1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739969 inlägg · 7967 ämnen
« · 2337582 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja: Ja.
Och där får man hoppas att kanske Erika kan vara den som sätter stopp på det, om JA har för nära band med de som anser sig stå först i kön.
Men det måste stoppas.
Hjälper kanske oxå att man fått in en ny coach, som inte har dessa band med de gamla.

BIF Kungen: ”han är för snäll” ska det stå

Vino: har inte hört intervjun själv där han själv säger att hamnat för snäll.

Det var andra som beskrev att han sagt det…och jag gick på det.

Oavsett: Manner behöver förbättra matchcoachningen (vilket jag tror han gör denna säsong)

mk: Ja... men det är aldrig så enkelt i Brynäs. Sen jobbar tränare på lite olika sätt, Leif Boork kollade t.ex på så många J20-matcher han kunde och bildade sig en egen uppfattning istället för att gå på J20-tränarens rekommendationer rakt av. Men det är bara under enstaka tränare som svågerpolitiken inte har fått starkt genomslag i Brynäs. Det finns starka krafter med egna agendor som är svåra att ignorera.

Peja: Det problemet är ju främst en fråga för SC.
Man ska besluta om hur det ska styras. Och det ska ju bestämmas av J-20 tränarna vem som ska upp och träna. Det är ju en sak som måste åtgärdas.

Luddf: Såg bara 6-7 matcher med J18 denna säsong och av allt att döma är du helt rätt ute om spelarna, men vi som har varit med länge vet (tyvärr) att efternamnet på tröjan är minst lika viktigt som vad man presterar på isen när det gäller vilka juniorer som får chansen i A-laget.

Vi får se om "efternamnn" kommer att fortsätta favoriseras under Manner. Brynäs har ett dåligt rykte om just det ute i landet och många jag pratar med i andra distrikt har sagt att det har en avskräckande effekt när spelare väljer mellan Brynäs och andra SHL-klubbars hockeygym.

Berge: Holmli ligger ju längst fram i utvecklingen just nu så han borde ligga bra till. Sen tror jag att även Hemström och Felix Jansson kommer få spela ett par matcher nästa säsong. Brynäs kommer säkert även att ge Noel Nordh några matcher och då är anledningen att visa att Brynäs satsar på unga spelare för att locka till hockeygym i framtiden. Anton Ohlsson är en personlig favorit för mig vilket jag tidigare skrivit här på forumet, tycker han har alla verktyg till att bli en elitspelare. Om vi får några skador på backarna i höst tror jag även Widén-Schade ligger bra till men även Ludwig Ericsson som du inte nämt, då han fick spela mycket i J20 på slutet av säsongen och gjorde stora framsteg.

Detroit ser ut att få ett riktigt bra lag för framtiden med b.la Raymond, Edvinsson Seider

För första gången på många år har Brynäs ett väldigt intressant J20-lag.

Största talangen är nog Lindstein, som har potential för NHL. Men bakom honom finns en del del riktigt intressanta med:

Linus Hemström
Arvid Sundin
Widen Shaade
Felix Jansson
Jonathan Karlsson
Linus Lindblom
Noel Nordh
Anton Ohlsson
Linus Molin
Joel Holmi
Alieu Moldal Bah
Albin Udd

Många av de här spelarna ska upp i J20 efter att ha varit lysande i J18. Jag tror ett par av de här spelarna kan slå igenom i år.

Felix Jansson och Linus Molin ser lite extra intressanta ut med.

Vilka tror ni vi kan få se i a-laget till nästa år?

Peja: I mitt tycke hade Brynäs den gångna säsongen ett väldigt stort glapp mellan topp 4-backarna och övriga backar. Genoway, Bertilsson, Hedberg och Björn var flera, flera klasser bättre än Berglund, Mylläri, Bergman och Nyberg/Cibulskis/Lindstein.

Mot den bakgrunden tycker jag det är tämligen obegripligt att istiderna är så pass utsmetade. Det finns mycket jag gillar med Manner men här förstår jag verkligen inte hur han tänker. Eller, förklaringen kanske helt enkelt ligger i att han har svårt att peta spelare. Men det är något han måste jobba på om Brynäs ska börja störa Luleå, Rögle, Skellefteå m.fl. Det är liksom inte på tal om att Robert Ohlsson skulle hålla Pudas under 20 minuters istid en enda match.

Skrubben: Samtidigt är man som utomstående inte medveten om alla omständigheter under matcherna och det finns en fördel med att hålla igång många spelare (och att inte belasta nyckelspelarna för mycket).

Många saker påverkar skador, handlar såklart även delvis om tur när man undviker skador, men faktum är att Brynäs hade väldigt lite skadeproblem 21/22 och väldigt många fräscha spelare i slutet av säsongen. Det kan också delvis ha varit en konsekvens av Manners coaching under grundserien.

Matchingen med åtta backar gjorde att man enkelt kunde hålla igång många och att Lindstein kunde matchas in sparsamt i SHL. Samtidigt, som du säger, fick en del spelare spela för mycket i relation till deras nivå/prestationer. Men jag tror att den smarta coachingen av Lindstein kommer ge avkastning kommande år, det kändes som en helt annan grej än när t.ex Adam Boqvist var med i A-laget.

Det som jag kunde störa mig på var att Manner ofta gav istid till medelmåttor när Brynäs jagade mål med typ 4 minuter kvar av matcherna. Spelare som K.Berglund, Kvist med flera gav allt järnet, men de är många klasser sämre än offensivt än 'toppspelarna'. Det kändes som att det minskade lagets chanser att ta poäng i just de matcherna.

Luddf: Han får några frågor om det men han är rätt fåordig om just det.

"Nästa säsong är det tänkt att Brynäs ska ta nästa kliv.

Mikko Manner ska navigera Gävleklubben mot toppen igen och en ny spelartrupp formas just nu.

Det många Brynässupportrar undrar: kan han knycka någon finländsk stjärna till klubben när KHL nu tömts på spelare?

Manner är nämligen även assisterande förbundskapten i finska landslaget, som nu gör sig redo för VM i maj.

- Haha, det finns många duktiga finska spelare på marknaden. Vi är inte de enda som visar intresse, men vi försöker.

Kan du övertala någon under VM?

- Nej, det skulle jag aldrig försöka göra. Man måste visa respekt för spelarna.

Men du har en liten fördel?

- Nu för tiden är allt så internationellt. Spelare har både svenska, finska och amerikanska agenter. Om vi värvar spelare går det via agenterna. Men det är ju ingen nackdel för Brynäs att jag också jobbar i Finland."

Skrubben: säger Manner något om finsk landslagsspelare i intervjun?

BIF Kungen: Självinsikt?
I senaste intervjun från Brynäspodden med Mikko så sägs det att han höjer rösten rejält ibland i båset.

De konstiga laguttagningar med 8 backar kan väl ha att göra med att vi inte haft några bra backar utöver Bertilsson?

Skrubben: intressant, håller med dig om konstiga laguttagningar/coachning.

Gillar Manner stenhårt men en brist han har (som många tränare) är matchcoachningen.

Bra dock att han har ”sjukdomsinsikt” och påtalar bristen själv. Lättare att ändra då än om han vore helt omedveten om detta.

ellis: Sålänge Kinnvall är skadefri så är han en grym värvning, Gunderson exemeplvis hade bara en säsong med mer poäng än Kinnvall gjorde förra säsongen i HV71, och då är Kinnvall bara 24år gammal. Jag ser gärna en backuppsättning med 3 par där man har en offensiv och en defensiv/2vägsback i varje par

Johannesson är ett osäkrare kort men 21år och klassades som en av Rögles större talanger men har inte slagit igenom än, många går nog på Sanny's ord om att han kommer kunna göra 30+ poäng nästa år. men det krävs mycket för att det ska slå igenom. nog inte världens dyraste back heller

Peja: Precis, Brynäs PP kommer ju få ett grymt lyft med Kinnvall på blå. Något som saknats sen Gundes dagar. Så precis den spelartyp som Brynäs saknat. Ihop med Berra känns det som ett gjutet backpar.

Sen tycker jag inte man ska underskatta att det är en Gävle kille med spets som kommer hem heller.

ellis: Kinnvall hade ett poängsnitt på 0.75 i HV, skulle säga att det är en stor förstärkning för vår backsida. Men såklart behövs det mer.

Johannesson har potential att bli en bra back, sen om han blir det får vi väl se. Men det säger väl sig själv att vi inte bara kan värva spetspelare, behövs billigare utfyllnad som också kan blomma ut.

{8399}: Finns en stor risk för att den dommen kommer ..

ellis: Kinnvall är fantastisk offensivt inklusive PP, halvdan defensivt. Han kan bli den PP-backen som Brynäs saknat. Men allt hänger på om hans kropp håller, irrelevant hur skicklig han är om han inte kommer till spel.

Det roliga med Kinnvall är hans stora uppsida och bra ålder. Kan bli en stommespelare i många år framöver.

Vet att det kommer "ta hus i helsicke" här inne nu, men han Kinnvall, är han en sån jätteförstärkning egentligen? För att inte tala om denne Johannesson. Vem är han??

Jan Grismöbel: Är det PK att värva Lasse Johansson tro som gladeligen lirat i Ryssland under pågående krig?

Jan Grismöbel: ett anagram 😂 Börje Salming, Jan Grismöbel och Malin Bergsjö, samma bokstäver 😂

Plus-intervju med Manner. Han berättar bland annat att han har väldigt svårt att berätta för spelare att dom ska petas. Han har svårt att sova kvällen innan ett sånt besked ska ges.

Det förklarar nog till stor del dom väldigt konstiga laguttagningarna vissa gånger. Exempelvis att han envisas med att spela med 8 backar fast det är helt uppenbart att vissa inte håller. Jämför man hur andra tränare matchar i slutspelet så är skillnaden enorm. Bulan spelar Lepistö 25 minuter vissa matcher. I Brynäs lyfter man på ögonbrynen om en spelare fick över 20 minuters speltid en match.

Det här är något jag verkligen vill se att vi ändrar på nästa säsong. Visserligen kommer det bli en stor hjälp på traven att vi dumpat spelare som inte håller. Det kommer inte bli lika skadligt att spela Johannesson och Lindstein 15 minuter/match istället för Mylläri och Berglund. Men det skulle hjälpa laget ytterligare om Kinnvall och Bertilsson fick spela 3-4 minuter extra per match.

Jan Grismöbel: Precis, Manner är ju iväg en månad nu med finska landslaget. Kommer finnas gott om tid att lobba för att komma till Brynäs med kontraktslösa landslagsspelare.

Jugge: Manner måste få sista ord i vilka verktyg han behöver för att lyfta laget . Litar 100% på Manner å Pajen . Hoppas dom får den möjligheten bara .

Jan Grismöbel: Oavsett vilka spelare det blir så är jag övertygad om att laget kommer vara bättre än 21/22. Och en nog så viktig sak, Manner får möjlighet att sätta sin prägel på laget!

Jan Grismöbel: Pendlar mellan förhoppning och ångest just nu. Har man förmågan att knyta till sig spelare på den nivå som behövs.

Tigerhjärta: Får som vanligt njuta bakom ratten I tradaren ..straxt dra iväg för 6 nya dagar på vägen . Vill så gärna få något bekräftat snart . Är ju spännande om vi kan se fram emot en spännande säsong eller samma ångest igen ..

Jan Grismöbel: Ingen fara! Vill bara att rätt skall vara rätt. Njut av det fina vädret så lär nog snart några namn bekräftas!

Tigerhjärta: Har nu googlat å letat nu . Det var min hockey tokiga fru som sa det till mig igår . Å jag litade på det . Sorry . Har nu själv sökt å finner bara det som kom ut i november. Ber såå mycke om ursäkt ska aldrig ske igen jag lovar .

Jan Grismöbel: Men Frölunda har ju inte heller bekräftat? Anledningen till att Kinnvall och Johannesson inte presenterats av Brynäs är för att deras lag fortfarande spelar. I Lindbäcks fall handlar det troligtvis om att han fortfarande har ett kontrakt nästa år med Jokerit och att den detaljen tar sin lilla tid att lösa.

Jan Grismöbel: Nej, eftersom samtliga spelare fortfarande är på kontrakt.
Men vad jag vet har inte Frölunda heller bekräftat, utan att Sportbladet redan i november kommit ut med att Lasse är klar.
Men länka gärna där Frölunda har gått ut och bekräftat värvningen så har du fått rätt.
Annars, börja se skillnad på tidningars bekräftelser och klubbens bekräftelser.

Tigerhjärta: Har både Brynäs å aktuella spelare bekräftat?

Jan Grismöbel: ” Sportbladet i går .”

Precis. Sportbladet, inte Frölunda.
Sjöström har bekräftat lika lite som Alcén. Om du går på vad Sportbladet skriver så har vi Brynäs redan värvar Kinnvall, Johannesson och Lindbäck?

{8399}: ??

Jan Grismöbel: Du har inte funderat på att byta nick till Malin bergsjö?

Tigerhjärta: Kan man se lagbygget löpande nånstans ? 😂😂 alltså en överblick på vilka som är kvar o lämnat ? Många andra klubbar verkar ha det direkt på hemsidan men kan inte hitta det nånstans på bifs förutom dem spekulationer som förs här inne 😬😬

Tigerhjärta: Sportbladet i går .

Jan Grismöbel: Du får gärna länka vart Frölunda har bekräftat sin nya målvakt?

Tigerhjärta: Varför väntar Alce'n?
Frölunda åkte ut i går . Timmar senare var nya målvakten bekräftad .

Tigerhjärta: ASS-Anonyma Silly Seasonister?

Är så otroligt spänd på vad denna silly-season har att erbjuda. Kommer på mig själv flertalet gånger om dagen att bläddra efter tänkbara nyförvärv med kopplingar till våra spelare, Manner, Pajen eller dylikt!
Finns det inget liknande AA-möte för människor som en själv, skulle behövas😅

{9684}: Vuvuzela, låter spännande, center?

{8399}: Vuvuzela skulle vara kanon!

Lindholm petade in sitt 40:e mål för Calgary den här säsongen, respekt!

Pasman: Läktare närmare isen vore kanon om det gick att få till samt flyttad bortastå också. Sen klappor eller dylikt vore bra.

{9852}: Att borta stå ligger bredvid hemma stå är också ett klart minus

Mattson: ja våran arena måste vara bland de sämsta i hela Shl. Ståplats ekar tomt och hela arenan är ödslig. Var vi än kommer ute i landet så har vi ofta stort stöd på bortamatcherna. Vad är det för fel på folket i Gävle. Bekvämma soffpotatisar?

Svensson_62: Fram med SAOL!

« · 2337582 · »