lincoln: Que? Vi har alltså på sista tagit fem omgångarna tagit tre poäng mer än Rögle, fyra fler än Modo och Södertälje, och fem på Brynäs. Enligt formsammanställningen på hockeyligan har vi gått bäst i serien efter DIF. Förklara hur din matematik får det till en försämring.
Lall on, lall on.
Spöar FBK och "äntligen känner vi igen Timrå", tar en pinne mot SSK och "fan vad de är dåliga". Sedan Caslava och Sonnenberg kom är vi ett av seriens bästa lag poängmässigt. Ärligt talat, vi har 21 poäng vilket är alldeles för lite. 10 av de poängen har kommit i de senaste fem omgångarna. Ändå verkar det på vissa som att det ser svartare ut än någonsin.
Det ser verkligen inte bra ut på isen hela tiden = det finns mer att plocka ut. Kalla mig lallande fåne men vi har goda möjligheter än. Hyfsat tidigt att spruta slutspelschampagne i Ängelholm, Gävle och Södertälje för att ta tre lag ovanför oss med sina egna kroniska problem. Vi tuggar på för att äta ikapp det stora tappet som vi hade med vår eländiga öppning av säsongen men jag tror att de två anslutna artisterna plus att Åke etablerat sig som föresmålis är bra steg på vägen.
Vår trupp kommer naturligtvis också förstärkas ytterligare, även om det inte är med före detta superstjärnor av Forsbergs kaliber. Ställ in likvakan ett tag till va?
Tycker vi får vara rätt så nöjd med en pinne, trots 2-0 ledning. Det här laget räcker inte till, så enkelt är det. Blir det inga förändringar snart så blir jag världens lyckligaste om vi klarar oss undan kvalserien. Kvalserien börjar fastna mer tydligt på näthinnan för varje dag som går nu. Jag är rädd och orolig. Men inte förvånad.
Gör någonting!
Två reflektioner på några av trådens senare inlägg:
1. Per Nygårds är amerikan, på tal om transatlantiska coacher.
2. Vi borde väl ha mer än 13 hemmamatcher på 35 omgångar?
Ambroo: Kom ihåg att det är viktig landskamp i fotbollen imorn. Men upplägget ser väl ut ungefär så här:
Sverige 10 sidor
Foppa 7 sidor
Övrigt 3 sidor
Typ
erathoo: Fan vet med årets bedrövelse till Elitserie. Är ju fyra-fem lag som hör hemma i AS. Både vi och Brynäs har fantastiska fem trepoängare av 20 möjliga. SSK har tagit sex trepoängare och Rögle sju. Finns väl inte mycket som talar för att dessa på de 35 återstående ska plocka in en jävla massa treor.
Pär: Som sagt var hittar du dessa med finsk, tjeckisk, slovakisk eller svensk nationalitet? Bekvämare spelare får man ju leta efter.
Inget ont om Foppa men när man såg hans tempo i Karjala och sen ser hans tre ass ikväll så förstår man att årets ES är den bekvämaste och sämsta på länge. Det finns ju ingen tillstymmelse till tempo i just någon match. Vilket också leder till att Foppa kan glida runt och lägga mackor enbart pga spelsinne mer eller mindre.
Som det känns så har vi i princip inte vunnit borta på två säsonger annat än när vi åkt ner med halvt manskap. Kanske är det vad som krävs för att spelarna ska jobba även på bortais. Ställ över en tre fyra-forwards varje bortamatch så de som måste åka ner iaf måste jobba lite.
Ska man se lite nyanserat på detta så ser det ju åtminstone skapligt ut om vi vinner på torsdag. Hoppet om att ta tre bortapoäng denna säsong har jag gett upp efter kvällens patetiska ursäkt till insats men kan vi vinna hemmamatcherna bör det räcka till att undvika KS iaf.
Men: i år orkar jag inte bry mig längre. Inte ens RR2:s mest magsura inlägg får mig att vilja protestera nämnvärt. Och när folk i min omgivning skadeglatt kommenterar Timrås uselhet håller jag bara med.
Vad fan är det som håller på att hända?
Timrå är, sannerligen, på väg att demonteras totalt. Hockeyn som spelas liknar ingenting. Spelare som kommer hit förvandlas till bajs så fort dom drar på sig timråtröjan.
Publiken sviker. Ekonomin går åt helvete. J-20 suger fetpung. Vår tränare rabblar samma mantra (eloge till grabbarna som kämpade hela vägen trots att det gick emot, bla bla) efter varje förlust.
Total oförmåga att vinna matcher mot seriens 'sämre' lag.
Jag har dock alltid vänt mig mot sparka-den-och-den-tugget. Alltså de som vill sparka hälften av spelarna, tränare, sportchef och klubbdirektörer.
Det känns inte alls konstruktivt.
Däremot: det är dags att börja skala i någon ände. Det mest ruttna i detta äpple måste bort: Challe/Nygårds.
Man kan säga vad man vill om trender/spelarnas förtroende osv (och själv har jag svajat löjligt mycket på den punkten. Bort, kvar, bort, kvar), men faktum kvarstår: den hockey som spelats de senaste 1,5 säsongerna är riktigt, riktigt usel.
Förra säsongen räddades Challe (och Timrå) av spetskompetens. Främst Pyrrets, Lellos och - i a f under första halvan av säsongen - Wandells.
Spelmässigt såg det dock precis lika beige ut. Och oförmågan att kontrollera matcher och vara riktigt jobbiga att möta lika stor då som nu.
Det lag Timrå har på pappret ska inte bli utspelat långa stunder av fuckin' SSK. Det är något som är jävligt skevt i hur detta material används. Och ett lag är det fanimej inte. Snarare en massa individer som åker runt och dräller helt oberoende av varandra.
Av dessa anledningar vill jag inte hänga Linkan än. Jag har sällan varit så nöjd med en lagsammansättning på förhand som denna säsongs. Utifrån förutsättningarna givetvis (lägre budget). En skön mix av kompetens och talang. Nu kan jag ju ha missbedömt läget totalt (no shit, Sherlock) men: rent personligen vill jag inte skylla detta på Linkan. Än.
Dessutom: med sportchefer bör man ha en viss portion tålamod. Visst var väl 01/02 Nubbens debutsäsong som sportchef?
Långt och pladdrigt i vanlig ordning. Men vad faen. Någonstans måste man ventilera sin ångest.
Uppgivenhet och likgiltighet. Det är fanimej inga roliga sjukdomar som sprider sig i de timråitiska supporterleden.
Klubbledning: det är dags att agera.