1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739968 inlägg · 7967 ämnen
« · 2360459 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
{8399}: Förstår inte vad du menar med att Björk är en klass back som producerar offensivt på en hög nivå , Chay hade minus15 men producerade ok Då håller jag Hedberg högre och då är han femte back i år minst fyra backar är högre rankade .
5 *Chay Genoway D 51 5 16 21 14 1 1 81 2 49 28 43 -15 19:22
62 Tom Hedberg D 50 4 12 16 6 0 0 44 7 48 27 22 5 16:35
7 *Marcus Björk D 52 3 12 15 26 0 0 88 34 52 35 36 -1 18:56

Tigerhjärta: En klassback som kan bidra offensivt vore bra, just nu har vi ju bara Kinnvall som levererat offensivt på hög nivå tidigare. På minussidan finns Chay och Björk.

Peja: Som jag tänker det , så var ju Bertil oxå nästan hockeyinvalid för 5 år sen.
Spelade väl inte en hel säsong?
Alltid skadad.. Mer garanti att han inte var med än med.

Hoppas på liknande utveckling på Kinnvall. Att han har haft sina problem tillsammans med att lära sig spela så att man så gott det går undviker skador.

Peja: "Nu tänker jag inte längre utifrån perspektivet om backarna är tillräckligt bra för att uindvika kval, nu tänker jag liksom hur laget ska kunna gå långt i ett slutspel."

Jag förstår. Och visst att vi skall ha höga ambitioner men samtidigt måste vi komma ihåg vart vi kommer ifrån. Jag tror vi förlorar mer än vad vi vinner på att bryta Bergmans kontrakt och ta in ny spets där bak. Det gäller att Brynäs tar steg succesivt, inte försöka bli ett topplag över en femöring.

Silfverkroken: Tack för svar. När det gäller Timrå har jag faktiskt ingen koll på hur vi kommer att ställa upp. Det har rullats på träningarna så jag har inte fått riktig koll. Idag har Lander tex kamperat med junioren Johansson o Emil P. Sen blev det Dahlén o nån till… inte för att Dahlén lär spela innan han kritat på.
Oavsett så är det kul att det drar igång…

Tigerhjärta: Absolut, men Brynäs spelade också en defensiv hockey som till stor del skyddade backsidans tillkortakommanden. Med nyförvärven som kommit in sedan dess kommer nog föreningen att ha en högre svansföreing och kanske kommer Manner att försöka spela en mer puckinnehavsinriktad hockey. Att man har prioriterat spelskickliga backar antyder att man kommer att försöka föra spelet i högre utsträckning.

Backar som Bergman och Hedberg fick ofta kämpa för glatta livet för att lyckas hålla huvudet utanför vattenytan, även om de hade sina perioder av bättre insatser. Johanesson är visat lovande tendenser, men man måste samtidigt förstå att han mestadels har nött bänk på SHL-nivå. När det gäller Lindstein är det nog bara en tidsfråga innan han blir en framstående SHL-back, så talangfull är han, men han är fortfarande bara 17 år.

Nu tänker jag inte längre utifrån perspektivet om backarna är tillräckligt bra för att uindvika kval, nu tänker jag liksom hur laget ska kunna gå långt i ett slutspel.

Olli Hahl: Larsson tränar inte idag och lär inte komma till spel imorgon. I övrigt är det fullt manskap bortsett från Lindstein som inte heller var med på träningen idag. Oklart om han tränat med juniorerna eller om det är något annat. Så här ställde vi upp på träningen idag och det liknar den uppställning vi kört sen försäsongen började:

Målvakter: Anders Lindbäck och Veini Vehviläinen.

Förstafemman: Johannes Kinnvall, Simon Bertilsson - Anton Rödin, Oula Palve, Greg Scott.

Andrafemman: David Sklenicka, Tom Hedberg - Dima Timashov, Hannes Björninen, Joel Holmli.

Tredjefemman: Niklas Friman, Samuel Johannesson - Nick Olesen, Linus Ölund, Oscar Eklind.

Fjärdefemman: Julius Bergman, Theo Widén Schade - Alexander Ljungkrantz, Oscar Birgersson, Oskar Kvist.

Hur ser det ut i Timrå? Hur förväntas ni ställa upp?

Peja: Kinnvall tränar fullt idag han kör i par med Bertilsson Larsson har inte anslutit än .

Olli Hahl:

Han kom till Gävle idag, har svårt att tro att han spelar redan imorgon.

Tigerhjärta: Hur ser det ut inför imorgon? Spelar alla? Larsson kommer han till spel? Tränar han för fullt eller är han i USA än?

Peja: Jag hör dig men samtidigt kan vi även se till förra säsongen. Vi spelade en säsong med cirka 26(?!) osäkra kort där bak, alla förutom Bertilsson. Trots detta så lyckades vi släppa in 4:e(!) minst mål i serien.
Nu står vi inför en ny säsong där vi har som du ser det 4st säkra kort. Därav ser iallafall jag inte behov av en ny spetsback!

Hank81:
Det där var nog den konstigaste uppställningen hittills på HS. Björninen som ytter, Scott som center, Ölund som ytter och Sallinen med... Sallinen kommer inte spela med Brynäs mera.

Tigerhjärta: Kruxet är att Bergman aldrig kommer hålla om Brynäs ska sikta högre i tabellen, och alla 3 (Hedberg, Johanesson, Lindstein) är osäkra kort. Det blir problematiskt om man väger in Kinnvalls skadebenägenhet. Sammantaget betyder det att 4 av 8 är osäkra kort och en 5:e är skadebenägen. Om man ser Kinnvall som ett osäkert kort på grund av alla sina skador, alltså tänker att han kanske kommer missa en del matcher, så är majoriteten av backuppsättningen alltså osäkra kort.

Bland forwards kommer man att ha en mycket större andel säkra kort än så. Men det är ju möjligt att Kinnvall är helt skadefri nu och i så fall är situationen en annan, men den insynen har inte vi.

Peja: Hade vi inte haft Bergman så hade det kanske varit bra att säkra upp. Men just nu så sitter vi redan på 8 backar med kontrakt.
Skall våra unga backar som Johannesson & Lindstein ens få chansen att utvecklas så gäller det nog att vi har lite is i magen och inte plockar bort deras chans redan från start!
I nuläget har vi en stabil 6:a med Kinnvall-Berra, Sklenika-Hedberg & Friman-Johannesson. Därefter får Bergman och Lindstein slåss om 7:e rollen och eventuellt hoppa in vid sjukdomar/skador, ett perfekt upplägg!

Högerfattade forwards i samtliga SHL-lag. Jag gillar inte att vi bara har en. Vi behöver få in minst en till.

BRYNÄS 1
LULEÅ 2
SKELLEFTEÅ 2
ÖREBRO 2
MALMÖ 3
VÄXJÖ 3
FÄRJESTAD 4
OSKARSHAMN 4
LEKSAND 4
LINKÖPING 4
RÖGLE 4
TIMRÅ 4
FRÖLUNDA 5
HV71 7

Tigerhjärta: Ja, hur kan man inte vara orolig över att den enda offensiva spetsbacken har haft två så skadefyllda år? Att Kinnvall var skadedrabbad 20/21 och i princip åkte runt på en skridsko i kvalet var ju definitivt en bidragande orsak till HV:s kräftgång. Brynäs får passa sig för att lita för mycket på en sargad kropp, men samtidigt går det som sagt inte att bedöma på ett bra sätt utan att känna till skadesituationen.

Hedberg, Bergman och Johanesson har inte vunnit mitt förtroende än. Särskilt inte om Brynäs spänner bågen mot en högre tabellplacering. Förhoppningsvis får man stor utveckling på någon av dom.

ingen Johan Larsson på dagens träning, så han lär inte spela imorgon

Peja: Vi kommer att ha tre klassbackar Friman,Sklenicka och Bertilsson och även en bra back i Hedberg som avslutade bra.Sedan ser det kanske lite magrare ut initialt med Johannesson,Lindstein och Bergman men låt dessa få chansen innan vi värvar en back om det värsta skulle inträffa och Kinnvall är Skadad.Borde då räcka med en ny back för tredje backpar.Dessutom har vi värvat två spelare som kommer att underlätta livet för våra backar Larsson och Björninen.Så min åsikt är värva spets inte back.

Peja: En riktig klassback vore nice men även en utpräglad målskytt. Hugget som stucket, klassen avgör.

Peja: Förstår inte riktigt behovet av en nyss klassback? Vad är det du är orolig över, Kinnvall?

AW-M89: "vad väljer du helst då?
Back eller forward?
Finns knappast utrymme för 2 toppspelare till i spelarbudgeten."

Om Komarov är klar och det finns pengar till ytterligare en klasspelare, så tycker jag att Brynäs borde ta sig en funderare över om man verkligen ska värva en klassback eller en klassforward. Beror på hur marknaden ser ut och vad Kinnvalls skadestatus är, känns som att man behöver den infon för att kunna göra en bra bedömning.

Och själv ligger man med akut ischias. Fy fan, hade hellre gått med på en tackling av Granström än att ha såhär.

Hank81: Jo det kan ju givetvis vara till hans fördel! Lite komiskt bara hur dålig koll vissa har.
Komarov är inte klar, eller ja inte än iallafall ;)

Hank81: Det där kändes som en väldigt märklig uppställning, och vad gör Sallinen i truppen?

Rödin1912: fast är inte det bra, då slipper han pressen. Jag tror även media har dålig koll på hur bra Johan är egentligen.
Undra hur vi kommer formera laget nu om även komarov är klar.
Komarov Larsson björninen
Rödin scott Eklind
Timashov palve ölund
Olesen salinen Birgersson
Vad tror ni, backarna har jag ingen aning om:)

xxx BIF xxx: Oskarshamn är ju lite som GIF i Allsvenskan och Mora i Elitserien. Med en mindre ekonomisk kostym måste de mer eller mindre göra ett perfekt jobb. På kort sikt kan det gå, men på lång sikt måste deras ekonomiska kostym växa sig lika stor som konkurrenternas för att de ska kunna haka sig kvar. Om de inte lyckas förbättra ekonomin är det bara en tidsfråga innan de åker ur.

Scerban: Grymt faktiskt men det intressanta är om han har någon offensiv kvar i kroppen. Vi behöver mål och assist.

Brynäsgubbe: "Johan Larsson /.../ has quietly been one of the most effective shut-down centres in the league." .

Hade inte insett hur uppskattad han verkar ha varit bland Sabres och Coyotes fans.

{8399}:
”Oskarshamn lär väl överraska”

Ja Oskarshamn är svårgissad. Man vill placera dem i botten, men de är fan luriga.
Fröberg gissade väl dem själva som 7a vill jag minnas.
Men då hade han förväntningar på Pilö som toppback i år. Det kortet hade inte jag satsat stora pengar på, Han är ju absolut en annan back idag än då han lånades in till oss, men toppback i första backpar - nä inte än.
Frågan är om det är en jävulsk fingertoppskänsla hos IKO eller om man haft enormt med tur, eller en kombo.
Fröberg hade också ett instick med att han värvat utländskt för att det var billigare. Skulle han värva shl-spelare så hade inte hans budget räckt.
Han sa också att han egentligen inte heller såg någon HA-spelare i år med potential för shl, även om han hade givit något kontraktsförslag till någon som i sin tur valt annan lösning.

Generellt är jag emot uppstickare från HA, men det är lite David mot Goliat ekonomiskt över IKO och jag hoppas de klarar sig kvar.

Lika så Bengtzen har lyckats bra, men fan när man lyssnar på han så får man bara flashbacks.
Han måste satsa på dyra säkra kort annars vet i fan om inte Örebro skulle kunna vara ett lag han kör i bott också.
Jag hör fortfarande bara svammel då han intervjuas! Så jag tror Örebro dippar i år. De tar då iaf inte steget Bengtzen tror på i år.

Brynäsgubbe: Aa Johan Larsson är ÖVERLÄGSET bästa spelaren i ligan, egentligen alla parametrar, förstår inte hur vissa andra fans har mage att påstå något annat😂

Det här är ju beröm som heter duga.

"he is/was statistically the best player in the league at shutting down McDavid, and I think someone out there could probably see some value in that for at least another year."

Lemp: väldigt lika våra tips, sjukt svårtippat och Oskarshamn lär väl överraska som vanligt trots allt.

Min preliminära tabellgissning!

1. Rögle
2. Frölunda
3. Luleå
4. Färjestad
5. Skellefteå
6. Brynäs

7. Örebro
8. Linköping
9. Växjö
10. HV

11. Leksand
12. Timrå

13. Oskarshamn
14. Malmö

Mitt lekmannatips:

1.Rögle
2.Luleå
3.Färjestad
4.Skellefteå
5.Frölunda
6.Växjö

7.Örebro
8. Brynäs
9.Linköping
10.HV

11.Timrå
12.Lekland

13.Malmö
14.Oskarshamn

Ni får givetvis tycka och tippa hur ni vill..jag tycker iaf att mitt tips är bäst..😉🤟👍

Svensson_62: jag funderade också på om det kan vara en anledning. Hoppas att Cahling & Co jobbar med att reparera den relationen.

Mrassarson: Jo, det är klart att dom måste värva spets. Men hur mycket spets finns det kvar? Jag är absolut ingen EP expert som har koll på alla kontraktslösa spelare.

Men jag skulle vilja säga att av dom lag som letar spetsforwards nu, Brynäs, SAIK, Luleå, Färjestad (fler?) så är det Luleå som är i absolut störst behov av dom. Rejält trubbiga som dom är nu.

xxx BIF xxx: Appropå BIFs nya tröjor: Funderar på om de lämnat plats för en ev UNICEF-logga ovanför vår logga? Därav den låga placeringen. 🤔

Jugge:

Provar jag å..

1. Skellefteå
2. Luleå
3. Frölunda
4. Rögle
5. Färjestad
6. Brynäs

7. Linköping
8. Hv71
9. Leksand
10. Timrå

11. Oskarshamn
12. Växjö

13. Örebro
14. Malmö

Jugge: Oj oj, Lakers 13, det var sannerligen ett utstickande tips liksom Brynäs femma men jag hoppas du har rätt.

Svensson_62:
Ok tröjan var inte stilig, men logga på magen gör det fan inte bättre alltså!

Jugge: Det är enbart pga att jag vet att Luleå kommer ta in 2-3 spets till för att ersätta, inte en chans att dom nöjer sig med breddvärvningar för att ersätta dom.

Jugge: Ser ut som en dräkt som råkat ut för en riktad spam-attack med reklam tills spammarna slutligen gav upp och insåg att vi kan inte sända dit mer av vår skit - dräkten är helt full nu.

{8399}: Om jag inte minns fel så misslyckades man även förra gången.

{8399}: Kan vara det absolut fulaste tröjan i SHL…
H-e vad reklam!..

{8399}: ser ut som en jultröja med skogstema

{8399}: Påminner lite om såna där skrikiga stickade jultröjor.

eltifoso: jäklar i min tombola vilka tröjor Frölunda har 😂😂
Uppladdat:

500x0-3949e9ab-15fc-4ac3-b0bd-33b78f5b34ce.jpeg

eltifoso: Jo, det skrev jag 🙂 Det stämmer ju dessutom.. Men jag tror att en hel försäsong med Mitell kommer väga upp en hel del. Ni underpresterade ju något överjävulskt under Pennerborn innan han fick kicken med tanke på laget ni hade. Ni är väl även ett av lagen som letar spetsforward?

Jugge: Spännande placering av Färjestad. Skrev du inte att vi tappat massor av spets och har en svajiga målvakter ?
Ändå tippar du att vi placerar oss högre än i

Svårt att tippa blir det, tur att det finns experter för sånt, själv är jag bara åskådare

« · 2360459 · »