Brynäs IF

705139 inlägg · 7953 ämnen

SILLY SEASON 2019

2119679 · » Till forumet


Sv: SILLY SEASON 2019
Axle San:

Puss på dig, älskar dessa matcher mellan våra lag ;)
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
mattias - 74: Jag fullkomligen avskyr Leksand. Unnar inte den jävla föreningen nånting. Vidrigt lag 😂😂👍🏻
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Huss: Ja det kanske han borde, men med tanke på vilka backar han skulle in och ersätta ifjol så var nog Dackell villig att betala en del.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Zzz: Om vi får in Bertil så gärna för vi skulle behöva en spelskicklig back till. Men nog borde Sigalet ligga lägre i lön? I varje borde det logiskt sett vara så. Fast å andra sidan fanns inte mycket logik i förra säsongens bygge...
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Huss: Kan dela lönen med Växjö😉
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Blå grottan: Rasmus storebror är det väl? Jo, han har tagit många steg den här säsongen.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Huss: Trade mot Sigalet, säkert samma löneläge..
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
En spelare som Linus Sandin i HV (36p varav 19 mål) - Rätt stor, tydlig målskytt, högerskytt. Bra ålder. En sån kille skulle vi placera med Molin i andra. Tillsammans med en snabb mindre spelare kanske. Typ Dahlén :)
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
KulaShaker: Hoppsan, börjar pengarna sina?
Emil Pettersson som andrecenter vore mumma men inte för nuvarande lön.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Charles: Nej, det kan inte stämma. Alla spelar ju gratis för den anrika föreningen.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
KulaShaker: tar hellre Pettersson :P. Men inte för de pengarna han har i Växjö (250-260laxar)

trode Växjö inte betalade höga löner som det varit diskussion om här tidigare
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Då hugger vi favoriten Shinnimin
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Peja: "antar att AP ska spela boxplay?" Ja, han är nog värvad för att styra upp Brynäs svaga bp.

Skellefteå har de senaste åren haft ett bp för den övre halvan och släppte förra säsongen faktiskt in tredje minst mål i ligan i spelformen.

AP var den fw som hade tredje mest speltid i bp så han får anses vara en viktig del i spelformen. Däremot tog han inte särskilt många tekningar så han är nog inte tänkt i centerpositionen?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Brynäsgubbe: "Det är faktiskt helt okej att erkänna att man inte har full koll hela lagets kontrakt."

Har inga som helst problem med att erkänna att jag på rak arm inte har koll på samtliga spelares kontrakt.
Nu gällde det dock specifikt Sallinen och varför skulle jag inte ha haft koll på dennes kontrakt när diskussionen hela tiden handlat om frågan ifall Sundlöv har för avsikt att just BRYTA kontraktet?
Fråga gäller ifall värvningen av Adam Petterson kan vara ett tecken på att man tänker bryta med Sallinen och att Pettersson isf skulle överta Sallinens roll som renodlad center.
Jag tror inte på den teorin, eftersom Sallinen är alldeles för bra för att man ska bryta med honom och det blir dessutom dyrt att bryta både hans kontrakt och även kontrakt i allmänhet.

Jag tror att Scott, Molin, Sallinen och Ölund i första hand är tänkta som "renodlade" centrar, där Molin sen kan kliva in som forward vid behov och Pettersson som center vid behov.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Peja:
Vadå? Alcén var ju lysande denna säsong, särskilt i inledningen och han har ju en del saker kvar att renovera behöver därmed pengarna...
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Scerban: antar att AP ska spela boxplay? Brynäs har ju tappat ett antal bp-spelare i form av Blomqvist, rohdin, sen antar jag att Alcén inte kommer platsa i laget nästa säsong.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Huge: Haha snygg damage control. 😂 Det är faktiskt helt okej att erkänna att man inte har full koll hela lagets kontrakt.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Är det nåt i stil med det här man kan hoppas på då kanske ?

Rödin-Scott-Danielsson

NY-Molin-Ny

NY-Ölund-Persson

Junior/Alcén-Pettersson-Mannberg


Bryts/lånas ut : Sallinen, Desch, Asklöf, Westfält, Solem
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Scerban: Bryta kulturer tror jag det handlar om, Jackes tugg har nog hörts lite för länge i Brynäs omklädningsrum. Hur många tränare har han varit med om att få bort egentligen? Jag tror att det handlar mycket om det.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Scerban: Håller med.
Petterssons vilja och de positiva effekter ett miljöbyte borde ge på hans spel överväger högst sannolikt de negativa effekter som tappet av Blomman innebär.
Skiljer väl dessutom trots allt 5 år i ålder mellan de båda, nåt som ändå inte är helt oviktigt....
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
En rolig hyllning till Adam från en SAIK-supporter: parmikaelsson.blogspot.com/2020/04/adam-pettersson-we-salute-you.html?spref=tw

Kan lägga till att när han skrev sitt sista dyra avtal med SAIK var flera andra SHL-klubbar ute efter honom. Vi borde få honom till klart lägre lön.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Huss: Även solen har fläckar....😃
Både kvalitets-, arbetskapacitets- och åldersmässigt känns Pettersson tvärtom som en förbättring jämfört med Blomman.
Möjligt att båda har blivit lite bekväma i sina resp comfortzoner efter lång tjänst i sina lag.
Vi får nu nån som vill byta miljö och släpper nån som iofs inte ville byta mot nåt annat...
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Kan tyckas konstigt att ta in Adam Pettersson kort efter att vi släppt Jacob Blomqvist. Adam måste väl vara SAIK:s motsvarighet till Blomqvist? Varit i klubben länge, "kulturbärare", hårt arbetande spelare som kan användas både som center och ytter.

Samtidigt är nog Adam "mer" hockeyspelare än Jacke. Tyngre, starkare, bättre skridskoåkare och med en hel del slumrande offensiva egenskaper. I Skellefteå har man väntat i flera år på att han ska få det att lossna på allvar men det har inte kommit. Blir spännande att se om det händer i Brynäs.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Huge: Efterhandskonstruerade citationstecken hjälper inte magistern denna gång ;-)
Kan tycka att det är konstigt förvärv gällande kvalitet. Knappast bättre än Blomqvist och åldersmässigt inget att bygga på. Men det kan vara arbetskapaciteten han är ute efter, det har vi ju sett ifrån Malmötiden att PA tycker är prio 1.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Lemp: Glömde citationstecknen. Skulle stå: man "förlänger" med Sallinen, dvs man bryter inte dennes kontrakt (eftersom det kravet och önskemålet har ställts härinne)
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Huge: Varför förlänga med Sallinen när han redan har kontrakt?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Zzz: Låter iaf som en trolig och logisk värvning sett till vad vår nye tränare söker för att börja bygga lite från grunden igen.
Möjlig tanke: Sallinen förlänger, Molin och Pettersson kan användas både som centrar och forwards?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Zzz: 5+8 förra säsongen. Gör han det i vår tredjekedja är det rätt ok.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Lemp: Pettersson verkar ha spelat högerforward primärt i Skellefteå. Kan han vara tänkt att spela på kant i en tredjekedja?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Värva från SAIK borgar för god kvalitet. Det är min åsikt. Så Pettersson gör jag tummen upp för. Finns ingen anledning gå och hoppas på att vi ska kunna bygga ett guldlag till den eventuella nästa säsongen ändå.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Brynäsgubbe: Breddspelare? Sorgligt att vi inte har juniorer som kan fylla den rollen.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Brynäsgubbe: Är den? Tycker bilden kring lagbygget och centersidan har klarnat väldigt mycket utifrån podden med Sundlöv. Scott blir förstacenter, Molin andra, Ölund tredje och nu Pettersson fjärde. Känns väldigt sannolikt att Sallinen lämnar.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
ante08: Jaha, oklar värvning isåfall.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
ante08: Antagligen ersättaren till Blomqvist. Kan du beskriva honom som spelare?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Adam Pettersson har varit Skellefteå AIK trogen. Men nu står det klart att trotjänaren lämnar moderklubben. Ny klubbadress blir enligt uppgifter till Norran ett annat SHL-lag, Brynäs.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
ante08: Nolan Zajac spelade i Oskarshamn ifjol. Tyckte han var bra, spelade sig ur alla pressade situationer. Hängde inte med Oskarshamn upp i SHL, oklart varför, och leder nu poängligan i norska ligan. Undrar om SHL-klubbarna är intresserade till nästa säsong?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Brynäs meddelar i en kommentar till HockeyNews.se att man kör vidare med tränartrojkan man har och lägger ner värvningsjakten för ikväll.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
xxx BIF xxx:

Slank iväg där - tar denna del från början.

”Kvart är ett huvudmål denna säsong, som ett delmål i en längre plan.
Ingen idé att bara sätt målet och säga åt spelarna - ni vet vad som gäller.
Utan - i personliga samtal borde man också säga att ”du detta är du värvat för - håller du inte blir det läktaren - håller du din nivå och vi når målet är detta din bonus” typ piska-morot. Alla är individer och man kan inte generalisera samtalet så vad jag skrev var vad som skall förmedlas men inte ordagrant (antar jag får hugg på det om det inte förtydligas) ”

Jag hoppas, och det är viktigare än kvart-målet, att det finns delmål under 19/20.
Efter 10 matcher ska vi minst ha x poäng ner till y plats, och max z poäng från ledande i tabbellen. Är man inte det får man agera. Skador osv ÄR ingen ursäkt. Har man slinkat efter i planen bör resurser sättas in som i alla projekt där målen är tydliga, seriösa och viktiga!
Så minst 2-3 delmål bör finnas satta under säsongen.
Att nu bara lägga över säsongmålet tvärt på laget och tränarna är inget bra agerande från Campese och dackell.
Jag hoppas att duetchen var ett sådant agerande och inte bara tillfälligheter utifrån ”luckor”.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
hahii:
Svar till inlägg #1979829.

Håller med om din förstalina - jag var väldigt orolig att jeadon skulle räknas som topplayer innan vi sett honom och borde ha stärkts upp. Det är det mest positiva jag ser i 19/20.

Andra - jag hävdar att sallinen kom upp i spel först då båda tjeckerna var fit for fight. Det var mer dem som lyfte sallinen. Rudolf gjorde det bra internationellt också.
Öhlund tyckte jag inte var en 2dra center då han drog. Men jag hade hoppas han vuxit åver där. Som troligen många andra gjort. Han gjorde dock bra i 3kr då - så med ett sargat självförtroende håller han kanske bara för 3dje just nu. Inte lätt att vända sånt på en 5öring heller.

Enligt mig såhär långt är inte heller 3dje självklar.
Hävdar ff att vi skulle behållt tjeckerna - fast för 3dje - för att slå sig in i andra - nu hade de nog minst 1 varit given i 2dra. Att de vände hem tror jag är en indikation på att de hade kunnat accepterat lite rabatt på ev. avtal med Bif också. Var det någon som visade att skada påverkat så var det väll för just kousal. Rudolf tyckte jag som var riktigt bra. Men ja, sallinen/ölund - ingen skugga över ad/ms om ingen kommer upp i en bra 2dra nivå - även jag tycker att en borde lyfta sig till den nivån ff i så jämn konkurrens dem emellan.

4de - jag tycker inte asklöv har fysiska egenskaper att kunna pressa mot mål som en center skall kunna göra då matchbilden/coachingen kräver det. Han har händer, men i den fysiska bristen tycker jag inte han är ett spelbart kort att go all in på så att luckor fylls i laget. Sedan - det är här som i 3dje. Dagsformen bör bestämma. Skapar ingen kontinuitet i femmorna, men det skapar också oro när kedjorna svajar med spelarna i dessa kedjor.

Kvart är ett huvudmål denna säsong, som ett delmål i en längre plan.
Ingen idé att bara sätt målet och säga åt spelarna - ni vet vad som gäller.
Utan - i personliga samtal borde man också säga att ”du detta är du värvat för - håller du inte blir det läktaren - håller du din nivå och vi når målet är detta din bonus” typ piska-morot. Alla är individer och man kan inte generalisera samtalet så vad jag skrev var vad som skall förmedlas men inte ordagrant (antar jag får hugg på det om det inte förtydligas)
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Anders Berg: ”An offensive minded forward with good speed and very good hands and technical skills. .....is creative with the puck and has fairly good hockey sense. Somewhat inconsistant, however.”

Texten handlar om Mannberg......😂😂😂
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Rödin - Scott - Duschen
Danielsson - Sallinen - Brodecki
Zetterberg - Ölund - Blomqvist
Forslund - Asklöf - Rohdin
Mannberg, Alcén

Första ser av allt att döma ut som en av ligans vassaste kedjor om Rödin undviker skador.

I andra hoppas jag Brodecki och Sallinen hittar kemi med Danielsson. Kan bli riktigt bra.

Vill egentligen inte separera på Rohdin och Blomqvist men för att ge Zetterberg chansen att producera bör han spelar med lite mer puckskickliga spelare som Ölund och Blomqvist.

I fjärde är det en jäkla fart.

Mannberg har sett bra ut på försäsongen men konkurrentensen är nu mördande. Skador lär dock komma och då kan Alcén och Mannberg sina roller.

Sigalet Danielsson
Duschen - Scott - Rödin

Lindelöf/Söderström - Zetterberg
Ölund - Sallinen - Brodecki

Jag tror detta är bästa sättet att ställa upp på med nuvarande trupp. Med de här uppställningarna lär vi ha ligans kanske bästa powerplay.

Danielsson och Zetterberg är skyttar.

Alltså det ser jävligt bra ut!
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Skrubben: Negativ relativ corsi (-2,16) förra säsongen men ändå bättre än fem av Brynäs forwards. I Växjö såg det bättre ut iallafall, positiv båda säsongerna. Vet inte vilka han spelat mest med men kanske finns någon förklaring till förra säsongen där? Inget corsi-monster men ligger han på plus och samtidigt producerar känns det rätt bra, tycker jag. .
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Rodrigo: Vad säger den ”avancerade statistiken” om Brodecki?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Blå grottan: Larsson hade också 24% i skottprocent den säsongen, dvs ohållbart.

Brynäs secondary scoring var katastrof förra säsongen men får man även hem Boqvist nu har man löst det fenomenalt bra. Ska bli skönt att se tre kedjor som kan vårda pucken. Och fler än endast 3 forwards över 20 poäng.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Blå grottan: One season wonder.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
brynäs08: Ja, hem med Molin och Larsson nu också. Våra fostrade spelare och talanger ska väl spela i Brynäs. Larsson gjorde väl över 20 mål i Luleå 17/18.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Kan man inte lirka hem Emil också så blir det bra ;)
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Anders Berg: Nej, det är någon i nuvarande trupp..
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Axle San: Boqvists?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Axle San: Jag lånar texten från en annan spelare och byter namn helt enkelt och mailar till EP. (gissa vems beskrivning jag lånat?)

An offensive minded forward with good speed and very good hands and technical skills. Adam is creative with the puck and has fairly good hockey sense. Somewhat inconsistant, however.
Låst ämne

2119679 · »