Brynäs IF

518612 inlägg · 7685 ämnen

SILLY SEASON 2019

1975443 · » Till forumet

Sv: SILLY SEASON 2019
Tänkte bara säga att imorn kommer jag komma med riktigt intressant info kring herr laget ang nya spelare. Orkar inte skriva allt det nu då jag är dyng trött. Men jag tror ni kommer bli rätt glada för dessa nyheter.
+3
Kommentera

Potatisen: Ja, oj det tänkte jag inte på...
+1
Kommentera

Samsung: Tycker det ändå känns hoppfullt gällande Scott. ”Han sitter inte i sjön. Men det finns en förkärlek till Brynäs”, säger agenten. Jag kan tro att det handlar om att Scott väntar ett tag till om det kommer ett riktigt bra anbud han inte kan tacka nej till. Kommer inget sådant så är han riktigt sugen att få spela med Rödin igen.
+3
Kommentera

KulaShaker: namnteckningen är väl den största delen, inget av jobbet man lagt ner tidigare är väl värt något om kontraktet i slutändan inte skrivs på?
+2
Kommentera

wiDDing86: ingen aning. Fick bara i ett sms att när sigalet presenterades att Scott också var klar. Men agenten dementerar ju det i gd idag.. eller dementerar gör han ju inte så men säger att inget är påplintat.
+1
Kommentera

enligt hockeybladet uppges Alexander Bergström vara klar för HV71, iof samma hockeybladet uppgav att Patrik Berglund var överens med HV71
Kommentera

wiDDing86: Läste i GD att Scott är på semester med familjen, kanske därför?
Kommentera

wiDDing86: Men det är ju klart till 99%, det är ju bara den sista procenten som ska till dvs namnteckningen! ;-)
+2
Kommentera

ivandrago: Går att räkna på. Antal unika besökare + deras utgifter = intäkter brutto till stan. (Antal anställda av Brynäs + deras löner) x kommunalskatten = intäkter till kommunen. Osv. Jag tror man gjorde en sån beräkning när man gjorde undersökningen om besökarna på Brynäs hemmamatcher.
Kommentera

Peja:
Jag vet att resonemanget går så, och det kan mkt väl vara så men ser bara att det är svårt att räkna på. Jag skall inte störa mer framöver😎 och eftersom det är en sillytråd så får jag passa på att gratulera till Rödin.
+1
Kommentera

ivandrago: Gävle kommun skulle få samma utväxling om de lyckades skapa en annan enorm turistattraktion för samma pengar, men de ger bara Brynäs ett fåtal miljoner om året, och det skulle knappast räcka till att finansiera en spektakulär turistattraktion som lockar tiotusentals besökare om året från andra orter.
+1
Kommentera

Nu borde väl Scott presenteras snart?? Samsung.. Han är ju klar. Vet du varför Brynäs väljer att hålla på det?
Kommentera

Peja:
Ja det låter för det mesta så, hur vet man att man inte fått samma utväxling på pengarna någon annanstans. Ställer mig tveksam till att det går att räkna på. Tycker utgiften skulle gå att motivera även om kommunen gick minus.
Kommentera

Peja: Såg just att Färjestad har ett damlag men som inte spelar i SDHL. Skellefteå har precis startat ett damlag, men under deras storhetstid hade dom bara ett herrlag och juniorlag i föreningen.

Men mycket möjligt det du säger. Lägger man ner ett damlag kommer det bli ett jävla liv i media. Så länge man inte har ett damlag uppmärksammas det inte på samma sätt.
Kommentera

Skrubben: Skellefteå startade upp sitt damlag igen för några år sen. Färjestad startade väl också upp ett häromåret?

Jag vet att Växjö hade ett förut och att det varit på tapeten att återuppliva det, vet inte hur det har gått dock.

Frölunda är de enda som verkar tvärvägra.

Om du aldrig har haft ett damlag förväntar sig nog inte sponsorerna det i samma utsträckning som om du har ett. Det är en stor sak att lägga ner ett damlag. GGIK innebandy försökte för några år sedan, de fick oerhört stora problem med sponsorerna och tvingades backa.
Kommentera

Luddf: Det råder verkligen delade meningar om det där. Lag som Frölunda, Skellefteå, Växjö och Färjestad har inte ens ett damlag. Och dom klubbarna verkar ju knappast bli ”straffade” av sina sponsorer för det.

Jag står egentligen inte på någon sida i debatten eftersom jag har för dålig insyn i hur detta fungerar. Jag konstaterar bara att av alla lag som vunnit SM-guld på 2010-talet, så har det 3 gånger varit lag som haft ett damlag. 7 gånger har det varit lag utan damlag. Kan så klart vara en ren slump att det blivit så. Eller så beror det på att dessa 7 lag har kunnat spara dessa x antal miljoner ett damlag kostar och lägga det rakt in i herrlagets trupp.
+2
Kommentera

ivandrago: I Gävles fall så är Brynäs både en stor arbetsgivare och inkomstkälla. En undersökning kommunen gjorde för ett antal år sen visade att hälften av besökarna på Brynäs hemmamatcher var från andra kommuner. Besökare som käkar, tankar och övernattar i stan till fördel för det lokala näringslivet. Och som sprider en massa Gävle-goodwill i landet.
+1
Kommentera

Bisset: Får samma uppfattning dessvärre . Inte samma pengar så klart . Klarar inte å se på dam hockey. Blir bara förbannade hur lite det går framåt i utvecklingen. Pengar i sjön .
Kommentera

Bisset: herrbudgeten påverkas förmodligen positivt av ett satsande på damlaget. I dagens samhälle är ju godwill och jämställdhet väldigt viktig för företag då det innebär större intäkter eller kan vara tydliga mål för företagen.

En bra start och satsning på damlaget tror jag påverkar föreningens inkomster i det långa loppet.

Att sponsra ett lag som inte har damlag tror jag kan få många företag att backa från sponsring.
+9
Kommentera

Jan Grismöbel: Vi verkar satsa mer på damlaget än på herrlaget..:)
Bara inte herrbudgeten påverkas av damlaget för herrlaget är ju kärnan i klubben.
+1
Kommentera

ivandrago: Det som framförallt försvarar utgiften är ju de enorma intäkterna som Brynäs inbringar. Det hade inneburit ett enormt inkomstbortfall för kommunen om Brynäs åkt ur eliten.
Kommentera

Skrubben: damlaget har inte så höga lönekostnader då de deras anställningar kombineras med anställningar som Brynäs samarbetspartners hjälpt till med att ordna.

Som det ser ut i de flesta hockeyettanklubbarna och i några hockeyallsvenska lag
Kommentera

Mattson:
I princip så har du tveklöst rätt, samtidigt så tycker jag att kommuner verkar slösa pengar på en massa annat, såsom meningslösa statyer och diverse prestigeprojekt mm. Så om det går några miljoner i till något som bidrar till att invånarna får underhållning plus att man har en stor ungdomsverksamhet så kan det få vara en utgift så god som någon annan.
+1
Kommentera

Steenm: Wennerholm är LAS-Sveriges baksida... Han sitter kvar för att han har många år...

Så kass att man blir gråtfärdig...
+8
Kommentera

Luddf: Någon som vet hur mycket mer damlaget kommer kosta nästa säsong?
Kommentera

Luddf: ok . Du får ursäkta råkade swepa förbi dam vm 2 min i våras . Det såg ut som för 30 år sen . Så dam hockey är fullständigt ointressant . Lägg ner å lägg krutet på rätt ställe . Bara min åsikt .
Kommentera

Jan Grismöbel: två tjeckiska landslagsspelare! Damlaget har något stort på gång känns det som
Kommentera

Zappaholic: ok faan å . 😒 tack .
Kommentera

Är jag fel ute . Men är det dackesignar idag 11.30?
Kommentera

Skrubben: Det övergår mitt förstånd hur man kan matcha så fullkomligt hjärndött. Man har ju statistiken svart på vitt och dagsformen rakt framför sig på isen. Vad i helvete?
+3
Kommentera

Skrubben: Måste erkänna att jag genast tänkte på Brynäs när Kempe ramlade bakom förlängd mållinje i spel 3mot3. Sånt som gjort att Brynäs släppt in så många mål i den spelformen.

Steenm: Ja, man måste ju kunna säga att Henke gjorde en usel turnering och har sina bästa år bakom sig utan att behöva framstå som en ”hatare”. Jag har stor respekt för Lundqvist men det är dags att lämna över spaden till 90-talisterna nu.
+8
Kommentera

Måste bara lufta tankarna lite...

"Wennerholm: Jag mår illa över skiten Henke måste ta"

Mats Wennerholm har skrivit mycket skit genom åren (understatement), men detta tar fan priset. För honom är Henrik Lundqvist så helig att han inte förtjänar kritik oavsett insats. Alla vi som följer NHL vet att Henke har en dålig säsong bakom sig, och spelet i VM har heller inte stämt.

"Döma en av våra största någonsin. Fy fan, säger jag bara."

Vem är det som snackar ner hans fantastiska karriär? Det är här och nu han får kritik, med all rätt. I stället rabblar Wennerholm upp hela Henkes karriär och bedrifter i detta haveri till krönika, precis som att kritiken i denna turneringen är lika med kritik mot hela hans gärning för svensk hockey.

"Henke är det här svenska VM-lagets största stjärna. I särklass. Det marknadsvärdet är ovärderligt för varumärket Tre Kronor."

Ja, han är vår största stjärna. Därför är förväntningarna också stora. Det spelar ingen roll hur stor stjärna man är om man inte presterar på den nivå som förväntas. Man ska kunna kritisera vem som helst; Zlatan, Kalla, Sjöström, Lundqvist.

Det är precis som om vår stjärnvärvning Anton Rödin endast skulle göra 12 poäng kommande säsong. Ett fiasko helt enkelt. Men enligt Wennerholm skulle han inte förtjäna någon kritik med tanke på vad han presterat för klubben tidigare. Visst, Rödda är ingen Lundqvist men ni förstår vart jag vill komma.

Denna tomte asså. Herrrrregud...
+22
Kommentera

Skönt att veta att det finns fler tränare än Sunkan som coachar sina lag på obegripliga sätt. Loui Eriksson matchas i 3v3 och 15 minuters istid på Nylander.
+5
Kommentera

Peja: I princip är jag emot att sponsra elitidrott med skattemedel men om inte stat och kommun hjälpte till skulle all elitidrott finnas i storstäderna och i södra Sverige med något undantag. Stockholmslagen har verkligen lyckats lura i sina supportar att det är svårt att vara hockeyspelare i Stockholm. Distriktet med flest hockeyspelare.
+1
Kommentera

Mattson: Med tanke på hur mycket Brynäs betyder för Gävle Kommun är det inte märkligt att de ger klubben en slant.
Kommentera

majk: Elitidrott behöver inga bidrag i en miljonstad. Det är inget synd om storstadslagen. Där finns ekonomin, befolkningsunderlaget, infrastrukturen, närheten mm för elitidrott. Landsortsklubbarna skulle gå under utan kommunala bidrag. I Gävle räcker det med Idol på tv så är hallen öde.
+1
Kommentera

Mattson: För mig räcker det gott och väl med ett SHL-lag från Stockholm.
Jag har varit inne på det tidigare. Vi borde kunna ha hovet slutsålt varje match och globen åtminstone en handfull matcher i grundserien.
Men hockeyintresset är inte så stort i Sthlm som i vissa orter ute på vischan. Gävle; Jönköping Luleå till exempel.
Sen finns det tre stora lag i Sthlm som får dela på supportrarna även fast alla vettiga borde vara Djurgårdare.
Med tanke på att det finns tre stora lag kan det vara kontraproduktivt för företag att gå in med stora pengar i ett lag då det lätt blir att man får de andra två tredjedelarna mot sig.
Sen ska man inte sticka under stol med att vi dragit fördel av rika supportrar som hjälpt oss under tunga år eller som nu här om året då vi gjorde en nyemission som drog in någonstans mellan 15-20 mille(minns ej exakt). Det var knappast bara sådana som jag som kastade in en femhundring som gjorde att summan blev så hög.

Men att driva andra sporter än fotboll på elitnivå i sthlm är oerhört svårt. Vi får inget från kommunen och träningsfaciliteterna är usla. Det får vi tyvärr leva med under en lång tid när det är markbrist och elitidrott inte direkt prioriteras(med rätta) i kommunbudgeten.

Dock har ledningen gjort mycket bra senare år och jobbat stenhårt för att ta oss dit vi är nu med att vara ett topplag sportsligt med en ekonomi som är riktigt stabil.

Förlåt långt inlägg.
+1
Kommentera

Spajderman: nu tycker jag då att Majk tog gävles inblanding i det med fördomen att kommunen är de som avgjort att vi kan ha reklamfritt genom att spruta in pengar i en bra start. men sanningen är mer att kommunen i det stora del bara är en liten del bland massa andra delar, som gjort det möjligt.

eller som det snackades om i ett djurgårdsforum att brynäs tar pengar från barnen för att trycka tröjor och pengar rätt in i spelartruppen som man lovat till jobbet mot skolorna
Kommentera

Mattson:

Jo, Djurgården ska nog inte gnälla över ekonomiska förutsättningar. Inget annat lag kommer ens i närheten där.
Kommentera

majk: Ni har å andra sidan fler potentiella bidragsgivare än någon annan kommun i landet; nästan 2 miljoner människor i närområdet med högsta smittlönerna i Sverige, flest företag och med störst lönsamhet. Uselt att bara ha ett SHL-lag med de förutsättningarna.
Kommentera

Charles: De gör visst. De är en av våra huvudpartners. Sen ger Brynäs väldigt mycket tillbaka till kommun för detta men att säga att vi inte får en stor pengapåse är bara att ljuga.
Kommentera

majk: kommunen utgör inte stor del i att vi kan ha rena tröjor
Kommentera

Axle San: Givetvis ser jag helst att blafforna försvinner. Men vi har ingen kommun som betalar massa för att vi ska slippa det.
+1
Kommentera

majk: Låssas du som att reklamblafforna inte finns när du skriver "den finaste tröjan" eller gillar du blafforna?
+1
Kommentera

Porseland: ja det var otur. Men karln har haft de många gånger....
+1
Kommentera

majk:
”Har också väldigt svårt för Hedman och hoppas han kan hålla sig borta från att huvudtacklas nu när han får dra på sig den finaste tröjan.”

Vaaa!?
Är Hedman klar för Brynäs?
(Annars förstår jag inte det där med tröjan.) ;-)
+15
Kommentera

Spajderman: Jag skämtade mest gällande Hedman och att han skulle ge sig på någon i Mannheim. Ingen förtjänar det Paille råkade ut för. Inte ens Larkin.
Har också väldigt svårt för Hedman och hoppas han kan hålla sig borta från att huvudtacklas nu när han får dra på sig den finaste tröjan.
+1
Kommentera

Spajderman: Hedmans tackling på Entetfeldt var dock ingenting oschysst, bara ren otur att det gick som det gick.
Kommentera

majk: Kommer aldrig respektera eller förlåta Hedman efter vad han gjort mot Sebbe och övriga dumheter. Men sänker han Larkin kommer jag iaf sluta bua när karlen är på isen.
+3
Kommentera

1975443 · »