1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580478 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17

1202747 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
I undergångstider förenas vi Timråälskare! Vad vore vi med några SM-guld i bagaget? Salles, Poffas..Wayne Greyskis?

Är det vi som ska knuffa oss framåt i vaccinationskön:
"Vi tillhör en riskgrupp, vi håller på Timrå IK.."
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: den dagen Timrå vinner med grishockey kliver jag av! Stolthet, hellre i tvåan isåfall!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
orion: Man ska inte bara vinna, man ska vinna snyggt också.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Hellre skridskoskicklighet i Allsvenskan än grishockey i Eliten!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Uno Gordon: Har TJ sökt dig och sen inte återkommit håller jag med. Dock är jag allt mer en mailergiker. Vill någon mig något, skicka helst en härold eller till nöds en brevduva.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: Jorå tyckte dom va rätt slående, tänkte på ungefär samma spelare men orkade inte skriva ut det :-)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17

El Maco är ingen lallande fåne.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Tycho & TT: Tusen tack! =)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Uno Gordon: Klicka på Inloggade eller på ögat nere till höger.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Uno Gordon: Klicka på inloggade i höger övre kant...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Uno Gordon: Förresten, vart har tjuvkika-funktionen tagit vägen någonstans? Försvann den längs vägen när HS blev uppgraderat?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: Nu hade vi ju en kompisrelation i det hela Arslet & Jag som gjorde att vi även pratade om annat än ishockey också. Och jag vill poängtera att jag mejlat Linkan vid två tillfällen under en 6-månadersperiod. Så det är ju inte så att jag sitter och slipar på mejl dagarna i ända för att medvetet terrorisera klubbledningen. Det har jag varken tid, kraft eller ens ork till att göra. Och Thomas Johansson har jag mejlat vid ett tillfälle. Och jo jag anser det vara nödvändigt av honom att besvara mitt mejl då han faktiskt hade sökt mig först och jag som sagt var skrev uttömmande redogörelser kring saker jag inte vill gå in på i närmare detalj här.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17

El Maco: Fem i rad?

Jag tyckte Mododinosaurerna var riktigt fyndigt men det tyckte visst ingen annan. För facit - se min presentation.

Över och ut.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17

El Macos sportcheftrevlighetsindex:
En gång träffade jag Nubben utanför en ishall. Jag frågade om det var okej att jag störde och det var det så då pratade jag med honom om säsongen i några minuter och tackade sen för mig.

En annan gång träffade jag Linkan på Arlanda (i en bar! säg åt SpritTaco!), frågade om det var okej att jag störde och det var det så då pratade jag med honom om säsongen i några minuter och tackade sen för mig.

Båda får höga poäng av mig. Mer än så har jag inte testat dem. Anders Jansson i Dragons är också trevlig för övrigt. Slut på mina erfarenheter.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Uno Gordon: Sen håller inte jag på att ringa vår sportchef. Varför skulle jag göra det?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: ...å andra sidan, Timrå IK bygger på ideella insatser, det gör inte min arbetsgivare. Så då kanske man måste göra sig tillgänglig. Jag är väl förstörd av 08-perspektivet.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17

Uno Gordon: Hahaha, bra fråga.

För ett par år sedan besvarade jag alla mail jag fick men jobbade regelbundet 14-timmars dagar och sexdagarsveckor. Nu prioriterar jag annorlunda. Jag vet inte hur Tomas Johanssons arbetsbörda och prioriteringslista ser ut men ser inte att han är skyldig att mailväxla med varenda supporter som mailar. Timrå kanske borde ha en kundtjänstfunktion för sånt om behov finns (jag tycker inte det men det bestämmer inte jag) men det kan i min värd inte vara högsta tjänstemannens arbetsuppgift i en elitserieklubb att maila med dig.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: Arslet svarade nästan uteslutande på min mejlkorrenspondens och sms. Undantaget kunde vara hektiska arbetstoppar och semestertider. Men även när han befann sig utomlands så svarade han i mobilen och bad sedan att få återkomma vid hemkomst vilket således också¨skedde. Det som gör mig ännu mer besviken är att jag trodde Linkan hade högre upp i tak än vad som nu är fallet.

Varför göra sig så in i helvete märkvärdig och stor utav sig. Man glömmer lätt bort småhandlare som mig i tider som dessa då intäkterna ökar och man spelar på en annan nivå. Men utan sådana som dig och mig Mattias hade inte föreningen varit där den är. idag Sådant tycker jag man skall beakta när man slår undan benen på folk som verkligen bryr sig om. Verkligheten kan gripa tag i en brutalt snabbt och omskakande fort innan man ens hinner blinka. Har man då vänt ryggen åt faster Rut och moster Olga samt den halte och tandlösa kusinen från landet så får man dem aldrig tillbaka igen.

Som det är nu kan vi sätta epiteten Tvärvigg efter Challe såsom han orerar om att statistik kan man torka sig i arslet med och att ödesmatcher och ödesveckor inte existerar. Det är för när serien är slutspelad som man kan summera. Allting annat är tvärsäkert tjänstefel. Det känns verkligen hedrande att ännu en gång bli smälld på fingrarna av en nollåtta. Men jag har fel i vanlig ordning av ohejdad vana kanske det är bäst att tillägga.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: Så hur många mejl anser du är rimligt att man skall författa för att uppnå statusen att bli besvarad?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17

Uno Gordon: Jag slösar bort arbetstid på hockeysnack men annars försöker jag sköta mitt jobb. Jag får någonstans runt 100 e-mail varje dag och har toppat på sådär 250 mer eller mindre arbetsrelaterade e-mail på en dag. Inte läser och besvarar jag allt. Ännu mindre så om mailen är i A4-längd. Då skulle jag inte få göra annat. Man måste sålla i bruset. Det är inte knivhugg i ryggen, det känns rätt sunt.

"Man använder sig av en dåres försvarstal", priceless! Du tar aforismkonsten till nya dimensioner.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17

Leffe: Jag är inte alls insatt i norsk hockey men den information jag hittar gör gällande att ligan är stängd. IK Comet Halden blev tvångsrelegerade inför innevarande säsong på grund av bristande ekonomi. Det öppnar

Manglerud Stars och Frisk Asker Ishockey ser ut att halka efter i tabellen efter 18/19 omgångar men frågan är om Timrå kan hitta något i dessa två lag eller om någon annan klubb är villiga att göra sig av med en spelare under denna tid på säsongen.

Spelare i Finland håller högre kvalitet men brukar bli intressant först framåt jul. SM-liiga är som bekant stängd och där brukar de fyra lagen i botten ha en tendens att göra sig av med spelare i slutskedet av grundserien för att inte äventyra ekonomin. Nu är bara en tredjedel av serien spelad och det är väl egentligen bara SaiPa (och eventuellt Lukko Rauma i överlägsen ledning) som skulle tänkas göra sig av med spelare på de premiserna för stunden.

Men vill Espoo Blues skicka iväg den gamle Timrå-bekantingen Petri Kokko kanske det finns fler spelare där eller i andra lag som kan tänka sig Timrå som ny(-gammal) klubbadress. Vad jag förstår är det ekonomiska problem som gör att just Espoo Blues söker ny klubb till Petri Kokko. Har de någon övertalig forward som kan vara intressant för Timrå?

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Tjalle: Jag tycker det är längden på ett mejl som bör avgöra ifall det skall besvaras eller inte. Skriver man kort och andefattiga meddelande innehållandes svordomar eller uttryckliga hotelser så ser jag inget skäl att man skall bemöta det hela. Men om jag skriver ett HELT JÄVLA A4 SAKLIGT OCH VÄDJANDE förtjänar man att bli ignorerad då?

Det får snarare motsatt effekt. De tar död på lusten att engagera sig när ingen ledningen bryr sig om eller värdesätter den tid man lägger ner. Det är ett knivhugg i ryggen och därför börjar jag också mer och mer söka mig till andra kanaler då det inte tycks spela någon större roll längre vad jag och de övriga supportrarna har för åsikter. Vi får absolut inget gehör! Man vänder oss ryggen och skrattar bort problemen som om de inte existerade. Man använder sig utav en dåres försvarstal när man överhuvudtaget vänder blad i medierna och det är aldrig någonting nytt som framkommer.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Uno Gordon: Med tanke på den mängd mejl/brev som berörda individer får anser jag det vara väldigt sunt att inte besvara alla mejl/brev utan istället koncentrera sig på att finna lösningar på de missförhållanden som framförs.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
ChriZt3r: Nej varför skulle de göra det? Ge mig ett enda skäl till detta. Jag förväntar mig och KRÄVER en dialog mellan berörda parter. Jag köper inte längre det här kvalificerade rövslickeriet som mag ägnat sig åt i åratal med att å ena sidan förklara vikten utav supportrarnas stöd för sponsorer och media för att sedan skita oss i ansiktet när vi vill ha sakliga svar på våra frågor och funderingar. Skulle du också lägga ner den kraft och energi såsom jag gör stundom så skulle du nog förvänta dig ett svar i retur du också!

TÄNK EFTER!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Uno Gordon: Existerar inga mellanting för dig Magnus. Allt känns jävligt svart eller vitt när du diskuterar något.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: Så du menar man inte alls skall besvara inkommande mejl överhuvudtaget då? Sakligt framförd kritik med en underbyggd förklaring på ett A4 förväntar jag mig en korrenspondens på, det är sådant som kallas sunt bondförnuft i min bok. Då kan man ju ligga gärna stänga e-postservrarna för ankommande post om man "bara" skall kommunicera via medierna hela tiden. för då behövs ju uppenbarligen inte den kanalen längre.

Men i mitt fal går det alldeles ypperligt iallafall, Challe kan fortsätta skämma ut sig i lokalblaskorna med plumpa floskler och understatements ifråga så skäller jag ut honom i Radio Guld om onsdagarna. Är det morgondagens sätt att förmedla budskap till varandra så är föreningen att gratulera. Fram med knivarna bara och skär bort det överflödiga fettet på det svällda fläsket. Obekväma individer som är av en uppfattning gör sig icke något besvär i den sanna Timråkratin.

Bara nig och var artig med mössan i handen så skall du se att det ordnar sig.


Hallelujah!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Jag tycker linkan borde titta västerut till norge och se vad som finnes där.

Troligen ett flertal människor som vill därifrån.

Over and out!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: Jodu tack, du är väl påläst och knivskarp i orden. Som vanligt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: Själv är jag ruggigt orolig.
Finns ingen struktur, ingen spel idé, inget BP o definitivt inget PP.

Det Timrå som en gång fanns är med all tydlighet bortChallefierad.

Oavsett vad som händer, vill jag aldrig se Challe som tränare för Timrå IK nån mer gång!

Vi får hoppas vi hänger kvar. Verkligen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Johan J: Som jag brukar säga, du är inte bara bra på att springa mara, du är smart också.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17

Laken: Klubbledningen är självklart mycket väl medvetna om problemen. De jobbar garanterat dag och natt med kontakter för att kunna knyta upp nyförvärv och förstärka laget. Supportrarna kan vädra sina meningar och föreslå den ena spelaren efter den andra här man faktum kvarstår.

Ledningen tvingas ta hänsyn till en parameter många supportrar allt för ofta glömmer bort. De hanterar inga fiktiva summor i Monopol-pengar utan måste säkerställa finansieringen i SEK, oftast genom extern finansiering där aktörer från det privata näringslivet visar sin lojalitet och välvilja genom att sätta till pengar, för att därefter försöka nå en lösning med den enskilde spelaren.

Vi supportrar måste vara medvetna om att det är inte Aftonbladet Dreamteam eller dess efterträdare som ledningen för Timrå IK medverkar i med ett gemensamt lag.

De flesta av oss saknar kontakt med en enda spelaragent, vi har ingen som helst direkt insikt i lönenivåer eller vilka spelare som finns tillgängliga på marknaden.

Man kan ha olika åsikter om olika delar av organisationen "Timrå IK" från klubbdirektör, marknadsansvarig, sportchef och tränare till spelartrupp. På kort sikt behöver laget förstärka truppen för att lösa den akuta krisen. Även nuvarande tränares fortsatta existens bör ifrågasättas. Därefter bör tjänsterna som klubbdirektör, marknadsansvarig och sportchef ses över.

Jag håller med El Maco om att det ser bättre ut nu än för säg fem omgångar sedan. Anser fortfarande att Challe misslyckats med sitt uppdrag och att hans fortsättning i klubben är tveksam. En konstruktiv spelidé saknas. Kanske ska han ges ytterliggare en månad men i så fall bör han snarast ges bästa förutsättningar genom ett par nyförvärv.

Det bästa vi sofftyckare och läktarexperter kan göra i dagsläget är att fortsätta gå på matcher och stödja laget till sportsliga framgångar medan ledningen gör sitt. Det stödet behöver våra spelare.

Rögle BK på hemmaplan imorgon och ny chans på 3 poäng.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El maco: fem omgångar nja, poängskörden har varit bra och spelet hyffsat mot frölunda, skellefteå, färjestad. Men det har varit bedrövligt mot brynäs och södertälje och det är mot dom lagen vi måste vinna.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Hahl Bundy: Sist vi var sist så var vi flera hundra som sjöng "sist i tabellen, ja vi är sist i tabellen" i Gävle 2001, det är ett varmt minne.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17

Laken: OK. Hur ser din verklighet ut? Vad kan du förvänta dig att få för svar på det där mailet? Är inte det att slösa både bandbredd, egen och annans tid? Vad kan man svara? 

"Gosh! Jag håller med om allt, har precis sprungit ut och köpt flyttlådor åt Challe, tack för att du öppnade ögonen på oss! /vännen TJ"

Eller mer troligt, något i stil med:

"Tack för ditt mail. Vi är besvikna på det sportsliga resultatet och hoppas på bättring. Dock tror vi på och står bakom vårt tränarpar/TJ"

Hade El Maco varit klubbdirre hade du fått svaret "Tack för ditt mail, det här tillförde absolut ingenting /El Directoro"

Klubbledningen ställer upp i media vad jag kan se och det tycker jag är rätt metod att kommunicera läget. Om de ska sitta och mailväxla med hela hockeysnack så gör de fel saker. Vad exakt tillför du enligt din uppfattning genom att maila för att tala om att det inte går bra nu och att powerplay och boxplay ser för taskigt ut? Tror du att ditt mail är något slags beslutsunderlag för klubbledningens utvärdering av Challes anställningssituation?

Vill du klaga, gör det här för all del. Vill du påverka på det sätt du kan, stötta laget. Kommer du på Den Enkla Lösningen på Timrås nuvarande problem så behöver du inte hålla inne med den, då kan du dela med dig av den. Tränarsparkning är en variant som tyvärr inte lär lösa allt och för den delen säkert inte du är den ende som funderat på (vem som ska ta över är en intressant följdfråga som man kan klura på) och ett sånt mail är i min verklighet väldigt onödigt. Simple as that.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Jag har en ny sång till klacken. Den blir en "överraskning" för alla i Timrå IK, om klacken sjunger "Åsså gör vi mål igen" låten, med denna text:

Timråå åker ur i år. Timrå åker ur i år. Timrå åker ur i år Hej Hej Hej!
Timrå åker ur i år  osv osv

Vi ska väl vara realister?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Jag har vaknat ur koman o ett mantra utspelar sig i min hjärna efter 77:e tappade 2-0 ledningen:

Våga Grisa, Tufft med 3 poäng!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
RED DEVILS: Du måste väl ändå hålla med om att det sett bättre ut de senaste fem omgångarna än de första femton? 
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: Jag var mer nöjd med 8poäng efter 9 omgånar än vad jag nu är med 21 poäng efter 20 omgångar. Och detta med tanke på allt prat om att det tar tid att spela in ett nytt lag, sedan så hade vi inte våra "superstjärnor" här då heller.

du måste väl ändå hålla med om att det såg bättre ut efter nio omgångar äön vad det gör nu.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Bragd-Birger: Sen det här med "demon-coacher". Kolla på exempelvis modo, dom kommer ju inte ens att behöva en coach för resten av säsongen. Andra har lyckats ganska bra med dåliga trupper: Strömberg med Södertälje, Popovich med samma klubb (han är väl inte heller direkt känd för att vara någon supertaktiker) osv. Jag håller med dom som säger att vi i grunden har en helt ok trupp, kanske inte en trupp som håller för top-5 men ändå. Vad man vill se är ju någon som får ut mer av laget. Vad behöver egentligen Janne Karlsson och Slavomir Lener fundera på när dom har fullt lag? Det är ju ett självspelande piano!

Nu kanske jag gör dom lite orättvisa men vi har uppenbarligen en känslig trupp och vi behöver någon som kan inge lite självförtroende, inte någon som ena sekunden måste skrika på Lander att checka hela vägen, se Pääjärvi näta i ena bytet och tappa markeringen fullständigt i nästa. Vi måste landa någonstans och med Challe är det för mycket drama hela tiden.

El Maco skrev att Challe (med flera) har mycket att bevisa, jag tycker att det mesta redan har bevisats. Sen att vi fortfarande kommer att vinna strömatcher är en helt annan sak, det kommer alla lag att göra. Men att spela slutspelshockey mot topplagen för att sedan spela kvalseriehockey mot bottenlagen...hur hälsosamt och ologiskt är egentligen det?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Bragd-Birger: Instämmer i det mesta! ;-)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Bragd-Birger: Huss känns ju i sammanhanget inte som en "ny röst i omklädningsrummet", med tanke på att han redan idag står med armarna i kors i båset. Nej som sagt : problemet är att det inte finns något alternativ, förutom det faktum att det sällan är lyckat att byta mitt i säsongen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: Håller med FH. Snajdigt, iskallt inlägg.
Själv klarar jag dock inte av att se saken lika analytiskt som du. Är hela tiden ungefär en millimeter från att falla i sken och vråla okontrollerat.
Misstänker att det kan bli stelt om det händer när man sitter i möte.

Doch: jag vidhåller att man bör byta tränare om det här ska gå väl. Jag ser inga positiva förändringar i spelet de senaste matcherna, trots att poängen trillat in.
Men, ok. Vem faen ska in? Boork känns inte direkt lockande, och utöver honom sprutar det väl inte direkt av tillgängliga demoncoacher. Å andra sidan är jag inte särskilt petig. Huss? Locka Robert Carlsson att assistera?

Som sagt. Man är lite desperat.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: En sak till.
Självklart är klubbledningen medvetna om problemen, frågan är vad de gör åt dom...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: Att skicka mail är också att visa att man bryr sig.
Dessutom är det inget fel i att faktiskt försöka påverka (istället för att enbart skriva här på HS).
Mailen ska självklart helst vara konstruktiva.

Jag har aldrig begärt och begär inte att få veta namn, vart du nu har fått det ifrån?
Ibland känns det nästan som att du är för långt ifrån verkligheten...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17

lincoln: Angående tabellerna postade 10:59. Alltså, vad begär du? För fyra omgångar sedan var vi fem, sex och sju poäng efter SSK, Rögle och Brynäs. Nu har vi fyra poäng upp till hela trion och har Modo lite efter oss. Det tycker jag hur jag än ser på det är en positiv utveckling. Att det är ett stort gap att stänga är ostridigt och att det är onödigt att inte vinna över Brynäs och SSK kan jag hålla med om men jag är inte mer deppad idag än vad jag var före uppehållet, tvärtom. Nollar vi mot Rögle kommer jag spotta och fräsa jag med, vinner vi så, tja.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
El Maco: Ett av de bästa inlägg jag läst på mycket länge. Du låter analys gå före känslor vilket få lyckas bemästra härinne.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17

RED DEVILS: Okej, så 8 poäng på nio omgångar är bättre än 21 poäng på 20? Bra, då vet jag. Sen tycker jag att du gör det lite svårt för dig i din andra tabell när du går tillbaka tre omgångar för att jämföra med SSK. Backa en omgång bara: SSK har för faaan tagit 100% fler poäng bara i förra omgången!

Faktum kvarstår - vi har avancerat sett över de fem senaste omgångarna. Det är mycket, mycket mycket som ska till för att ta ikapp vad vi förlorade i början men trenden är faktiskt positiv. Ingen lysande insats mot SSK borta men givet förutsättningarna med halv backbesättning bättre än vad jag trodde före.

Sen, avseende mitt lallande i stort: Det är klart för alla av kvinna född att det är en massa saker som inte är bra i Timrå IK just nu. Solklart. Det behöver verkligen funderas på hur man vänder skutan och många ute i stora världen utanför hockeysnack funderar på det som del- eller heltidsjobb. Hur gör vi för att vara bäst? Saker går förvisso upp och ner på den fronten. Nyss var Modo svenska mästare, nu är de sist. Nyss var Luleå en jävligt sorglig klubb, nu är det drag igen. Nyss var Skellefteå i bottenstriden. Nu är de etablerade och har boost från en grym juniorverksamhet. Pendeln kommer att svänga bland Sörbergetallarna också om man lyckas vrida till det i kombination med lite tur.

Det finns en del inbyggda problem som att vi är ett relativt färskt glesbygdslag i en region som har rätt mycket elitidrott (ganska unikt i den här serien) och ett rätt sömnigt näringsliv (där är vi i samma båt som många andra). Jag tycker att TJ ska ha hyllningar för att man faktiskt fått upp omsättningen så bra som man gjort.

Linkan som sportchef? Tja. Challe som tränare? Har en del att bevisa. En sak att tänka på i just fallet Linkan är att bottenstrid blir en ond spiral. Ju snabbare kontraktet är säkrat, desto snabbare kan man säkra upp truppen för nästa år. Lättare att plundra i bottenlagen också. Se lex Johan Andersson med flera. Jämför med när vi plockat till exempel Hynning eller när F*gemo gick åt andra hållet.

Ett problem som faktiskt hockeysnackare kan påverka på allvar är att gå på matcherna. Skicka "jag kräver svar-mail" är bara löjligt. Jag vill inte veta allt för mycket om vad som kommer att rekryteras. Vet jag och resten av hockeysnack det så blir det svårare att få igenom. När det gäller ekonomin är det hygglig transparens redan. Så vad ska vi ha svar på? Håller någon på att luska efter en annan tränare någonstans ska det knappast heller mailas till Laken först...

Det kan nog behövas luftas frustration både på nätet och kanske på möte face to face men jag undrar vilken planet man befinner sig på om man tror att styrelse och klubbledning är omedvetna om problemen.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Laken: Är svaret från TJ något du vill delge oss andra?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Jag är inte nöjd med Challe, ska jag ärligt säga. Men det är inte han som har satt ihop spelartruppen, och jag har faktiskt vissa funderingar kring denna:

1. Att boxplay är en viktig spelform är knappast någon hemlighet för någon hockeyintresserad - behovet av att kunna döda utvisningar är oemotsägligt. Varför väljer man då att göra sig av med en spelare som Oscar Sundh som är erkänt skicklig i den spelformen? Nu vet jag att den passiva boxen är det egentliga problemet, men jag har ännu inte kunnat smälta att man valde att göra sig av med en så kompetent ung kille till förmån för... ja, vadå?

2. När man talar om dåliga värvningar kan man inte bara väga in prestation, utan även spelarens lön och förväntningarna på denne. Meunier har kanske inte övertygat, men jag såg honom heller inte som annat än tredjecenter. Jag är betydligt mer besviken på Niklas Anger, den tilltänkte skyttekungen som huserat i fjärdekedjan den senaste tiden. Det håller helt enkelt inte. Jag vet inte vad Anger tjänar, men förtar mig inte när jag säger att en sådan spelare inte ska husera i fjärdeformationen - det har inte Timrå råd med.

Till spelare som inte motsvarat förväntningarna hör också Mattias Karlsson. Han kom till Timrå med stora förväntningar på sig, men hittills har han inte åstadkommit mycket av värde. Nu är emellertid Karlsson skadad, och visst, omställningen från Nordamerika till Elitserien kan ta tid. Så i hans fall ser jag en ljusning.

Förövrigt håller jag med i mycket i lincolns kloka inlägg. För bara någon dag sedan funderade jag också över vad det är som gått så fel i spelarrekryteringen på senare år. Timrå har på kort tid gått från att vara en attraktiv klubb på spelarmarknaden till att mer eller mindre återfästa sin position från tidigt 2000-tal; klubben som fick ta de spelare ingen annan ville ha.

Utspelet är en aning överdrivet, men i princip är det dit vi är på väg. Spelaromsättningen i klubben är stor och när någon gör en bra säsong försvinner han genast till en annan klubb. Den utvecklingen är inte hållbar.

Det jag skulle önska är ett tydligt helhetskoncept, som genomsyrar hela föreningen. Det är inget fel att vara underdogen från landet. Framgångssaga Timrå IK byggdes på det sättet. Man valde en tränare känd för att kunna åstadkomma mycket med små resurser, och eftersom man inte hade råd att värva klass fick man värva potential.

Men någonstans drabbades man av hybris - började inbilla sig att man var en toppklubb fast man bara var där rent sportsligt, inte ekonomiskt. Nu måste klubbledningen och hela föreningen vakna upp ur drömmen och se verkligheten som den är. För än så länge finns det hopp, även om tiden rinner ut.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Södertälje SK 2009-11-17
Bragd-Birger: Livssyn? Ja, jag vet inte, jag är väl helt enkelt den typen som är för rädd för att förlora sånt som har byggts upp över längre tid för att satsa hela alltet på röd på rouletten...

Granath? Vem ska få berömmet där? Linkan? Ett bra nyförvärv av ett dussin? Jag har gett Granath beröm för bra matcher han har gjort. Jag kommer dock alltid tycka att det är en märklig värvning på förhand. Hade Linkan visat prov på lite mer precision så hade jag gärna krypit till korset. Men nu? Ehh...? Nej. Men hur kom du in på Granath? En i sammanhanget obetydlig fyllnadsback. Challe och Linkan är de viktigaste figurerna sportsligt i klubben överhuvudtaget.

SSK har länge varit i ett läge där de inte haft så mycket att förlora. Vi har haft en hel del men förlorat det mesta. Skillnad när det är läge att gambla.
Kommentera

1202747 · »