1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739789 inlägg · 7967 ämnen
« · 2327542 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Chanzone: Det är det som är charmen med livet! Tänk om vi alla tyckte samma!

Tigerhjärta: jag håller med, tror Åberg är aningen undersktattad och att han inte riktigt fått chansen att komma in i sitt element i AHL/NHL

Chanzone: Jag skulle säga att Åberg är sjukt svårbedömd, kan bli flipp eller flopp. Svårt att läsa ut något av hans stats. Gjorde en habil säsong i FBK innan han åkte över pölen, men det är ju typ 10 år sedan. Någon habil säsong i AHL men aldrig riktigt ordinarie i NHL och där är siffrorna svaga för en tilltänkt målskytt.

Tiden i Timrå får väl räknas som en flopp, men jag vet å andra sidan inte vilken roll han hade där och vilka han spelande med. Svårare att glänsa i ett bottenlag..

Tigerhjärta: Skulle nog kunna lägga en månadslön på att inte skulle komma upp i dom siffrorna. Sjukt hur man kan se så olika på en spelare ändå...

Silfverkroken: Lite skillnad på backar och forwards. Backar behöver inte snabbheten på samma sätt som forwards utan kan leva mycket på erfarenhet i att läsa spelet och placeringsförmåga. Snabbheten är det som först försvinner när du kommer upp i åldern.

Lidström var väl 41 när han la av och tror Chris Chelios var 48!

Chanzone: Själv tror jag Åberg är i god för 40+ pinnar i Brynäs, men det lär vi nog aldrig få veta ändå

Nisse på Mon or: Det var nog jag som förde fram den teorin. Jag vill poängtera att jag inte har en aning om hur det ligger till i verkligheten men jag har svårt att se hur Timrå annars skulle få ekonomin att gå ihop om de inte hittat guld i Indalsälven... För mig låter det dock som en trovärdig teori med tanke på att Torines berättade i en intervju att man ska bygga upp både ekonomi och organisatoriskt för att bättre passa i SHL-kostymen de kommande åren. Men det är bara en teori från min sida, vill jag vara tydlig med.

Samsung: Absolut, viktigt att titta på helheten i den åldern. Är spelaren fortfarande hungrig och vill tävla och vinna eller försöker man få högst pengar någonstans för en bekväm avslutning av karriären? Sen är det väldigt individuellt hur fort ”förfallet” går, vissa som Lasch, klarar ju att hålla nivån upp i åldern.

Samsung: Att värva en 33-åring behöver inte per automatik vara fel. Men då ska spelaren verkligen vara av toppklass och dessutom ska man vara noggrann med att inte skriva för långt kontrakt. Max två år, definitivt inte tre år.

Silfverkroken: Håller med. Mixen behövs.
1an,3an & 6an i årets poängliga är 35år tex.
Sen gäller det ju att ha bollsinne i värvningarna när spelaren är i den åldern, tycker tex att förlänga med ND är helt uteslutet i min värld.

Samsung: Lepistö var väl 37 när Luleå värvade honom och han har varit en av seriens bästa backar sen dess. Jag kan köpa att vi inte bör värva för många spelare på fel sida 30-gränsen men tycker också det är lite slappt att förbise spelare enbart pga åldern.

Brynäsgubbe: Ryan Lasch, 35år. Pass?

Malken: När det ändå pratas om Alcén och hans kontaktnät, att han känner spelarna direkt.
En spelare Alcén lirade 4(!) säsonger med i Mora är Lukas Bengtsson.
Upp till bevis om ”kontaktnätet” fungerar?
Vore väl en ypperlig värvning i mitt tycke!
(Dock ryktas det att han är klar för Växjö, i know)

Samsung: Tycker Åberg inte tillförde något alls i Timrå. Åker omkring och fyller år typ, vek spelare.

Jugge: "Något som gjorde mig lite orolig var när Alcen sa i någon intervju att han inte kontaktar agenter utan spelaren direkt då han känner honom. Vilket borde vara spelare runt hans egen ålder, alltså på fel sida 30-sträcket. PB var ju en sådan, Kempe är väl också där? Spelarna som kan vara bra, absolut. Men dom kommer ju inte bli bättre"

Alcén spelade med Timashov i Mora och han är ju inte lastgammal

Läste att denna finne Arttu Ruotsalainen ser ut att lämna AHL men troligtvis hamnar i NL, synd! Verkar vara en avig, pucksäker skarpskytt som hade passat jäkligt fint med Palve och skytt i PP!
Många fina klipp på killen!

Kempe är bra. Inte sett han lira på länge. Men en 33åring som letar efter nästa klubb som bjuder högst? Känns inte rätt för ett nybygge och en omstart.

{8399}: Kul! 😂🤐

Vino: Fast de 35 svenskana är ju inte finnar.

Jugge: Visst , köper resonemanget till viss del.
Här pratar vi iallafall om en spelare som spela VM så sent som i fjol.
PB var ju ändå bra i det hela , spelmässigt.
Sen hade han sina psykiska besvär och allt kring isen som självklart spelar in.
Vi behöver en mix.
Jag skulle inte tacka nej till Mario iallafall.

Samsung: En 33-åring?

Pass.

Samsung: Något som gjorde mig lite orolig var när Alcen sa i någon intervju att han inte kontaktar agenter utan spelaren direkt då han känner honom. Vilket borde vara spelare runt hans egen ålder, alltså på fel sida 30-sträcket. PB var ju en sådan, Kempe är väl också där? Spelarna som kan vara bra, absolut. Men dom kommer ju inte bli bättre

{8399}: glöm inte NA och andra européer

Vino: Kan lova att Alcen ligger på sin kompis Kempe iaf.
Skulle vi absolut kunna landa. Tror inte Djurgården är intressant för han i HA.

{8399}: Och 35 svenskar. Jag är inte orolig iallafall. Inte än.

Vino: 42 finnar i KHL, några lär ha signat för andra klubbar redan, några är säkert målvakter, några kanske defensiva backar osv. Ett tiotal intressanta kvar kanske och slåss om med resten av hockeyvärlden.

Samsung: 1:30 med snabbtåg (+ på den obligatoriska förseningen 😉 )

Markström: Det jag menar är att det finns en uppsjö av finska KHL spelare att välja och vraka bland, jag litar på Manners omdöme och vad han ser behövs i laget.

Peja: Åberg bredvid Scott och Röding tror jag stenhårt på , vore nog något det! Gävle bara 2h från sthlm så vi är nog inte avskriven om intresse finns.
Lär som du säger hamna i något lag som ligger nära sthlm då han har dottern där och värdesätter det.
Linköping skulle jag sätta mina pengar på.

Vino: Granlund och hartikanien är långt ifrån samma nivå som manninen

Markström: Han hade kontrakt för ~8 miljoner sek i KHL så han lär kosta en del, Granlund låg på samma nivå och Hartikainen på ~10 miljoner.
Orimligt att vi kommer kunna plocka hur många KHL-spelare som helst.. Någon finne tror jag garanterat Alcén & Manner får hit!

Varför envisas alla med att skriva OIK när det är IKO?

Markström: Att Manninen ska till Örebro verkar väl vara ren spekulation pga att han spelat där förut mer än konkreta uppgifter från Sportbladet?

Markström: Pengar betyder mer än kontakter. Självklart. Och så finns det dom som tror att Brynäs kan konkurrera.

Får Örebro in manninen då verkar de som inte manner eller andra finnen har nånting att säga till om bland finska spelare riktgt dåligt isåfall… verkligen en spelare jag vill se i Brynäs

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/y4MpmK/silly-sa-ar-laget-i-orebro-infor-sasongen-i-shl-2022-2023

JawKee: Sköööönt! Nu tror jag det dock tar stopp för Luleå, känns som Omark och Andreasson är för ensamma framåt.Grymma målisar och riktigt bra backsida, men framåt är det rätt blekt.

Edit. Om dom får IKO så kan dom såklart gå till finalen.

SÅJA Lule! UT med Fulebro!

Jugge: Tabelläget i grundserien säger ju i princip ingenting. Det är ju i slutspelet man visar vad man går för. Det är där man visar om man förtjänar guld eller inte.

Jugge: Japp stämmer. Håller med.

Danne66: Då var vi 5:a -99 då. Skit samma, väldigt konstig kommentar av ellis. Att man inte skulle vara värd att vinna SM guld om man kommer längre ner i tabellen

Jugge: Nej 4:a

{8846}: mellan 200k-250k.

Zappaholic: Tvärtom i NHL när det skrivs riktigt långa kontrakt (8 år är max). Högre lön i början för att trappa ner de sista 3 åren

Zappaholic: man kan ju göra så om man skriver ett lite längre kontrakt och inte riktigt har budgeten första året. Vilket jag skulle gissa är fallet för Timrå.

{7981}: Det stämmer, har för mig Andersén låg på ca 80k i månaden första säsongen.
Sen hokus pokus låg han väl på ca 200k i månaden säsongen efter?

ellis: Tja, vi var väl 5:a i serien när vi vann 2012. Så en väldigt konstig kommentar. Är man inte ”värd” att vinna SM-guld om man blir 6:a i serien???

Tgl:
Pucken ligger hos JAEG.

Peja: Ät ägg alltså?

Zappaholic: "låga" som i lägre löner i början på kontraktsåren...

Jugge: Åberg är en bra medgångsspelare som kan leverera i en bra omgivning. Hade säkert gjort det bra med Scott-Rödin eller Palve-Timashov, men tror han hamnar i en SHL-klubb strax söder om Stockholm.

« · 2327542 · »