1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601394 inlägg · 6212 ämnen

Inlägg: 1017041

Sv: Semifinal 2008
250kg kärlek: Nu ska vi se då, jag lovade ju att återkomma med texten angående spark. Jag hade för mig att det stod i regelboken, men så var det inte. Det är istället en regeltolkning som jag fått förklarad för mig på mail av Peter Andersson. Jag klipper och klistrar det hela.

Jag skrev:
"Hej Peter,

vi sitter och disskuterar det här med bortdömt mål pga spark. Har därför frågor som jag hoppas du kan svara på.

1. I regelboken står det under 471-1 att målet ska dömas bort om man avsiktligt sparkar pucken i mål. Med spark, menar man då en sparkrörelse, är det tillåtet att bromsa in pucken?

2. Visst är det tillåtet att medvetet vrida skridskon så att pucken styrs direkt i mål?"


Peter Andersson svarade följande:
"
Hej!
Du har rätt! Med spark i regelboken menar man en medveten sparkrörelse.
Det är ok att dirigera pucken in med skridskon och det är okej att bromsa in pucken.
 
Med vänlig hälsning
 
Peter Andersson
Referee in Chief
Swedish Icehockey Association
tel:+46705240211"