1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736839 inlägg · 7967 ämnen
« · 2514214 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja: Man känner helt klart en oro inför det som komma skall.
Jag känner lite så att det man gör nu kommer sätta tonen för många år framåt.
Fortsätter man bygga på brynäsanda?
Eller börjar man bygga på någonting annat - vilket är exakt vad som behövs?
Jag är tveksam till att man faktiskt gör det som krävs. Därav oron.

Det är klart jag skulle tycka att det var kul om vi fick se Emil Molin, Wännström, Rohdin, osv, i Brynäströjan igen, men samtidigt, vad skapar det framåt?

Tror nästan jag hellre ser värvningar som inte har någon Brynäskoppling alls, för att sätta tonen för åren som kommer, oavsett om vi harvar i HA eller spelar i SHL. Det måste på något sätt skickas rätt signaler.

Och nu om någonsin är det väl allra viktigast med god kommunikation utåt!! Att det är total radiotystnad är BEDRÖVLIGT. Att man inte än har gått ut och tackat fansen för den supporten dom fått, för tecknande av nya medlemsskap eller för att tacka för swishkampanjen är under all kritik. Där MÅSTE man nu jobba hårdare på att få ut lite mer på hemsidan och i media om arbetet som sker.
Känslan jag har är att man kommer gå ut med en stor nyhet istället för flera.

Brynäsgubbe: Bengtzén har också hämtat Johan Hedberg - som kanske är den mest hyllade och spännande svenska tränaren just nu - till Örebro.

Att göra Niklas Eriksson till sportchef var ju också smart och skapar kontinuitet.

Brynäsgubbe: Många som gnällde på Bengtzén men i mina ögon var han en bra ledare.
Var inte uppskattad av gamla brynäsare men var uppskattad av spelare och ledare.

Jockster : Bengtzéns verk alltså. Tänk om man haft honom som SC...

Buddha:
Johannesson till Örebro
Olsesen till IOK

Att många spelare lämnar är fullt normalt och inget att gråta över men hoppas verkligen att de med någon form av Brynäshjärta faktiskt stannar och tar sitt ansvar mot klubben som de faktiskt kört i skiten.
Kommer det att hända?
Säger nja på den!!!!

Buddha: Det står att Johannesson är överens med Örebroeh och Olesen med Oskarshamn.

DoNaka: nej bara det vi redan vet. kunde av någon anledning läsa fast jag inte prenumererar.

Om ni länkar till artiklar bakom betalvägg så får ni citera vad det står, annars är det helt meningslöst.

xxx BIF xxx: Står det något som alla Brynäsare inte redan vet? (Alltså att Johannesson & Olesén lämnar).

{9684}: Vi får nog vara nöjda om vi håller oss från kvalspel i HA..

munkas: Bort med Alcén och Grahm omgående.

In med Wesel, Powell, Brace, Billins. Signa upp Ljungkrantz, Blomman, Nord, Lindstein och Hedberg. Då är typ halva laget klart. Det kan Svedman fixa.

Ingen panik med värvningar då. Fokus kan läggas på en sportchef istället så fixar han resten av laget samt tränare.

Enkelt!

Brynäsgubbe: visst, tyder på bra bredd och en stark defensiv. Gubben visar klass i tuffa matcher💪💪

willyyoung : Det är ju nu allt bra ska hända. Nya kompetenta ledare och spelare som vill kämpa. #nyabrynäs

{10241}:
Kan vi ställa detta lag på benen i höst skall vi vara väldigt glada....

Lemp: Då får man se till att analytikern är involverad i värvningsarbetet också, vilket han knappt verkar ha varit.

Kanske inte bekräftat fakta ännu men ändå..

Tigerhjärta: Myles Powell vore en stark värvning. Brace känns för bra för HA idag.

Lemp: Alcén har väl bara suttit på sitt kontor och glott? Jag förstår fortfarande inte hur denne man kan sitta kvar! Man borde letat efter en ny efter jul, och meddelat Alcén att han blir arbetsbefriad när den nya kommit in. Kosta vad det kostar men jag anser att han är den största delen till HA.

Vi hade inte materialet att spela i SHL. Det var hans jobb att ordna detta.

Rodrigo: Handlar nog om hur mycket tid man är villig att lägga ner. Att vara sportchef innebär att man oftast arbetar dygnet runt, även om arbetsbördan minskat något de senaste åren med sportchefsassistenter och större organisationer.

Brynäs har både en sportchefsassistent och en analytiker som kan användas. Det är klart Alcén kan åka och kolla på matcher. Han kan arbeta både på vägen dit och hem. Allt handlar om egen vilja.

Sportnisse: På riktigt? Hur har andra sportchefer den tiden i sådana fall? Och om man inte har tid för det, hur kan man då inte se behovet av en scout?

Däremot vill jag komplettera mitt inlägg!
Det är fortfarande för dåligt att det är TOTAL tystnad från klubben.
Hylla supportrarna med att påvisa antal medlemskap som tecknats, hur supportrarna sjöng och stod kvar vi Brynäs sida efter slutsignal.
Det behöver inte handla om förvärv, men ge oss något, något att tro på, något att längta till, något att få oss att knyta näven i fickan i att vi ska fanimej tillbaka!

lapad: Jag tror inte folk härinne förstår hur paralyserat det är uppe på kansliet just nu.
Total jävla härdsmälta!
De har absolut ingen som helst aning om i vilken ände de ska börja. De har under årtionden kört hemvävt inom alla positioner och säkrat värvningar till både trupp och ledande positioner genom hemvändare eller andra figurer som huserat i klubben tidigare, samt förlitat sig på överjävliga juniorer.
Nu kommer plötsligt pöbeln in och säger att denna strategi inte är speciellt framgångsrik så de måste tänka nytt. Börja värva spelare som de inte känner. Börja scouta spelare.
Herregud så många kilo pannveck det ligger uppe på åsen i detta ögonblick.

Troligtvis har de redan hunnit ringa Järnkrok, Silfer, Markan och Bäckis 200-300 gånger och gråtit i luren.
-KOM HEM!…

Lemp: Jag mailade Alcen i vintras om att åka på HA matcher. Han svarade att han ? inte jobbar så? Tid fanns inte och han arbetar via agentnätverket främst.

Tigerhjärta:
Mycket kloka ord!

Går Alcen ut med att bara blomman o kvist stannar och palve, Dima, scott, björninen, Larsson, Ölund mf lämnar
Kommer då tex Rödin o Berra att krita på o hoppas de kan offra ett år av slutet på karriären för att få bif att gå upp?
Det gäller nog att bygga ett luftslott o hoppas det faller väl ut hos spelarna de vill ha kvar o sen lägga faktat på bordet.

Tigerhjärta: Du har delvis rätt men jag personligen tror att man absolut inte räknat med att hamna i HA. Man lever i någon slags tro att "det ordnar sig, vi är ju ändå Brynäs". Som någon sa, tror man gör i kyrkan.

En del presumtiva värvningar kanske tänker efter innan dom skriver på för en klubb vars spelare och ledare får påhälsning av galna fans mitt i natten?

lapad: Du kan inte jämföra med HV. Jämför med Modo, det är nog en mer jämförbar förening sett till hur vi förmodligen kommer prestera första åren i HA.

lapad: Är väl ganska logiskt dock? I Luleå m.fl. har man i lugn och ro kunnat samtala med spelarna om framtiden.
Det sista man vill göra med ett lag som befinner sig inför eller i ett stundande kval är väl att prata om nästa säsong.
Uppenbarligen lät Alcén spelarna fokusera på nuet under den jobbiga slutperioden.
Det hade varit ännu märkligare att sätta sig med exempelvis Sklenicka ”Tja, nu ser det ut som vi *kanske* hamnar i kval och spelar man kval så *kanske* vi åker ur, släpp nuet för en stund, hur tänker du inför framtiden?”
Jag förstår att folk är otåliga, inkl. jag själv, men det är bara att acceptera läget, att det går inte att jämföra med andra klubbar när vi är det enda lag som befinner sig i denna situationen.

Zorro 65: Helt sjukt! Luleå har åkt ur för ett par dagar sedan och redan meddelat att elva spelare lämnar. Och den som undrar om varför vi ifrågasätter om hur man arbetar inom Brynäs... Redan innan kvalmatcherna skulle arbetet med att planera nedgradering gjorts men jag antar att man inte är alls där. Plan A, plan B och även plan C borde redan finnas om vi ska kunna sätta ihop ett lag för övre halvan i HA.

Kanske ett intressant lag?

Anders Lindbäck - Oskar Östlund/Oliver Dackell

Johannes Kinnvall - Simon Bertilsson
Theo Lindstein - Viktor Persson
Johan Motin - Chad Billins
? - ?

Anton Rödin - Johan Larsson - Jakob Silfverberg
Myles Powell - Tyler Vessel - Emil Molin
Jacob Blomqvist - Linus Ölund - Lars Bryggman
Jr Tellström - Carl Mattsson - Alexander Ljungkrantz

Stora mått drömlag! Inte särskilt realistiskt..

{10241}: tror han hade gjort det riktigt bra hos er, men sägs slutförhandla med en finsk klubb.

Men gå för Olausson säger jag! Spelade i första kedjan för oss, ganska långsam men teknik samt spelsinne som få.

En annan spelare som ryktas till hockeyallsvenskan är Lars Bryggman. En stor tuff rätt elak jävel som gillar att gå rakt på mål. Lite av en spelartyp som saknats i Brynäs på lång tid. Kanske kan vara en bra pusselbit för en 3e brunkar kedja?

Nisse34: haha, kul att även Madhawk lagt märke till Rögles affärsidé. Dammsuga HA på lovande spelare och hoppas på nhl-utdelning.

Tgl:
Är så trött nu på Brynäs
Ledning
Är bara 65
Tänkte vila länge nu

Carl Mattsson kanske kan vara en bra pusselbit för oss i en 3e/4e kedja nästa säsong?
Han lämnar Luleå såg jag.

Brace tror jag blir tuff att få in till hockeyallsvenskan. Han kommer och vill spela i en högre division. Det har han kapacitet för.
Däremot Powell är ett intressant namn! Avig, speedig spelare med bra målsinne i allsvensk mått.
Gick löda rykten redan denna säsong att Brynäs ville köra en trade mellan Tom Hedberg och Powell. Men då gick dom på Bengtsson från HV istället.

En annan spelare som ryktades till oss när vi fortfarande var ett shl lag var Oscar Asplund. Han är klar för IKO...

Tigerhjärta: Luleå avslutade sin säsong i tisdags! Idag kommer besked om vilka som blir kvar och vilka som får söka sig vidare! Brynäs avvaktar!

JohnnyBotox: Brynäs räknar med 25% enligt Erik Karlsson
Uppladdat:

500x0-img20230330113841.jpg

Cameron Brace och Myles Powell lämnar IKO. Nog borde Brynäs vara intresserade av båda två?
Powell gjorde 44poäng på 40 matcher i fjol när han representerade Västervik och HV.
Brace är även han intressant, riktig energispelare som jag tror skulle kunna göra det riktigt bra i HA.

Peja: ”Jag menar inte att div1-spelare ska leda Brynäs i hockeyallsvenskan”

Du har väldigt bra koll på spännande spelare tycker jag.
Riktade inte det om div 1 spelare till dig. Utan till andra som skrev om gamla Brynäs juniorer som spelar i Hockeyettan nu som ev förvar till nästa säsong.
Jag har följt många av dina tips på juniorerna som inte är så hypade. Men har gjort det grymt bra när dom får chansen i SHL 👍

Börja i rätt ordning nu Brynäs, snälla. Låt inte Alcen skriva en massa kontrakt som nästa SC måste leva med. Jag inser problematiken, men fokus borde vara på att hitta bästa möjliga SC just nu. Sen låta denne person bygga laget.

xxx BIF xxx: Jag kan se en poäng med att någon måste bygga nästa säsongs lag nu. Samtidigt är det svårt att se hur det skulle kunna bli mer kaos av att sparka Alcén och Grahm, enligt min mening är "kaosnivån" redan maxad och vi har ju sett vad konsekvensen blir av att låta dessa orutinerade sportchefer ratta den sportsliga verksamheten.

Sannolikheten att Alcén och Grahm ska lyckas fixa verksamheten till det bättre, rekrytera rätt tränare, rätt spelare och så vidare ser jag som helt obefintlig. Att de helt plötsligt skulle ta massa bra beslut kommer helt enkelt inte att hända. Det är uppenbart att de saknar den kompetensen.

Däremot kanske det finns en poäng i att börja rekrytera nu. Trots att vi förmodligen kommer få se massa idiotiska beslut består truppen just nu av 0 spelare och 0 tränare, och så kan man ju bara inte ha det. Urvalet kommer inte stiga de kommande månaderna, tvärtom.

Det bästa som skulle kunna hända nu är att ett antal spelare går ut med att de stannar och accepterar rejäla lönesänkningar på kuppen. Att ett antal bra spelare knyter näven i bordet och meddelar att Brynäs ska komma tillbaka. Är det en förutsättning för att det ska hända att Alcén är kvar? Kanske, kanske inte. Men om spelarnas Brynäshjärtan är så stora som det sägs kan det ju knappast vara kopplat till vem som är sportchef utan snarare till klubben i sig.

Peja:
De har inte nödvändigtvis skapt detta kaos själva.
Det är tränare, spelare, ledning o styrelse som kan ha stjälpt vad JA o EG önskat göra eller få ut.

Men du vill alltså kicka JA o EG nu?
Sen ska Svedman leta en ny sportchef - har han det kontaktnätet?
Hur många veckor tar det att få någon SC på plats?
Den ska sedan leta på en tränare, inte vilken som helst, utan en tränare att bygga framtiden på.
Hur många veckor tar det?
Sen ska teamet börja forma laget de behöver.
Hur många veckor tar det om godbitarna är signade redan?
Det är 1 april om två dagar. I augusti ska laget börja formas på isen - och eftersom det troligen blir ett nytt lag o ny HC behöver varje pass att komma ihop sig på.

Det räcker med kaos utan att JA o EG också ska bli första luckan att fylla innan andra beslut ska kunna tas! Men sen i höst ska de bort!

Peja: Man undrar hur aktivt Alcén scoutat spelare sen han blev sportchef. Flera andra sportchefer har åkt på resor och varit på plats på matcher i hockeyallsvenskan. Inte hört något om att Alcén varit på resande fot.

xxx BIF xxx: Alcéns och Grahms rattande av den sportsliga verksamheten har ju skapat det här kaoset. Utöver tränare till A-laget behöver man för övrigt ny J20-tränare. Om Alcén och Grahm blir kvar kommer de antagligen bara skapa nya kaossituationer.

Brynäs måste få till en kulturell förändring. Kompiskontrakten måste bort. Kan verkligen en sportchef som själv sitter på århundradets kompiskontrakt vara personen som ska tå till proffsigare rekryteringar? Jag har väldigt svårt att tro det.

Självklart ska inte Alcén hålla på scouta massa nya spelare NU. Det borde ha gjorts kontinuerligt sedan dag#1 som han blev sportchef.

Vi har ingen huvudtränare! Är Honken å Hansson kvar?
Vem ska Alcen bolla lagbygget med?
Vill en ny tränare ha tex Honken? Och hur vill tränaren bygga laget? Alcen kan ju inte scouta nya spelare, leta tränare och övertala de han vill ha kvar parallellt och samtidigt tro han har något beslut att kommunicera redan nu.

Tänk att byta ut Alcen och Grahm nu.. ..fy fan vilket kaos vi skulle skapa.

Ev kan ett ”vi tackar dessa spelare för sin tid..”-meddelande komma snart,.

Hade varit skönt med några besked kring framtiden snart. I alla fall något tecken på hur man har tänkt om sporten, tystnaden börjar bli jobbig.

Svensson_62: Många av biljetterna reades iofs ut men förhoppningsvis fanns det lite marginal och merförsäljning.

Fyboda: Eloge till dessa killar, just det som kännetecknar en spelare som brinner för en förening

Malken: ”Och här på forumet håller en del skribenter bokstavligen på att slita varandra i stycken - även om det lugnat ner sig lite på slutet.”

Undra varför det lugnat ner sig på slutet🙃

« · 2514214 · »