1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577968 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03

2403677 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Pinaceae: Det är en underlig känsl man har efter Växjö och inför Malmö. En man inte haft på många år….

Nämligen den om slaktömmarTimrå.
Vi har kanonläge. Det är två matcher kvar innan uppehållet. Topplagen grisr in i kaklet och rycker åt sig sex poäng. Vi har redan rundat av och tappar sex poäng. Och hux flux är lagen under tre poäng efter istället för ca 10.

Det är (tror jag) vad skidåkare menar i uppförsbackar när de säger ”FORTSÄTT ÖVER KRÖNET” - sluta inte åka aldelens innan du är uppe på krönet….
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Mappe: jag tycker nog också att dialekter är charmigt, huvudsaken man kan göra sig förstådd.
Själv har jag bott i Stockholm sedan -98 och det första jag får höra när jag träffar nån 08 jag inte mött tidigare är "du är från Norrland va?". 😖🙄
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
HKN: Finns ju massor med tomma stolar kvar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Mappe:

Min vän, jag känner till historien också. Men fattar man inte så är det som det är. Ännu värre med danska. Känner inte att det är min skyldighet som uppsvensk att fatta all jävla skit härnere. Alla har uppfattningen att jag är någon slags 08:a, men de begriper åtminstone vad jag säger. Riks-svenska är INTE töntigt, snarare gångbart. Slött av vissa som liksom bara slöddrar fram orden. Blir så besviken och särskilt på folk som kommer från universitetsstaden Lund, där jag jobbar. Fy fan…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Mappe: Nue ljuuger due! Inte ens skåningarna gillar vad som pratas i Trelleborg eller Trellehulla som tydligen bara folk från mindre Skånebyar säger för att retas med Trelleborgare.

Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
DJ Hemp: Min vän, det handlar om lyhördhet. Skånska är egentligen en öst-dansk dialekt, som har försvenskats under århundradena. Jag har numera inga problem att förstå, förstår vanlig danska också iof. Men min familj från Sundsvall fixar det inte. Riks-svenska är töntigt, ännu mer om man bor söderut. Gilla läget och njut av alla fantastiska dialekter vårt avlånga land har…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Apropå ”grötisar”. Efter mer än åtta år i Skåne har jag ännu svårt att uppfatta vad fan många säger härnere. Måste säga ”Va!?” typ 3-4 gånger till svärföräldrar och kollegor. De tror säkert att man är hörselskadad, men varför inte anstränga sig lite och försöka tala en aning rikssvenska istället? Kan väl inte vara alldeles omöjligt. Ibland tänker jag att de gör sitt bästa för att man inte ska förstå. Lost in translation…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Tror ni Timrå släpper fler sittplatser till Skellefteå matchen eller allt slutsålt? Långsidan redan fullsatt. Tänkte boka 4 biljetter.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
angeroath:

Roligt att höra. Hade precis tänkt kolla om fler härinne har för avsikt att närvara imorgon. Avsikten är givetvis att dyka upp på bortastå. Om laget bara är hälften så bra som senast kan vi nog hjälpas åt att svara upp mot ”grötisarna”. :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
DJ Hemp: Kul! Ses på bortastå imorgon! Hopas vi blir ett gäng och att alla har välsmorda strupar :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Zoogin62: Antar att du tänker i PP nu. Jonte har ju grymma passningar men han kommer ju inte ha någon med rättvänd klubba att spela till med den uppställningen om tanken är att han ska stå på högersidan, det skulle vara om han står på vänstersidan.
Skulle helst se att man särar på 54 och 14 i PP så att båda kan stå på högersidan. Ge Jonte två högerskyttar, så får Hanzl får lägga passningar till EP från vänstersidan i en av uppställningarna. Vi har ju material för att bygga två bra PP uppställningar, det kan ju vara bra dom matcherna en uppställning inte klickar riktigt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Zoogin62: En sak som blir uppenbar många gånger, men är enkel att peka på i gårdagens match, är hur DLP tänker hockey på samma vis, framförallt 54 & 14. Dahléns friläge kommer sig ur en perfekt "blindpassning" från EP14, den magin vill garanterat Ante ha så mycket som möjligt av.

Därför är det enda bytet jag kan tänka mig där att köra den kedjan från period 2 och framåt, I alla fall när Timrå möter sargkletarlag. Kedjan är för bra för att undvara en hel match.

Mot Växjö och liknande som vill få igång spelet snabbt kan DLP hellre spela hela matchen, då det inte finns samma behov av "sarggrävlingar".
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Bössa68:

Nej, är väl typ 700 ml som gäller nu. Har, tror jag, ca fyra år ner till Småland och har inget minne av några helrör. Visste inte ens om att det innebar en liter.

Riktigt snygga Timrå-t-shirts man hämtade ut efter jobb idag. Alldeles perfa med M-size. Blir snyggt att äntra Malmö Arena med en av dem imorgon. Känner mig dock lite nervös för backlash. Lär ju knappast bli bättre än senast. Men bara det landar i en trepoängare är jag grymt nöjd.

Malmö Arena hittar man till även efter ett helrör…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Rico01: Nordamerikanen så är man garderad!🙂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Synct: Men jag tänker att Jonte behöver nån som kan kämpa i sarghörnen och Halloran är väl inte den rätta isåfall?
Tror även att Wedda kan vara en riktig sniper med JD:s "smörpassningar"!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Rico01: Såklart.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Synct: Du menar amerikanen? =P
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Synct: För mig är det ok att laborera lite vågat inför imorgon, så länge Hartmann och Lundin är långt ner i hierarkin. Misstolka mig rätt, gillar grabbarna men de uträttar på riktigt nada just nu och någonstans måste man ner och gnugga när vi har så hög konkurrens om FW-platser. Släng in Bojjan som nätade senast mot Malmö.

Sedan kan man försöka mixtra lite med topp 3 utifrån att de 2 tidigare nämna herrar inte ingår där, samt dagsform på resterande. Kanske mer under matchens gång förresten, om vi har grus i maskineriet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
thorwald: du får nog läsa igen. Jag anser inte att Walli är speldum och grisig
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Zoogin62: Jonte lander halloran hoppas jag dom testar ett tag, han har ju en jävla näsa för målet den där kanadicken ändå. Efter uppehållet såklart.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Synct: ja, jag överdrev och du har rätt!
Men då är det väl helt fel att ha dom i samma kedja.
#57 #51 #14/#54 i första kedja vore kanske bättre!?🙂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Zoogin62: ”medans #54 och #14 är rädd att skada nagellacket!”

Är väl inte det som är deras problem i sargerna att dom inte vågar eller håller sig undan, tycker du ger en lite fel bild av dom, dom är bara inte lika starka som Lander och duktiga på att vinna puck, men nog fan går dom in i sargdueller och räds väl inte att jobba hårt. Men dom är ju lirare då känns det som att dom automatiskt får den stämpeln, jag håller fan inte med. Dom är inte fysiska spelare men dom håller sig inte undan heller. Nagellacks snacket trodde jag bara Modano höll på med.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
SMÅLAND: men Småland, litern slutade säljas på 60-talet. Så gammal ä väl inte ens du....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Tom Topp: tycker även att Wedin är lite åt det hållet, han gör gärna grovjobbet medans #54 och #14 är rädd att skada nagellacket!🤣
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Nä komm helröret tebaks?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Synct: Har för mig EP målade i första matchen därifrån när han kvitterade till 2-2 mot Frölunda.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Oro bland Malmö supportrarna när Malmö vaskar om kedjorna inför mötet imorgon.

Bådar gott för vår del.


...Skämtar, vi kommer åka på torsk
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Läktarproffset:

Mitt tillfälliga visum har sedan länge gått ut, så jag lever här illegalt numera. Har ironiskt nog anställning inom just Region Skåne. Den dag jag blir avslöjad väntar både avsked och deportering till Norrlands djupa skogar. Morgondagens match ska dock hinnas med dessförinnan…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Visst gör Walli det bra, men vi har fått in en spelare med samma skills men med högre potential, och det är pääjärvi! Jag var lite skeptisk till honom, men han har visat att han vill spela i en topp två kedja! Sedan så är jag övertygad om att nästa säsong är Lodin tillbaka!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Zoogin62: I ärlighetens namn så ville jag mest påvisa att boken har olika måttstockar för olika spelare. Sedan är det helt klart så att Lyytinen bör göra ett bättre jobb, vilket Ante också ritar på efter målet.

Dock är det Växjös jäkligt snabba uppspel som gör att de får två av sina mål, något Ante helt klart önskar ta efter.


Sedan är det ju precis som Ante summerar här.



"Växjö har ett jättebra försvarsspel, intensiva, sätter press på oss djupt hela tiden"

Vilket är exakt vad som gör att vi inte får tid på oss att spela som vi vill.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
JanneH: Ledsen sedan igår.. slår huvudet på väggen. :D
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Olle: Och Jonte har väl gjort 95% av sina PP mål ifrån högersidan, där han inte får spela i PP. T.o.m när han bröt in och gjorde mål på Malmö var ifrån högersidan. Har EP gjort ett mål därifrån på skott i pp? Kommer inte på något mer iaf.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Pinaceae: fast det skadar ju inte att prova. Dahlén skjuter mest i ligan. Säger inte att det är hans fel att PP haltar eller att han är dålig på något vis men jag tycker vi har samma problem i PP som förra säsongen. Vi har PP1 som är lite för ineffektiva och vi har PP2 som är kass. Varje gång dahlens kedja har fått med sig ett PP så börjar dom på bänken och PP2 får pissa bort 1,20 i powerplay innan vi ens kan spela PP1. Det är att ge motståndarna för stort handikapp i min mening.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
HKN: fredags groggen börjar dra bra hör jag 😉
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Zoogin62: Svensson skjuter ganska ofta nu för tiden och ärligt talat han kommer aldrig få in pucken. Svensson skjuter, Hartmann spelar första kedjan och PP. Lundin PP. Allt tvärtom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Olle: "Han har bättre effektivitet än EP också men han spelar så klart mycket mindre så statistiken blir lite skev."

Mycket skev. ;-)

Men MPS ska ha förtur i PP, glöm inte att han var först i universum med att raka in en målvaktsretur i spel 4 mot 3 under övertid.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Pinaceae: Fick inte Lyytinen ett felskär i den situationen?
Men hur som helst, den som aldrig felar är en maskin och inte mänsklig!
Tycker Lyytinen med bravur förstärkt vårt försvar, han har också visat vissa offensiva sidor. En sak tycker jag är lite märkligt, varför skjuter Eronen så sällan? Han har ju en jävla "slägga" iallafall det han visade på försäsongen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Pinaceae: det är klart att Walli har svagheter men han gör något som väldigt få timråspelare gör och det är att han går rakt på kassen. Vårt PP på senare tid lider av en svaghet där en målvaktsretur sällan följs upp av jobb framför kassen, istället står Dahlén och Pettersson och väntar på att den där pucken magiskt ska trilla ner framför dom, ett par meter ut. Den gör ju sällan det, endera blockerar målvakten pucken eller så rensar försvaret. Sen har han mer än dubbelt så hög skotteffektivitet som Dahlén. Säger inte att han är bättre än Dahlén men att det inte skulle skada att ge honom mer tid. Han har bättre effektivitet än EP också men han spelar så klart mycket mindre så statistiken blir lite skev.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Dubbeld: Hur når pucken fram till JJ?

www.shl.se/play/video/190583?provider=staylive&autoplay=1

Jo, Joonas Lyytinen tar inte hand om Bollnäs nummer 55. - Sedan spelar inte Álvarez klart situationen heller.

Men det som egentligen är mest sevärt på 2 - 0 är hur Växjö tar sig ur vår press.

I det läget spelar vi presspelet precis som både vi och Växjö vill, men de kan hantera när vi tvingar dem att fatta snabba beslut.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Nu glömmer vi gårdagens match och blickar fram mot morgondagens batalj. För våra tappra krigare som ska ner och spela/hejja fram laget glöm inte bort att vi norrlänningar behöver:
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Pinaceae: Njaa 0-3 målet så är han den direkt skyldige; Men 0-2 målet så flickar JJ ut pucken så den studsar på Växjö spelaren in i mål.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
DenRöda: Lite förvånad över att ingen nämnt Joonas Lyytinens insats under gårdagen, trots allt -2 och den direkt skyldige till dessa.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Octagon:
"
Tycker inte alls att Walli ska upp i ngn toppkedja. Han är bäst i en hård checking line. Finns ngn konstigt missuppfattning om att man måste vara grisig och speldum för att platsa i en sådan kedja.

Jag tycker att både Pääjärvi och Wedin har liknande egenskaper som Walli men att de är ngt skickligare.
"

Sanna dina ord.

Men Walli har alltid varit en favorit i den här boken. Så det du skrivit riskerar att falla på" döva öron".

Walli har ju dock rightarbonus som Foppa brukar retas om.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Octagon: Tycker du underskattar Walli, han må vara grisig och "speldum" emellanåt som du uttrycker det(det var även Lodin, men vi vet ju var han befinner sig nu), men då har han ju också spelat i grisar-kedjan. Det du missar är att han har en annan dimension, nämligen att han är stark med puck och att han vågar utmana. Han har tagit initiativet när andra tvekat och satt viktiga mål.

Tycker faktiskt Walli är en av våra mest lovande spelare, ser honom ta kliv framåt hela tiden. Tror han älskar att spela på denna nivå och utmana sig själv.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Sputnik: han kan nog spela center bättre än Lundin, Tycker Lundin är nere i sarg hörnen mest hela tiden och kastar bort puckar alternativ fäller någon. Hänger inte med alls i tempot. Teka kan han.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Modano: Skitsnack alltså…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Octagon: Haha inte skicklighet med och spela med Lander Dahlen jävla skit snack är en av få som kan bana vägen för lätta spelare som Dahlen Pettersson.Lär inte bli kvar här och kasta bort karriären som gnuggare i 3e 4e finns klubbar som kan erbjuda större roller har hört det
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
TD: Bra och rättvist beslut. Nu är väl Växjö inte precis i skriande behov av LN's skills. Men ändå ska sånt där ofog som du säger beivras.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Ska också lägga till att jag anser att Walli inte har nivån av skicklighet som krävs för att spela med lander Dahlén och de andra. Walli spelar mest på fart och rivighet. Han har ett bra skott och kan vara avig men han saknar den lilla extra skicklighet som krävs för att vara på topp.

Jag tycker att både Pääjärvi och Wedin har liknande egenskaper som Walli men att de är ngt skickligare.

Det är en lyx att kunna spela sådana som Pääjärvi och Walli i tredje/fjärde.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Växjö Lakers 2022-11-03
Vår Ludvig Nilsson stängs av i 2 matcher. Ofog vill vi ej se
Låst ämne

2403677 · »