1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577873 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30

« · 2259873 Till forumet


Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Svår, men är det en helt omöjlig uppgift? Rögle är något form av unikum den här säsongen. Skulle man helt utan förförståelse börja i änden att titta på underliggande statistik och i alla möjliga olika statistikkolumner så "ska" de inte vara mer än ett lag för nedre halvan. I verkligheten ligger de tvåa i tabellen, tre poäng bakom Frölunda och då har RBK två matcher färre spelade. Oerhört giftiga, och en klubb jag tror att vi tittar extremt mycket på.

Det Rögle har gjort sedan deras senaste avancemang är en stilstudie i hur det trots allt går att etablera en mindre klubb med begränsade resurser genom att fullständigt maxa de medel man har. Bröderna Abbott må framstå smått osympatiska, men resultaten talar sitt tydliga språk. Nu är de en maktfaktor i ligan.

Det blir spännande att se vilken nivå vi kan hålla mot ett sånt där lag. FBK-matchen hemma senast hade såväl bra som rent av bedrövliga delar, och i lördags tog vi med oss det som funkade ner till Linköping. Jag vill tänka att vi är lite svårscoutade i och med att hela laget är under utveckling, insatserna blandas även därefter. Endera blir vi fullständigt sönderkörda imorgon, eller så hittar vi en väg in i det hela.

Ställer vi Rajan, eller är det dumt att ändra ett vinnande lag?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Knylan: Resurserna är nog inte så begränsade. Dom har ett oerhört stöd av ett specifikt företag. Jämfört med oss är det nog en stor skillnad.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
FH - avdammad: Det stämmer säkert! Men jag tänker inte att det primärt är de resurserna som tagit dem dit de är idag, etableringen tog även den några år. Många utländska spelare har passerat, men man har samtidigt varit duktiga på ungdomssidan hela vägen (vilket skapat ett kretslopp de nu har stor glädje av). Sen kom Abbott-bröderna in under det tredje året och tog det hela till en ny nivå, vilket även det tog några år.

Ska vi ha någon ”role model” att försöka efterlikna i vår etablering så känns i alla fall Rögle lite mer rimliga än typ Växjö/Leksand där framförallt Växjö blåste på något sinnessjukt redan första säsongen. Jag får känslan av att Nubben kikat mycket på Rögles resa också, inte minst med tanke på att vi värvade spelare som Andersson och LaLeggia inför den här säsongen. Även Taylor Matson fanns på tapeten, som det lät i somras. Inga flashiga namn något av dem, men av någon anledning väldigt intressanta för Nubben. Jag har mina aningar…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Knylan: Enligt min statistik på 75.056 a4 ark så har vi hans på en poäng ikväll, minst!! Kanske 2 poäng. Statistiken ljuger aldrig.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
snushane: drömmen är ju att vi vinner och Malmö förlorar. Då blir det en jävligt rolig match mot Malmö sedan. 2p räcker idag, men jag skulle vara glad om vi bar tog en poäng.

Kan de vara så att vi bara avverkade våra förluster i början av säsongen för att sedan gå som tåget🤔
Var det kanske rent av Freddans strategi!? Vi lägger oss i botten med flit så kan vi bara gå uppåt sedan?

Drömma kan man.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Knylan: ja, jävligt svårt att sia om var såväl Timrå som Rögle står när det vankas nedsläpp.
För Timrås del var det übermysigt att man studsade tebaks efter FBK och gjorde en, på det stora hela, riktigt bra bottamatchinsats. FBK verkar dessutom vara klart på gång, så deras överkörning i andra kanske inte var så mycket kvitto på Timrås uselhet.

Rögle verkar blanda och ge lite, likförbannat kan dom mycket väl leda serien när dom spelat lika många matcher som Frölunda. Att man bara har 3 nollpoängare efter 21 omgångar är ju hyfsat. Samtidigt har man bara en trepoängare senaste 5.

Känslan är att det finns chanser till poäng. Timrå har inte tagit 12/15 på flax eller ointresserat motstånd. Man har lyft hela spelet ett par klasser sedan oktober. Dessutom: att man följde upp FBK-debaclet med en bortatrea mot LHC (som då var typ formstarkast i serien) borde ingjuta mod. Vi är på rätt väg, och vi kan tävla i den här serien om vi jobbar stenhårt enligt plan.

Rajjan i mål? Känns som en no-brainer rent coachmässigt med tanke på tätt matchande och att vi har en ännu viktigare match på torsdag. Och tanken på att Rajjan bara kliver in och gör en Lindbäcksk idiotmatch kittlar lite. Samtidigt är JJ på en heeelt annan trygghetsnivå nu jämfört med vad Rajjan uppvisat hittills. Trots att snubben, inledningsvis, överglänsde JJ och kändes som vår 1a.
Intressant att se hur Freddanz tänker där.

Sen blir det spännande att se kedjeformationerna. Tyckte att man var något på spåren sist. Beror väl på om Blomman är tebaks, men annars skulle jag nog gärna köra Lundin med Lodin och Rattie. Tycker Lundin trots allt börjar komma lite. Köper verkligen inte att han skulle vara oförmögen att agera stabil center på den här nivån.

Men sen vill man ju ha in OJ också. Och peta bort Alvarez. Och Liljewall måste ju lira.
Småknepigt pussel det där. Klart är att Boyce bör fortsätta i 4e. Han är en energispelare, och det går ju inte annat än att älska när han går in och bara tokkör i dom byten han får. Plus att han kan ta nyttig tid i BP.

Skönt att känna förväntansfullt matchpirr numer, efter att i oktober fira varje matchfri dag som en lönefredag. #noångestday
Hoppas det sprakar lite om spelarna också. Då kan det nog bli en spänningsfylld tisdag av det här. Och det är ju gott nog ändå.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Öndulat: 20 poäng på 21 matcher hittills. Om det räcker med 62 poäng till slut för att slippa kval, måste det tas 42 poäng på 31 matcher. Det är ett snitt på 1.35 poäng. Lite knappt hälften av matcherna måste ge tre poäng. Klarar man det?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Nisse på Mon or: eller så här: Timrå måste ta 6 poäng mer än Brynäs och/eller Malmö för att undvika kval. På 31 omgångar. Vinner man hängmatchen räcker det med 3 poäng mer - e n seger - för att ta sig förbi.

Det här blir tufft, men inte faen är det omöjligt. Vi ligger alltså 5 poäng från säker mark med en match mindre spelad spelad, och då har vi haft en förlustsvit som utgjorde 12/21 omgångar.

Tror inte att det byts osäkra kalsonger oftare i timrålägret än i malmö-/brynäsditot för tillfället.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Nisse på Mon or: Det känns lite trist att vi har satt oss i en situation så att en match mot Rögle nästan är en måstematch! Fördelen kan ju vara att Timrå går in med större motivation. För Rögle är det "bara" en grå bortamatch i november.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Knylan: Abbotts har lyft klubben till nuvarande nivå. De har också infört ett stort kontaktnät när det gäller spelare. En aspekt är att flera spelare har tagit steg i Rbk, speciellt juniorer. Tror TIK kan bygga en liknande kultur på sikt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Öndulat: ja då har ju Freddan blåst oss alla och bör bli geniförklarad.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Tuff match ikväll, onekligen.
Förutom det uppenbara att vi möter ett topplag deluxe så saknar vi enligt ST Madsen, OJ, Didde(no shit) och AC. Särskilt stort avbräck blir den sistnämnde som de senaste 6 Timråmatcherna(han har spelat 5) varit inne på 0 mål bakåt. Och då har han ändå klockat stadiga 14 min/match.

Blir intessant att se hur backarna formeras.
Vill helst inte splitta på Sheriffen och FilleFilur, men samtidigt ser jag en risk i att sätta ihop Bohm med antingen LaLeggia eller Zajac. Ty man lär nog inte para ihop honom med Erixon och köra transatlanterna ihop, det är testat och avfärdat. Så jag ser en överhängande risk för en redig rokad. Bohm får dock gärna täppa till truten på mig och leverara en stadig insats.

Spontant känns det som att vi kommer släppa till minst 3 baljor ikväll, och då är frågan om vi mäktar med lika många framåt. PP lär bli avgörande för det, där firma Hanzl/Rattie måste leverera.

Alla till ladan ikväll! Forza Timrå
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Håkkybåkky: En stor besvikelse är värvningen av Strömberg,( lämnar Didde och Lodde och fan hans moster på alla löjliga nick på spelare) hans kunnande ska inte ifrågasättas. Men det måste varit en chansning av Nubben, eller visste dom inte att han varit så skadebenägen och så illa skadad som han verkar vara? Hoppas dock att han kommer tillbaka snarast möjligt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
snushane: ingen visste att det skulle ta sån tid som det tagit. Det dom visste var att han skulle missa inledningen och tror alla kan vara överens om att didde är värd att vänta iaf några veckor extra på(använder löjliga smeknamn för personligen tycker jag inte dom är löjlig). Ingen hade kunnat ana att han skulle missa halva säsongen. Kanske mer.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
snushane:


Nubben har ju ingen spåkula. Prognosen var ju att han skulle vara skadefri mycket tidigare. Tråkigt dock att han inte bli av med bekymren ..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Bragd-Birger: Vill man krydda till det lite extra kring den där hängmatchen så spelas den faktiskt på torsdag, mot just MIF. Den skulle ha spelats i september egentligen.

Vi kommer så klart fortsätta att släpa en match bakom både BIF/MIF, men sen möter vi faktiskt Malmö en gång till den 21/12. Borta den gången, i en riktig "hängmatch" (i ordets rätta bemärkelse) då inga andra matcher spelas samtidigt. Fortsatt eftersläpning jämfört med MIF, men inte jämfört med Brynäs.

Rafflande! Möjligheten finns således att plocka in sex poäng på Malmö redan före jul, och då kommer vi fortfarande ha en match i handen jämfört med dem. Sen är ju frågan om psyket skulle klara av att vara jagade i en halv grundserie? Mitt eget psyke skulle logga ut fullständigt i alla fall.

Nä, vi får ta det lite lugnt med tabellkollandet och fokusera på vårat. Plocka våra poäng, sen får vi se hur långt det räcker. Brynäs blir hyllade ena matchen, för att förlora nästa. Det är inte hugget i sten att BIF/MIF är de lag vi kommer tampas med resten av grundserien utan det kan komma att skifta även där. LHC har nog inte torskat färdigt heller. Och tänk om DIF börjar klättra också, från ingenstans.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg: förra säsongen hade Malmö 15 poäng efter 21 spelade matcher. 27 efter 26 (halva serien dvs) och sen 67 efter 52. Klart som fan att man inte kan jämföra en säsong rakt av med den andra, men lärdomen är att inget avgörs såhär tidigt.

Allt kan fortfarande hända, men vi kommer behöva MINST 40 poäng ytterligare som det ser ut just nu. Om jag nu räknat rätt så skulle BIF/MIF med deras nuvarande poängtempo stanna på 59 poäng vardera efter 52 spelade. 60 poäng är ett riktmärke att sträva mot i alla fall.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
cloon: Strömberg borta december ut i första hand och AC fick en fraktur på bröstbenet mot LHC... det är minst några veckor det också.
Nä nu blir det till att värva en bra back.
Kom igen nu, Nubben!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
cloon: Albin Carlson fraktur i bröstbenet och borta i veckor framöver, surt nu när han börjat trampa igång.
Lägg till oklarheten med Didde och Bohm som också är småskadad/petad. Backsidan bör nog jobbas på från Nubbens håll. En skada på Svensson i dagsläget vill man inte ens tänka på..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Sputnik: Du får en Roxette av mig... en fin en 😆
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
snushane: Didrik har spelat som minst 47 matcher under en säsong sedan han kom upp i A-laget, inte vad jag skulle kalla en skadebenägen spelare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Hahl Bundy 2.0:

Finns det något ledigt ? Annars blir det väl comeback för fjolårets kanadensare han gillade ju TIK ..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Händer ingenting på biljettfronten tycker jag. Blir det ens 3000 på plats i kväll?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
cloon: känns som att wercocken ligger nära till hands nu!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Tom Topp: Bra skott stor å stark. Men skulle han hänga med i shl-tempo? Tyckte han var lite seg i HA, visserligen hade han väl inte spelat så mycket. Men han har ju inte spelat nå sen sist han var med oss heller :/
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Tom Topp: Han lär ju vara bra tränad efter ytterligare ett år utan spel....Nej Tack!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Nisse1: Näe bli nog pass på den faktiskt, in med Halonen!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Oj tuff match för er ikväll, men jag tror ni kniper 3 poäng ikväll, verkar var lite go i gruppen nu!

4-3 till timrå

Lycka till!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Nooky: Själv tror jag att vi torskar... 1-4.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Charlie2: jag var orolig för Svensson när det gäller tempot, men han fixar det galant! AC dömde jag ut i höstas, för liten och klen, för dålig skridskoåkning, hann inte med. Men helt plötsligt så hittade han rätt, fick tillbaka speluppfattningen, låg rätt i banan och släppte inte nån över bron! Så visst kan Wercocken fixa det, bara han inte har haft samma träningsupplägg som Jallasvaara!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Tom Topp: Hehe, Janne sex-maskin behöver ingen träning!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Charlie2: Tror hans spelstil skulle passa bättre i SHL än vad den gjorde under sin korta tid i HA
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
cloon: Oddsen för att PW gör återkomst i TIK är nog ganska låga nu. Många är har ju fått för sig att hans spel skulle passa bättre i SHL men jag undrar om det inte bara blir ännu en yr höna som inte hänger med i tempot
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Hahl Bundy 2.0: Nja nu är du bra negativ!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Ingen som har Premium på Expressen? Ligger en artikel ute där nu med rubriken "Återkomsten kan bli tidigare än väntat" och en bild på bland annat Lander. Sedan står det nåt om "Europas bästa svenskcenter kan bryta kontraktet i sommar".
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
JanneH: "En klasscenter som skulle kunna bli Timrås Joel Lundqvist om han vänder hem. Det mest sannolika är nog ändå att Lander passar på att köra något till utomlands. Han har ett optionsår med Zug och familjen trivs ypperligt i Schweiz. Där är bortaresorna endast några timmar långa och han får träffa fru och barn betydligt mer än vad han hade gjort i SHL."

Sannolikhet att han vänder hem: 3/5
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Otto1:

Skall men lite på hans far så spelar han i Timrå nästa säsong!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Någon här som vet om matchen går att se på sportbar i Stockholm?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Otto1: 4/5 skulle jag säga.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Man splittrar hanzl och rattie samt 2 juniorer
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Jadu: Man splittrade Hanzl och Rattie redan i lördags mot LHC. Det bar ju frukt då. 😁👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Jadu: Rattie och Hanzl var splittrade förra matchen också, och det gick hyfsat får man ändå säga. Mest orolig för Zajac och Bohm tillsammans. Oerhört viktigt att Bohm måste steppa upp sitt spel. Kul med två juniorer också! Ingen koll på den där Nordberg.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
sc47: Jag tror PW kan få en liknande effekt som Per Svensson, som uppenbarligen passar mer in i SHL spelet.

Men det faktum att han inte spelat på länge gör att jag säger nej till PW i nuläget.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
kattan: Johansson i målet, jag var säker på att det var Rajjans tur!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Sputnik: Snart matchdags ... spännande. Gelinas spelar men vet inte formen på honom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
Tom Topp: Lundin missar kvällens match han också. Vinner vi ikväll eller överhuvudtaget tar poäng blir jag väldigt imponerad.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
kattan: Vi får hoppas att motivation slår klass!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
NU JÄVLAR SPÖAR VI RÖGLETT

UPPTJACKAD PÅ PANNKAKOR OCH BLÅBÄRSSYLT OCH TAGGAD SOM FAN
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
kattan: lite väl mycket bortfall i dag. Tyvär 😣
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
kattan: Jasså? Vart hittar du det?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
KniveN: det var inte det som var frågan Mr jag kan och vet bäst." Frågan var om nubben visste hur allvarlig skadan var på Strömberg..Läs rätt inom du ger ifrån dig din expertis.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2021-11-30
SebastianH: ST i chatten
Låst ämne

« · 2259873