1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739970 inlägg · 7967 ämnen
« · 2337744 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Davey85: helt klart, därför man skulle vilja ha en till "toppspelare" med lite mer garantier, även om det aldrig är garanti. men finnar som aldrig lirat i SHL är väldigt olika hur de ställer om

men som tidigare det man läst om speciellt Mäenlanen så skulle det kunna utvecklas till en publikfavorit och hatspelare hos motståndarna och en sådan har iaf jag saknat, vi har några folk ogillar men inte pga sin hårda spelstil som Saku verkar stå för

Tigerhjärta: Är det något jag lärt mig efter att ha följt laget sedan i mitten av 80-talet är att - hör och häpna - inget är klart… förrän det är klart.
👍

Jag tror inte på att säga "så många poäng i Liga A betyder så många poäng i Liga B".

Det handlar ju om massvis med saker som roll i laget, kedjekemi, spelsätt, ny tränare, o s v.

Om vi nu värvar landslagsfinnar som dessutom spelat för Manner så är det på papper bra värvningar. Utfall däremot vet vi aldrig.

Luddf: Det som avgör är ofta hur bra spelaren trivs i laget och om deras spelstil passar ligan. Svårt att säga hur många poäng dom skulle göra, men nog har dom potential att vara ledande spelare. Får se vad som händer, ingenting är klart än. Sen behövs det mer, särskilt en utpräglad målskytt.

Brynäsgubbe: rent statistiskt så stämmer det. Men samtidigt är det inga OS/VM-spelare som gjort resan mellan SM-liiga och SHL de senaste säsongerna.

Finns ju även spelare som gjort runt 30-35 pinnar så som Virtanen, Robert Leino, Tyrväinen. Sen har du ju Rattie som snittade runt 0.6 poäng per match i finska ligan och denna säsong gjorde nästan 1 poäng per match.

Brynäsgubbe: Nåväl, är man med och tar OS-guld i Finland så kanske man ändå kan tillföra lite spets till det här laget.

Man får tänka på att 40 poäng i finska ligan motsvarar runt 15-20 i SHL. Kanske inte den spets vi är ute efter med andra ord, men kanske bra bottom 6?

Groggfinken: om man går på att inte många ickeryssar kommer vilja lira där så är dem bästa målmässigt (ett axplock)

Niko Ojamäki
Malte Strömwall
Teemu Pulkkinen
Kenny Agostino
Nicklas Jensen
Sakari Mannanen

men Audette som gick till Örebro i slutet av förra var inte långt bakom och floppade rejält så kan vara farligt att bara kolla statistik

Berge:

Skulle verkligen vilja se en sniper i form av högerfattad nordamerikan som vi haft tidigare.
Kevin Clark (23 mål)
Aaron Palushaj (19 mål)

Fler exempel på nordamerikanska snipers:
Ty Rattie
Carter Camper
Max Véronneau

Har vi något intressant namn från KHL där kanske eftersom ingen av ovanstående är tillgängliga?

Skulle inte Scott kunna vara en bra lekkamrat till Timachov och Palve?
Alcen hintade ju honom som vinge...

Anders Berg: Ta på dig struten och ställ dig i hörnet

Anders Berg: ” "Fått in... "?”
Du förstod poängen? Nödvändigt inlägg av dig

Gillar de här finska nyheterna. Positiv till och hoppas på båda. En stor elak jäkel och en OS-center. Dessutom erfarenhet av Manners coachstil. Håller tummarna!

Tigerhjärta: "Fått in... "?

nu är denna från 2019 men gillar det jag hör om Mäenalanen mer och mer lång och tung forward som verkligen ogillas av motståndarsupportrarna våran egna Tyrväinen kanske?

Berge: Det är ju Brynäs vi pratar om! Med sedvanlig gamnackelogik kan en finsk OS-center som lirat i landslagets 4:e kedja på sin höjd klara av att spela i Brynäs 3:e kedja. Björninen är vår förstecenter, inget snack om den saken!

Berge: Kul med rykten! Tycker det låter som grymma namn. Kan man klämma in en riktig sniper utöver detta är jag mer än nöjd, eventuellt tomma platser får fyllas av juniorer. Och att Timashov blir kvar såklart.

För övrigt måste man hylla Sanny & Svenssons podd. Grymt kunniga, bra mix av rykten från Svensson och roligt med anekdoter från Sanny som dessutom varit med själv som spelare. Satte på ett avsnitt med Brynäspodden (lyssnar sporadiskt) men vi stänga av. Är inte alls i samma klass! Sanny hyllar för övrigt de finska spelarna som ryktas till Brynäs för de har/har haft ”A” och ”C” på bröstet! Hoppas verkligen det går i lås.

Tigerhjärta:

Om man har en centersida med:

Björninen
Palve
Scott
Ölund

Då har man en väldigt bra centersida för SHL, oavsett om Palve eller Björninen går i förstakedjan. Jag ser Björninen som betydligt mer intressant än Kruger.

Det som kanske saknas i Brynäs är en riktigt bra målskytt. Vi har många som är god för 15 mål men ingen som man tror kommer hamna uppåt 20-25.

Det vill jag ha sen.

Alfred : Är det en Johan Larsson ”light” vi har fått in må tro ?;)

Lemp: Han var även kapten i pelicans

Peja: Noterar att Björninen beskrivs som en stark tekare oxå, minst sagt något som behövs i Brynäs.

Nu när KHL verkar kollapsa så ligger vi väldigt rätt i tiden med en finsktränare. Vore grymt om vi kunde få in båda finnarna.

Minns från podden med Alcen att han sa att Scott även kunde spela på kant så det finns många alternativ att formera laget.

Enligt Hockeydb är även kan även Mäenalanen spela center.
www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php?pid=164088

{7981}: Hade inte velat se Kruger som en förstacenter heller, men hör vad du/ni säger självklart!

Tigerhjärta: bara som ett lite perspektiv. Detta var Sveriges 4e kedja.
Uppladdat:

500x0-c26c5713-c403-4b8a-bed2-741101ed5953.jpeg

Berge: Självklart skulle han möjligtvis kunna lira förstacenter, för dålig koll på honom. Men han har trots allt lirat i en fjärdelina i landslaget, 4:e kedjor som allt som oftast tar det defensiva arbetet. Därav ställde jag mig tveksam till en roll i förstakedjan. Blir mer än gärna motbevisad!

Tigerhjärta: vore ju trevligt! Känns som det inte blir någon Nordström om Mäenalanen värvas. En förstakedjan med Mäenalanen - X - Rödin. En andrakedja med Timashov - Palve - X

Alltså vad är detta om att Björninen inte skulle kunna vara en förstacenter!? Han öser in poäng. God för nästan 1p/match i Finland och 0,5 i KHL. Har tagit såväl VM som OS-guld och producerat i bägge turneringar. Dessutom en spelare som verkar ta ansvar över hela planen. Dessutom i en perfekt ålder (26 år) och känner Manninen.

För mig låter det precis som den förstacenter vi söker. JAG VILL HA BJÖRNINEN!

En all-round center med starka ledaregenskaper och en powerforward med grit, låter som två mycket bra pusselbitar!

Luddf: Scott - Björninen - Olesen i en tredjekedja kanske?

Peja: Björninen är ju center iallafall, men känns inte som en förstadejter.. ska vi ha 3 andra centrar nästa säsong?

Tigerhjärta: Här är en genomgång av Finlands OS-trupp där man kan läsa några rader om båda spelarna. Det känns ju ganska självklart att de vore nyttiga spelare att få in för Brynäs. Sen behöver man också någon vass right-forward, särskilt eftersom både Gunler och Danielsson lämnat.

Tigerhjärta: absolut Tyrväinen typ men inte chickenShinnimin och den sorten fy f*n .

När man läser twitterinlägg kring Mäenalanen blir man extra sugen på att se honom i Brynäs.
Här kommer bara ett axplock av vad som skrivs!

”Saku Mäenalanen beskriver bäst varför Uleåborgs hockeylag är uppkallat efter råttan.”

”Saku Mäenalanen: En spelare som bor i huvudet på Ilves fans utan hyra.”

”Saku Mäenalanen kommer ytterligare att säkra sin plats i Ilves-supportrarnas hjärtan. ”

”Tack till Kärpi för en grym serie, men jag måste säga att det finns spelare som respekterar sin motståndare och så finns det Saku Mäenalanen”

Äntligen(förhoppningsvis) får vi se en Tyreväinen/Shinnimin spelartyp i Brynäs!
En spelare som kommer under skinnet på motståndaren behövs, en spelartyp vi inte haft sedan Granis!

Har ingen aning om vilka dessa rvå finska herrar är, men efter en EP koll så känns ju de spontat inte som några snipers direkt å de va de jag trodde Brynäs letade efter….

Kul med rykten, dessutom två OS-guldmedaljörer, inte fy skam inte!
Saku Mäenalanen är säkert tänkt att gå in första kedjan, däremot tveksam om Björninen är tänkt att lira där. Tror Björninen är mer tänkt för 2:a linan, kanske till och med 3:e beroende på vad Alcén har i kikaren!
Kul dessutom att få in lite tyngd! Mäenalanen ställer sig in på 192cm och 94kg, bra!

Fint med Manner som lockar till sig finsk spets!

Håller tummarna:
Vehviläinen - Lindbäck

Kinnvall - Bertilsson
Sulak - NY
Hedberg - Johannesson
Lindstein - Bergman

Rödin - Björninen - Mäenalanen
Timashov - Palve - Frödén
Scott - Vigault - Olesen
Eklind - Ölund - Birgersson

Zappaholic: Härligt med rykten nu på morgonen ❤🖤💛

Zzz: Ja det skulle vara två riktigt fina förstärkningar som förmodligen vill spela SHL-hockey under Manner, en coach de känner väl och säkert tycker om.

Lemp: Riktigt bra namn på papperet. Ligger i linje med vad Alcen sa i podden. Mer spets och lite billigare oetablerade spelare i 3-4 kedjorna.

Gunler med nytt mål igår

Lemp: Artikel ute nu också.

Silfverkroken: Bra ålder på båda, bra med erfarenhet och bra tyngd. Hoppas båda går i lås!

Davydkin: Saku har spelat flera säsonger tillsammans under Manner i både landslaget och Kärpät. Dessutom en säsong i Jokerit när Pajen var där. De lär ju ha stenkoll på honom med andra ord.

Alfred :

Bara jag som är morgontrött

Mänäläinen - Björninen - Rödin
X - Palve - Timashov
Eklind - Scott - Olesen
X - Ölund - Birgersson

Då är det en topp 6 och en för tredje/fjärde som ska in.

Berge: Har Tima försvunnit?

Soffdomaren:

Så då får vi alltså;

Kinnvall - Bertil
Djoos/Sulak/Sund/etc - Hedberg
Johannesson - Bergman/Lindstein
X - Lindstein/Bergman

Mänäläinen - Björninen - Rödin
X - Palve - X
Olesen - Scott - Eklind
X - Ölund - Birgersson
Kvist, Ljungcrantz

Davydkin: Björninen.. Episkt namn alltså!

Skrubben:
Enligt Svensson ska Saku Mäenalanen vara ”mer eller mindre klar”
www.eliteprospects.com/player/73109/saku-maenalanen

Och så ska vi vara på Hannes Björninen

www.eliteprospects.com/player/92191/hannes-bjorninen

Ang Brynäs Juniorer så är väl holmli och Lindstein de som är de bästa. Lindstein är dock född 05 så det är klart killen komma blir bra, han har ju redan spelat i SHL

Skall bli intressant om Leksand törs ge Eljas mer speltid, jag har en förkärlek för unga lovande spelare och jag följer många av de som spelar i SHL samt de i USA Kanada i de mindre ligorna

Lindstein går samtidigt som Bedard i draften om är den största talangen som Kanada fått fram sedan Mcavid, tror Lindstein har potential och bli riktigt bra.

Bedard är sjukt bra, helt vansinnigt

« · 2337744 · »