1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 765360 inlägg · 7967 ämnen

« · 2757868 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Brynäsgubbe: De mål Kopacka gjort har ju i stort sett samtliga varit väldigt viktiga, som det igår. Tycker inte heller att vi har ett problem med för svag defensiv. Vårt problem är väl snarare att vi får ut lite för lite av vår offensiva zontid så därför tycker jag att vi har råd med en spelare som är lite svag i egen zon men har riktigt bra spets i anfall. Sen har ju karln lika bra +/- som Silvferberg så kedjan som helhet bidrar verkligen till att vinna matcher (=offensiven sker inte på bekostnad av defensiv).

Vad gäller pp måste vi förstås lyfta oss men det är nog en inte alltför vågad gissning att Kopackas order är att skjuta när han får pucken i läge för skott. Ser det därmed som lite av de andras ansvar att bygga spelet för ett effektivt direktskott. Tror vi behöver trycka ihop boxen lite genom att spela runt så att när passningen kommer från point den kan färdas längre och i annan vinkel.

Jag kan också tycka att när Kopacka skjuter så borde backen på vänster sida direkt gå ut mot sarg för att fånga eventuella skott som går i rundeln och sen ut. Chansen är väl ca 50 % och det är lite irriterande att se att den allt som oftast rinner ut.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Stefan R 63:
"Det var pga massa dåliga beslut toppat med storhetsvansinne som gjorde att vi hamna där vi gjorde...Låt de som kan detta nu få jobba i lugn och ro..."

Funderat nåt på hur det är möjligt att stapla dåliga beslut på varandra i kombination med storhetsvansinne?

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Blir nog tandläkarbesök för Lindblom idag, ser ut som tänderna blev sneda… :(
Uppladdat:

500x0-img8806.jpeg

500x0-img8807.jpeg


Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Andas lite innan ni läser beslutet. 2 matchers avstängning men han frias från illegal check to the head eftersom "Enligt nämnden framgår det dock inte att den huvudsakliga kontaktytan är motspelarens huvud, utan snarare bröstet."

www.shl.se/article/p79aslv-403dd/view

Edit: Detta räknas dessutom som återfall:
"Återfall i liknande förseelse (Disciplinnämndens beslut den 25 januari 2024 i ärende D-SIF-018395)."

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Man måste bara gilla Pudas ändå.

Det kan inte ha varit lätt att spela mot både Pudas och Granis i slutspelet😀

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Peja: ja det är en bra värvning. Han kommer att vara upp och ner. Det är liksom hans spelstil. Funkar det så gör han 2-3 poäng. Dock så om det inte funkar så känns han slarvig och vårdslös. Det är ju en fin linje mellan dessa två yttligheter i hans fall.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Antar att Vesel inte kommer spela mot Timrå? Eftersom han klev av efter ett tag.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
JawKee: jag håller med. Vi behöver ha ett mer varierat spel i pp. Spela ner bakom mål ibland blandat med avslut från backplats.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
JawKee: jag skulle vilja se scott med Schroeder och rödin... Dock har jag inte klart för mig vilka de andra formationerna ska bli då.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Silfverkroken: Jag känner mig lika kluven till Kopacka, men antar att det måste finnas utrymme för artister. I grunden tycker jag spelare måste bidra med mer än bara "skjuta på mål". Nu råkade det gå vägen igår på en målvaktstavla, men jag vill hellre se att han passar i PP istället för att bara slänga iväg ett gäng ganska kassa skott. Gillar inte heller att han fiskar, är stillastående i egen zon för att kunna sticka.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Jag har varit en stor kritiker till Indrasis och igår var han rätt usel men så dålig tycker jag inte han varit annars. Tycker han, om man då bortser från gårdagen, blivit bättre och bättre och verkar förstå mer och mer vad som krävs i SHL och poängskörden är ju klart godkänd. Hittar vi något på marknaden som solklart är en uppgradering på honom och det är möjligt att genomföra, okej då men så som marknaden brukar vara mitt under säsongen tror jag absolut inte det är så himla enkelt att hitta.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Silfver: ja helt klart är det backarna som till mycket driver vårt lag. Och eftersom vi har svårt att göra mål så blir ju pp som vapen extra viktigt. Håller med om att all tid i närtid bör vara att sätta två uppsättningar och nöta. Vi behöver hot från flera delar i uppställningarna. Inte bara kopacka som hållet och hållet till han skjuter. Så bra skott tycket jag inte han har för att göra det. Missar ju ofta mål. Och ska han skjuta måste han börja göra det direkt, inte stå och trampa.

Överlag borde vi träna direktskott. Då blir det farligt.om man träffar mål, oavsett. Nu ska alla ta emot och fundera innan aktion.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
JawKee: en bra def är grunden till att ta poäng även när det inte klickar i...Tydligt exempel igår..
Hellre ett utspritt målglrande än att bara lita på vissa spelare. Vi har otroligt bra backar som gärna vill vara med i protokollet..kreativa fw som bäddar för backarna. .
När det gäller vårt pp..så blir vi fortfarande stillstående. Lättlästa.. Vet inte om vi ska panik över detta nu...de gnuggar säkert på det..o med dessa bra backar så kommer det däkert att lossna...

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
JawKee: Tycker kan ska köra på med samma kedjor förutom att Ohlsson bör komma in istället för LLindblom, men befarar att Vesel är skadad.

Indrasis är en svag länk, men det skulle han även vara i en annan kedja, så finns ingen anledning att splittra de andra. Hade hållit ögonen öppna på marknaden efter en ersättare till honom.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
JawKee: Precis, det är våra backar som är exceptionellt bra, inte vår forwardsuppsättning. När HV satte ryggsäcken Engsund på Silfverberg, stängde ner uppspelen och spelade grisigt / slutspelsmässigt mot övriga så hade vi svårt att hitta alternativa vägar.
Det krävdes en slumppuck och ett par individuella bedrifter för att bryta mönstret.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Ove Myling: Köper det. Men bara för spekulationens skull. PP Behövs absolut jobbas på. Samtidigt ser jag det som att vi ligger 2:a för att vi har hållt en väldigt hög defensiv nivå, det är inte tack vare vårt målgörande. Men, målgörandet har blivit lite bättre den senaste tiden måste jag säga.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
JawKee: "Hur skulle du vilja formera kedjorna? Eller vill du inte ändra något?"

Ändra inget i kedjorna, Brynäs ligger 2:a som nykomling. Utvärdera möjligtvis vid landslagsuppehållet.

Fokusera på PP, det är det enda som inte funkat.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Peja: Säger inte emot dig. Du kan ha helt rätt i det du säger. Hur skulle du vilja formera kedjorna? Eller vill du inte ändra något?

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
munkas: Man ska alltid sträva att bli bättre....
Det som stör är väl att det låter som att vi ska vara bäst efter 15 omgångar i SHL ...som nya...med ny tränare osv....
Målet med Brynäs som jag ser det att få ett lugn i organisation...en bra ekonomi ..ett stabilt tryggt spel..en förening i harmoni när vi får det kommer framgångarna..
Det var pga massa dåliga beslut toppat med storhetsvansinne som gjorde att vi hamna där vi gjorde...Låt de som kan detta nu få jobba i lugn och ro...

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Tycker nog att kedjorna är rätt bra sammasatta som de är även om omvaskningen igår var nödvändig för att ändra matchbilden. PP kan man nog exprimentera en hel del med däremot. Nuvarande uppställningar blir lätt "överkostruktiva" i sitt spel.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Peja: Oskar Lindblom är väl en typisk sån spelare som är i slottet också va? Han spelar ju redan med Schroeder. Skadar ju inte att testa att köra Schroeder med Silfver för det. Mer nyfiken på om inte Lindblom redan ska kunna axla den rollen.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Stefan R 63: ” tycker du inte det går bra nog för oss???”

Ok, men då kan vi skippa att träna lite extra på PP då? Det går ju bra nog ändå, trots värdelöst PP.
Målet måste väl hela tiden vara att bli ännu bättre? Att slå sig till ro har vi testat efter guldet 2012 och finalen 2017. Det gick sådär va?
Finns det möjlighet att göra spelet bättre eller truppen starkare så ska man självklart gå för det.
Vi ska vara bäst på varenda jävla position!

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Supportern: helt klart är det så...men tycker det blir en konstig diskussion med att vi behöver få in spets ..det är ju hela fw som skjuter massa skott o då lasta Ibdy för det...som det låter som...
Att vi får in o har pooängproducerande backar är nog hela speliden hos Brynäs. Att backar ska va med i det offensiva. Tydliga exempel på det igår...D astous igår..o även Berra nära högt upp.
Likaså att våra fw ska vara väldigt aktiva i defensiven
Indrasis har + 2 ...så illa är ju inte det o tillsammans med Rödda mest målgivande ass....

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
JawKee: ”Lyssnar man till Hockeylabbets podd så pratar dom där om att Schroeder har fina underliggande stats, specifikt när det kommer till passningar genom slottet, eller om det var in i slottet. Tänker att det kombinerat med Kopackas skott skulle kunna sitta rätt fint. Vad är era tankar om detta?”

Att Kopacka inte letar sina skottlägen i slottet. Silfverberg positionerar sig där betydligt mer. Kopacka är inte bra på det där smånätta passningsspelet som Schroeder spelar.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
JawKee: top 2 kedjorna känns mumma att prova. Så håller med där!

Jag personligen hade sen gärna provat spela Ohlsson eller Linus med Ölund och vilat Indrasis.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Jag skulle nog gärna vilja prova att sätta upp Rödin i första med Jacke och Larsson. Kanske röra om lite i kedjorna, men samtidigt kan det vara dumt att göra det också, så jag är lite kluven.
Spelar Trivigno PP förresten? har dålig koll på våra formationer där. Om inte så skulle jag kunna se honom göra något där.

Silfverberg - Larsson - Rödin
Oskar - Schroeder - Kopacka
Indrasis - Ölund - Trivigno
Scott - Vesel - Ohlsson/Linus

Lyssnar man till Hockeylabbets podd så pratar dom där om att Schroeder har fina underliggande stats, specifikt när det kommer till passningar genom slottet, eller om det var in i slottet. Tänker att det kombinerat med Kopackas skott skulle kunna sitta rätt fint. Vad är era tankar om detta?

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Stefan R 63: det går väldigt bra. Men som sagt ska man inte slå sig till ro för det. Exempelvis vill vi spela in Djoos trots att vi haft en av de bästa baksidorna i serien, för att det långsiktigt kan höja våra möjligheter än mer.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Supportern: tycker du inte det går bra nog för oss???

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Stefan R 63: vet inte riktigt vad din poäng är. Att fortsätta som tidigare?

Sv: A proposito de nada
Till alla: fredag, solen skiner, vinst i ryggen trots tveksam prestation, ha det bäst Brynäs-vänner🇧🇪🥂☀️

Sv: A proposito de nada
Huge: Aha! Källsätersvägen är jag osäker på. Men kommunen har inför avgift nästan överallt känns det som. Men vägarna i Sätra har klarat sig än så länge så där brukar jag ställa mig. Går dessutom fortare att komma iväg efter matchen :)

Sv: A proposito de nada
nittontolv: Ok, var länge sen jag var där nu.
Från stan/Bomhus åkte man genom rondellen vid LIdl och tog första vänster och parkerade i närheten av nästa högersväng upp mot skogen.
Källsätersgatan tror jag den heter.
Sen fanns det en mindre parkering på vänster sida efter att Gavlehovsvägen gör en 90 graders vänstersväng om man kommer från rondellen, men den kanske inte finns kvar längre.
Minns annars hur det var INNAN nuvarande Gavleovsvägen blev förlängd från arenan ner mot Stigslundshållet.
Då tvingades alla bilar köra ner mot Sätrahållet för att komma in mot stan.
Men det vara i forntida dar, när Tigern och Lycken härjade som värst... ;-))

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Supportern: så du tänker bort med indy in med spets för då kommer de andra helt plötsligt träffa mål????
Tror inte gälla o övriga har svårt för Indy...o det är väl det som betyder ngt...tack o lov...
Det är precis din mentalitet som har funnits i brynäs de sista 20 åren.. Att tro att vi är bättre än vad vi är...att vi konstant kan vara ett topplag...att inte va ödmjuka...
Tydligt igår när de flesta spelarna inte gav allt och då håller vi på att tappa poäng.
Sedan måste vårt pp upp men det är tamejfan inte Indys fel...

Sv: A proposito de nada
Huge: Om du menar i backen upp mot Stigslund så är det tyvärr avgift där.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Finns det inga bussar som gävleborna kan ta till matcherna? Surt när man åkt ett par timmar och inte hittar en ledig parkering.

Sv: A proposito de nada
Huge: Förr brukade vi parkera vid Folkparken och snedda genom skogen till arenan. Mkt bra och slapp bilköer efter matchen. Vet ej om det funkar nuförtiden (brukar ej ha bilen med till arenan)

Sv: A proposito de nada
nittontolv: Eller nere på gatan i Stigslund, om det fortfarande är gratis.
Plus gratis motion…

Sv: A proposito de nada
Kung_Sjödin: Parkera nere mittemot Gavlegrillen så får du stå gratis och lite motion på köpet.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Lunkan: Skillnaden är väl att Djurgården läs Wikehård kör de hårda grabbarnas stil och tror att det ska funka 2024.
Ofta går straff över till en oro och rädsla...o det blir inte bra i en grupp...
Tror också wikegård inte hade tyckt det var 5 or på hv igår

Sv: A proposito de nada
Jag var där, konstaterade samma som Huge. Hade vi inte fått latja in 1-0 och sedan fått PP direkt så hade vi nog gjort en bättre match. Spelarna åkte runt och "blev kungar" och tummade på fundamentala grejer och PANG, så gör HV mål... är inte större skillnader i SHL än så...

Sv: A proposito de nada
Kung_Sjödin: Måste jag ha varit på matchen för att kunna påpeka ditt eget slarv, när du skyller på andra?
Märklig kommentar…

Sv: A proposito de nada
Huge: Huge being Huge.
Jag var på matchen, var du?

Sv: A proposito de nada
Auchinleck: Så var det så klart, tack! Man drog ner på de fasta kostnaderna vilket är det första man gör när intäkterna är osäkra.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Något som är imponerande i år är att man faktiskt gör det man säger i intervjupauserna. Generellt sett är det ju mest snack (från alla lag), men i år tycker jag att man "walk the talk".

Det var ingen bra match igår, tycker HV var ett av de sämre lagen vi mött, just därför så frustrerande att ligga under med 3-1 inför tredje.

Var det första gången Gällstedt vaskade runt? Fick inte riktigt koll på kedjorna, men Rödin, Silfverberg och Larsson i första, Indrasis bänkad efter utvisningen?

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Zappaholic: Det gick lite för enkelt fram till 1-0 igår och sen trodde man att det skulle flyta på.
Ett inte helt ovanligt scenario oavsett lag, efter 5 raka vinster.
Starkt att vända på steken när inget tydde på nåt annat än HV-vinst vid 1-3.
Att dom sedvanligt svartmålande gamnackarna direkt börjar yla om ras och kvalspel om inget blir bättre, skrattar man ju mest åt, som vanligt…

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Zappaholic: "Med det sagt så hoppas jag Gällstedt är en coach som inte tillåter lättja ute på planen. Tyckte vi såg lite tendenser till det igår men det styrdes rätt och vi kunde vinna matchen."

Jag håller med om detta! Men att vi i stort sett vinner aldrig förlorar en tredjeperiod tycker jag ändå tyder på att han inte är rädd för att ryta i och förändra om det behövs inför den (ibland behövs det så klart inte). Så klart inget jag kan backa upp då jag inte är med i omklädningsrummet.

Av våra 12 tredjeperioder har vi vunnit 7, spelat 2 oavgjorda och bara förlorat 2. Bara 3 andra lag har också bara 2 förluster MEN då har de också bara 3 vinster och 7 oavgjorda.

Tycker ändå att GD (tror jag det är) berättat om att Gälla kan ryta i på träningar också när folk inte gör sitt bästa alla gånger. Han kan liksom verka som en härlig mysfarbror men också ryta i när det behövs (är min bild av honom).

Sv: A proposito de nada
Silfver:
"Dålig ekonomi, osäkra intäkter och rekommendationerna så hade nog vilken förening som helst sålt en bit mark till kommunen i det läget."

Brynäs släppte arrendet till parkeringsytan på kommunens mark, eller har jag missat nåt ang parkerings-gate?

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
mk: Ja, så som PP:et såg ut igår var näst intill en katastrof. Drygt 3 min i 5 mot 3 bör man absolut kräva minst 1 om inte 2 mål. Nu vet jag inte exakt hur många minuter Brynäs hade totalt i PP men de måste väl varit närmare en hel period och inte lyckas med att göra ett enda mål. Där måste Brynäs lägga massor med tid på träningarna.

Sv: A proposito de nada
Kung_Sjödin: Varför parkerade du bilen och gick in på ERP:en då, samtidigt som du trodde att p-vakterna ännu inte hade kommit?
Om du fortfarande trodde att man hade p-vakter så chansade du ju isf bara på att slippa betala iom att du parkerade och gick in på arenan.
Nä, gnäll på dig själv istället och inte nån annan.
Ytterst sällan som det handlar om nåt annat än eget slarv när det gäller parkering av egen bil på ex såna här ställen.
Det gäller bara att kunna erkänna sitt eget slarv och gå vidare…😉

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Att vinna många matcher i rad är oerhört svårt. Mitt ibland självförtroendet som växer är det lätt att det smyger sig in en liten känsla av att man är väldigt bra. Det är lätt att tappa ödmjukheten och att inte göra maxprestationer i arbetet ute på isen.

Det är här som skickliga coacher håller sina spelare ”accountable”. Jag kan fotboll och coachandet där bättre än hockey så det är lättare för mig att dra paralleller dit. Titta på coacher som Ferguson, Pep eller Ancelotti. Det är ingen slump att deras lag vann/vinner så mycket. Visst, det är landslagsspelare på alla positioner, men det är långt ifrån hela förklaringen.

Med det sagt så hoppas jag Gällstedt är en coach som inte tillåter lättja ute på planen. Tyckte vi såg lite tendenser till det igår men det styrdes rätt och vi kunde vinna matchen.

« · 2757868 · »