1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607223 inlägg · 6214 ämnen
« · 3003548 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Precis. Kontakter bör vara tagna för att ens se om det ens finns intresse från en spelares sida.

Sen får man avvakta ifall spelaren har fler alternativ som den avvaktar. Och sen ge ett ultimatum till när spelaren måste ta ett beslut.

Montén Python: Näe, campen spekulerade jag bara gällande. Men så kan det absolut vara. Vore skönt att inte behöva tappa honom under dom veckorna, speciellt då han kommer vara en utav våra offensiva spelare.

0tto: Men det stod inget om camp i artikeln? Kan det vara så att man testar Genborg nu och sen låter honom spela hela säsongen i Timrå utan att åka över på camp nästa säsong?

Eller camp är kanske nått som bara är införstått att man åker på?

Tom Topp: Ja, kontakter bör redan vara tagna med en del spelare man är intresserade av.

Vore intressant med en intervju med Nubben nu där man frågar hur många spelare man siktar på att ta in och på vilka positioner nu när även Emil försvinner.

JanneH: ja men normala coacher brukar testa runt lite på försäsongen samt inledningsvis av serien men nubben hade bestämt att vissa skulle lira till vilket pris som helst vilket gjorde att tävlingsnivån i gruppen sjönk och därav blev det ingenmansland.

0tto: Finns det nått uttalande från Genborgs agent kring det där?

Edit: Nevermind, din länk hade inte ploppat upp i inlägget innan jag skrev!

Robalob: Intentionen är enligt hans agent att han ska spela med oss nästa säsong, men det kan ju såklart ändras. Men det vore otroligt gött!

"Men om inget oförutsett sker spelar Genborg ytterligare en säsong med Timrå IK.

– Intentionen är att han ska spela SHL med Timrå nästa säsong, säger 18-åringens agent, Joakim Persson, till ST-sporten.

– Han flyger imorgon, tisdag, för att avsluta säsongen med Grand Rapids. Sedan kommer han hem och fortsätter sin säsong 2026/27 med Timrå IK, för att därefter ansluta till Red Wings efter säsongen 26/27. Det är intentionen och det vi har talat om. Sedan kan saker och ting hända, men det är det som vi har kommunicerat och samtalat om i samförstånd.

Utifrån att de vill se Eddie spela en säsong till i SHL och få ännu mer speltid och erfarenhet?

– Exakt. Och vi har varit ense om det, jag och Red Wings, i alla dessa samtal som vi har haft."

Zäta75: Ja en toppcenter plus två poängspelare är vad som krävs! Och det här har dom vetat om länge, så kontakter borde redan vara tagna.

Nisse på Mon or: Får ni behålla genborg?

Montén Python: Jag hoppas fortfarande att vi inte tar in Ang. Visst har är duktig och har gjort rätt mycket poäng i ett bottenlag HV. Men får inte rätt känsla för honom och tycker inte att han passar in i Timrå. Men accepterar att andra vill ha hit honom.

Vi skulle behöva en uppgraderad Ty Rattie när han var som bäst i Timrå och gjorde 47p en säsong. Hittar vi 1-2 såna spelare så ser det bra ut. Men inte lätt att hitta som sagt.

Tommysåsson: Tror du andra lags sportchefer bara kastar in ett gäng spelare i mixern och sedan sätter ihop vilka som ska spela top 6 och vilka som ska brunka?
Ja visst ska en coach kunna vara flexibel under säsong (även en sportchef) men nog går man väl ändå in i säsongen med en tanke om vilka som ska vara producerande och vilka som ska stå för bredd&brunk

Kulltorp: Haha, vad olika man kan tänka.
Jag har nästan fått känslan av att Ang är lite för gemytlig för att vara en kanadick. 😅

Men som Småland säger nedan. Nu vill jag gärna ha in lite importer som är lite skönt osvenska i spelet och karaktären. Som gärna besitter lite vinnarskalle och som liksom inte ser nått annat än en vinst i sikte. Ja och gärna då med lite poäng i arsenalen.

Positivt med Gath är att han är van att jobba med mycket importer och kanske till och med trivs med dynamiken som då blir i en grupp.

Varför sitter alla här och spekulerar i kedjor, problemet med nubben som sportchef är ju just det att kedjorna är satta i maj och sen ändras inget, upp till bevis hos spelarna att leverera och istid efter det!

JanneH: Precis. Jag tror att man kommer att värva 3 st forwards för topp 6. Wedin får nog fortsatt chansen i topp 6 och blir han skadad löser man det under säsongen.

Vi bör kunna få lite spännande rykten snart om spelare in.

Spännande tider Timråbröder.

Nisse på Mon or: Önsketänk eller är du så där överoptimistisk att du tror vi kommer värva FYRA nya forwards för top 6?

Wedin räcker inte till som forward i en 2akedja. Inte med sin sköra kropp.

Ny, ny, ny
Genborg, Eriksson, ny
Wedin, Lander, Hartmann
Lundmark, Levinsson, Walli

Extra; Heikkinen, Westfält, junior

Zäta75: Ja ha sagt att i 2 år nu att vi behöv Trassalanter mä tyngd som kan köra över en motståndare fullständigt. Att vi rasade i år berodd på dä. Vi var för klen mot de andra lagen. De käka upp oss...
Vi bör bestå av metall å int glas...

JanneH: Jag får en känsla av att Ang inte är världens bästa kollega, men jag kan ha fel.

Apropå ersättare, så vill det nog till att vi får in minst 3st av BRA målkvalitet. Och det bör nog vara av utländsk påbrå. Di svenske med den skillen har vi inte råd med tror jag.

3 st? Ja, vi saknade nog minst en i år. Vi tappar Dalle och Emil. Ja, rentav 4 st skulle smaka makrillfilé. Har vi råd, sannolikt inte.

EXPLORERSMÅLAND: Du kan ju glömma att vi kommer att köra helsvenskt lag igen som enda laget i SHL. Nubben har ju t o m sagt om jag inte minns fel att det är troligt att vi överger det helsvenska spåret. Helt rätt tycker jag.

Minst 2 utländska spelare måste in anser jag. Vi behöver vinnarmentalitet i laget och fler som brinner för att vinna och går rakt på kassen så det smittar av sig i laget.

Zäta75: Om nu HV åker... skulle man kunna säga att Jonathan Ang skulle kunna vara en fullvärdig ersättare för EP14? Han må heta Jonathan i förnamn men nån Dahlén ersättare är han ju inte

Maktankan: Nej vi får se hur de tänker. De kan ju köra med Eriksson som 2:a center med Wedin och en ny spelare och Lander som 3:e center isf med Hartmann och nån till.

Eller så kör de Wedin Lander Eriksson som i lördags som såg rätt bra ut och köper bara in 2 nya spelare till förstakedjan.

Vi får se hur de tänker. Det är mycket olika parametrar att hålla reda på. Om Genborg blir kvar och Eriksson etc.

The great one: Ja nu bli dä att raka av Svensk marknaden å se om vi hitt lirare somm inte plats i annra lag. Eller omm MADS hitt nåra danskar på Strøget.

Montén Python: Jo jag spelade nog lite dummare än jag är där

Dahlen - 300k
EP - 300k
Juel 100k
Nässén 175k
Erixon 175k
Pilö 150k
Boyce 45k

En tränare färre att betala.
Ca miljonen för Genborg (?)

Eventuellt att vi bryter kontrakt i samförstånd med 2 spelare?

Det bör bli ca 1.3-1.5 miljoner per månad som vi kan lägga på bättre spelare.
Toppcenter 300k. Spetsforward som kan göra mål ggr 2 = 250k ggr 2 = 500k. Förstaback 250k. Totalt för dessa 4 spelare från toppskiktet = 300+500+250 = 1050k.

Vi bör ha råd med riktigt bra toppspelare från högsta hyllan!

Jobba Nubben och Zäta mfl!
Blir besviken om ni inte får in riktigt bra spets som kan ersätta dessa som vi tappar.

Zäta75: Du ser alltså Eriksson som maximalt center i tredjelina?

The great one: Inte riktigt. Vi har ju troligen Wedin, Lander kvar och kanske även Pääjärvi samt Hardegård om han kan kallas hemvändare och någon till.

JanneH: Tror det bara handlar om utländska spelare. Att man gör det för att trixa lite med den rätt hårda beskattningen på importlöner.

Hemvändareran officiellt över nu då.

Montén Python: Hoppas han inte har nån sån där märklig out bonus om han lämnar Sverige bara. Men det gäller kanske bara icke-svenska spelare?

Patrick Polly: Om det stämmer med lönen så är det ju bingo för Timrå att tappa honom i detta skede. Med en säsong kvar på kontraktet och att det förmodat har stigit sen första säsongerna.

Då kan vi omförhandla ner till ett billigare kontrakt när han vänder hem. Och så har han ju tjänat in lite cash i Schweiz nått år på det.

Andersson: Ja Nubben och Zäta kommer att få jobba hårt nu under mars/april/maj framför allt för att få in rätt spelare. Spetsspelare som kan göra skillnad. En förstacenter och 2 målskyttar samt en spetsback måste in.

NY NY Genborg
Wedin Lander NY

NY spetsback - Freij
Hardegård - Strömberg
Forsmark - Sundin/Barkemo
Extra: Sundin/Barkemo, Svensson?

En underdrift att säga att detta blir den mest spännande sillyn på länge.
Så OTROLIGT viktigt att vi hittar rätt spelare nu. Annars blir det kvar helt säkert.

Ser fram emot nästa domustrappanavsnitt som säkert kommer att gå igenom hur man vill formera laget och vilka kontrakt som bör brytas och vilka man kan tänkas plocka in. Gillar spekulationer :)

Tommysåsson: Lodin bjöd på fest.

Zäta75: ja årets silly blir en nagelbitare
(edit: å hade jag orkat scrolla hade jag sett att ni redan sagt något liknande)

steveroper: Ja precis, det är förhoppningen, långt ifrån en omöjlighet. Men med tanke på tidigare uttalanden av vår käre Nubben, så ligger jag lågt med förväntningarna.

Genborg, Dalle, EP, Boyce ev. Svensson (?) Ny klassback, mer spets. Ja nog har nubben att göra iaf

Karlsson74: Lite väntat ändå ..ja då ska minst tre topp spelare från den övre hyllan in i truppen då. En helt ny första lina. Även en 1:a back ..känns som att det blir en hel del att stå i för Nubben.

Ja, jag hade hoppats att Pettersson skulle bli kvar trots allt efter hans personbästa säsong poängmässigt (även om mycket berodde på Dahlen).

Nu blir det verkligen hårt jobb att hitta 2-3 spelare från den övre hyllan. Pengar lär finnas nu när vi har både Dahlens och Pettersons lön att jobba med.

Montén Python: Fast det går ju inte såvida Nubben inte kan skaka fram en klon.
För egen del har jag inte förhoppningar om att EP ska ersättas "rakt av". Jag har vissa förhoppningar om att vi kan få något bättre

Smörgåsen : Nu gäll dä att finn rätt rabbuslingar...
Ett par bakkar som spel i 3 bakkpar å signa 3 år mä hög deg 💪💪💪
Ett par forrwards somm spel 3-4 linan å signal 3 år mä hög deg...
Gärn Svensk så vi förstå va dä sä....
Ett par duktiga spel i SupéAllsvenskan å Div 1 mä i
Clemenäs...Storuman..Pajala..Teg...Ormträsk..
Kör så dä ryk NUBBSEN 💪💪💪
Somm ni förstått rabbuslingar så bli dä båttwnträske i vinter..

Patrick Polly: Bara att hoppas man slipper höra "det går inte ersätta EP rakt av" från Nubben nu. För EP:s lön går det definitivt att hitta en ersättare.

Smörgåsen : känns spontant som att det definitivt inte går att skylla på att det saknas pengar I vare fall.
Det SKA rimligtvis utan problem kunna komma in två poängspelare från allra översta hyllan samt en rejäl förstaback.... även denna från övre hyllorna.
Blir det samma visa som när Hållander o Kapanen "ersattes" så är det definitivt något skumt med ekonomin hos föreningen.

Som sagt en spännande silly men ändå med en klump i magen med tanke på värvningarna inför denna säsong.

jk: Jag tycker trots allt det är positivt att EP åker till Schweiz något år. I vår rebuild så behöver vi pengarna att lägga på andra typer av spelare. även om EP gjort en fin säsong. Som jag tjatat om tidigare så ligger EP på en bra bit över 300k och i paritet med Dahlen, det har jag från källa jag uppskattar som väldigt säker.

Dahlen - 330k
EP - 280k
Juel 100k
Nässén 175k
Erixon 175k
Pilö 150k
Boyce 45k

En tränare färre att betala.
Ca miljonen för Genborg (?)

Eventuellt att vi bryter kontrakt i samförstånd med 2 spelare?

Man kan inte säga att det inte frigörs en jävla massa deg iaf. Nu gäller det att träffa rätt på det som ska in.

TVÅ centrar av klass måste in nu. Börja där!

Sv: Silly Season 2026-27
Zäta75: Förutom i början så håller jag med om att BP inte varit tillräckligt bra. Även om Karlunden var ansvarig behöver det inte betyda att han är en dålig tränare eller att han inte är bra för Timrå framöver.
Det är den distinktionen jag är ute efter, saker är i princip alltid olika nivåer av grått i arbetet kring laget, oavsett om man spelar i Frölunda eller Hv71. Det är extremt sällan svart och vitt som vi supportrar vill framstå det som.

Karlsson74: Nu blir det medlemskap för både hunden och katten!

Montén Python: Verkligen inte. Den känns mer intressant än på år och dag skulle jag säga.

Rico01: Haha. Man kan ju inte klaga på en händelsefattig silly i alla fall. 😅

Nisse1: Känns bra att han lämnar och frigör löneutrymme. Helt klart en fin spelare med mycket hjärta men inte oersättlig för den lönen. Vi har dessutom provat det här hemmavändarspåret några säsonger nu.

jk: Lägg till ca 900 000 från Genborgs NHL-kontrakt också så finns det absolut hopp.

« · 3003548 · »