1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738984 inlägg · 7967 ämnen

18/11 Djurgårdens IF - Brynäs IF

Sv: 18/11 Djurgårdens IF - Brynäs IF

claesw: Så som de ställde upp i 3:e var en riktig fröjd att se, förra året så ramlade de ihop när motståndarna kom i kapp. Markström gjorde också en avgörande räddning i BP också när Gårdaren kom helt ren i en kontring.

Mycket skön seger

sylf:
Det var Bissett som avgjorde i öppen kasse. Larsson gjorde 1-0.
16-3 i skott till DIF i sista perioden...

claesw: Är Bissett tillbaks i Brynäs igen? Det har jag missat (-:

claesw: Ja, det kan stämma.

MickeB: "Ja hela första linan hade ingen större afton, Dackell nyttig defensivt som vanligt, men offensivt, inte minst i PP, slarvpass."

Iofs ett par slarvpass av Dackell, men i stort tycker jag han var banans kung igår.
Kall, lugn och slår sällan iväg några onödiga pass i stressade lägen.
Nu börjar spelet likna det vi hade innan svackan: hårt jobb över hela banan och automatiskt kommer målskyttet och chanserna.

Jonsson får dock ta på sig 2 av baklängesmålen, tycker jag.
Kom för långt upp i banan vid 1-3 och hann inte ner när djurgårdaren trampade in från hörnet och slog in sin egen retur.
Lite passiv även vid 2-3 men reparerade med stänkaren till 3-0.

Sen måste man även beundra en kille som Bertilsson, ngt jag varit inne på tidigare.
10 pannor mer på den kroppen och vi har en storback i vardande.

Nu tar vi sumprunkarna från Karlstad av bara farten...

(Obs: sumprunkare = den som skakade och skötte om fisksumpen i gamla tider, när fisk förvarades i sumpar)

Bara så att ingen får några konstiga associationer....

Mvh
Magister Huge

Huge: "(Obs: sumprunkare = den som skakade och skötte om fisksumpen i gamla tider, när fisk förvarades i sumpar)"

Frågan är ju vad Värmlänningarna gjorde med den andra handen? Annars hade det ju hetat sumpskakare:-))

sylf: Jag överlåter till var och ens fantasi att föreställa sig vad halvbaggarna gjorde med den andra handen... :-)

JanT: Ja snaran om halsen på CZ är låssad och avtagen och galgställningen nermonterad, åtminstone för nu.

CZ har nu, utan vidare råd att förlora, säg c:a 6 matcher på rad, utan att riskera kicken. Men då börjar det skramlas ihop spik och brädor igen, utifall.

Din databank. Är det din egen, eller har du någon bra sida, man kan få statistik över hur många poäng lagen haft omgång för omgång, kanske gärna också att dela in säsongen i femtedelar osv?

Ja 1,54 poäng per match de närmaste 11, vore bra. 1,59 är snittet efter 22 matcher. Så sexton, sjutton poäng den tredje femtedelen ett fint riktmärke.

Som du säger har Brynäs snittat 1 poäng per match de senaste 11 matcherna, dvs en jumbolagsrytm på helsäsongsbasis, så bra att starten då var desto bättre.

Intressant att se var Brynäs tar vägen!:)

Huge: Ja Dackell oerhört viktig med sitt lugn, och visst han var bra igår. Men framåt skapade inte denna kedja mycket, någon vass spelvändning dock.

Nyckeln var annars det mentala lugnet i försvarsspelet. Man sorterade ut, väntade ut DIF, när man erövrade pucken, så tittade man upp och försökte hitta konstruktiva lösningar, noggranna i passningarna även under tryck från forcheckande DIFare. Därmed kommer spelvändningarna och underlättar betydligt att få igång ett anfallsspel värt namnet, än det stressade spel som präglade laget främst under svackan, men även hemma mot HV, borta LHC och VF hemma.

I övrigt håller jag med dem som tycker Lauritzen är en underlig värvning. För övrigt kommer ni kunna läsa en artikel om bl.a Lauritzen på BrynasPortalen.se snart. Den handlar inte om värvningen i sig, jo lite grann, utan tar upp en liten "rolig" detalj att följa i coachningen av honom. Men finns inte där ännu. Bara gjort den i huvudet ännu så länge:)

Ni som undrar vilka lekkamrater Wanvig kommer att få, kan jag säga att han är öronmärkt för Dixon. Tredje länk förmodligen Herman då. Det är tanken, sedan så måste det funka i praktiken också, naturligtvis.

Sedan ska jag "gräva" lite i Lauritzenvärvningen och få se om jag kan få reda, mer på djupet, hur de resonerade och varför.

Tycker nämligen att det var att drämma igen dörren för de yngre spelarna. Okej att drämma igen den för Alcén men Silfverberg skulle inte göra någon besviken, denna spelare kommer Brynäs få mycket glädje av, tyvärr dröjer det lite längre då. Det är iaf vad jag tycker, framtiden får ge mig rätt eller fel.

Spontant känns värvningen av Lauritzen skum, men låt oss i rättvisans namn ge killen mer matcher att bevisa sig på, vem vet...NC kanske vet nåt som inte andra vet. Hoppas kan man ju.

MickeB: "Tycker nämligen att det var att drämma igen dörren för de yngre spelarna. Okej att drämma igen den för Alcén men Silfverberg skulle inte göra någon besviken, denna spelare kommer Brynäs få mycket glädje av, tyvärr dröjer det lite längre då."

Glöm inte att Alcén bara är 20 år så att drämma igen den för honom vore lite väl tidigt. Var tidigare några som skrev att dom gärna ser Rödin och Thegel i a-laget eftersom dom producerar i J20. Alcén gjorde 7 poäng i sin enda match i år med J20 och 21 poäng på 7 matcher förra året. Han måste placeras i en omgivning där han får mer offensivt utbyte än att harva med tex. Hansen och Molin.

Davey_22: Lauritzen är ju riktigt bra ju.
Konkurrens är mycket bra för spelarna. Kolla på Modo där en massa junisar fått chansen nu och det går åt fanders.
För att ta en plats så ska man vara bra inte bara lovande och tränarna är säkert bäst på att bedömma vilka somska lira då de finns med på träningarna och kollar på grabbarna varje dag.

Kanadicken känns somen fetflopp som matchstraff efter 3 min mot lapparna men favorit i Läkerolen blir han säkert om han kan knäcka nåt näsben.
Hoppas att han kan ge lite tyngd och tuffhet åt BIF utan att hamna i utvisningsbåset hela tiden.

Nån somhar några detaljer om kontraktet?

Zzz: Ja, Alcén verkar ha en väldigt stor offensiv talang i sig, kanske är det som du säger att han bör prövas i en roll där han är med för att producera.

Tyvärr för Alcéns del är han inte prioriterad för dessa uppdrag i dagens läge, han får vänta på sin chans.

arnio: " Lauritzen är ju riktigt bra ju. "

Nja, jag tycker Lauritzen blandat och gett, han har stått för ett antal fina och fräcka drag men också slarvat grovt genom pucktapp. Men som sagt, han kan inte bedömas helt än.

arnio: Det beror ju på vad man har för klass på sina juniorer också. Hur många av Modos juniorer såg du i JVM ifjol, eller hur många av deras juniorer tror du någonsin kommer spela JVM? Juniorer är precis som seniorspelare olika spelare med olika kapacitet.

(Ja, jag antyder att Modo har ganska dålig bredd på sin juniorsida, vilket inte minst understryks av det faktum att deras J20-lag är chanslösa mot topplag som Brynäs.)

Zzz: Ja dörren är ju självklat inte igendrämnd för gott, men för stunden blev det den effekten både för Alcén med främst för Silfverberg, som inte är med alls, just nu. Men det blir nog Almtuna för Alcén nu och då är Silfver på tröskeln igen:)

Ja klart att det blir pannkaka av KHL, inget som Ryssland har gjort i världshistorien, förutom när det haft hjälp av sin vargavinter, har väl blivit något varaktigt och bestående, som andas genomtänkthet och kvallité.

« · 1089317