1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 765791 inlägg · 7967 ämnen

« · 1975840 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: SILLY SEASON 2019
Davey85: Men Östman är femma i rangordningen centrar. Josefson seriens bästa center, Strandberg, Haga och Wandell är alla centrar för en andrakedja eller en riktigt bra tredjecenter. Haga producera som en förstekedjespelare ifjol.
Vilka har en så bra centeruppställning så man skulle kunna ha Wandell som fjärdecenter? Luleå och Frölunda möjligen.

Vi har alltså bättre centrar och backar denna säsong men sämre målvaktssida och forwards.

Sv: SILLY SEASON 2019
Silfverkroken: Jag är också beredd att ha tålamod med nybygget. Det är lätt att glömma hur dysfunktionellt spelet var säsongen som gick när det dröms om värvningar och nya tider. Kan vi förbättra spelet, hålla oss på säker mark och sedan fortsätta bygga så få det anses godkänt av mig. Rom byggdes inte på en dag..

Sv: SILLY SEASON 2019
majk: Håller med om mycket du säger. Men tycker att du kanske övervärderar centersidan något, iaf på förhand. Den ser stark ut, men det är lite som ska klaffa också, t ex Östman vet vi inte hur han hanterar klivet till SHL. Strandberg hade en bra säsong, gäller att han upprepar det.

Sammantaget tycker jag ändå i dagsläget att det inte klart går att säga att Dif ser bättre ut.

Sen är man alltid lite färgad som supporter, hur som helst kul att tugga med lite andra lags fans också : )

Sv: SILLY SEASON 2019
majk: Ska jag vara ärlig går jag nog in till nästa säsong med dämpade förväntningar på Brynäs. Självklart kan det gå bra om vi får saker att stämma och en del spelare överraskar positivt, men vi har tappat våra två klart bästa backar, har fortfarande många bunkrare under kontrakt, tappar Kellman och kanske Boqvist samt att vi har en tränare jag, och antagligen flera andra, är rätt skeptisk till. Den enda position som är klart förbättrad från förra säsongen är väl målvaktspositionen. Kanske är jag en pessimist men personligen skulle jag nog inte ens vara så missnöjd om vi slutar runt 8-10 förutsatt att vi ser förbättringar i spelet.

Sv: SILLY SEASON 2019
Davey85: Finns stora frågetecken i de flesta lag. Kolla HV(Lehtonen, Ljungh och Tedenby) och Färjestad)Steen, Virtanen och Nygård) vad de tappat till exempel. Deras tre bästa spelare.

Jag är givetvis nervös inför kommande säsong. Hur löser vi ersättaren till seriens bästa målvakt de två senaste säsongerna. Jag skulle inte vara helt tillfreds om det blir Svedberg men det finns inte jättemånga vettiga målvakter på marknaden. Han var väl dessutom många härinnes drömvärvning för bara en säsong sen. Han har givetvis inte blivit en jättemycket sämre målvakt på en säsong.

Backsidan ser riktigt stark ut. Framförallt om Alsing kommer på lån. Garrison som gjorde det riktigt bra senaste säsongen kommer in på artistkontrakt i november, Hultström är en av seriens allra bästa backar. Skulle inte bytt honom mot någon annan i serien. Vår Gunderson.
Högström är en klassvärvning men givetvis oroar hans skadeproblem. Norell, Jesper P och även Tom fast det inte är någon personlig favorit är alla bra SHL-backar. Björnfot är väl egentligen inte så långt efter Söderström men inte fått spela så mycket då våra backar har presterat bättre. Kapten i det laget som vann u18 VM.

Centersidan är kanske seriens starkaste(tillsammans med Frölunda och Luleå). Josefson, Strandberg,Haga, Wandell och Östman. Jag är inte alls orolig över Wandell. Han kommer väl spela tredje/fjärdecenter och ska fortsätta spela sitt grymma tvåvägsspel. Bäst corsi i hela SHL ifjol. Ante är borträknad.

Dock har jag en del oro kring forwardssidan. Det ska in en till spetsforward. Två om Lilja skulle dra. Så ser nog inte så dåligt ut när väl säsongen skulle komma igång. Bemström är väl ungefär i samma situation som Boqvist(om Boqvist skriver NHL-kontrakt vilket jag tar för givet) hos er. Kan bli utlånad men kan också bli kvar i Nordamerika. Osäkert kort. Haga kan flyttas ut som forward för att få ett spetsigare lag. Holtz(och Raymond) är en av sveriges största forwardstalanger på många år. Kan vara ans enda säsong i SHL om han går högt i draften 2020. Det går inte att ersätta billiga spelare som Fjällby, bröderna Davidsson och Bemström med samma klass. Men tycker Jocke ändå gjort det bra. Han har visat sig ha fingertoppskänsla med de flesta värvningar de senaste två säsongerna. Men bara därför misslyckas väl alla under samma säsong.

Osäkerheten kring målvaktssidan är det som oroar mest.

För att Brynäs ska bli ett topplag kommande säsong krävs det nog att ni blir mer spelförande. Ni hade stora problem med det med Sundqvist som tränare ifjol. Ska ni lyckas med det i år? Ni har med Gunderson och Bertilssontappen väldigt få backar som jag ser ska driva spelet på det sättet de gjorde. Även fast det såklart finns potential i Söderström, Norin och Lindelöf. Men de är alla rätt osäkra kort. Lyckas backarna ersätta på ett bra sätt så tror jag ni har en rätt rolig säsong. Men det blir tufft.

Sv: SILLY SEASON 2019
{8785}: Det finns ju ett gäng Brynäsare i NHL så varför inte ett lag därborta också. Brynäs Saints kanske??

Sv: SILLY SEASON 2019
{8399}: Jäklar vilken positivitet du sprider ändå måste jag säga. Hur kan man alltid vara så positiv som du är. Brynäs borde ju kunna spela i NHL..? Eller 😉

Sv: SILLY SEASON 2019
majk: Djurgården är knappast bättre med sitt manfall.

Sv: SILLY SEASON 2019
xxx BIF xxx: "Att ligga i anfallszon gynnar kanske inte deras spel, men å andra sidan prövas de inte lika hårt och får inte lika mycket chanser att gå bort sig lika ofta - och med det gynnas deras statistik - men inte spel."

Det som jag är orolig för är att Brynäs inte ska mäkta med att föra spelet. Att backarna inte kommer att ha tillräckligt mycket kvalitet i passningsspelet under uppbyggnadsfasen. Om man ligger i anfallszonen stora delar av matcherna är redan mycket vunnet, men det är lång väg dit.

Sedan håller jag rent allmänt med om Gunde och Bertil, men försöker tänka positivt nu.

Angående Sigalet, då ska en av hans styrkor vara att han är duktig på att höja medspelarna och i synnerhet unga spelare. Så han ska inte behöva spela med en annan rutinerad spelare. Min förhoppning är att han ska kunna höja Söderström eller Lindelöf till nya nivåer. Särskilt Lindelöf blir viktig att få in i laget, han är väldigt spelskicklig men "sådär" på skridskorna.

Sv: SILLY SEASON 2019
majk: Finns väl en del stora frågetecken runt Dif måste man säga. Vem kommer vakta kassen? Svedberg? Är han en toppmålis fortfarande? Kommer Engqvist kunna spela? Blire nordamerika för Bemström? Högström spelade endast 12 matcher förra säsongen. Kommer Wandell verkligen återfinna sin offensiv? O s v.

Sv: SILLY SEASON 2019
majk:

Ta bort Djurgården och Rögle från den listan så håller jag med dig.

Sv: SILLY SEASON 2019
Mattson: Det enda vettiga med Grisfot är att han är Djurgårdare. Att galningen tippar Brynäs trea är fan helt sjukt.
Gunderson är ett större tapp än någon av nyförvärven. Sen tappa Bertilsson och Kellman också. Det är väl bara Rödin om han nu är skadefri som är ett säkert kort av nyförvärven. Lag just nu dom känns bättre än Brynäs tycker jag iaf är Färjestad, Luleå, Frölunda, DIF, Skellefreå, Växjö, HV, och Rögle.

Sv: SILLY SEASON 2019
Blixt1980: "På backsidan har man stärkt upp rejält." 😂

Nog för att jag inte tycker vår backsida ser usel ut, men "stärkt upp rejält"?

Sv: SILLY SEASON 2019
Blixt1980:
Kul artikel men jag ifrågasätter bedömningen här på många håll, bla backersättningen i Brynäs specifikt.

Sv: SILLY SEASON 2019
Blixt1980: Hah! Trea! Det är så man får en tår i ögat.

Sv: SILLY SEASON 2019
Peja:
Viset var de bara 2 backar men istiden de fick satte ju ett medel för kvaliteten Bif satte på is under en match.
Det är ju därför man önskar mer spets med två spetslinor. För orkar inte ena spela stoppar man in andra. Annars lade man väll pengen på en lina.
Berra/Gunde orkade lira mycket. Därför hade vi högre % backkvalitet/tidsenhet på is - vilket är det som räknas. Vad spelar det för roll att berra/Gunde satt i båset (mer än för moral/inspiration) om Henke L. låg på rygg på isen och ersson pjutta ut pucken utan adress?
Sen att de inte boostade andra - och? De stod för kvalitet och istid.

Sigalet kan lyfta spelare, men vem lyfter honom?

Om 1 är dåligt och 5 är spets.
Om x är en 3a (i kvalitet) och y en 5a. Då kanske x lyfts till en 4a men y sänks till en fyra i sitt spel - dvs pavkparet blir ett 4a
Medan om en spelare är en 5a och den andra är en 4a så kanske inte 5an sänks till en 4a utan hålls kvar som 5a och 4an blir en 5a.
Lek med nr såklart - man det gäller ju att haft så högt medel som möjligt under en match.

Att ligga i anfallszon gynnar kanske inte deras spel, men å andra sidan prövas de inte lika hårt och får inte lika mycket chanser att gå bort sig lika ofta - och med det gynnas deras statistik - men inte spel.


Sv: SILLY SEASON 2019
Mattson:
Det var typ det jag sa.
Om vi får mer tid i anfallszon än förra året så kan det iaf bli ok med sämre backuppställning,
men omvänt utifrån ditt perspektiv - hade vi inte haft berra/Gunde som tuggat istid så hade vi kanske inte ens varit kvar i shl nu. Så visst var det en tröst att vi hade dessa i truppen..

Sv: SILLY SEASON 2019
{8356}:Vad jag såg av Norin innan hans skada, så såg det riktigt bra ut. bäst av alla backar offensivt (på försäsongen dock)

Sv: SILLY SEASON 2019
Anders Berg: Men det fanns en del farhågor trots allt om att vi hade för få spelande backar. Nu blev vi lite räddade av Söderström som faktiskt klev fram och gjorde mycket fina saker med pucken annars var Gunde väl ensam om att kunna göra någonting vettigt med pucken. Norin började också bra förstås.
Ovisst som vanligt måste jag säga,

Sv: SILLY SEASON 2019
{8399}: Senaste säsongen hade vi bästa backbesättningen ”på pappret”.

Sv: SILLY SEASON 2019
Peja: Jag skrev fel, en av de sämsta skulle det stå....botten fyra typ....

Sv: SILLY SEASON 2019
xxx BIF xxx: Håller med om att backuppsättningen är sämre än 18/19, men samtidigt en klar överdrift att det skulle vara seriens absolut sämsta, som axl san skrev att det kanske var.

Berra/Gunde kommer att saknas, men de var trots allt bara två backar och de spelade tillsammans. De gjorde varandra bättre, men de boostade ingen annan backkollega. Om Sigalet kan höja en Söderström under utveckling så har man ett ruggigt bra backpar redan där - men det är som sagt ett "om".

Lundgren, Kilas och Andersén kan bättre än de visade 18/19, men frågan är ett mer puckinnehavsinriktat spel verkligen kommer att gynna den typen av spelare... jag tvivlar på det.

Sv: SILLY SEASON 2019
Mattson: intressant läsning, hoppas det ställs frågor på årsmötet. Högst lönekostnad per poäng eller sämst bang for buck.

Sv: SILLY SEASON 2019
Mattson: Larsson har ju dementerat i alla fall. Ölund känns troligast kanske och Scott skulle ju vänta in anbud så han är ganska långt bort också kan jag tänka mig.
Sen är väl Boqvist halvt förlorad redan..

Sv: SILLY SEASON 2019
{8399}: har ju låtit som det är i stort sett klart

Sv: SILLY SEASON 2019
Mattson: Fast det lär inte hända...

Sv: SILLY SEASON 2019
xxx BIF xxx: Och vilken tröst var det förra säsongen med seriens bästa backuppställning på pappret? Får vi in Larsson, Scott och Ölund kan vi spela med Oskarshamns backar.

Sv: SILLY SEASON 2019
xxx BIF xxx: Det handlar om att det finns spelare på kontrakt just nu som borde bytas ut men vi får vänta tills kontrakten gått ut...

Det är ju helt andra människor dom bygger laget nu och kommer att göra så även framöver....

Sv: SILLY SEASON 2019
{8399}:
”Problemet är att det inte går att bygga om ett lag över en natt utan vi måste se det över en längre tidsperiod (treårsplanen).”

Men om nästan alla måste ha förnya sitt kontrakt år 3.
Varför blir det lättare då?
Jag förstår inte detta alls..
Handlar väll lika mycket om att betala för att behålla de man önskar då som nu, och chansa att rekrytera nya för dem som väljer att lämna.
Bara extra pengar (budgeten) kan erbjuda bättre förutsättningar om något år,
Vi har ju sett spetsen försvinna år efter år - det lär ju inte vara så att man inte velat ha spets man tror på kvar då - men helt plötsligt nu.

Vad i 3årsplanen gör det lättare om 3år med dagens förutsättningar? Met än uttalat mål - viljet blur floskler om man inte betalar för att leverera..

Sv: SILLY SEASON 2019
{8399}: Ingen press på spelarna nu när de ska "ta nästa steg" och börja om. Det kan baktända rejält. Förväntningarna är ju redan skyhöga.

Sv: SILLY SEASON 2019
{8356}:
Grejen är att priset på vissa backar idag kanske ligger högre än prestationen påvisat, och det är EN bedömning på hur bra en back är också, men Andersen, kilas, Söderström osv är inte dåliga backar på shl-nivå. Jag tror Lundgren kan visa mer.
Men..
Jag hävdar att Gunde/berra gick bort sig mindre än övriga från ifjol. Så antar man nu att sigalet blir vingklippt (vilket jag tror) mot i Frölunda så tror jag också att vi kanske kan se lite mer målchanser hos motståndarna i år/per tidsenhet i Brynäs zon.
Dvs backuppsättningen är svagare.
Sen kan vi få mer tid i anfallszonen i år och målisar som steppar upp på riktig hög nivå - så har vi iaf lyckats bättre överlag.
Men att vi har en sämre, tom mycket sämre, backuppställning på papperet i år är väll självklart - eller?

Sv: SILLY SEASON 2019
Clarence: Kanske jag låter negativ men jag tycker att Brynäs gör mycket rätt i sina rekryteringar av spelare. Problemet är att det inte går att bygga om ett lag över en natt utan vi måste se det över en längre tidsperiod (treårsplanen).

Campese är grym, Sundlöv och och Dacke inger förtroende osv...
Sen ska vi komma ihåg att det inte behöver vara de bästa spelarna som bildar det bästa laget heller utan det kan bli så att när ledarfigurerna i laget ändras (Bertilsson och Gunderson bort, Rödin in) så kan hela gruppen få en boost och lyfta sig.

Alltså Rödin med sin inställning kan betyda otroligt mycket och även Sigalet har ju fått beröm för sin ledaregenskaper....allt är inte nattsvart.

Sv: SILLY SEASON 2019
Delade meningar om lagets backbestånd, men jag tycker tveksamheten/osäkerheten kring offensiven ligger på samma nivå.
Behövs ett par vassa tillskott där, minst en center, för att man ska vara nöjd. Ett absolut måste speciellt om Jesper Boqvist lämnar.

Sv: SILLY SEASON 2019
{8356}: Varför? Jag ser dem som väldigt svaga kort dessa fyra.Jag vet inte vad du sett som jag missat. Norin var duktig några matcher innan skadan men han har spelat alldeles för lite för att kunna sägas hålla ok SHL klass, Ersson har absolut inte utvecklats som många trott, Lindelöf är helt oprövad och var ju inte ens någon av de absolut bästa i HA och när det kommer till Lundgrens insatser hittills i Brynäströjan så är kommentarer överflödiga.

Sv: SILLY SEASON 2019
SH: Kombinerar man siffrorna med oändligt antal + och - så blir det ju nästan avancerat. 3++= en tendens till vissa sptetskvalitéer, 2- helt värdelös osv.. :)

Sv: SILLY SEASON 2019
{8399}:

"Både Lindelöf och Norin måste ses som otroligt svaga kort i SHL liksom Ersson och Lundgren."

Så skrev du. Du skrev att 50 % av Brynäs backuppsättning är otroligt svaga kort och det är världsrekord i dumdistrigt uttalande.

Sv: SILLY SEASON 2019
{8356}: Ja vi får väl se facit kanske men backsidan ser rejält svagare ut denna säsong och förra säsongen släppte vi in fjärde mest mål i serien.
Det är lätt att överskatta sina egna spelare tror jag och många hamnar nog i den fällan.

Sen skrev jag inte att Kilström är otroligt svag utan jag skrev:

"Signalet, Andersén,Söderström och Kilström helt ok backar men tveksamt om någon är riktig topplass i ligan"

Sv: SILLY SEASON 2019
{8399}: Fast du skrev ju Ersson och Norin som otroligt svaga liksom Kilström och Lundgren. Jag får det till 4 spelare iallafall men jag vet inte hur du räknar.

Alla har rätt till egna åsikter tills det når en orimlig gräns och du passerade den gränsen ganska rejält med dina uttalanden.
Skulle säga att Brynäs backsida ligger ungefär i mitten av SHL rankningen.

Sv: SILLY SEASON 2019
JanT: En av de sämsta backuppsättningarna skulle det ha stått, jag skrev fel. Oskarshamn tar vi på papperet alla dagat anfall som försvar. En ev de sämsta kan innebära butten 4 typ....

Sv: SILLY SEASON 2019
SH: Spets bör ju vara minste en fyra om det är en femgradig skala. Visst våra backar var högt rankade inför förra säsongen men många av dem presterade inte. Gunde och Bertil är borta och i bästa fall kan Sigalet fylla luckan efter Bertil hyfsat. Att tro att ”underpresterande” spelare skall höja sig igen är jag försiktig med att tro (vis av erfarenhet).

Sv: SILLY SEASON 2019
Peja: Dahlroth och Wahlberg är riktigt tunga pjäser i IKO - minst 5+ i betyg.......

Måste vara några av seriens bästa backar....

Sv: SILLY SEASON 2019
Lemp: Oj, bra grävt där! Då borde vi mer eller mindre kunna räkna hem denna värvning. Riktigt kul att få hem Linus igen!

Sv: SILLY SEASON 2019
{8399}: Seriens svagaste backar? Hur tänkte du nu? Vi har jämfört med ifjol tappat något på backsidan (som inför serien enligt flera bedömare ansågs vara en av ligans starkaste). Lundgren och Andersén underpresterade ifjol och Lindlöf/Norin är mycket intressanta namn. Sigalet är en toppback på SHL-nivå! Det går inte heller att stirra sig blind på enskilda lagdelar - det räcker att titta på föregående säsong med det "baktunga" lag som vi då ställde på isen. Inför 19/20 ser balansen i laget betydligt bättre ut.

Sv: SILLY SEASON 2019
HitTheLights: 3+ = inte spets.... avancerad skala :)

Sv: SILLY SEASON 2019
{8399}: Måste säga att jag inte all delar din märkliga bild av våra backar.

Varken Norin eller Lundgren är "otroligt svaga kort", that's a fact. Den förstnämnda visade under sina få matcher att han håller på denna nivå, medan den sistnämnda trots en mindre bra debutsäsong i Brynäs visat sig vara en stabil SHL-back under många säsonger.

Sigalet, inte "Signalet", är en toppback i SHL. Kilström är inte långt ifrån. Andersén är ojämn, men är i sina bästa stunder ett starkt kort. Söderström är än så länge för skakig defensivt, men man måste ha hans ålder i åtanke. Han kommer bara bli starkare.

Lindelöf är av förklariga skäl svår att recensera, medan Ersson inte kommer att få mycket speltid kommande säsong.

Sedan förstår jag heller inte ditt "betygssystem". Hur kan 2 vara "otroligt svag"? Mer normalt är ju "godkänd". Vad är då 1? Och 3? Och om en "grym spelare" får betyget 4, vad krävs för 5? Erik Karlsson?

En sak har du dock rätt i – målvaktssidan är en av SHL:s starkaste.

Btw, såg nu i efterhand att Pajen hade svarat med i princip samma tankar som jag, men jaja.

Sv: SILLY SEASON 2019
{8399}: Lite nyfiken på hur du definerar övriga siffror om du sätter 2 = otroligt svag. Jag antar att det är en 5gradig skala du använder?

Sv: SILLY SEASON 2019
1999 spänn för ett seriekort är rena kapet även om det inte är de bästa platserna måse jag säga och då får man dessutom 100 kr/mån rabatt på Cmore....

www.brynas.se/artikel/2rfjajwbu-1ekad/nu-slapper-vi-seriekorten-for-sasongen-19-20-sittplatser-fran-1999-kr

Sv: SILLY SEASON 2019
Seriekorten har byggts om. Vad tycker ni? Själv anser jag väl att det kanske inte är denna detalj som rejält kommer höja publiksiffrorna i Gavlerinken, det är "marginalåskådaren" man måste locka mer frekvent. Men ett steg framåt, absolut.

Sv: SILLY SEASON 2019
{8356}: Jag ser 2 som otroligt svag och 3+ ser jag inte som spets, signalet är en grym spelare och en 4 poängare kanske om jag skulle gissa. Ingen 5 poängare i laget dock.

Osanning? Min bedömning är min bedömning och jag jämför med andra lags spelare och det är ju det som är det väsentliga.

Hur tror du att Brynäs står sig mot de andra lagen? Mitten, toppen eller botten ?

« · 1975840 · »