1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739967 inlägg · 7967 ämnen
« · 2360585 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Backparen känns givna när Manner formulerat dom.
Så dom vill jag inte röra.

Kedjorna tänker jag iaf såhär:
Rödin - Larsson - Scott
Rödin och Scott älskar att spela med varandra och det vet Manner. Tror inte han splittar dom i första taget. Däremot kan man göra det en bit in i säsongen om dom behöver få mer jämnhet bland övriga kedjor. Dock vet jag nästan att Scott kommer göra en betydligt bättre säsong i år gentemot dom 2 säsonger som varit. Dels har han haft struligt med skador som stört honom och dels har han fått dra ett tungt lass i BP och inte kommit till sin rätt i offensiven. Dessutom har nästan Manner sagt att man kommer köra Scott som vinge i år. Ingen ovan plats för honom. Han värvades från början som vinge men blev center efter ett tag. Tror om jag minns rätt att även han gick på kant några matcher i KHL.

Timashov - Björninen - NY(Komarov)
Tror Manner vill ha en powerforward bredvid Hannes. Likt Mäenalanen har haft i landslaget. Om Komarov kommer är jag nästan säker på att han och Hannes kommer lira ihop. Med trollbunden Dima som 3e länk.

Olesen - Palve - Eklind
Olesen och Palve är bra vänner privat. Och fick spela lite med varandra redan ifjol. Har alla förutsättningar att vara en vass 3e kedja ihop med Eklind som jag tror kommer göra en bättre säsong i år. Om Gunler kommer så går han in med Olesen och Palve. Palve är en renodlad tvåvägs center. Så han tror jag inte kommer spela på en kant.

Birgersson - Ölund - Kvist
Ölund kommer vara en av SHLs bästa 4e center. Trivs med ansvar i defensiven och att bära juniorer. Om det blir Birger och Kvist får vi se. Kan lika gärna bli Ljungen eller nån av Sundin, Holmli och Nordh. Men om Gunler kommer så känns ju en kedja med Birger-Ölund-Eklind given.

bradberry: Vi hade kunnat värva både Dahlén och Komarov, ellis hade ändå inte vart nöjd, det är sen gammalt!

bradberry: Men det är ju flera dagar sen Alcén fixade hem ett av de största namnen vi värvat någonsin. Det måste hända MER, NUUUUUU.

ellis: Vaddå ”agera”?

Tror du han sitter på arslet och och studerar humlor…? Du är så otålig att det blir komiskt. Du kan nog vara trygg med att Alcén agerar i den mån det går…

gevalia: Alcén måste agera nu. Eller om det är Leo som tvekar?

CatoCensorn: Om vi tittar på en av de absolut främsta kedjorna i NHL de senaste 5-6 åren så är det Bostons 1:a kedja bestående av Patrice Bergeron, Brad Marchand och David Pastrnak. Där är de 2 förstnämnda gedigna 2-vägs spelare utan direkta svagheter (förutom att Marchand får psykbryt ibland) och Pastrnak är mer finlirare/sniper med mer begränsningar i spelet. Med det sagt så skulle jag absolut testa Rödin-Larsson-Scott, men det lär visa sig hur Manner tänkt. Fullt förtroende för han och hans stab.

AW-M89: Spontant så känns Olesen inte bra nog för en andrakedja.

Va fan, läste att Luleå inte hade gett upp angående Komarov och Dahle'n!.....Någon annan som hört något?

AW-M89: Bättre en vek fjärdekedja än två veka topp kedjor.Dock finns det lite kvalitet,Ölund en riktig bra fjärde center och Birgersson kan nog också utföra sitt jobb väl.
Dock hade drömmen varit att haft en fjärdekedja att plocka in för att stänga konkurrenternas bästa kedjor.
Det har vi tyvärr inte det är nog endast Ölund som skulle klara av det i fjärde.
Dock har vi Ölund att plocka in som valfri center för att avlasta exempelvis Björninen och Larsson.
Två spelare som är bra i Bp och som man även vill se i PP

Brynäsgubbe: Ser fit och laddad ut! Eller?

1. Rödin-Larsson-Palve

Rödin är avslutare. Palve passningsläggare och Larsson är den som håller ihop kedjan.

2. Timashov-Björninen-Olesen

Timashov passningsläggare. Björninen håller ihop kedjan. Olesen avslutare

3. Komarov-Scott-Eklind

Tung 3:e som kommer bita fast pucken i anfallszonen byte efter byte. Alla tre kan också göra mål. Den kedjan man sätter in mot motståndarnas bästa kedja.

4. Birgersson-Ölund-Kvist

På papperet den vekaste 4:e kedjan vi haft på länge. Dock behöver inte det vara negativt. Tre unga grabbar med hög energi som kan explodera något byte ibland.
Dock minimalt med speltid på denna kedja i 5v5.

{9873}: Kan det vara så enkelt att Palve tar Holmlis plats på kanten i andra och Larsson centrar första. Iaf fram tills vi får en forward till (Komarov?)
Det skulle nog inte vara så tokigt...

Rumpelstiltskin: Tackar tackar, då är det dags att slå på Cmore-abonnemanget för en ny känslomässig resa👍🏻

Brynäsgubbe: mycket målerisk bild :)

xxx BIF xxx: Dom har olika styrkor, Scott är mer välbalanserad och är en slitvarg som gör grovjobbet samtidigt som han är hyfsad på det mesta. Palve är en spelare med högre spelförståelse och puckskicklighet.

Sammansättningen av kedjorna ska utgå ifrån vilka som kan passa bäst tillsammans.Vem som gjorde mest poäng förra ssäsongen mellan dom två är inte det väsentliga.

Hem igen.
Uppladdat:

500x0-d7e7bed7-d239-4c18-bf88-a98e5707cb18.jpeg

Zzz: Mikko har positionerat laget på följande vis under träningarna jag gissar Larsson går in på Palves plats när han ansluter och Palve hoppar ner i andra , sen får vi se var nästa nya forward hamnar Komarov eller vem det nu blir , Mikko verkar redan ha en klar idé hur han kommer spela laget .
Förstafemman: Johannes Kinnvall, Simon Bertilsson – Anton Rödin, Oula Palve, Greg Scott.
Andrafemman: David Sklenicka, Tom Hedberg – Dima Timashov, Hannes Björninen, Joel Holmli.
Tredjefemman: Niklas Friman, Samuel Johannesson – Nick Olesen, Linus Ölund, Oscar Eklind.
Fjärdefemman: Julius Bergman, Theo Widén Schade - Alexander Ljungkrantz, Oscar Birgersson, Oskar Kvist.

Tigerhjärta: Jo, jo, förvisso 😁

Friberg33: Timrå & Tierp, sak samma? Samma nivå av kvalité ;)

Gunderson:
Ja, men den sänds på Cmore. Vet dock inte var de fått Tierp ifrån, Timrå är det!

Lemp:
”Tycker Scott dessvärre är påväg nedåt, vilket man kunde se den senaste säsongen.
Han är fortfarande en gedigen spelare, men inte någon som är given i en första/andrakedja.”

Bortsätt från 3 poäng varav 2 mål vad är Palvr bättre på (som dessutom hade gynnsammar position i PP)
Scott är utifrån ifjol mer lämpad för 1&2 lina än Palve.
Jag tycker att Palve borde provas på kant istället då han periodvis inte alls är en bra spelfördelare 5vs5!
Han centrade 2linan i fjol av en anledning. Jag hoppas dock att han kan bevisa en plats i 1-2 linan i år.

Gunderson: 18:30 cmore hockey

Lemp: Instämmer i mycket. Jag funderar på om det vore bra att placera alla (typ) våra finlirare med någon grovjobbare som skapar ytor åt dem. Dvs. första linan Larsson (grov) med Rödin (fin) och Scott. Andra linan Timashov (fin) med Björninen och Komarov (grov). Tredje linan Palve (fin) med Olesen (fin) med Eklind (grov)?

Kanske är det feltänkt med tanke på att NHL ofta har linor med bara finlirare. Hur tänker folk här? Jag är ingen expert, bara intresserad av diskussionen.

Skagge: Någon som vet om matchen sänds imorgon? Cmore? Kollar deras hemsida och där står att man spelar mot Tierp men man möter väl Timrå i Hudiksvall?

Johan i Gävle nu, tränade i vit tröja

Tigerhjärta:
Ja, det skulle sitta fint det! 😊

Zzz: Mina kedjor ser exakt likadana ut, med undantaget att Eklind är i tredje och att Leo är i andra (om han ens kommer). Tycker Scott dessvärre är påväg nedåt, vilket man kunde se den senaste säsongen. Han är fortfarande en gedigen spelare, men inte någon som är given i en första/andrakedja. Tycker det mest naturliga för honom vore att gå ner i snäpp i hierakin och ta en större defensiv roll, i en tredjekedja. Samtidigt som han fortfarande kan spela högre upp och göra det bra i ett läge där vi har skador.

Tycker inte heller att det måste vara en nackdel att Rödin och Scott splittras. Palve kan skapa lägen för andra genom hans puckskicklighet. Larsson kan absolut göra grovjobbet samtidigt som han kan få utlopp för hans andra färdigheter och Rödin sliter alltid och kan bli den utpräglade målskytten i den här formationen. Tycker åtminstone man ska pröva och se om det kan fungera.

Zzz: Jag gillar denna. Jag tror det kan vara lite farligt om vi är för fast i "Rödin - Scott".
Bara för att de varit jäkligt bra tillsammans innan betyder inte att det är det bästa vi kan göra. Vi börjar få ett riktigt fint lag på papperet så jag tycker inte man ska låsa fast sig i gamla strukturer

Luleå har fortfarande inte gett upp kampen om Komarov (eller Dahlén lol).
Hoppas innerligt att vi lyckas nypa honom framför Luleå!

Makita: Den informationen är från Pettis, men Manner har ju varit tydlig med att Björninen ska centra en av de första två kedjorna.

Semic: Man vill helst inte skicka ut Larsson eller Björninen på kant. Men varför inte Palve på kant och Scott i tredje? Nackdelen med den flytten är ju att Rödin återigen kommer behöva sköta grovjobbet. Känns dock som att det ger en bra balans även om fjärde blir tunn oavsett.

Rödin - Larsson - Palve
Timashov - Björninen - Eklind
Komarov - Scott - Olesen
Birgersson - Ölund - Kvist/Ljungkrantz

Semic: Är jag helt fel ute och minns helt fel.
Men har för mig att jag läst följande om Björninen.
Att han inte är värvad som spets och faktiskt tänkt som för en tredjekedja och att han även kan spela på kanten.

Jag har tänkt fram och tillbaka en hel del på formationer nu när vi fått in Larsson (och eventuellt Komarov)

Skulle detta kunna vara något att testa i början?

Rödin - Palve - Scott (tränat tillsammans hela tiden nu)

Dima - Björninen - Larsson (Dima och Björninen har saknat 3e länk i sin lina, Larsson kan gå ytter, förvisso tappar vi hans tekningsskills då och det är det som gör mig tveksam…)

Olesen - Ölund - Komarov (Om Komarov kommer)

Eklind - Birgersson - Ljungkrantz/Kvist/Junis

Peja: Tror du verkligen att Björninen är tänkt så långt ner som tredje center? Enligt Manner är han en topp 6 och jag jag tror inte Björninen tackade nej till NHL kontakt för att bli tredjecenter i Brynäs. Jag tror han är lovad en offensiv roll i första eller andra kedjan.

xxx BIF xxx:
Det är lite det jag menar.
Både Antons och Berras skadehelvete har ju stannat av.
Det kan väl Kinnvalls oxå göra.

{9873}: Det blir ju spännande att se Björninen och Sklenicka och se hur de kan bidra över hela banan. Som du är inne på så har vi ju också Hedberg och han kan gott och väl få sitt stora genombrott i vinter.

Veven står i morgon mot Timrå .

Charles: Ah där ser man! Ska nog inte försöka argumentera emot en världsmästarcoach hehe.

Charles: Enligt Sandström på GD är Björnen den som imponerat mest på träningarna så ska bli intressant se honom i morgon när det är match .

Intressant PP.
Inte vad jag skulle ha gissat på som första lösnnng. Hade varit skitkul att se dem in action mot motstånd imorgon

Silfverkroken: Palve står till vänster och backen på blå behöver vara leftare för att kunna ladda direkt på Palves passningar.

Silfverkroken: Sasse hade faktiskt frågat Manner om vänsterskyttar i PP1

"Frågade Mikko om tanken kring fem ”leftare” i första PP. Svaret är att i finska landslaget har dom fem vänsterskyttar i första PP. ”Vi gjorde tolv mål i powerplay och släppte in ett i PK. Det var därför vi vann VM-guld”, säger Mikko

Och ni som är pålästa vet att det är Mikko som ansvarar för powerplay i de finska lejonen. "

Charles: Lite udda med tre rightare i PP 2 men ingen i PP 1. Vad är tanken där?

PP träning idag för de som är intresserade

PP 2: Kinnvall, Johannesson, Scott, Eklind, Timashov
PP 1 Sklenicka - Palve, Björninen, Rödin, Olesen

mk: jag köper vad du säger men samtidigt blev ju Berra en annan spelare efter skadan - han gick inte alls in fysiskt som han hade gjort tidigare.
Men istället har han fått en offensiv uppsida som kompenserar.
Kinnvall får vi nog hoppas att han redan nu kommit tillbaka fullt ut fysiskt (med anpassade grejor) och att han kan bygga vidare på den kvalitet han besitter!

Tigerhjärta: Ja, det är ändå ganska angenäma problem. Om Komarov skriver på skulle man t.ex kunna mönstra följande kedjor:

Rödin-Larsson-Scott
Komarov-Palve-Timashov
Olesen-Björninen-Eklind
Birgersson-Ölund-Kvist/Ljungkrantz/junior

Det hade varit fint med fler klasspelare, men samtidigt kommer man att kunna bygga två starka kedjor och en klart godkänd tredje. Däremot ser fjärde för svag ut, men det tror jag är enkelt att åtgärda under säsongen i jämförelse med att ta in klasspelare högt i hierarkin.

Silfverkroken: bara den där uppställningen förordar minst 1-2 forwards in i laget.
även om larsson är klar.
1-2 ytterforwards är vad vi behöver,helst 2 right snipers

mk: Ja, man hoppas ju att Kinnvall ska få vara hel nu, men å andra sidan är det typiskt önsketänkande och det är lätt att tro det eftersom man vill tro det så himla mycket. Det är omöjligt att kunna göra en bedömning utan insyn.

Peja: Vi får helt enkelt tycka olika i den frågan. Jag tycker forward går före back, och du tycker tvärtom. Och så får det vara :)

Tigerhjärta: Klart att man har hybris nu efter alla stjärnvärvningar. Om Komarov skriver på och det finns ekonomiskt utrymme för en spelare till, är det då en klassback eller en klassforward som kommer göra mest skillnad i ett slutspel? Jag tycker nog att klassbacken är svaret på den frågan, men beror samtidigt på vilken klass man kan få tag på. En extremt spetsig forward som avgör matcher a la Silfverberg vore liksom bättre än en klassback, men kanske inte så realistiskt. Men när jag kollar på truppen nu och tänker att Komarov också ska in, så kan jag känna att man kommer att falla på backuppsättningen i ett slutspel.

« · 2360585 · »