinna mot de förhandstippade topplagen. Är väl bara Luleå av de förmodade topplagen vi slagit i år. Nu är smekmånaden över och upp till bevis!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
thorwald: Vi har ju bara vunnit mot fyra lag hittills.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Har en bra känsla inför kvällen, vilket med timrålogik torde betyda storstryk och enormt känsloutbrott.
Men fan trot.

Av någon anledning har FBK aldrig skrämt på samma sätt som exempelvis Frölunda. Tror att det kommer från första säsongen efter avancemanget 2000, när jag minns att Timrå med stor frejdighet drog till Karlstad och smiskade värmlandsstjärt. (Pasi Petriläinen...vilket jävla fynd han var i kategorin "rörlig, spelande back". Fantastico.)

Det var då det, och efter det har det så klart blivit fler torskar än vinster mot pöjkera. Men känslan sitter i. FBK är liksom definitionen på ett "mätt" SHL-lag. Förväntas alltid ligga i toppen, minsta gnissel blir det stora trumman och ansvarsutkrävande. Och på isen vill man mysa i komfortzonen, där den individuella skickligheten triumferar trots att motståndartröjorna är blötare efteråt. I grundserien, alltså.

Ett faktum som faktiskt kan vara till vår nackdel, paradoxalt nog, är FBK:s nuvarande maskinerignissel. Risken är att dom kommer mer laddade än vanligt för att säkerställa 3 poäng mot ett av seriens sämsta lag.
E l l e r så har dom faktiskt problem på riktigt, vilket kan få dom riktigt skönt osynk-spretiga om Timrå smäller dit ett par puckar.

Den som lever får se. Och det hoppas jag att vi alla gör, med tanke på att det bara är 3 ynka timmar till matchstart.

Hartmann målar ikväll. Hoppas att Erixon fortsätter på inslagen linje, liksom JJ och Lööke.

Mot 4e raka! Våga vägra förlust!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Bragd-Birger: jaha, då var det dax att tippa igen..BB framförde det ganska bra, för mig känns FBK och har alltid gjort som en storlek större än Timrå. Men jag tror tamefan att vi kommer kunna hålla jämna steg en bra bit in i matchen ikväll..hur det slutar vågar jag inte gissa ens.! Men fan va gott det skulle sitta med en seger mot äckliga FBK. Jag är för övrigt nöjd med ett kryss oxå. Kämpa Timrå!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Villervalla: Trepoängarna måste in, men det är samtidigt extremt viktigt att vi minimerar antalet nollpoängare. Det har varit alldeles för dåligt på den fronten såhär långt. Trots att vi hållit matcher jämna i två perioder så har det runnit iväg i tredje.

Farligt, och något som förhoppningsvis blir bättre nu när försvaret och målvaktsspelet allt mer hittat ett sätt att stänga butiken. Kryss är alltid godkänt för ett lag i vår situation, sen får man se till att plocka treor lite här och där.

33 matcher kvar för vår del, 99 poäng att spela om. Nu får vi se vad som krävs det här året för att undvika kval, men över 60 poäng kommer vi definitivt behöva kravla oss. Det är 43 poäng som ska in det, minst! Otroligt svårt, meeeen inte omöjligt om vi kan hitta något hållbart nu framöver. Gäller att vi fortsätter att plocka poäng, och att vi därigenom kan utlösa kriser bland lagen ovanför strecket.

Ifjol hade HV tagit 25 av deras totala 51 poäng redan efter 20 spelade matcher. Mycket kan komma att hända även den här säsongen, men vi kommer få slita utav helvete för att jobba ikapp det vi fuckade upp under seriens första tredjedel.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Knylan: Ja efter 3 st 3 poängare känns det lite upplagt för nåt annat. FBK har vunnit sina 2 senaste på Straffar/OT så nåt säger mig att denna match går till förlängning. Vore trevligt om vi kunde ta bonus poängen... ääääh håll käften, nu smiskar vi dansbandsröv och tar 3 pinnar!!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Knylan: Jaja. Kval undviker vi inte, kommer aldrig hända att vi tar så mycket poäng på resten av matcherna.

Fokus måste ligga hos våra "odödliga" tränare och ledning att scouta brynäs, djurgården och Linköping för att kunna slå dom i kvalet.
Men jag misstänker att det blir som sist. Laget blir tagna på sängen när motståndarna följer sin gameplan i ytterligare 7 matcher på säsongen...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Nah ikväll vinner ni med 4-2
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Går rykten om Morten Madsen's första mål ikväll
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
SebastianH: säg inte det, minns 1995 då Hv slogs med näbbar och klor för slutspelet, alla hade räknat ut laget sen länge, vad hände? Gick som tåget med Kung Sune och Sm Guld. Timrå kan visst gå till slutspel..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Andersson: tyvärr är de nog omöjligt då han inte ens är ombytt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
jens_88: ajajaj
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Knylan: Jag håller med dig om att vi fuckade upp det rejält under seriens första tredjedel och att vi kommer få slita utav helvete i de avslutande 33 matcherna för att jaga ikapp lagen ovanför. Det krävdes mer än Brynäs 57p för att undvika kval ifjol. Vi behöver ca 40p till minst!

Bara hoppas att trepoängarna rullar in med jämna mellanrum speciellt på hemmaplan med publikstödet och att vi lyckas knipa några fler poäng än hitills på bortais också.

Personligen tror jag att vi behöver förstärka laget med ett par spelare för att klara av det här; Tycker att vi har för mycket bredd och för lite spets.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Hur fan kan man fortsätta med sopan Alvarez i 1a ???? ska inte ens vara ombytt, In med Lodin eller Hartman där
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
SebastianH: Jao, alltså situationen är ju inte överjävligt mycket ljusare för övriga lag i vårt skikt av tabellen. Det är inte bara vi som måste över 60 poäng, alla måste över 60 poäng. Eller den poängsumma som nu kommer krävas, det visar sig. I regel brukar något av de lag som får en tuff start till slut få ordning på grejerna, och inte sällan kan ett lag som överpresterat i starten sjunka in i en ganska saftig svacka.

Där kan man nog lyfta en varningens finger för typ IKO. De har gått ifrån att vara en spottkopp till att de nästintill räknar hem den här säsongen. Nu ser många på dem som ett givet slutspelslag, hur kommer de hantera det om resultaten börjar gå emot? Raset kan komma snabbt, och de har inte resurser för att plocka in vad som helst. Som sagt: vi har nyss passerat en tredjedel av serien. Det är för tidigt att dra slutsatser av någonting.

Vi får bara skita i tabellen och jobba vidare, men poängen måste rulla in fortlöpande.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Att Bohm är tillbaks från skada är allt annat än positivt, in med en bra J20 back istället.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Knylan: Får man drömma så vinst idag och torsk för både Brynäs och LHC. 4 poäng bakom och flås på riktigt inför matchen på lördag. 🙏
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Sputnik: ja tänk vilken drabbning mot LHC om vi vinner. Vinner vi idag så är det hyffsat troligt att vi slåss för att ligga 1 poäng bakom säker mark med en mindre spelad(!) mot LHC utifrån hur omgångarna ser ut.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Sputnik: Lägger gärna till Malmö i den förlustskålen. Tycker det luktar stort fiasko där. Ju mer lag nere i träsket med oss desto bättre.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Matsg: Kom ut hårt redan från start.
Spela tufft i varje enskilt byte.
Ta vara på chanserna i PP och disciplinerat BP.
Det kan gå, om vi ger allt!!!
❤🤍❤🤍❤
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Modano: Lundin går bra de med
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Matsg: Precis, sen skilde det fem poäng mellan plats 12 och plats 9. Tio poäng mellan Brynäs på plats 13 och nian Malmö. En niondeplats Malmö tog genom att spela in 67 poäng. Efter 19 spelade stod Malmö på 15 poäng ifjol, det var först i omgång 22 de tog sig upp på 18 pinnar. Sen plockade de alltså 49 poäng mellan omgång 22 och 52. Sinnes. Men MIF är MIF, TIK är TIK. Kan JJ matcha Alsenfelts siffror från i fjol ska jag köpa mig några lotter.

Min poäng är att det hinner hända så mycket märkligt under en hel säsong, och det är sällan så att de två kvalande lagen ligger där nere hela vägen. Sannolikt är givetvis att vi kommer kvala i år, men säsongsinledning och säsongsavslutning lever ofta sina helt olika liv. Lag får skador, har olika svårt spelschema, är i olika former. Det finns otroligt många omständigheter som spelar in. Men för att ha chansen så måste man ha försatt sig i ett åtminstone hyfsat läge fram tills dess.

Och ja, det var väl en av anledningarna till att vi har seriens äldsta lag. Rutinen skulle göra oss jämnare, inte minst då i seriens avslutande fas, vilket var där allt gick åt helvete 18/19. Stark start, fortfarande med i matchen vid jul, sen rann bara allt iväg efter nyår och skadorna började rada upp sig.

Värvningar behövs definitivt. Men man märker ju samtidigt hur pass mycket som händer när vi helt plötsligt började vinna. Allt började se bättre ut och de behov vi hade för några veckor sedan är inte alls lika skriande nu. Det går väl inte att göra mycket annat än att "vänta in marknaden". Och just nu, 20 min före matchstart, är jag helt tillfreds i det förhållningssättet. Får se hur man känner vid 21.15-tiden ikväll.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Undvik kontringar och blinda domare så går det vägen ikväll . Det vi föll på förra gången alltså
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Propagandus: På lördagr man på plats dessutom och ser första matchen live för säsongen. 😍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Modano: Han är ju Malmöpåg och har säkert haft språkliga svårigheter med den mer sjungande östmedelpadskan. Jag tyckte mig se en klar förbättring hos honom den senaste matchen. Han stod framför motståndarnas målvakt och var lite allmänt jobbig och grisig. Han har börjat haja vad om sägs och behöver inte vara så vilsen längre. Jag tror att han blir bättre och bättre ju längre säsongen varar och blir inte alls överraskad om han sätter en balja eller två i afton. ❤️🤍❤️🤍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
TOMT i arenan…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
The great one: Ett lag för allsvenskan.. på läktarna iallafall.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Sputnik: när man har Jacob de la rose som 4:e center så förstår man det finns kvalite i FBKs forwardssida. 😅
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
nån kanske har skrivit men varför spelar dom med band på vänster-armen?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Bra början. Men sådana där utvisningar vi inte råd att ta..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
eliassjo : Reflexband för att domarna är blind
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
bar mofftak: Klubban har inte där att göra men samtidigt så var det en ganska stor reaktion för något så litet från FBK spelaren?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Hakning-Henrik: Nej, största felet var att ge FBK en möjlighet att dyka.
Inte Rattie...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Sputnik: Hur har Per Svensson kunnat harva i Hockeyallsvenskan alla dessa år??
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Hakning-Henrik: Hoppas de gick bra för råttan!!!😩😩
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Rallarn:

Tycker jag inte. Vi har haft bra siffror hittills.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
pingvin: det är miljonkronors frågan..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
JonteD: Fan tänker fbk spelaren där egentligen? Vem lägger en satellit i den banan? :S
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
bar mofftak: Puck i ansiktet på Rattie. Hoppas han kan spela igen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Charlie2: haha ja det var det dummaste jag sett, är detta korpen eller ? Snacka om speldum
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
pingvin: finns det nåt tråkigare lag i shl än färjestad? Själlöst.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Dum jävla puck som hade blivit en 2:a som gått rakt upp i publiken, ist får han våran bästa spelare ur spel, fyfan va äckligt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Lodin måste öva frilägen .....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Synct: Lodin höll på att göra typ årets mål
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Färjestads BK 2021-11-25
Andersson: Lodin är en ruggigt sevärd spelare!
Låst ämne

« · 2257831