1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739804 inlägg · 7967 ämnen
« · 2334672 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Metalman: Man brukar ju säga att man är rörlig som ett kylskåp, och smidig som ett spett😉😉

Hur är man som en frys då?

BIF Kungen: ena året klagar alla på fysen för att vi har så mycket skador, nu hade vi knappt några skador alls då är fysen dålig pga andra anledningar?

Tigerhjärta: håller både med och inte😁

Du har rätt: för dålig skills OCH för dåliga fys vilket jag också har nämnt.

Jag menar att det lättaste att förbättra i ett lag är fysen inte skillsen (om man inte värvar skills förstås).

Om tränarna ser att skillsen är för dålig (läs Brynäs) borde man då fokusera mer på att förbättra fysen.

Tigerhjärta: Hoppas verkligen att det inte handlar om frysen,då blir det ganska orörligt

BIF Kungen: Handlar inte om frysen. Våra spelare är helt enkelt för dåliga. Vi förlorar kampen för att våra spelare är mindre skickliga och sämre på allt än många av våra motståndare.

Peja: jag tycker de förlorar för många en mot en kamper över hela banan, längs sargen, i hörnen och framför båda burarna. Frågan är vad som är hönan och äget, orkar man inte tackla för att man är trött (dålig kondis) eller att man är för klen, jag vet inte?

Fysen räcker hursomhelst inte till enligt mig.

Som jag också skrev tidigare: tabelläget säger en del (bristande fys är givetvis inte hela sanningen)

Tigerhjärta: De planerar nog för att bara lira i anfallzonen iom deras stjärnvärvningar på forwardsidan ;)

BIF Kungen: Vad menar du att Brynäs inte använder fysen? Att man blir trötta i matchern eller att man inte tacklas? Det är ju olika saker.

Timrå värvar Rautio, verkar inte direkt nöjda😅 Rautio/Johansson är inget målvaktspar som direkt skrämmer!

Peja: du har säkert helt rätt, jag har inte talat med någon SHL-spelare.

OM det nu är som du säger tycker jag inte att Brynäs använder fysen optimalt. Det är en sak att träna ev bra fys, något annat att använda den (fysen).

Vad jag ser är att Brynäs inte använder sin fys kontra andra lag. OM alla har samma fys-värden tex, varför ser det ”så illa ut” i Brynäs fall?

mk:
"Men det viktigaste är att JAEG balanserar Brynäs trupp rätt.
En eller två Granström ligger högt upp på listan."

Ja, det handlar inte om fysen, snarare hypofysen.

Auchinleck: Man kan inte bara bli nått..

Ta tex Pudas. Ingen stor kille men fysisk i kroppen och det viktigaste, hjärnan!
Bara för att man är stor och kan använda fysiken så är det ju inte säkert att man spelar med rätt intensitet för det.

Bulan är ju ett praktexempel på det..

Granström likaså.
"Små" spelare men jädrigt fysiska och intensiva när det gällde.
Men det viktigaste är inställningen, hur tränar du, och med vilken inställning?

Där är ju Mästarnas mästare ett ypperligt exempel.
Personer som inte tävlat på kanske 10-15 år.
Men jävlar när det brinner till!!

Där har du anledningen till varför dom blev bra.
Kombinationen av talang att tåla hård träning, och mental styrka.

Putins kompis spelar på som att inget hänt.
I Wimbledon stänger de av ryssar från spel.
Money makes the world go round?

Peja:
Värvar man fysiska spelare får man ett fysiskt spel. Det gäller att hitta rätt balans i truppen. Omark och Lasch är rätt udda fåglar i sina respektive trupper. Färjestad brunkar. Rögle har mer lir. Det blir intressant att se utfallet av slutspelet.
Men det viktigaste är att JAEG balanserar Brynäs trupp rätt.
En eller två Granström ligger högt upp på listan. Man är ju förvånad att inte Birgersson eller Kvist iklätt sig den rollen för att bli oumbärliga i truppbygget.

BIF Kungen: Det som jag hör från SHL-spelare som spelat lite olika klubbar är att fysträningen är ungefär samma. Sen skapar en del klubbar en image av att köra hårdast fys men det är ju spel för galleriet gentemot de egna supportrar mer än nåt annat.

Det som de säger kan skilja ganska mycket är intensiteten på isträningarna under pågående säsong. De mest bäst isträningar skruvar upp tempot andra halvan av säsongen. Typ Brynäs under Bulan.

Men som någon annan sa, så är slutspelshockey på semifinalnivå nåt annat än serielunken. Nivån har skruvats upp nu, både vad gäller tempot och det fysiska spelet.

Tigerhjärta: En lite bortglömd defensiv back är Andreas Englund. Bör rimligtvis känna Timashov sedan junioråren.

En spelskicklig rightare som vore intressant är Philip Larsen. Otroligt skicklig och numera också otroligt erfaren. Det vore värt att gå "all in" på en back som Larsen.

Emil9783: Har nämnt Åberg tidigare. Själv tror jag det hade varit en bra värvning! Är i god för 35+ poäng i rätt omgivning.
Frågan är om vi kan ge honom de förutsättningarna och isåfall till vilket pris?

Emil9783: vet inte men det luktar Oskarshamn för honom. Oik behöver spetsa till laget då dom tappat Olofsson och Rosdahl.

Kanske Malmö nyper honom.. dom behöver också nya forwards.

Är osäker men har P. Åberg nämnts något härinne? Läst för dåligt för att hänga med i allt. Han gjorde ju inget större avtryck i Timrå vad det verkar som men han har ett bra CV och om han finns på marknaden borde hans prestation i år möjligen sänka hans pris. Potentiellt en intressant spaning för oss som behöver ett par men helst 3 nya forwards till de två topplinorna.

Tgl: Samtidigt kunde JA förhandla hårt med Lindbäck eftersom han säkert vill hem till Gävle igen. Varför inte försöka få en bra deal när vi har fördelen i förhandlingen? Med Norman har det också sagts att vi lagt ett lågt bud, sannolikt har man gjort en bedömning av vad hans värde är för Brynäs. Ser inte några problem med det, det är klubbarnas marknad så Brynäs har en chans att få bra deals. Däremot är det skillnad när det gäller Nordström och Stenqvist eftersom det är flera lag som jagar dom. Och vid budkrigen är det smart att man faktiskt har skaffat sig utrymme i andra förhandlingar.

Vi får väl se vad JA lyckas göra, ser ingen anledning till panik.

ellis: Nordström är ju ändå ett bra namn man försöker värva- men INTE en målskytt. Alla de här fiska spelarna som Manner ska kunna attrahera ? hur går det med dem..

BIF Kungen: "Har EXTREMT låga förväntningar på bra namn pga Brynäs styrning de senaste åren inkl Alcen. Det kryddat med Brynäs låga (och välförtjänta?) dragningskraft.

Brynäs får tyvärr välja bland andra sorteringen/skadat gods för att citera Janne Banan i ”Torsk på Tallinn”. "

Tänk jag befarar du har helt realistiska tankegångar där jag. Vis av erfarenhet...

BIF Kungen: Hoppas oxå att Du har fel men tyvärr tror jag inte det.

Allt är ju bara rykten men jag blir lite orolig när jag läser om att det varit svåra/ tuffa förhandlingar, för att vi vill betala lite, med Lindbäck som jag misstänker att Alcen landar. Vad jag menar är att det naturligtvis inte skall betalas för mycket men hur många ”spets” spelare riskerar vi inte att missa om vi är relativt oattraktiva samtidigt som vi inte vill/ kan betala? Då hamnar vi i dilemmat att bara kunna konkurrera om gamla Brynäsare som vill hem

Jugge: dagens match var bara ett exempel.

Jag skulle vara tydligare: jag tycker att fysen genomgående under säsongen har varit för dålig jämfört med de andra lagen.

Bristande fys är en del (absolut inte allt) som speglar tabellen.

Brynäs denna säsong har haft en väldigt begränsad skills därför borde de fokusera mer på fysen.

Som jag skrev tidigare: det är lättare att förbättra fysen kontra skillsen.

Jag kan ha fel men det är min åsikt.

{7981}: då har man värvat fel. Många spelare har varken skills eller fys för att placera sig högt i tabellen.

Det enklaste att förbättra är inte skillsen utan fysen.

BIF Kungen: Det jag menar är att du är snett ute när du jämför matcherna som spelas nu med dom som var under serien (vilket är precis det du gör). Inget lag som spelar speciellt fysiskt under grundserien utöver enskilda spelare.

Jugge: vi tycker olika, helt OK givetvis.

Själv tycker jag att vi har vägt lätt för många gånger..

mk: till dig och övriga som håller värvnings-förhoppningarna vid liv (absolut noll ironi från min sida) med bra energi.

Själv är jag så skadad i frågan så jag orkar inte mobilisera energi.

Har EXTREMT låga förväntningar på bra namn pga Brynäs styrning de senaste åren inkl Alcen. Det kryddat med Brynäs låga (och välförtjänta?) dragningskraft.

Brynäs får tyvärr välja bland andra sorteringen/skadat gods för att citera Janne Banan i ”Torsk på Tallinn”.

Hoppas givetvis att jag har tokfel i frågan.

BIF Kungen: Äh, bullshit. Inte har Brynäs spelare sämre fys än andra lag. Beror ju på vilken typ av hockey du vill spela. Om vi tittar på exempelvis FBK som hittills spelat väldigt fysiskt under slutspelet så spelade de ju inte alls så under serien. Det fysiska spelet eskalerar alltid ju längre in i slutspelet du kommer.

BIF Kungen: kan vara så. Men skulle nog tro att det har att göra med vilka spelare man värvat. Alltså mindre fysiska spelare. Man kan inte förändra fysik jättemycket på en sommarsäsong.
Men visst har du bara kondis och är bra mjölksyretränad kan man kampa längre. Men det gäller då att träna närkamp.

mk: Sedan har de Backahill som sponsor. Kolla Rögles styrelse och jämför med Backahills styrelse ledning.
Som info så är de Paulsson som står bakom Backahill (Mats och Erik som grundade Peab)

{7981}: håller med om allt förutom att
jag tycker att Brynäs fys är sämre än många lags.

Vinner får få närkamper vid sarger och framför burarna tex.

Med bra fys blir man svår att slå trots kanske sämre skills. Med bra fys brukar man få många ”skitmål” också.

Brynäs har varit för lätta att slå, tabellen styrker det.

Peja: Jaja. Jag tycker man ska satsa på spets.
Men man måste vara sparsam med löner längre ner.

Men anledningen till Rögles förvandling är ju att man har köpt ihop en organisation som lyckats bra, absolut.
Men hade man inte haft Brännborn som plöjt ner 250 mille i faciliteter så hade det varit svårare att lyckas.
Plus att man hade någon som tog kostnaden för att bryta kontrakten.

Där är ju Brynäs långt ifrån..

BIF Kungen: gissar att fysen mellan de olika SHL-lagen inte skiljer jättemycket. Men det gäller att ha en riktigt bra fystränare.
Det PA hade som fys-test tror jag inte direkt är bra (detta utifrån det jag läst sett) Man bör sätta inviduella mål då alla är olika fysiskt. Man kan ha grundkrav på konditionen och vissa styrkemoment. Men det gäller sätta upp mål för varje individ.
De som vill springa på NHL spelarna på sommaren är det en hel del som kör på sporthuset gävlestrand

Kul och se Dick Tärnström stå i studion och berätta att han inte påverkade sin sons klubbval när han visade sig va en talang, " Du är 18 och gör som du vill " exakt så det skall vara

Bra förebild som förälder

{7981}: spot on. Dock som jag skrev tidigare,
Brynäs fys???

Jämför med lagen i dagens match tex..

BIF Kungen: brottarfys är bra träning. Man måste träna smart och inte bara hårt. Något som är otroligt viktigt är rörlighetsträninen och den kan man väva in i vanliga träningen. Även lägga fokus på rätt muskler som är individuellt.
Tex barmarksträning med en hel del löpning får man inte glömma stretch och styrka för att inte åka på löparknä.
Dagens fys är på en helt annan nivå inom alla sporter mot för 15-20 år sedan.

Jugge: vad gör Lindqvist?

Wesley: handlar om tycke & smak, helt enkelt. Alla tycker olika. Själv ingen ”vän” av Lena som kommentator …

mattias - 74: ”stärker min tes”, tackar.

Själv kört brottar-fys inför hockeyn. Körde med landslagtränare i brottning, 93 övningar på 90 minuter…, vissa spydde efter uppvärmningen 😂😂

BIF Kungen:

Fys är viktigt, har spelat innebandy i div 2 och fick veta vad Fys var när vi körde hårda intervallpass i mellsta motionsspår i Borlänge inför seriepremiären med vikter bar varandra på axlarna mm kräktes och hade mardrömmar om träningarna men det gav resultat, vi kom 4 som nykomlingar sedan slutade jag, fyllde 35 och kroppen sa ifrån haha

{9684}: "Hon talar hetsigt och betonar alla stavelser känns det som. Blir jobbigt för åhörarna att lyssna på."

Bättre kan ni än att mobba henne, hon har levt med hatet länge. Hon låter inte värre än övriga kommentatorer.

www.svt.se/sport/ishockey/sundqvist-om-hatet-tyvarr-blir-det-vardag

Jugge: håller med, Lakers lekte i slutspelet.

Elias P bla, herregud vilken spelare.

BIF Kungen: Växjö var överlägsna 2018. Det vara bara Brynäs som snodde en match av dom i kvarten. Kan vara bästa laget någonsin om vi inte räknar lockout säsongen.

mattias - 74: här ser man verkligen hur viktigt
Närkampsspelet/en mot en är.

I början vann FBK i princip alla, nu tvärtom.

En av många brister i Brynäs, dålig fys.

Jugge:
Joel Nyström är även han bland dom bättre. Och dessutom billig.

mattias - 74: håller med, dock har jag
för mig att Lakers och Saik vid olika tillfällen ”städat av” motståndet enkelt i slutspel.

MEN: det är kanske är Rögleseger match ändå, utspelade men 2-2.

För övrigt: FBK:s andra mål; världsklass

mattias - 74: Själin har väl inte samma bakgrund som nämnda spelare så det var en dålig liknelse tycker jag. Caito, Ahnelöv och även Fransson lär ha betydligt högre betalt.

Jag tycker att Albert Johansson är en av FBKs bästa backar. Han lär vara billigast…

HAHA vilken match i Ängelholm

Jugge:

Bara för att man är bra behöver man väl inte nödvändigtvis va bra betald? Själin har runt 75 000 om man skall tro på de som " vet " han var Leksands bästa back denna säsong ändå har vi caito och Ahnelöv som förmodligen har betydligt mer

Fast detta är bara " rykten "

« · 2334672 · »