1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739789 inlägg · 7967 ämnen
« · 2334450 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
eltifoso: Jag har otroligt svårt att tro att nämnda spelare (du vet vilka jag menar) inkl. spets ni hade tidigare som Virtanen, Ejdsell, Lindqvist, Rydahl spelar för 100-150K i månaden. I och med att ni har så många stjärnor (med SHL mått) så är det max om ni ska ligga som du säger 4-7 i löneligan. Do the math…

Jugge: Inte jag som menar, jag lyssnar bara

Och jag håller med, gärna öppna löner, förstår inte varför det ska vara hemligt

Jugge: ”nope, FBK borde (enligt mig iaf) vara överlägset störst.”

Håller med. Tror FBK, utan snack! Nu verkar det betala av sig dessutom

eltifoso: Så du menar att alla FBK värvade inför den här säsongen samt under i stort sätt spelar underbetalda? Jag hade förstått det om ni fått hem typ en etablerad spelare som Brodin. Han har ju framtiden tryggad. Det gäller knappast Wikstrand, Johansson, Nygård mfl. Hockeykarriären är kort..

Edit: Vore roligt med en avstängning på nämnda spelare så man får se vad de tjänar? När ska SHL börja med öppna löner?.. Jante lagen I guess…

eltifoso:

Det tror faktiskt jag också, Leksand ligger nog skapligt högt också men kanske inte topp 5

mattias - 74: nope, FBK borde (enligt mig iaf) vara överlägset störst.

mattias - 74: Jo visst är det så. Hört av initierade källor att FBK ligger i skiktet 4-7 i lönekostnader, typ som de hamnade i tabellen

Jugge:

tror du inte Lakers har större lönebudget? Eller luleå?

Omark? Tyrväinen? Shinimin?

BIF Kungen:

Ja Grundserien var ju absolut inte bra av FBK men de har prickat in formen i rätt läge, torskar dom denna matchserie är dom inte värda att vinna, har nog aldrig sett ett lag dominera såhär som FBK gör i en Sm Semifinal

mattias - 74: hade FBK fått Mitell tidigare hade de säkert vunnit serien. Som jag skrev tidigare: bästa laget på papperet och har ”fått ihop det” med Mitell.

mattias - 74: FBK var inte ens nära spelet de presterar nu i serien. Mitell har fått det till ett lag. Dom har ju överlägset bäst lag på pappret. Förmodligen den överlägset största lönebudgeten också.

Rensfeldt spelar i Djurgården i HA nästa säsong.

lapad: tänk dig henne vid frukostbordet en tisdag-morgon typ 06.30…puuuh😬

{9684}: Jag sa tidigare att det blir 4-0 eller 4–1 i matcher till FBK. Finns ingen anledning att ändra på det tipset.

lapad:

3 - 14 i skott till FBK, hur fan kunde Rögle vinna serien? de är helt utspelade

lapad: precis vad jag tänkte (men inte skrev😂)

BIF Kungen: Hon är väl singel 😁

Peja: En sak som FBKs spets är lika dåliga som Brynäs på är effektiviteten. Dom tar väldigt dåligt betalt för spelövertaget de har. Överlägsna i match 1 o 2 och har 13-3 i skott på bortaplan just nu men ändå 0-0.

mk: Jomen Rögle är från en stad med 42 000 invånare och när deras nuvarande lagbyggare började var de ett bottenlag. Självklart har de inte lika mycket spets som "Real Färjestad". Hur skulle det ha gått till?

Brynäs som klubb har större potential än Rögle, skulle jag påstå. Då syftar jag främst på den ekonomiska biten. Dessutom har ju Rögle gått från bottenlag till serievinnare, Europa cup-vinnare och nu semifinal (minst) med nuvarande strategi, så den verkar vägvinnande.

mk: Tycker det var en dålig anledning av Abris. Visst att Rögles spets inte fungerar just nu men FBK har ju betydligt mer spets än Rögle men först till slutspelet fått spelet att fungera. Minns att FBK var en stor favorit bland de flesta inför säsongen och då har de inte direkt förstärkt med några dussinlirare. Inget lag i SHL har chans mot FBK som dom spelar just nu.

Hoppas det är öppet köp på guldhjälmar i Ängelholm....

Peja: Jag menar inte att FBK bara har 3 spets.
Dom har ju lastat överlägset mest på spetsspelare.
Inte så jag menar.
Som Abris sa, så tycker han att nu när Rögle möter FBK så ser han att de man har under spetsen inte räcker till.

Där menar jag att nu nör Brynäs ska bygga om, hur gör man? Ska man lasta på topp 6 eller sprida på jämnare trupp?
Men inte mellanmjölk då..

{9684}: ska spelarna hänga med i Lenas kommentering måste öka farten.

Låter som pucken ”dansar på mållinjen” när det är typ powerbreak…

mattias - 74: förstår absolut vad du tycker😁Westberg är verkligen ”annorlunda” men jag gillar honom, inte så mycket ”sarg ut”, ”åka mer skridskor”mm

Oförutsägbar😂

Som sagt: tycke & smak

BIF Kungen: Hon talar hetsigt och betonar alla stavelser känns det som. Blir jobbigt för åhörarna att lyssna på.

BIF Kungen:

Hellre Lena än Patrik Westberg, klarar inte av honom alls, Lena är inte bra heller men lyssnar hellre på henne. Blir fan illamående när jag hör Westberg

Peja: kommer in mitt i diskussionen men håller med, jag tycker FBK har bästa laget på papperet i serien.

Underpresterat större delen av säsongen, fått ihop det med Mitell.

Nått annat: Är Lena aldrig ledig?

Kul att min favorit spelare som jag nämnt många gånger är aktuell för oss. Stenqvist.
Han är ett okänt namn för hockey Sverige. Väldigt spelskicklig back med fin skridskoåkning och ett härligt skott.

En annan sak som jag nämnde för ca 1 och halv månad sen var väl att Brynäs satsar på både VV och Limpan.

Nordström ser jag som en ytterforward. Som skulle vara grym på SHL nivå. Bra komplement till Palve/Timashov.
Säkert har Alcén hört sig för med Elias Lindholm om honom.

Kan tänka mig det här laget:
Limpan - Vehviläinen

Kinnvall - Bertilsson
Stenqvist - Sulak
Johannesson - Hedberg
Bergman - Lindstein

Rödin - Larsson - Strömwall
Timashov - Palve - Nordström
Olesen - Scott - Kärki
Eklind - Ölund - Sallinen
(Birgersson)

mk: Om Färjestad är lagbygget du menar som har 3 ritkigt bra spelare och spridit resten, så är det lite svårt att greppa vilka av dessa som inte betraktas som toppspelare:

- Furch
- Lennström
- Virtanen
- Wikstrand
- de la Rose
- Ejdsell
- L Johansson
- Lindqvist
- Marcus Nilsson
- Nygård
- Rydahl
- Viksten
- Åslund

Helt okej bredd på spetsen för ett lag som bara har 3 riktigt bra spelare?

mk: Titta i backspegeln.
Brynäs har inte haft sex spetsspelare på flera år och har spridit ut det på resten.Det har funkat sådär och riktigt illa var det när Rödin inledde säsongen med en skada.
Blir en eller två av de tilltänkta spetsarna långtidsskadade då sitter man i skiten.Historien har visat svårigheterna med att värva spetsspelare under pågående säsong.
Så jag föredrar helt klart sex spetsar.

Tgl: Tänkte lite detta med fördelning på truppen.
Jag och flera här har ju ansett att man ska lasta tungt på 6 stycken spets.
Bra så, är nog rätt tänkt.
Men.
Som Rögle har det nu med flera av sina spets borta eller inte i den vanliga formen, så blir de som är kvar väldigt tunna.
Abris nämnde det i podden idag, som en anledning till Rögles spel mot FBK.

Så min tanke är. Ska man ändå göra som Rögle gjort, eller ska man försöka att hitta 3 spelare som är riktigt bra och sprida på resten.

Bara tänker...

nyb: Vi får väl se vad det blir till slut. Det som är bra hittills är att man säger tack och hej till Danielsson/Chay/Mylläri/Berglund och de tre som anslöt innan fönstret stängde.

Varför man inte avslutat med åtminstone två av Pettersson/Sallinen/Kvist/ Molin ännu förstår jag inte.

På fronten nyförvärv är det hittills noll även om det är en del rykten.

Brynäs, steppa upp!!!

Charles:

Han lär nog bli väldigt dyr

Lemp: lite så är det, det finns fler defensiva backar för billigare peng än det finns offensiva backar för billig peng. min uppfattning är att defensivt präglade backar har det väldigt svårt att slå sig in i NHL och KHL då dem ofta tittar på poängproduktionen när det kommer till importer.
Så kan hålla med Lindholm hade smackat mumma men inte för 200k plus

mattias - 74: Finns en risk att ett sån fördelning gör att det istället saknas pengar till offensiva backar eller tvåvägsbackar av kvalite. Ett exempel är när vi hade Andersen och Bertilsson samtidigt på väldigt dyra löner, det fanns inte pengar kvar till offensiva backar så vi fick snåla och satsa på att Björk skulle utvecklas.

Sen var det r i kombination med ett dyrt och felbyggt lag i övrigt... men föredrar att betala tvåvägsbackar och offensiva backar. Defensiva backar av kvalite behöver inte vara så dyra.

Lemp:

"och man ska akta sig för dyra kontrakt med defensiva backar"

varför det

mattias - 74: Tror nog dom flesta KHL-namn har varit upp för diskussion. Men personligen hoppas jag att vi inte kontaktat Lindholm. Det verkar uppenbarligen bli ett budkrig och han är främst en defensiv back och man ska akta sig för dyra kontrakt med defensiva backar.

nyb: hoppas verkligen att dom inte förlänger

Lemp:

Undrar var Anton Lindholm hamnar, han är eftertraktad av många SHL klubbar. Tror ni Brynäs har kontaktat honom?

Luddf: Sänder väl också signaler att JA/EG/MM helst inte vill förlänga med Björk, nu när man verkar leta specifikt högerfattade spelande backar.

H E R R K L A S: Sjödin var väl inte länge sen...

Luddf: Apropå backsidan.. När hade man senast en f.d back runt laget? Manner, Pajen, Honken och Ove var alla forwards, borde väl vara en fördel att själv ha spelat back om man ansvarar för och ska utveckla just backar. Ska bli spännande att se vem dom tar in på Honkens plats, någon som hört något där?

Edit: såg inte inlägget före

Vem blir nästa assisterande då? Försökte spana kring namn med koppling till Manner eller Pajen men hittar inget som känns troligt. Finskt eller svenskt? Eller finskt med koppling till Sverige?

Peja: Brynäs box play var ju den del av spelet som fungerade bäst iår…

Oron är väl dock att spelet man spelade, där man helt släppte puckhållare långt ner i banan var extremt beroende av Veini och hans förmåga att röra sig efter isen och stoppa inbrytningar.

Peja: Brynäs boxplay var väl näst bäst i serien gångna säsongen? Har för mig att jag läst det någonstans. PP däremot var ju bedrövligt och som jag ser det den enskilt största anledningen till att vi inte slog Örebro i playin. 5 mot 5 var vi ju bättre..

Peja: Stenqvist, Kinnvall och Johannesson är alla rightare. Känns som Brynäs vill bygga ett lag med en rightare i varje backpar vilket är positivt, är mycket enklare för en back som är leftare att spela med en rightare.

Peja:

förstår vad du menar men det är så dålig fart på Leksands Forum haha

Det har ju diskuterats Cederqvist här förut så jag bara la ut en enkel fråga, finns ju de som följer silly intensivt och även intresserar sig för vad andra lag värvar, b.la jag

mattias - 74: Om du ställer den frågan på ett Leksandsforum kan du säkert få ett initierat svar om Cederqvists vara eller icke vara i Leksand.

mk:

Kan Leksand ha gjort klart med Cederqvist nu?

Vore en riktigt intressant värvning med tanke på den säsong han haft.

Den där backtalangen Nils Stranberg Saren vet jag inget om faktiskt, borde man ha på sig en skämskudde? ;)

« · 2334450 · »