1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736860 inlägg · 7967 ämnen
« · 2577250 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
{8225}: Men tydligen inte Lill Prosten - han växte ut till en stjärna ⭐️ 🙂

Svensson_62: It broke me completely :)

{8225}: ”If it dont breaks you - it builds you”

Svensson_62: Tänkte inte på det.....Men smakade skiten tidigt 90tal, förutom att vara äcklig var den dessutom riktigt stark. Inget för Lill-Prosten minsann

{8225}: Lite sent att komma med det nu. Du skulle ha förvarnat Lill Prosten och Christer… 🙂

Svensson_62: Gauffins Dubbelblandning är nog det värsta kräkmedlet som sålts på Bolaget. Jämfört så känns hembränt med extra finkel som en Gudagåva

Huge: Hittade denna på Gävledraget av den gamle VM-domaren/hockeyspelaren/Gävlebon Christer Carlsson som minns sin alkoholdebut:

”Med tanke på min debut i Alkoholens komplexa värld är den perfekt! Furuvik sista april 1963. Stefan “Lill Prosten” och jag liftade ut till Furuvik med en kvarting “Gauffins Dubbelblandning” innanför jackan på nån av oss.

Nu skulle vi debutera bland de stora grabbarna. Det började bra. Vi fick lift med Gävles kanske snyggaste bil, en Ford Crown Victoria ljusgrön med vit skinnklädsel och glastak! Vi var pojklagsspelare i Brynäs och en äldre junior hade köpt ut flaskan åt oss. Det hela var oerhört spännande.

Vi köpte en flaska sockerdricka och ett par pappmuggar i en kiosk när vi kom fram. Sen satte vi oss under “berg o dalbanan” som var inhägnad av ett träplank. Där drack vi grogg. Det smakade verkligen pyton, men vi naiva pojklagsspelare på 16 år var ju beredda på att det skulle smaka lite konstigt, så vi tog (minst) en mugg till för att vänja oss..

Vi blev aspackade. Vi tröttnade snart på att gå omkring i Furuviksparken och vara yr i skallen så vi tog tåget tillbaka till Gävle. I Gävle hamnade vi på en fest ute i Hemlingby. Hur vi kom dit eller hem är höljt i dunkel. Liksom Första Maj 1963…

Kan berätta att det skulle dröja länge innan nån av oss provade en grogg igen..”

Skål alla! 🙂

{10381}: Antar att du menar skarvarna i Rudsjön.
På Kastsjön lirade man hockey, fiskade, jumpade och stakade runt på hemmabyggda flottar.
När man inte gick i skolan på Lillhagen…😉

Svensson_62: Varsågod! 👍

Äh…

Huge: Sett filmen nu. Mycket intressant. Lite småimponerad av kvinnan som ledde det hela, särskilt under frågestunden på slutet - hon kunde ju allt… Uppskattas! 👍

Silfver: Tack för info.

Svennehyde: Falk, Hedström och Schilling vill man dumpa. Odelius provar lyckan ”over there”. Ytterell dras med skador tiil och från. Finns en del att jobba på där, det räcker inte att lyfta in spelare från Nacka.

Svennehyde: Spelade med 7 backar. Fick väl ta in ett par junisar.

Peja: IN MED FLYGIS 👍😂

Peja: DIF saknade Odelius, Ytterell och Andersson då va?

Huge: Har jobbat många år på Korsnäs och hade lunchpromenader runt Kastsjön. Numera har skarvarna tagit över där. Skarvarna runt Kastsjön är orsaken till Brynäs degradering 😂

Mattson: Ja, men också en påminnelse om att alla lekstugor som man eventuellt har i en serie inte spelar någon roll när slutspelet ska avgöras. Tror för övrigt att Byrnäs hade 6 spelare i Tre Kronors första turnering den säsongen, bara en sån sak...

Svennehyde: Falk, Hedström, Odelius Schilling, Ytterell och Andersson spelade inte tror jag.

Peja: Tror man slog ssk med 7-2 i serien. Man var fullständigt överlägsna. En av idrottshistoriens största gåtor att man inte vann kvalet.

Svennehyde: Ludvig Hedström, Alexander Falk och Cameron Schilling.

Charles: Vilka backar är i DIF:s frysbox?

SuneMangs: Säsongsinledningen påminner mig lite om när Brynäs spelade i Allsvenskan 1996.

På den tiden spelade 12 lag i elitserien. Upplägget var att 2 klubbar hamnade i Allsvenskan efter 22 omgångar och de övriga fortsatte i en fortsättningsserie.

Brynäs kom sist i elitserien och hamnade i allsvenskan. Där fick Brynäs och Rögle möta de 8 bästa lagen från olika div1-serier i en serie över 18 omgångar.

Brynäs vann allsvenskan med stor stil. Man tog 34 poäng, hela 12 poäng mer än tvåan Södertälje.

Då skulle Brynäs och Södertälje göra upp om en elitserieplats i en matchserie bäst av 5. Trots att Brynäs hade 17 raka segrar inför matchserien vann SSK med 3-1 i matcher.

Efter förlusten fick Brynäs fortsätta spela om den andra elitserieplatsen. Där lyckades Brynäs ta sig vidare, men det satt hårt inne.

Nu var upplägget så pass annorlunda att man inte kan jämföra med den här säsongen rakt av. 1996 var Brynäs en av de stora guldfavoriterna och hade en kanontrupp, men spelmässigt ser jag vissa likheter.

Brynäs hade mycket skickligare spelare än många lagen man mötte. Bland annat tryckte man dit jumbon Surahammar med hela 15-3 i Gavlerinken (tänke inte skriva Läkerol Arena, för det var innan man byggde om...). Trots detta fick man pisk av SSK i slutspelet och fick kämpa in i kaklet för att stanna kvar i elitserien.

Truppen 1996 är fortfarande en av de bästa Brynästrupper som jag har sett. Sundlöv vaktade kassen. På backsidan hade man spelare som Scerban, Melkersson, Micke Lindman, Per Löfström, Klockare och en ung Brian Rafalski. Framåt hade man hur mycket fire power som helst; Jonas Johnson, Peter Larsson, Ove Molin, stjärnan Greg Parks och de blivande NHL-spelarna Andreas Dackell & Fredrik Modin, för att nämna några. Och i båset stod Tommy Sandlin, tills han fick sparken och ersattes av Flygis.

Jugge: Jag var kritisk till Garpen som förbundskapten, men tyckte faktiskt att han fick ihop det bra till slut under förra säsongen. Trots en kaosartad säsong var de ju bara en match ifrån SHL-avancemang.

Backkrisen är delvis självförvållad, 3 kontrakterade spelare som de försöker skeppa, delvis otur (skador). Det innebär givetvis att de tappar mycket slagstyrka för stunden men kanske kan bli bättre på sikt om de lyckas skeppa de oöskade backarna, hitta nytt och få tillbaka de skadade.

Så det kan mycket väl vara så att det Djurgården som vi ser nu är betydligt sämre än det som kommer att avsluta säsongen. Där tycker jag framförallt att Stoppel borde ha gjort det bättre. Visst kan man göra mindre förändringar under pågående säsong, men i detta fall snackar vi ganska radikala förändringar av backsidan. I synnerhet eftersom backsidan var en uppenbar svaghet i lagbygget 22/23 borde Stoppel redan ha åtgärdat det nu.

I den kontexten med backsidan som svaghet ska man också komma ihåg att Djurgården hade ett fantastiskt målvaktsspel stora delar av förra säsongen. Det tillsammans med en vass forwardssida sminkade över backsidan. Det säger mycket att Nicky D fick gå ner och spela back i slutspelet.

{10299}: Nybro redan lirat 6 matcher med, känns gött med scott o larsson back in action. Kommer bli bra 👍

{10299}: Vad hände ikväll? Kul.

Jugge: vet inte heller vilka backar som är skadade, men på eliteprospects har de 13 backar......

Alltså alla topplag förutom Nybro tappade poäng idag! Perfekt för oss!

Peja: Garpen pratade i intervjun efter matchen att dom har 3 st. topp 6 backar skadade. Ingen aning om vilka dock, för dålig koll på deras backsida men den är väl generellt rätt svag?

Garpen är en kass tränare och Stoppel en kass SC. Det tillsammans med en kass ekonomi talar inte direkt för DIF..

Kepsen: På vilket sätt är han surmulen? Vad jag kan se har han lagt fram en objektiv analys av DIF.

Peja: Skapligt surmulen moderator.. Herregud!

Svensson_62: Verkar som att du redan fått svar om spelare med IK Huge som moderklubb och jag kan iaf inte komma på några fler namn än de som nämnts.

"IK Huge Hockey Klubben bildades 20 november 1927 genom en sammanslagning av Kastets IF bildad 3 augusti 1920 och Bomhus IK, bildad 10 juli 1921. IK Huge är nog mest känd genom sina två SM-guld i bandy 1939 och 1940. Tre säsonger i högsta serien i ishockey 1949/50, 1950/51 och 1952/53 kan man också ståta med. Klubben ansökte 1938 om inträde i Svenska Ishockeyförbundet, och spelade sin första ishockeymatch på Kastvallen den 26 januari 1939."

Kastets IF och Bomhus IK kunde tydligen inte komma överens om klubbens nya namn efter sammanslagningen. Korsnäs AB, som då styrde allt i Bomhus krävde att man kom överens om ett nytt namn, annars skulle dom dra in all ekonomisk stöttning till föreningen. Nån kom på namnet "IK Huge", vilket alla accepterade.
Upphovsmannen kanske blev inspirerad av följande historia från asarnas gudavärld:

I berättelsen där Tor möter jätten Utgårdaloke låter de sina båda tjänare tävla mot varandra i snabbhet. Tors tjänare hette Tjalve och Utgårdalokes kallades för Huge. När starten gick stod Huge kvar, men då Tjalve skulle passera mållinjen rusade Huge plötsligt förbi, snabb som en blixt. Huge sades vara jättens tanke (hug) och ingen kan springa snabbare än tanken.

Om du inte redan har sett det så lägger jag ut en intressant länk om Gävlehistoria.
Håll till godo!

Jugge: Om jag räknar rätt har Djurgården 3 A-lagsbackar i spel, flera skadade backar och 3 backar på kontrakt som är placerade i frysboxen eftersom man försöker bli av med dom. Stoppel måste fixa backsidan om de ska kunna utmana på allvar. Om de fixar till backsidan tror jag att Brynäs kan få svårt att utmana över 7 matcher, men mycket kommer nog handla om vilket lags 30+are som är fräschast när allt avgörs. Det är ju långt ifrån säkert att spelare som Krüger, Klasen, Rödin, Bertilsson, Kinnvall (dock yngre) etc kommer få vara skadefria i ett långt slutspel.

Svensson_62: Ei, Esa Selänne 👍

{10299}: ” Men isf så är det bara Björklöven som kan ens utmana”.

Djurgården har ett rejält bottennapp ikväll och en riktigt kass tränare, men dom kommer självklart vara med i toppen av tabellen.

Sitter och kollar på Mora-Västerås. Alltså en fredag kväll och två välmeriterade allsvenska lag och det är knappt nån publik. Jag ser inte ens nån klack. Man hör nån enstaka unge skrika till ibland och nu ropar tre personer "sittplats ställ er upp" med en dryg minut kvar av matchen.

Peja: Men isf så är det bara Björklöven som kan ens utmana..

{10299}: Min poäng är att man kanske inte ska börja spekulera om poängrekord innan Brynäs ens har mött ett annat topplag. Det är ganska tydligt att AIK, Mora och Västerås är bra allsvenska lag men inte kommer att tillhöra den absoluta toppen, därav mittenlag. Det är inte läge att få hybris efter tre spelade matcher.

{10381}: Mikko - är det du???

Peja: Bif kommer att hamna i svackor under seriens gång. Dessa svackor uppstår under denna säsong pga av att knatte, tjatte och fnatte, inte klarar av att motivera sina spelare Rödin & Co efter att de har vunnit några matcher. 😀🇩🇪😃 Synd att Manner fick sparken 🙀🇫🇮😵‍💫

3-0 Östersund! Heja!

Charles: Otroligt. Han är definitivt bra nog för en roll i bottom 6 i det skitlag som San José i nuläget är. Är ju inte direkt så att dom har en uppsjö av talanger som man behöver ge istid heller. Mycket märkligt beslut av Grier, som signade honom från första början dessutom.

Mattson: Om man ska vara allvarlig så tror jag att det är nästan omöjligt för spelarna att inte vara en aning självgoda över inledningen på HA och att nu dessutom JL och GS ansluter. Alla kan slappna av och ta det lugnt. JL och GS tar över lite ansvar o s v. Upplagt för tvåsiffrigt i deras huvuden i morgon. NOT - det blir det inte - men klasskillnaden kommer att ge en 6-2 seger ändå.

SuneMangs: Ok :)

{10299}: Det var förra året. Den här säsongen ser jag åtminstone 7 lag som är bättre än Mora.

Trode jag inte men Oskar Lindblom har hamnat på Waivers

SuneMangs:

Haha Djurgården ligger under med 0-2 mot Östersund 😂😂😂

SuneMangs: 3a föra året.

{10299}: "Mora och Västerås är topp 6 lag..."

Oerhört subjektiv bedömning. Västerås har ett lag på papper som definitivt ska vara topp 6. Mora har jag som åttonde bästa lag, många experter hade Mora utanför topp 6 också.

Svensson_62: Haha clever.

« · 2577250 · »