Brynäs IF

713107 inlägg · 7953 ämnen

SILLY SEASON 2019

« · 1957572 Till forumet


SILLY SEASON 2019
Då var det dags....
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
brynäs08: Nu hoppas jag att Rödin presenteras snart
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Inget rykte, men en spelare som borde vara intressant är Norlinder i Modo. Han kan inte ersätta Gunde men skulle gärna ha honom lite längre ner i backhierarkin. En spelskicklig, talangfull back som gärna skulle få ersätta typ Lundgren för att öka spelskickligheten i backuppsättningen. Borde inte vara särskilt dyr heller då han har slagit igenom ganska sent under säsongen. Vi kan räkna med att Sundlöv har stenkoll på honom.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Peja: Såg Oskarshamn mot AIK och fastnade för Nolan Zajac (back) och Piispanen (fw)
Kan vara nåt som framförallt Sundlöv har koll på och kan vara aktuella beroende på hur det går för OIK.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Peja: Ni rör inte våran Norlinder!
Men en fråga, tror ni Rautio skulle göra det bra i HA ifall ni inte förlänger med honom och Hanses lämnar?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Huge:
Zajac är det lätt att fastna för👍
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Huge: Jag ser häldre att de värvas spelare från bättre ligor än HA. SHL/Khl/Ahl/NLA eller liknande.

För är de nånting vi här inne kan vara överens om är att de va alldeles för mycket allsvenska spelare i årets trupp och även några med kontrakt över nästa säsong. Så de känns inte som de får plats med fler ”chans”värvningar från HA
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Huge: Piispanen känns lite bäst före för Brynäs framtid.. Har sett Oskarshamn en hel del och ska erkänna att han är bra, men som sagt 34 år och en division högre? Nja, finns nog intressantare alternativ..
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
hockey_21: Brynäs juniorverksamhet är svagare än på länge, Modo spelar i allsvenskan och Sundlöv har superkoll på era grabbar. Ganska upplagt för plundring, om nu inte Sundlöv och Modo har kommit överens om att han inte ska värva spelare därifrån.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Morningstar: på backsidan har vi plats för allsvenskan spelare.

Ny-bertilsson?
Söderström-Andersén
Norin-kilström?
Allsvensk + Ersson
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
hockey_21:

Rautio hade varit en toppmålvakt i HA.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Chris11: Exakt - vi har plats med en allsvensk back - sen är den allsvenska kvoten fylld om vi inte ska börja bryta kontrakt.....
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Porsberger lär spela i SHL om inte Leksand går upp, kan det vara något för BIF?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Chris11: har Kilström gett klartecken till fortsatt spel?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
mattias - 74: Nej. Porsberger går inte in i någon av de två första kedjorna som ska leda laget.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Kul att sitta och leta runt lite på Eliteprospects efter någon/några intressanta spelare framförallt som förstecenter/andrecenter men även som ersättare för tex Gunderson.

Framförallt bör det ju vara spelare som i mångt och mycket troligtvis inte kommer att få några NHL-matcher alls för då fattar vi ju alla att dessa inte är aktuella för vare sig SHL eller KHL osv.
Har hittat en intressant spelare just på backen som en ersättare för Gunderson.
Ethan Prow. www.eliteprospects.com/player/90323/ethan-prow

En spelare jag läste lite rykten om som kan vara på väg till Europa.
Ser väldigt intressant ut och på de youtube-filmer som finns.
Lär väl dock gå till KHL antar jag...
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
mattiask: Intressant namn! Känns som det finns två olika alternativ för att ersätta Gunderson.
1: Timrå åker ut och Kinnvall blir ersättaren.
2: Hitta ett namn från AHL, alla toppbackar från Europa kommer bli för dyra för oss. Kommer krävas god scouting för att hitta rätt. Namnet du föreslår känns väldigt lovande. Men antagligen måste man hitta den där backen som inte gjort storsuccé än, men som skulle passa perfekt i Sverige.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Lemp: Alternativ nr 1: Hur kan det ens var ett alternativ att Kinnvall skulle ersätta självaste Gunderson, horribelt om så skulle ske...
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Forsberg 1978: Ung, egenfostrad, varit väldigt duktig i år. Kommer givetvis inte kunna ersätta Gunderson men det finns inte många backar i Europa som kan göra det. Men ett billigt alternativ så kan ge utrymme för att förstärka forwardssidan. Går givetvis att chansa på någon från AHL oxå, men en chansning de oxå..
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Lemp: Det handlar inte om att ersätta spelare rakt av utan att bygga ett nytt starkare lag. Vi behöver en ny vinnare av den interna poängligan och det behöver ju inte vara en back.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Fredric Weigel i AIK kanske vore nåt för en andra- eller tredjekedja?
Vad tror ni?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Forsberg 1978: kinnwall gör ju mer mål än Gunderson iallafall. Men han är ju inte lika bra 5 mot 5.

Dock så tror jag att Kinnwall kommer vara en bättre back än gunderson inom två års tid
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
JanT: ersson håller också allsvensk klass
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Lemp: Jag hade mer än gärna sett Kinnvall i vår dress.
Men för mig är inte Kinnvall en topp fyra-back OM man ska vara ett lag för topp sex. Han kanske kan bli det om 4-5 år, men inte i dagsläget.
Jag håller inte alls med Chris11 i att Kinnvall kommer vara en bättre back än Gunderson inom två år. Jag har ytterst svårt att se Kinnvall ta en plats i vårt första backpar. Jag personligen gillar mycket mer hur de Nordamerikanska backarna är utbildade. Läs Gunderson, Ebert, Curran för att "bara" nämna tre.

Gunderson är trots allt i mina ögon en av SHLs tre bästa backar.
Han kommer bli otroligt tuff att ersätta.
På något sätt så tror jag inte att alla Brynäs-supportrar inser hur otroligt bra han faktiskt är, trots att han är 33 år. Visst ingen hög ålder på det viset.

Jag håller honom defintivt som en av de tre bästa backar jag någonsin sett i Brynäs-dressen.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
mattiask: Så en kille som vid 21-års ålder gör 12 mål (och därmed vinner backarna skytteliga) i ett bottenlag inte är en topp 4 back, vad är då en topp 4 back?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Chris11: Vore intressant som tredjecenter. En klassisk speldosa, inte mig emot. Så länge vi slipper fler grovjobbare är jag nöjd.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
mattiask: Att Kinnvall skulle kunna vara en toppback om först 4-5 år är ett otroligt konstigt påsteånde. Vann redan nu backarnas skytteliga i ett bottenlag. Persson i Växjö gick från div.1 till att vara en av shl bästa backar på en säsong.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Chris11: Visst, han gör 12 mål och vinner backarnas poängliga.
Men det finns väl bra mycket mer parametrar än just att göra mål?
Tex -15 i +/- är i mina ögon inte speciellt bra.
Ett tydligt teckan på att han lirat i en kedja som ofta släppt in mål.
Jag köper inte de som tycker att +/- är missvisande osv. Visst kedjan överlag ska fungera bra och på det viset försöka få ner den siffran.
Men jag tycker den siffran är en väldigt bra talan för hur bra man även kan få sin omgivning att vara. Titta bara på toppen av +/- ligan i SHL och titta vilka spelare som är där.

Han är duktig offensivt - absolut. MEN hur bra är han defensivt?
Jag håller just nu alla våra fyra backar vi har som topp-fyra som bättre.
Gunde och Victor är ändå de som har sina styrkor i det offensiva spelet. Bertil och Andersén är ju mer defensiva. Så att jämföra spelare rakt av är svårt.

Jag ser gärna Kinnvall i vår dress då jag tror han över tid kan bli väldigt bra.
Han kan ju iofs lira i vårt tredje backpar också. Men eftersom att folk här inne (vet ej om du är inräknad) suttit och sagt att Norin i princip skulle kunna vara en back för vårt första backpar men där har vi ändå Norin som ju ej fått visa så mycket ännu med tanke på sin skada.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
mattiask: +/- beror ju mycket på laget. Sjödda hade -27 en säsong där han var riktigt bra individuellt men laget uselt. Om man kollar på hans +/- andra sejouren i Brynäs är det väldigt tydligt hur enormt mycket laget påverkar den statistiken.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
mattiask: +/- är ett värdelöst mått att mäta om en spelare är bra eller dålig. Till och med missvisande.
En spelare som Kinnvall som har mycket speltid i seriens sämsta lag är nästan garanterad att ha dålig +/-. Sen spelar han mycket PP så nåt minus mer där och så spelar han när man går för kvittering och plockar målvakten så har vi nåt minus till.

Kollar man corsin så är han överlägsen i Timrå. Fjärde bäst relativ corsi i hela SHL. Kan ni värva Kinnvall är det en jättebra värvning.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
majk: kinnwall är en topp 2 back redan nu!
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Peja: Jo, men det var ju också det jag skrev. Att laget givetvis i detta fall har gått dåligt, varit dåligt osv. Och att man då tex som Timrå släppt in mycket mål.
Men samtidigt betyder det ju inte per automatik att just Kinnvall ska ligga så pass lågt i +/- av den anledning att om han hade haft en defensivt stark pjäs likt tex Bertil/Rahimi med flera så hade dom kanske haft bättre +/-.

Men till både dig och majk. PP och BP räknas väl inte med i +/-? Det är väl bara spelet 5vs5 och 4vs4 tex..?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Chris11: Kinnvall och Söderström mmm
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
majk: PP nej inte +/-PP
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Sundlöv imorgon? :)
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Samsung: Tror inte det sker förrän Modo spelat färdigt. Annars hade han presenterats redan.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Axle San: drömmen! Sen har vi Norin i tredje som fyller på.
3 spelande backar!
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Skrubben: känns som att det kommer hända lite grejer nu till veckan. Vilka som lämnar osv?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Chris11: Hoppas på det. Främst hoppas jag på att man bryter kontrakt med ett antal överflödiga spelare. Framför allt Lundgren som inte bör ha en plats i nästa års trupp.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
mattiask: Jag trodde Kinnvall skulle hamna i landslaget i år men tyvärr så har han lite kvar att jobba med i defensiven. Offensivt så är han en topoback i SHL. Iskall med pucken, inte heller olik Gundersson på offensiv planhalva.
Ung spelare också med stor framtid.
Åker Timrå ur så bör ni väl ta honom antar jag. Men det kommer att finnas fler som vill ha honom.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Intressant om TIK mot förmodan skulle åka ur. Då ser jag det som en självklarhet att höra sig för med både Kinnvall och Anton Wedin. Bägge lär ha många klubbar ute efter sig.

Kan tänka mig något sånt här. Realistiskt?

Eriksson - Ersson

Kinnvall - Bertilsson
Rödin - Scott - Wedin

Söderström - Kilström
Boqvist - Ölund - Danielsson

Norin - Andersén
Wännström - Molin - Rohdin

Nörstebö - Ersson
Forslund - Blomqvist - Alcén

5e:Solem - Asklöf - Mannberg

PP1:
Kinnvall
Danielsson
Scott
Rödin
Boqvist

PP2:
Söderström
Wännström
Ölund
Molin
Wedin
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Skrubben: första svängen brukar väl vara vilka man inte förlänger med... sen lär det inte hända nåt förrän lag slås ut i diverse kval...
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Pettisbif: Du glömde Bromé ;)

Sen till Anton Wedin så är det nog ganska enkelt att OM han byter SHL-klubb så kommer han garanterat gå till någon av de största lagen. Dvs FBK, Frölunda, Växjö osv. Lag som han med enkelhet vet att det är stabila topplag (bortsett Växjö iår), där han kommer utvecklas ytterligare.
Där tror jag inte vi har den minsta chans.

Sen som jag skrev häromdagen. Scott vet jag inte riktigt varför vi tjatar efter. Är det för att vi vet vad han gjorde när han senast var hos oss eller? För vad jag minns av honom så har jag svårt att se honom i Brynäs igen på grund av vad jag kan tyda Dackell i, hur Brynäs vill spela. Då tror jag man vill hitta en klart mer spelande center, en offensiv kreatör. Där är Scott - absolut, men inte den klassen i min bok.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
mattiask: Håller med. Scott känns inte som helt rätt pjäs. Sen beror det ju också på hur resten av center/forwardsuppsättningen kommer att se ut.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Skrubben: I en intervju nyrligen skulle han göra klart det sista med Modo vilket innebar bla resorna under kvalet

Så har inte kunnat presenteras än då han fortfarande jobbar åt modo även fast datumet förrut var i början på mars
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
mattiask: man får minus om man släpper in mål i PP och plus om man gör mål i BP. Dock inga plus om man gör mål i PP eller minus om man släpper in i BP.

Timrå släppte in 5 mål i PP. Så alla minus är inte vid lika många på isen vilket skulle vara en mer fair statistik.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Pettisbif: Tror Timrå kommer få problem att behålla Wedin oavsett om vi åker ur eller ej, han har ett par kontraktsförslag från NHL att ta i beaktning efter säsongen.

Gissningsvis är den enda möjligheten att se Wedin i SHL nästa säsong baserat på Timrås vara eller icke vara, men nog tror jag han sticker oavsett.

Nån Wedin i Brynäs kommer det iallafall inte att bli.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
TIK-Lund: Jag tror som du att han inte kommer att lira i SHL då flertalet NHL klubbar fått upp ögonen. En viss möjlighet att han lirar i SHL med Timrå men att han gör det i ett annat lag ser jag som uteslutet.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Pettisbif: Nog den bästa laguppställningen du gjort hittills. Kan tänka mig Weigel istället för Molin om Emil blir kvar i Mamö. Zetterberg istället för Wedin om han går utomlands. Känns som Zetterberg kan bli nya Bemström.

Hoppas verkligen att Wännström blir billig om han ansluter, ett dyrt kontrakt där och arbetet med lagbygget blir svårare.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019 Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Pettisbif: Wedin kommer inte komma till er. Han har större planer.
Låst ämne

« · 1957572