1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612702 inlägg · 6214 ämnen
« · 3028035 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2026-27
Zäta75: ... och dessa lag kommer sen som vanligt "gjort säsongens sämsta match" när de förlorar mot Timrå.... beror ju konstigt nog aldrig på att vi gjort en bra match.

SKRIDSKOSKENAN: Ja HV gör inga större förändringar i truppen verkar det som. Är väl 1:a center och en 2:a center som ska in. Dom har väl inte haft speciellt bra trackrecord på såna värvningar på senare tid. Sen har dom det väldigt rörigt med tränare, sportchef, ordförande osv. Känns långt ifrån tryggt i den klubben/truppen.

SKRIDSKOSKENAN: att Timrå i princip klar med sin trupp och att ledarsidan också är tillsatt måste ju också räknas som en fördel!

Smörgåsen : jo precis. går ju att väga in rätt mycket i timrås truppbygge om man lägger ner ganska lite tid. sen kan man ju ändå landa i att timrå får det svårt men väljer man timrå så solklart just nu som årets krislag. trots att björklöven typ saknar ett lag, hv har samma trupp som kvalade samt inga ledare, lhc har knappt forwards osv så lutar jag mot att det är analysen du är inne på vi kommer få i år.

sen att vissa inte tycker man ska diskutera detta får väll vara. jag tycker diskussioner om timrå i media är intressanta!

Peja: håller med fullständigt.

Gathlopp: Blir inte upprörd över placeringen, utan den ”lätta” analysen. Vill se mer analyser kring hela lagbygget och inte två spelare. Sen blir jag inte så upprörd heller, går snabbt vidare.

Montén Python: Dahlen har ju problem med sin axel och ska/har opererat den så självklart är det inte aktuellt att spela i tre kronor nu pga detta. Man vill inte riskera något såklart. Annars hade han varit given.

Jonnyboy: Jag hoppas Hållander försöker mer än 2 år i NHL, förra säsongen räknas ju inte. Ni vet alla att han är för bra för SHL.

solbacken: Ja det passar oss att vara underdog bland experterna. Då slår vi ur underläge och lilla starka Timrå slår stora favoritlag.

Gathlopp: Förhandstipsen påverkar ju inte vad som sker på isen ändå. Lag på undre halvan som tappar sina tyngsta namn och ersätter med inte lika tunga namn tippas alltid långt ner. Blir spännande att se vad Gath kan göra med den här truppen, men rent krasst kommer alla lagbyggen att kännas spännande, i lite olika grader, när trupperna är satta. Den största skillnaden mellan er silly season och en del andras är att nästan alla era spelare kommer att ha spelat i Sverige förut, det är inte ”EP-namn” på samma sätt som en del AHL-killar som andra klubbar kommer vara. Det är alltid spännande med spelare som man aldrig har sett spela men samtidigt mycket mer spekulativt kring vad de kan göra.

Smörgåsen : Jag förstår båda sidorna. Föregående säsong underpresterade i princip hela truppen och dom som levererade och har gjort det under flera år drar. Vi har Genborg och annat kul som kan explodera. Men likväl tappar vi Dahlén och EP. Finns ju inget som garanterar att nyförvärven gör det lika bra.

Hur ska man analysera då? ”Timrå tappar några spelare men det gör inte så mycket för nu har dom en tränare som verkligen vill och det kommer göra att hela truppen ökar sin personliga insats med 100%! Dahlén gjorde lite poäng i PP men vafan, han tacklades inte. Det gör Forsell så nu blir det åka av! ”

Vi är SJUKT svårbedömda. Och innan experter fått känna på fysen och dynamiken så hamnar vi nog där nere i botten på tipsen. Vi skulle likväl kunna flyga totalt och ta SHL med storm, men den tippningen är ju lika oseriös isf.

Som sagt, förstår inte hur man kan bli så uppretad av sånt här. Klicka inte, läs inte, bidra inte. Enkelt.

Jonnyboy: Hur är det egentligen med Hållander och flygresor, var det inte därför han fick blodproppar? Han kan väl inte få blodförtunnande, det skulle ju sluta i katastrof om han får en skada liknande den Hartmann fick.

Han kör ju på is iaf så det är väl rehab där.

Om vi får nu Gardiner, vilket det ser ut som, ser ju inte forwardsidan så dålig ut. På papper bättre än ett par andra lag i SHL. Bra målvakter och Gath tror jag stenhårt på. Den stora uppsidan är ju om vi 2027-28 kan få hem Hållander och året efter Dahlen igen. Då ser det bra ut. Och Gardiner, Kniven och McLaughlin är ju inte lastgamla då heller. Gäller att få bort ett antal avtal tills dess så vi har råd med Hållander om han ev återvänder till 27-28.

SKRIDSKOSKENAN: exakt det här jag sa för någon vecka sedan, 90% av alla experter kommer göra en ogrundad analys baserat enbart på tappen av Dahlén och EP, sen går dom vidare och drar in sin lön. Att vissa kan jobba med dom gör är fan patetiskt

Hahaha!
Kovacs alltså.
"Framtiden ser ljus ut för LHC nu när alla pengakåta divor är borta”

Det blir bara bättre och bättre...

"Men de lyckades inte enas.

En källa uppger att AIK-lägret ledsnat på att Kovacs agent velat addera punkter till avtalet och slutligen fattades beslutet att dra tillbaka erbjudandet från AIK:s sida.

Detta trots att AIK, internt sett, såg affären som i princip klar."

Det återstår väl att se om han får äta upp sina ord om han valt bort ett lukrativt kontrakt från AIK för att ett annat lag kom och viftade med mer pengar. 🤣

Gathlopp: Menade att Hallam ändå tagit ut Dahlén ett par gånger. Även om han varit rätt kass gången innan och knappt synts till.

Jag kan inte klandra Hallam tyvärr. Dahléns "icke fysik" ligger honom i fatet tyvärr, särskilt när saker ställs mer till sin spets på landslagsnivå. Och han har inte gjort mycket för att överbevisa Hallam att han skall bli uttagen igen tyvärr.(Menar baserat på när han väl fått speltid i Tre Kronor)

Men tolka mig rätt. Hallam är en av modern tids mest klappkassa förbundskapten för Tre Kronor, milt sagt. Men det är ett annat kapitel.

Montén Python: Hallam gott öga till Dahlén? Vad har du nu haft för trevliga drömmar? Antingen ej uttagen eller i en 3:e och ingen PP-tid typ. Varit så 95% av Hallams tid.

Hallam är så speldum så han använde inte ens Hållander korrekt.

F.ö var det några som sa att Dahlén skulle operera axeln direkt efter säsongen. Har han gjort det? Det hade ökat min längtan om en återkomst med en sisådär 500% om Dahlén har en axel som klarar närkamper i framtiden. Längtar redan men det vore som att vinna på lotto.

NotAChipmunk: Hallam har väl alltid haft ett gott öga till Dahlén. Men som andra skrivit så har han ju inte riktigt rosat marknaden när han väl fått chansen i Tre kronor.

Men ärligt talat så tycker jag att Dahlén är en helt annan spelare idag med. Mer dominant i spelet överlag och det hade varit intressant att se vad han kunnat uträtta i Tre Kronor nu.
När han känns mer harmonisk och ger utryck över att ha självförtroende och att veta mer vilka hans styrkor är.

NotAChipmunk: Spelar inte Jontes rent fysiska tillkortakommanden en avgörande roll just här?

Rico01: Då får han säkert en ny chans nästa år när han spelar i Schweiz då😂

JanneH: Jag skulle vara mer orolig om dessa experter tippade oss bland de 8 bästa.
Vi var bland de 5-8 i stort sett hela säsongen, men omgångarna efter 40 hände något som inte borde uppstå.
Jag ser att nästa säsong borde bli bättre än det blev i år.
Vi borde ändå kommit bland de 8 bästa, men det blev inte så.

Nu gäll dä bar å sätt försvare å måle så kann ES bli bra i vinter 🎉🎉🎉💪💪💪
Låt dä rinna lätt ida rabbuslingar 🥳🥳🥳
HALLELUJA 🙏🙏🙏
Uppladdat:

500x0-20250321111355_tNuQb4VnTh9HLBp.jpg

NotAChipmunk: Därför att landslaget är Schweiz-kåta, har alltid varit. Känns som att proffs i Schweiz alltid går före spelare i SHL, oavsett hur bra eller dåliga de är. Men jag håller med, Dalle borde vara självskriven men han har inte heller riktigt lyckats någon gång i landslaget vad jag kan minnas så det kan också ligga honom i fatet.

Vad tror vi förresten är anledningen till att Dahlén inte verkar finnas med i Tre Kronors planer inför VM? Är skadan inte läkt eller är relationen mellan Dahlén och Hallam inte den bästa?🤔

Med tanke på Dahléns säsong i år borde han ju definitivt platsa kvalitetsmässigt i alla fall…

Nougath: exakt, vi hade kunnat behålla Dahlén och EP samt att Hållander vänt tillbaka och Roos och Co på Pravda hade ändå tippat oss sist. Det enda deras idiotiska kackel duger till är väl tändvätska i omklädningsrummet. Nu lär ju inte Pravdas "experter" vara ensamma om att tippa oss sist men de gör det ju "by default" (förvalt värde, tryck på Nästa knappen)

Kulltorp: Ja det är ekonomin som oroar lite. Det vore skönt om det egna kapitalet kunde fördubblas åtminstone!

Kulltorp:
Ja, Gath har säkerligen blivit tillfrågad om vilka spelare han skulle vilja ha och sagt ja till de 2 viktiga som kommer in från Växjö t.ex. Vi får se hur han lyckas få in dessa i det spel som han vill ha. Timrå kan bli tunga att möta om alla köper in sig på iden. Dichow känner ju Gath väl sedan tidigare vilket är positivt.

Jag ser fram emot kommande säsong även om jag nog hade önskat en ännu vassare sniper in istället för Gardiner som det nu verkar bli.

Tom Topp: Jag gillar framförallt känslan av att sportrådet tagit ett steg upp. Spelarna som kmr känns scoutade och väl passande i ett LAG, och i hur man vill spela.

Överlag känns det som att föreningen just nu tar ett steg upp generellt. Nya personer på många positioner som känns bra, och ryktas vara väldigt bra för Timrå.

Ungdomssidan uppgraderas med fler tränare, samarbetet med Kovland (hockeygym) mm.

Jag väntar bara på att marknadssidan ska ta ett snäpp, eller helst två också.
Men det kmr nog.

Cobbel: vi var ju förbannat lättlästa förra säsongen. Stäng ner Emil och Dahlen sen finns det inte mycket spets kvar. Nä jag tror att det kommer bli ett jobbigare Timrå att möta den här säsongen med en bredare poängproduktion.

Cobbel: Psykologi ja. Det betyder mycket i sportvärlden. Med en ny tränare, många nya spelare blir det en helt annan gruppdynamik. Kan mycket väl bli riktigt bra detta. Ser med spänning fram emot nästa säsong.

Spelare in: Dichow, Barkemo, McLaughlin, Gardiner, Forsell, Hallquisth, Kivenmäki.

Gardiner är ju inte klar ännu, men det verkar vara nära och att man går på honom som vår sniper. Man satsar på någon som har spelat i SHL och vet hur det fungerar samt att man tar in 2 st spelare från Växjö som känner varandra sedan tidigare. Förstår logiken. Vi får se hur det faller ut. Blir det succe, pannkaka eller något mittemellan?

Jag tror att Gath är rätt man att leda laget iaf och ser fram emot att se Timrå spela sitt klassika Timråspel igen med hög forechecking och intensitet samt jävlaranamma. Har saknat det.

Petter Granberg lämnar Växjö, ska vi inte ta honom med? Modano-formad back med rutin

Karlsson74: jo så var det.

sen det här med ”vem bryr sig om vad de tycker” nej, man behöver inte bry sig men de skriver om timrå o det här är ett timråforum. kan ju vara intressant att diskutera åtminstone för vissa 😅 vissa diskuterar liksom kovacs här så det går ju att säga om allt. ”vem orkar bry sig”. antingen diskuterar man eller så diskuterar man inte?

FrOllik: Heikkinen och Wedin är två bra alternativ i PP.

Nougath: Jag tycker att många av experterna stirrar sig blind på poängen som EP14 + Dalle skapade tillsammans. Visst är det en viktig faktor i det hela, det säger jag inget om MEN!

Det finns ett gäng tlll faktorer som man måste kolla på:
Många av spelarna gjorde sin sämsta sässe på länge
Dalle spelade dubbla PP mest hela tiden
Vi hade tombola i de flesta kedjor
osv osv.

Nu med ny tränare och andra spelar in i laget så kommer rollerna och gruppdynamiken förändras, hur kommer det se ut då? Det finns lika mkt psykologi bakom det här som det finns poäng. Kan bli en jävligt intressant höst/vinter/vårkant.

Gathlopp: Vem orkar bry sig om experternas tabelltips? Vi är väl alltid bottentippade? För 2 år sen trodde många att vi skulle få kvala då hade vi ändå Dahlen, Pettersson, Wedin, Kapanen, Hållander, Lander. Men vi hade ju en finne som tränare och dom lyckas ju aldrig i shl och vi hade en svag backsida var analysen då.

Tom Topp: inte omöjligt alls...😏

Gathlopp: Bryr mig egentligen inte så mycket vad alla proffstyckare i AB tycker. Läser förvisso sportbladet ibland när man kommer över men ingenting man själv skulle betala en prenumeration för. Så intressanta och bra är de inte. 😂

Smörgåsen : Nä vore ju mest logiskt med tanke på att Gardiner är värvad som skytt främst. Men det blir ju också lite annat med rightare rent positionsmässigt. Kanske att man placerar Gardiner på annan position och en leftare där Dahlén varit. Otto lär säkerligen var på den positionen i pp som han huserar på nu. Intressant artikel med Kapanen om Otto iaf.

Jag hoppas man hittar en bredare dynamik i laget där pp inte blir lika ensidigt. Sen tror jag det finns potential i Heikkinen i pp.

Spännande iaf, förhoppningsvis får Gath igång laget på ett bra sätt som fördelar produktionen mer över hela laget. Wedin har ju faktiskt ett riktigt bra skott med. Tror många möjligheter kan öppna sig av att Dahlén inte är kvar i PP.

Kulltorp: och jag tror på en bättre placering än förra säsongen!

Tom Topp: Jag tror på succé!!!

Karlsson74: ja vem bryr sig. Inget att hetsa upp sig över så här mycket iaf. Varför läser man ens sportbladet från början?

SKRIDSKOSKENAN: Har varit med tillräckligt länge för att minnas att snacket lät ungefär likadant hos journalistkåren när Zäta drog till NHL och vi spelat kvar oss i kvalet. Det skulle 100% bli kval igen om jag inte minns fel. Enligt expertis var vi sopslut utan Zäta.
Resultat: Vi slutade 3:a i serien och gick till semi året efter.
Visar väl mest på att man inte ska dra för stora växlar av vad expertjournalister tycker och tror.

Kulltorp: och så blir det en ny ordförande på det! Nä du har rätt! Det kommer gå åt helvete! 😄

Tom Topp: Det här kmr aldrig att gå!

AVGÅ ALLA!!

jk: jag tycker att vi får ett spännande lag. Sedan hänger mycket på tränarna såklart! Men just nu så känns det som att det finns en tanke bakom lagbygget!

Zäta75: Gardiner känns spännande ändå tycker jag! Gardiner + Kivenmäki som ersättare för Dalles assist och mål känns så här på förhand som en inte så tokig idé.

McLaughlin är väl ett litet nedköp från EP, men där hamnade man ju i en knivigare sits eftersom förväntan var att EP skulle stanna.

SKRIDSKOSKENAN: jag är i alla fall glad att jag inte är med och betalar deras löner! För snacka om trötta gubbar!

Karlsson74: jag kommer alltid förvänta mig mer av de som har arbetsnamnet ”experter” oavsett vilken tidning dom jobbar på.

men så här kommer det se ut hos andra tidningar med är jag rätt säker på. allt som kommer att nämnas är vilka vi har tappat o att vi därför kommer komma sist.

SKRIDSKOSKENAN: har man lärt sig hur Aftonbladets skribenter fungerar är det normalt. Fast du tycker kanske annorlunda?

Jåkkinen: Precis och att man tror löven kommer att gå bra som nykomling bara för att Brynäs och djurgårn gjort det åren innan ..typ..Trots att löven i princip saknar ett halvt lag just nu. Och trots att Löven tappade en av sina bästa spelare Dower Nilsson till Frölunda. behåller nån trött finne och ska bygga vidare med Lundin som center i nån femma trots att han visar sig vara medioker på SHL-nivå. finns väl ingen seriös analys i dag som säger att löven har större chans att lyckas undvika kval än vad Timrå har.

« · 3028035 · »