1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736620 inlägg · 7967 ämnen
« · 2357912 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
”Jag har fler likes än du… Pilutta dig!”

Dramat fortsätter. Sandlådan utvidgad…

Tigerhjärta: han är ju rfa så lär vara absolut 0,000000000000000000000000% sanning i det ryktet.

Pettisbif: "Kolla likesen på mitt inlägg om dig.
Det säger det mesta.
Sen är jag tyst."

Det var inte många likes, 8 stycken, det jag skrev om dig ligger på 18.
;-)

waker: När Brynäs egna produkter kom upp och gjorde succé i A-laget, som Silfverberg med flera, var det inte för att de fick gratisplatser i A-lagstruppen. Det var för att de hade presterat juniorhockey på elitnivå och därefter konkurrerat ut A-lagsspelare genom bra spel i A-laget som deras istid och roller ökade. Jag tycker att spelare som Kvist, Solem och Birgersson har fått väldigt mycket istid i SHL sett till deras nivå. När 90-kullen bildade J20-lag hade de, på sin höjd, platsat i J20-lagets tredjekedja och inte varit aktuella för A-lagsspel.

Nivån på juniorerna måste höjas. Lindstein är dock tillräckligt bra redan nu, han är en supertalang. Det var synd att Hemström lämnade, inte för att han nödvändigtvis hade platsat i A-lagen de kommande åren, men eftersom han är en klasspelare på juniornivå och att bli av med en sådan minskar konkurrensen i laget och nivån på träningarna. Därför är det dåligt, generellt sett, när bra juniorer lämnar.

waker: fast värvar vi ett par spetsar så trycks det ju ned spelare uppifrån så att säga. Kanske att utlåning av Kvist och Ljungen är troligast då

Herre P: På hemsidan har du lagbygget 22/23 där ser du laget inför säsongen och där finns varken Molin eller Salle med .

En person på Twitter som hört ett rykte om Filip Zadina till Luleå. Låter lite osannolikt men fan.
Vore ju ändå någon sorts ”trygghet” för Zadina att få samma coach som han haft i landslaget kan man tycka!
Kaskinen (& Sklenicka) lös det, vore en bomb!

Olesen & Eklind sitter på kontrakt och vi måste tro och hoppas på att de utvecklas från föregående säsong för att få en bra tredjekedja - vi värvar inte till tredje för att peta ner dessa till fjärde och skapar en besvikelse återigen hos våra egna produkter.

Finns en anledning varför vi inte plockat fram några egna spelare på flera år.

Jugge: Enligt hemsidan är både Sallinen och Molin kvar i truppen..

{8399}: Ja, vi får hoppas att Sallinen är helt ute ur bilden. Det är verkligen inte vad Brynäs forwardbesättning behöver. Den skriker spets och det är inte Sallinen som vi alla vet.

{8399}: stavar som en kratta idag sorry (ölen igår)

Jugge: Problemet här blir lite att varken Olesen, Eklind, Kvist, Birger eller Ljungkrantz ser ju ut att få spela med bättre spelare offensiva och få hjälp den vägen. Vi skulle bhöa två bra spelare in för att flytta kvalitet nedåt i laget.
Sallinen förresten, är han ute ur bilden?

Utan att ha nån riktig koll så tror jag att både Eklind och Olesen kommer att vara bättre den här säsongen

Pettisbif: Med en liknande uppställning och bara en ny forward in så måste Manner och Alcen ha en sjuk tilltro till att exempelvis Olesen och Eklind ska ta stora kliv från föregående säsong. Likadant med Kvist och Birger, Ljungkrantz hade ju inte många matcher i laget. Om inte så är det en för svag forwarduppsättning för att hoppas på högre placering än förra säsongen.

Pettisbif: Vi behöver verkligen åtminstone två förstärkningar, den där uppställning ser svag ut!

Tigerhjärta:
Ja jag tror med det lilla jag sett (Tre Kronor matcher) att han skulle kunna tillföra både tyngd och vasst målskytte.
Han har näsa för målet. Bra klipp i skottet. Rätt avig.
En "skön" spelstil om du fattar.
Men det var lite av ett långskott. Tror Alcén kommer vänta ut nån från AHL/NHL.

Svar på om det bara kommer in 1 forward. Då tror jag man ställer upp kedjorna såhär:
Rödin-Palve-Scott
Timashov-Björninen-NY Sniper
Olesen-Ölund-Eklind
Nordh-Birgersson-Sundin

Tror att både Sundin och framförallt Nordh kommer testas nu under försäsongsmatcherna. Tror dessutom att bägge är duktigare än Kvist och Ljungkrantz.

Davey85:
Normal lång och byggd.
Var just själva fejset med det legendariska skägget jag la märke till.
Men kan såklart vara nån som är rätt lik. Nuförtiden har var o varannan skägg liksom.

Pettisbif: låt säga att det endast kommer in en ny FWD. Hur formerar man kedjorna då?

Davey85: ganska säker på att Höken skrivit att Berglund är klar för nån klubb i Tyskland.

Pettisbif: Rätt stor storleksskillnad på Klasen och Berglund. Stor eller liten kille du sett?

Pettisbif: Intressant med Jacob Berglund, är han något att ha tror du? Som du säger, har varit "borta" så pass länge att jag inte tror att många har koll på honom. Däremot stämmer inte riktigt profilen in. Att de spelare Alcén jagar verkar invänta NHLkontrakt, där bör väl ändå Berglund inte finnas med. Men hade du varit nöjd om vi värvade honom, har du sett honom lira?

Det sjuka är att dom 2 senaste gångerna jag varit på golfen har en kille som antingen är nån av Linus Klasén eller just nämnda Jacob Berglund varit där. Eller en grymt look alike på dom.

Pettisbif: Nä,, nu jävlar taggar vi till Svarta mot Vita 12/8, äntligen få se lite hockey igen...och hoppas på nån💣💣 där, och sen Brynäs-Leksand 24/8 biljetter inköpta👍

Inte hört nått om nån forward förutom Gunler och JL.
Men känns inte den här forwarden som en typisk Alcén värvning?

www.eliteprospects.com/player/10379/jacob-berglund

Måltjuv, kontrakslös och lite Tre Kronor meriter. Chans att visa SHL att han är en bra spelare. Gått lite under radarn. Precis som en annan jag diggar väldigt mycket men som redan gjort klart med annat lag, Jakob Stenqvist. Där kommer många bli positivt överraskade.

AW-M89:
Dom har inte tränat Palve och Dima ihop hittills.
Tror vi kommer få se nått sånt här under säsongen.
Tror (tyvärr) inte man kommer splittra på Rödin/Scott. Däremot tror jag ju fler dagar som går att man kommer närmare JL.
Tror nått sånt här:
Lindbäck-Vehviläinen 27/25 i antal spelade matcher.

Bertilsson - Kinnvall
Sklenička - Hedberg
Friman - Johannesson
Lindstein (Bergman)
Hoppas man bara kör 7 backar. Förra året envisades Manner med att ofta köra 4 backpar. Diggar inte det alls!
Dom bärande backarna mår bättre av mer istid. Så har det alltid fungerat. Sen kan man alltid lufta Bergman och välja bort nån någon match o så.

Rödin - Larsson? - Scott
Timashov - Björninen - NY sniper (Dima och Björnen har tränat ihop hittills)
Olesen - Palve - Gunler?
Eklind - Ölund - Birgersson/Kvist/Ljungkrantz/Nordh/Sundin

Där har vi laget tror jag.
Om inte Gunler kommer hem kör man Eklind med Olesen och Palve. Och ser hur Nick och Oskar utvecklats. Kan bli en forward kring jul om dom behöver.
Fjärde får förmodligen Ölund bära 2 junisar.

bradberry: Begreppet ”Krobbefinter” levde kvar några 10-tals år inom hockey, landhockey och innebandy efter denna match… Kul match att kolla på. Tack för länken.

Alfred : Ja, det ska inte vara någon fara med skadan. Hade varit dumdristigt att rusha in honom i träning direkt, bättre att skynda långsamt.

nyb: Tycker det också låtit som att kinnvall inte har ont just nu utan detta är bara ett ?måste? att invänta

AW-M89: aa inte helt omöjligt. Frågan är när han kan dyka upp isåfall

Berge: Kinnvall tränar inte pga att han väntar på sina specialdesignade skridskor som förhindrar att han får smärta i fötterna. Enligt Sasse på GD.
Annars hade han varit med från start.

Khall92: sedan om bonusen faller in att Gunler får komma tillbaka en säsong och utvecklas ännu mer så ser laget betydligt vassare ut.

Tror Gunler är den 3:e spelaren Alcen hoppas på

Tigerhjärta: Tack! Skulle precis gå och lägga mig… i fosterställning ;-)

AW-M89: Helt enig. Kan bli skillnad på topp 6 och kroga hårt för play in. Sen ska gruppen fungera också:)

Låt säga 2 fwd in i högsta SHL klass. Bara för att nämna namn i uppställningen så slänger vi in Clark och Palushaj. Spelare i den klassen som vi minns dem är vad vi behöver

Clark-Björninen-Rödin
Timashov-Palve-Palushaj
Olesen-Scott-Eklind
Birgersson-Ölund-Kvist

Då ser det betydligt vassare ut än om vi bara skulle värva en fwd

Vilka domedagsprofetior det är när man kommer in här!
Därför bara måste jag komma med några punkter jag tror kommer bli positiva istället.
Sklenicka tror jag kommer bli en succé, årets stora utropstecken(!). Skulle Kinnvall dra sig med en skada så tror jag Sklenicka kommer klara av att axla den rollen utmärkt.
Björninen tror jag även han kommer vara bättre än vissa verkar tror. Visst att killen åker grillor lite annorlunda, men jäklar vad nytta vi kommer ha av honom, framåt som bakåt.
Dessutom målvaktssidan + den välbalanserade backsidan ihop! Förra året släppte vi in 5:e(!) minst mål. Med Mylläri, Berglund, Björk och Genoway där bak!
Kan dessa herrar släppa in 5:e minst antal mål, hur svårslagna kommer vi inte vara med nuvarande back + målvaktssida?
Självklart är inte allt guld och gröna skogar. De sista forwardsvärvningarNA (Det kommer inte räcka med 1) kommer vara skillnaden mellan att hamna ca 12:a eller 6:a.
Däremot så finner jag en stor hoppfullhet över att det möjligtvis kommer vara den roligaste säsongen på många år som Brynäsare!

Pettisbif: Tror även Ahti Oksanen kan bli vass (värvad av IKO)

Pettisbif: hur ställer man upp laget med en ny spelare in?

Rödin-Björninen-Scott
Timashov-Palve-Ny
Eklind-Ölund-Olesen
Kvist-Birgersson-Ljungkrantz

Bertilsson-Kinnvall
Scklenicka-Hedberg
Friman-Johannesson

Känns som en tunn trupp jämfört med andra lag. Max 10:a är mitt tips

Lyfter man istället in två toppforwards så kan Scott flytta till 3:e och Ölund till 4:e då ser truppen bredare ut.

Pettisbif:
Kinnvall måste vara en nyckelvärvning,
typ en gundersson roll i pp osv,
långtidsskada där och vi får en svårfylld lucka.
Nä vi har Theo, Johannesson, Bergman och Hedberg som bör lyfta sig,
Kinnvall som ska gå skadefri
och Friman och David som ska gilla stora rinkar.
Bara inte Berra har pikat också.
Lite frågetecken är det, men jag är övertygad att det finns kvalitet för att finna ett riktigt bra första backpar i truppen som kan käka istid.
Theo är nog den vi ska minst förväntan på i år.

Tgl: Han har förmodligen blivit upplärd av mäster Sundlöv i konsten att hålla sig kylig.

Berge: Alcen har svart bälte i att vänta! Och tillslut blev det, eeehhh Wandell som inte trodde det var sant att någon ringde, han hade ju slutat!

Inget är klart än men känner tyvärr igen mönstret!

En spelare jag grymt gärna hade sett hos oss är Rikkula som ska spela i Oskarshamn denna säsong.
Vi var där o nosa. Men gick på andra spelare. Vilket jag tror vi kommer få ångra. Tror nämligen han kommer bli en ruskig succé för IKO.

Berge:
Håller med. Inte så bra att Johannes fortfarande har känningar av skadan att han behöver special skridsko. Minns Rödins helvete han hade innan han kom till rätta.
Helt klart en jävla chansning av Alcén.
När man tänker på att spelare som Holm, Bengtsson, Hultström mfl funnits lediga på marknaden.
Vet inte om det var rätt att gå så hårt för Kinnvall. Att gå all in för en skadebenägen spelare är alltid väldigt risky.
Kan mycket väl bli så att Kinnvall inte kommer till sitt rätta jag med skadan och nya utrustningen. Och att dom står där runt jul och är tvungna att värva en ny Cibulskis...
Hoppet står till Lindstein.

Tydligen finns det fler, mer pampiga personer med mycket åsikter om KHL svenskarna.
Buhu han "dömmer" dom.... stackars lilla svensken.

Jag blir frustrerad varför inte Kinvall tränar. Låter verkligen som att skadan har hängt med hem. Den börjar det bli på allvar nu. Laget behöver ha in en förstärkning. Hellre ta en bra spelare nu och ”hitta rätt spelare” (riktig toppvärvning) i slutet av september än att bara vänta och riskera missa allt.

Vi fick vänta nästan en hel säsong på ersättare till Dany Kristo för några år sen. Det gäller att agera, serien börjar snart.

Blå grottan: Står gärna upp för mina tippningar.
Som regel som alla vet är jag ingen optimist.
Har tippat riktigt fel fyra gånger.
Det är naturligtvis de båda SM-finalgångerna då Brynäs framgångar mycket berodde på att hålena i lagbygget täpptes till av våra yngre spelare som fick en helt otrolig utveckling.
Detta kommer nog inte hända i år och har bara hänt dessa säsonger.
Sedan har jag faktiskt tro det om ni vill tippat laget på den högre halvan vid två tillfällen.
Första var 2012/13 då jag tyckte vi hade ett bra lag och senast vi hamnade i kvalserien.
Detta sedan sedan 2010.
Detta året återkommer jag med men som det ser ut just nu eller med bara en halvdan spets till in i laget tror jag inte på slutspel.

{8399}:
Kolla likesen på mitt inlägg om dig.
Det säger det mesta.
Sen är jag tyst.

Davey85: Om Brynäs på riktigt vill utmana om topp 6 så vore det optimala att värva två spetsar till. Då kan Scott gå ned som tredjecenter och Ölund blir fjärde. Då skulle vi ha en stark center i varje kedja och även några rejäla spetsar i toppkedjorna. Då har vi ett lag som på allvar kan hota om topp 6.

Jag får en känsla av att Brynäs aktivt söker två fw till truppen. Tex Johan Larsson och en till spelare för topp 3 kedjorna.

Den tredje spelaren som ibland nämns heter nog Noel, och kommer eventuellt.

{9887}: Allt sparas på internet, vi glömmer inte. Det händer att folk får äta upp snacket i efterhand. Fråga Timråfansen från ifjol… (Vänta också på en full trupp innan du snackar tabellplaceringar)

« · 2357912 · »