1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599827 inlägg · 6212 ämnen
« · 2894846 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Vi har alltså börjat hitta fel i ledarstaben efter EN försäsongsmatch.
Fantastiskt eller nåt…

Zäta75: Jag tror Karlunden är en bra investering för framtiden. Ska tydligen vara riktigt bra vad jag hört.

DenRöda: Almtuna kanske hade sämsta laget, men de hade verkligen inte den sämsta målvaktssidan. Blomgren var en av seriens bästa målvakter, delade på spaden med Olofsson, som ju värvats till Modo.

DenRöda: Rekryteringen av Karlunden förstår jag inte alls. Marklund borde fortsatt köra backarna eller blivit uppgraderad till någon bättre.

Montén Python: Min spaning är att Westfält är en Erik Andersson 2.0.

Montén Python: Karlunden med ett Almtuna som släppte in 157 mål förra säsongen och hade 75,8 i BP förra säsongen. (Med ett uruselt spelarmaterial ska sägas)

Marklund med 127 insläppta och 81,45 i BP. (Vi var 2a i den ligan förra säsongen).

Visst, det är mycket faktorer som spelar in, främst att Juel räddade 17 mål över förväntan, och Karlunden hade typ sämsta laget i HA förra säsongen. Men varför vill man ändra ett bra koncept? Vill Marklund göra något annat? Nu tar han ju dock över PP, vilket vi haft sjukt svårt för senaste åren. Kan han använda sitt långa BP facit till att hitta nya taktiker i PP?

Vad gör Samuelsson om försvar, uppspel, BP, PP, anfall och utveckling är taget av sina assisterande? Åker han bara runt på träningarna och myser?

DenRöda: Jag kan vara ute o cykla men jag tror att hela den här biten att assisterande är ansvariga för backar eller forwards är lite överdriven från supportrars håll. Vad jag förstått utifrån samma podd är att de assisterande ska ge feedback etc till individuella spelare, inte nödvändigtvis sätta spelsysystemet på egen hand. Det görs istället av huvudtränaren med hjälp av de assisterande. Så ta en valium är mitt råd =P

DenRöda: Vi har väl varit i toppen i 3 år i rad i att "släppa in minst mål i SHL, med Marklund som styrt backarna?
Varför ändra det nu om vi ändå har Backlund kvar i staben?
Det är ju inte hans fel att vi inte haft en backsidan för en modern "totalhockey"?

Djingiskahn: tänker att LHC spöket med Rattie i ryggen skulle vara jävligt skönt att slippa, historiskt har vi inte haft de men spyless på att dom har haft så lätt för oss🤮 sedan Färjestad på de…dags att spela mot dom på riktigt nu💪 varför bryr sej alla så mycket om försäsongen? Skiter om Saik eller Lule spöar oss och även med råge och andra lag. I september är det på riktigt och då tar vi det därifrån😉💪😎

Djingiskahn: och jag var där😉💪😁

Tommy Samuelsson berättade i STs podd inför Brynäsmatchen att han kommer bygga vidare på Jokinens "In your face-hockey" just för att det är det spelarmaterialet vi värvat. Det är inga superstjärnor vi värvat in, utan det är solklara breddspelare med god potential att bli klart bättre och som passar sjukt bra in i ett högt forecheckande spelsystem. Med andra ord så är det fart och fläkt vi värvat, förutom Harde som har andra kvaliteter.

Nu till min huvudfråga. Var det någon härinne som såg fart och fläkt med hög samlad forecheck mot Brynäs? För det såg inte jag någonstans. Walli, Hartmann, Pääjärvi och Lander som blivit så indoktrinerad i Jokinens tänk med hög check fanns liksom inte.

En annan sak är att Morten och Marklund tagit över PP samt individuella spelutvecklingen med nya Karlunden som tagit försvarsspelet och BP. Varför? Vårat BP var ju typ ligans bästa förra säsongen med Marklund som coach där. Försvarsspelet var inte heller pjåkigt med tanke på förutsättningarna.

Men det är första matchen såklart och man ska ha tålamod under försäsongen som supporter. Det är ändå spelarna och tränarna som ska känna efter vad som behövs tränas och gnuggas.

Förra säsongens första match fick Brynäs en käftsmäll med sådan intensitet från våran sida att dom knapp visste vad som hände. Den här gången kunde dom leka sig fram första perioden medans våra spelare virrade runt som yra höns.

Djingiskahn: varför inte! Hockey är hockey! 😜

Tom Topp: minns 20 februari..Timrå-Brynäs 6-1. Kan vi göra om det utan Hållander trots Bäckström?

Montén Python: soffexperter är vi allihopa! 😄

Stridhsyxa: Ja, jag hoppas ju att andra har rätt i detta fall. Och att man bara är en kass soffexpert..

Montén Python: skitsamma. Vi får se snart.

Montén Python: Med det sagt så tycker jag ändå att han skall testas ihop med typ Dahlén och Heikkinen.
För det skulle ju kunna visa sig att han blir ett bra komplement i en sån kedja. Och kan rida lite på Jontes offensiva spelsinne och ta mer ansvar i en sån kedja. Likt vi fick ut av Lundin på HA nivå.

Stridhsyxa: Fast det är väl lite sanning med modifikation.
Mitell har väl snarare fått ut rätt mycket av sina lag i grundserien, men sen har de vikt ner sig i slutspelet? Förra säsongen föll de på en riktigt svag målvaktssida egentligen.

Mina tveksamheter kring Westfält ligger i att han fick sina chanser högt upp i hiarkin i FBK, men visade att han inte riktigt har dom kvaliteterna.

I Allsvenskan så hade väl typ Linus Eriksson bättre poängsnitt än Westfält, sett till speltid.

Westfält landade på typ 20 poäng nånting i HA.

Westfält är säkert en bra karaktärs center som är "stabil", men det känns redan som att vi har en sådan i Lander och att Eriksson också skulle kunna växa ut till en sån.

Han lämnade ju FBK för en större roll i Timrå. Vilket jag inte tror han kommer få i slutändan. När han ändå var 3:e center där och fick gå upp högre vid skador.

Detta är ju inte baserat på försäsongsmatchen. Utan nått jag yttrat redan när han blev klar.

Stridhsyxa: det är enstaka spelare man får titta på. Själv så tyckte jag att Sundin såg jäkligt intressant ut igår!

Tom Topp: året är 2025 och man försöker alltså fortfarande dra slutsatser på träningsmatcher som inte ens är 5% likt en tävlingsmatch. Jag kunde inte bry mig mindre. Som du säger. Allt med Dahlén har sett ut som guld alla har varit positiva och allt är så trevligt. Sen startar säsongen och man får göra om i kedjorna.

Montén Python: westfält känns intressant. Många som underpresterade under Mitell.

Montén Python: jag vill, och hoppas få se ett lag som blir bättre och bättre ju längre säsongen går. Och jag tror att vi har fått in den coachen som kan lyfta enskilda spelare och även kan bygga ett lag på lång sikt. Jag har blivit lite bränd utav dom senaste årens hype tidigt på säsongen.

Tom Topp: Jo alltså, ett har jag lärt mig. En försäsong speglar sällan hur en spelares säsong kommer se ut när det väl brinner till. (Läs bland annat Halloran)

Nu är det mer magkänslan från när truppen var satt.

Jag hoppas ju innerligt jag har fel och att Nubben har återfunnit sin fingertoppskänsla från början av 2000 talet. Då han värvade spelare han såg guldkornen i och som blommade ut.

Montén Python: jag tycker nog att vi ska chilla lite. Jag minns DHL kedjan som gjorde rent hus i Finland för två år sedan, och när vi lekte med Brynäs i första träningsmatchen ifjol. Det är långt kvar till seriestart, så än behöver vi inte måla faan på väggen.

Meduza: Beror väl lite på vad Westfält tjänar. Känslan är att vi gav mer än vad FBK ville ge i allafall.
Jag är väl mer inne på Jimmy Hamrins spår i senaste domustrappan.

Att jag har svårt att se att Westfält vid 25 års ålder helt plötsligt skall sadla om och börja leverera poäng. När han inte ens gjort det i större utsträckning tidigare i karriären. Nu verkar ju det från tidigare uttalanden mer handla om att Westfält gick till Timrå för chansen om att få slåss om en mer framstående roll. Och då är jag Inte helt säker att han är så värst billig sett till vad vi lär få ut av honom.

Hade hellre sett att vi gick på nån annan center som i allafall producerat tidigare i karriären. Om det så varit från HA.
Nån som har det i blodet så att säga och har offensiva instinkter.

I min bok hade vi inte behövt spränga banken för att hitta en lite mer offensivt lagd center.

Mer att känslan är att vi värvat lite osmart när vi redan har Lander för en liknande centerroll och spelartyp.
Ja och Eriksson som vill visa upp sig med för den delen.

Nu kanske Westfält överraskar och täpper till truten på mig. Men dessvärre så är det rätt sällan som sådana här chansningar lyckas. Tycker det visar sig rätt ofta när sportchefer värvar från AHL, och tar in spelare som inte producerat där och helt plötsligt skall bli producerande i SHL. Inte ens där brukar det slå väl ut.

Summa summarum. Hade vi landat nått mer offensivt skicklig center än Westfält, så hade jag inte haft samma känsla av att vi saknar lite bredd på forwardssidan.

Montén Python: Du får väl ta och donera ett par miljoner, så laget kan handla från den hylla du önskar!

Montén Python: Tror ni kommer ha ett lysande lag i år också. Säkert snäppet ner från förra men kommer nog inte vara en sån magnifik skillnad om jag ska vara helt ärlig. Det är Leksingarna och HV som ska få kvala i år.

Bragd-Birger: Efter att ha lyssnat in en intervju med Kimmo, så tryckte han återigen på att Nubben också var inne på att bygga årets trupp lite bredare.
Men just nu kan jag inte påstå att truppen är så bred? På forwardssidan skulle jag säga att vi kanske är en spelare kort från start till och med. Avsaknaden av en offensivt skicklig förstecenter oroar, där jag fortsatt är orolig att Westfält är lite felvärvad. Speciellt om vi har planer att Eriksson skall växa och ta mer plats.

Backsidan är ju vad den är. Men jag tror ändå att totalen landar i att det blir ett lyft från förra säsongen. Där Hardegård kommer vara klasser bättre än Eronen.

En tanke som slår mig är att Nubben chansar väldigt mycket med spelare han hoppas skall ta kliv.
Att han byggt laget efter gammalt spår och har början att 2000 talet som mall. Där Zäta skulle ersättas och nu är det Hållander istället(ja och Oliver Kapanen för den delen med)

Många forwards som måste ta kliv för att detta skall hålla.
Även om jag tror att vi slipper kval.
Så har vi inte råd att vara ett jojo lag. Framförallt inte på hemmais med en erkänt kräsen hemmapublik. Om hemma förlusterna börjar hopa sig så kan vi snart börja tappa värdefulla pengar i klubbkassan.

Patrick Polly: sedan så fick ju Jokinen hemlängtan efter jul, och det återspeglade sig på lagets prestation!

Tom Topp: Jokinens ledigheter har nog spelat en roll tror jag i det här med svackorna. De kommer vi inte få se igen är jag tämligen säker på.

Patrick Polly: faran i mina ögon är att det bara är två av nyförvärven - Hardy och Heikky - som kommer att betraktas som lyckade nyförvärv om dom presterar som i fjol. Övriga kommer att behöva leverera på en ny och högre nivå, och vissa (Westy framförallt) i en ny roll. Nubben i all ära, men den matjorden hade han nog inte i fickorna ens i sin prime.

I Hållander förlorar vi en dynamo, en one-man-army som kunde skifta momentum i en match helt på egen hand. Att den dimensionen saknas kommer vi definitivt att märka.
Vår spets är smalare och mindre vass. Kan Wedin följa upp sin (första på typ 10 år) skadefria säsong?
Kan Jonte hålla nivån även efter jul, och kan han lyfta spelet utan puck åtminstone två snäpp?
Kan EP någon gång över tid fatta hur bra han är och bli lite mer av en härförare?
Kan Hartmann bli den där målfarliga powerforvarden som han med all rimlighet borde vara?

Osv. Backsidan har vi diskuterat, och även om framförallt Sundin och Freij är hyperintressanta (med lill-Kapanen som wild card) kvarstår faktumet att vi har i princip en fulltalig och alldeles för ensidig seniorbackuppsättning. Nu kan vi väl iskallt räkna med att skador kommer att uppstå (och förmodligen längre sådana), men risken är att vi i alltför många matcher kommer att fortsätta fördela största istidsmängden på backar som ligger långt ner på spelskicklighetsskalan.

Så, det känns väl som att det blir ännu en "fortsätta etablera oss"-säsong. Vilket kanske är det man bör nöja sig med som timråsupporter. Pirripirr-faktorn är dock låg.
En jävla skillnad i känsla jämfört med ifjol. Även om det visade sig vara bullshit när det väl gällde, så...var pirripirret jävligt mysigt.

Jaja. Det blir vad det blir.

,Ett litet inslag från vardagen, varken mer eller mindre. Det är vad det är helt enkelt. ❤️❤️
Uppladdat:

500x0-20250815144733.jpg

Patrick Polly: två år i rad så har det varit en svacka efter jul. Det vore trevligt om laget kunde bli bättre och bättre över säsongen!

Andersson: Jag har betydligt lägre förväntningar på Timrå i år än jag hade förra året.

Vi har tappat tre tränare och har tre nya in, vi har fler unga spelare som ska ta plats och vi har tappat en första center och fått in en tredje/fjärde center istället. På det tappet av Hållander och våra tre finska backpjäser.

Rent matematiskt står vi soklart på minus jämfört i fjol, men det ska såklart spelas om det. HV har i många år bevisat att störst spelarbudget inte är lika med bäst på isen.

Med det sagt tror jag inte vi når upp till samma nivå som förra året, plats 8-10 håller jag med om är rimliga förväntningar på detta lag.

FrOllik: Jag håller med om den analysen till viss del men vi ska komma ihåg att vi har fler unga spelare i laget detta är så det kan ändå bidra till att vi blir ojämna i våra prestationer.

Beviset finns i puddingen!

Jag tror det blir nyttigt för Timrå att inte behöva förlita sig på en enskild spelare ska bära laget, som Hållander faktiskt gjorde många matcher. Jag hade givetvis vilja behålla Hållander men utan han så måste man få kollektivet att prestera och det tror jag är Timrås nyckel till framgång i år.

Så min prognos är god och jag tror vi blir stabilare utan så djupa svackor om vi lyckas få igång kollektivet, vilket jag tror vi får.

Jag tror vi överraskar och kliver in topp 6 i år igen.

Cobbel: skifta fokus vet jag inte, Brynäs tog väl 3-4 utvisningar där i andra perioden, klart dom hade mindre puck då. Tänker inte ge dom någon ”backa hem och spela på ledning”-cred där.

Prognos Timrå IK : Plats 8 - 10 . Hoppas Juel kan prestera åtminstone i närheten av förra året .

Håller väl delvis med om att Timrå kom in i matchen fr 2:a perioden och framåt.
Samtidigt så känns det som att Brynäs skiftade fokus från att jaga mål till att spela lite mer på ledning, även om det var träningsmatch.

Känns som vi har en höst/vinter med höga toppar och djupa dalar att se framemot, precis som man vill ha det, vad vore en vinter utan ett ångestspöke ala TIK som följer en.

Tom Topp: äh nu när vi äntligen har en riktig headcoach siktar vi väl topp 4

Söderöver: Brunass imponerade inte direkt. Ett PP mål och några enkla som Juel borde ha tagit. Ett i öppet mål etc. Förutom förstaperioden var det en jämn match.

Tom Topp: Tipp topp 10 så är jag helt nöjd. Då är det slutspel/playin.

Joslan00: Åtta känns rimligt! Då är jag också nöjd!

Landar Timrå i topp 8 när säsongen är slut kommer jag vara väldigt nöjd. Bra målvaktsspel och bättre spelssystem än förra säsongen kan rädda Timrå.

Tacka vet jag Axelssons smörpassning i PP. Men vad jag kommer ihåg så va de ingen som pumpade den i repris dagen efter….🤷🏼‍♂️

Silly: Ja det går fortare i SHL än NHL med tanke på rinkstorleken. Mycket start och stopp i NHL, större ytor i SHL gör att farten skruvas upp då start stopp inte funkar lika bra på stor rink. Jag skulle säga att spelarna i NHL har bättre fart de första skären än SHL-spelarna, men i SHL bibehåller man hög fart under längre sekvenser - detta då det är större ytor att ansvara över som spelare.

Silly: men inget slår Hockeyallsvenskan, där går det undan! 😲

Silly: Det skulle jag kunna argumentera för att det gör. Inte i passningsspelet kanske men större rink ställer högre krav på fart. Men nu var det inte igår Bäckström spelade i NHL heller, han hade ju mer eller mindre redan gått i pension.

Pretfet : Så sant så sant! Du har helt rätt här. My bad!

Men det kan ju vara värt att lyfta att även Wada (tillsammans med IIHF & IOC) snarare pekar på att det var läkaren som gjorde fel. Bäckström skrev ju till och med upp medicinen vid dopingkontrollen.

Sen kan man ju alltid diskutera egenansvar osv. Men nog hade jag litat på läkaren om han/hon sagt att det var okej att ta en medicin. :) MEN frågan var om han fälldes och det blev han vilket jag hade fel om!

Blake Slåhan:
Åfan...
Det går mycket fortare i SHL än i NHL..?
Det trodde jag aldrig?

« · 2894846 · »