1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737830 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Knallhatten: Ja, Gävle-killen Samuel Jonsson i Karlskoga är också listad för Färjestad, men det finns ju en uppenbar "risk" att Karlskoga går långt i HA-slutspelet. Mycket smartare att ta någon i ett lag som inte kan gå långt, misstänker dock att Jonsson är klar för spel där nästa säsong.

Blå grottan: Han har alltså inte spelat match sen 12/2. Kommer bli jobbigt gissar jag om de kastar in honom.

Gavve: Jag vet inte hur turerna har varit internt i Färjestad, men förstår inte varför man tar en allsvensk målvakt som Västerås antagligen inte kommer vilja förlänga kontraktet med. Varför tog de inte en bättre allsvensk målvakt? Korhonen, Tex etc är mycket bättre och spelar i lag som man kunde misstänka skulle åka ut tidigt. Med tanke på Färjestads situation borde de också ha varit mer attraktiva än att bli trea i ett annat SHL-lag, det finns ju en realistisk chans att Hanneborg kommer in.

Wallin har verkligen klantat till det på mv-fronten. Oskarshamns panikvärvning hade nog varit bättre, han briljerar mot Karlskoga.

Peja: Helt enig! Jag var som sagt lite otydlig. Menade verkligen inte att Lindbäck varit bra i matchen. Men det är ju inte bara hans fel att SAIK är dominanta i matchen. Var väl mer så jag menade även om jag uttryckte det lite slarvigt.

Nu 0-4. 4 insläppta på 12 skott. Och direkt efter drar FBK på sig en utvisning...

Gavve: Jag fick intrycket av att lindbäck kom in för claras skull, lite mer som ett mentorskap. Men dagarna efter så ledsnade Anaheim och flyttade på Clara

Gavve: 4-0 nu, såg inte otagbart ut. Tänk om Hanneborg kommer in.. wow

Peja: de har väl någon keeoer från Bofors de kan kalla in om/när de spelat klart. Fram tills dess får de det tufft

Peja: utan en bra målvakt vinner man inte. Så skönt att vi just nu inte har det problemet iaf :)

Peja: Nyfiken fråga. Är inte det lite av en nödlösning efter allt kaos i FBK? Tanken var väl att Lindbäck skulle vara trea. Och då borde ju Hanneborg varit tänkt som fjärdemålvakt. Sen lämnade Clara och det blev lite "oj, detta hade vi inte räknat med" och så sitter de i skiten.

Gavve: Samtidigt. Är det någon som tror att Lindbäck upplaga år 2025 är en målvakt som man går långt i ett SM-slutspel med? Hade någon här inne velat se honom mellan Brynäs stolpar i nästa match?

Tycker Lindbäcks returkontroll är alldeles för dålig i den här matchen. Det är väldigt svårt för utespelarna när målvakten släpper så dåliga returer.

Knallhatten: Hanneborg har gjort en usel säsong i Västerås. Mycket därför som Korhonen fick stå så många matcher. Otroligt att just Hanneborg är Färjestads trea.

Gavve:

Med ett bra försvar blir målvakterna så klart bättre med

Det säger sig självt

Gavve: fbk har alltså Vik's 2e keeper som backup..

Supportern: Det påminner lite om Brynäs 2017. Ett lag som har allt förutom målvaktsspelet. Om Färjestad går långt är det inte tack vare mv-spelet, utan "trots" mv-spelet. Ironiskt nog hade Brynäs antagligen vunnit guld 2017 om man hade hämtat hem Lindbäck då (man hade möjlighet men tackade nej).

mattias - 74: Ja alltså jag var väl lite otydlig. Försvarar verkligen inte Lindbäck. Menar mer att hela FBK är under isen (inklusive Lindbäck). Det är ju inte så att FBK-spelarna varit lysande och att han släppt in skott från halva planen.

Gavve:

Nu måste jag säga emot dig, såg målen nyss, är ju 2 stycken returer som går rakt ut till SAIK spelare

Kan tycka lite synd om honom då han har sådan enorm press på sig nu

Detta blir nog ingen rolig kväll, sådana här inledningar har en tendens att bli ännu sämre men hoppas jag har fel

Gavve: helt otroligt svag position de har. Hur tänkte det..
Ärligt vet jag inte om det lönar sig att byta lindbäck nu. Inte så alternativet är så.starkt heller.

Supportern: De nyper returer från Lindbäck som resulterar i mål. SAIK klart bättre hittills.

Supportern: Är ju ett litet problem att FBK inte har Legacé ombytt ens. Undrar om de byter ut Lindbäck om han släpper in ett till eller om de kör vidare med honom för att inte förstöra för tredjekeepern.

Berge: Nja, Ohlsson hade en del dåliga pucktapp och är ingen naturlig tacklare, även om han går in i närkamper. Det är lite synd att Brynäs verkar missa det i utbildningen, Kvist med flera kunde inte heller sätta in tacklingar. Birgersson var den som var kapabel att göra det emellanåt, av de som har kommit fram de senaste åren, och då var det 5 år sedan han var junior.

Det hade inte varit fel att låta Salo och Thomson smaka mer plank i den här matchserien, jag tycker det är en brist i Brynäs fw-uppsättning. Blir lite för bekvämt för motståndarnas toppbackar. Brynäs toppbackar blir "utsatta" för tacklingar på ett helt annat sätt i de här matcherna mot Malmö.

Vesel tänker alltid rätt och gör många bra saker, men det är tydligt att han väger lätt i närkamperna i slutspelet.

Knallhatten: så länge lindbäck vaktar kassen kommer fbk inte vinna något.

Blå grottan: Herregud alltså. 3-0 till Skellefteå precis. FBK ser verkligen inte bra ut. Och för er som inte ser matchen är det verkligen inte Lindbäcks fel. Hela FBK är helt urusla bakåt.

Lindbäck har det tufft nu..

Skellefteå inleder starkt. FBK i stora problem

Mardröm för Lindbäck nu

mattias - 74: Tänkte samma sak när jag upptäckte det. Rätt sjukt. Nu nådde dom klimax vid 1-0.

mattias - 74: En neutral åskådare kan njuta av en bra klack. Inget konstigt med det. Jag tycker det är rimligt att kommentatorer jobbar inom närområdet, om möjligt, istället för att kommentatorer ska resa land och rike runt för att prata under hockeymatcher. Däremot borde inte Joel Lundqvist kommentera Frölunda, det är uppenbart att han är jävig.

Peja:

Nu säger Westberg " titta och njut " när de zoomar in klacken i Frölunda

Sparka idioten

Är ju tydligt vilka han håller på. han kan kommentera kval till division 2 istället

Peja:

Varför skall en Frölundaikon samt en annan supporter till Frölunda få kommentera deras matcher?

Jag tycker det är fel

munkas: håller med, köper inte konspirationsteorier oavsett.

mattias - 74: De tänker förmodligen främst på Frölundas fans och på att deras egna medarbetare inte ska behöva åka långt?

munkas: Och ändå är det ingen av dem som tror att Brynäs vinner SM. De är bara artiga.

munkas:

Håller med, det jag dock stör mig på är att sopan Westberg och Joel Lundqvist får kommentera Frölundas hemmamatcher.

Hur tänker TV 4?

Ticko : Jag tycker alla bisittare och experter i studion har öst beröm över Brynäs hela säsongen. De har plockat fram och belyst siffror som visar hur Brynäs ligger i topp o.s.v.
Att man inte öser beröm efter gårdagens insats ser jag som ett friskhetstecken.

Axelsson:

Så sant som det är sagt

Tigerhjärta: Petter stod ju i mål 98-99. Han har nog inte hämtat sig från Bisset hattrick än... ?

Axelsson: Det finns en disciplinkommitté som kan stänga av domare. Det borde du känna till vi det här laget.
Dessutom försvarade jag inte domaren överhuvudtaget, jag bara raljerade över din trötta och felaktiga PK kommentar.

Axelsson: Borde finnas en dommarnämnd faktiskt. Trodde nästan att det redan fanns. En dommare kan ju ensam påverka hela slutspelets utgång. Nog måste de kunna tåla granskning. Det får alla andra yrkesgrupper göra.

Silfver: Ja det handlar ju om att bygga dramaturgi och bygga spänning.

honken21: Ja, man anar ett filmmanus, behövs inte ens snickra på dramaturgiska kurvan...

Timodjin: Olika kravbild? David mot Goliat? Tror det handlar lika mycket om att behålla tittarna genom att bygga upp ett spänningsmoment (med ord). Att säga att det här blir 4-0/1 i matcher så zappa vidare är liksom självdestruktivt i en tv-kanal som lever på tittarsiffror.

Timodjin: Bla bla bla.... Det handlar snarare om att domarna idag sitter i sin skyddade verkstad, helt fria från ifrågasättande och kritik. De kan inte ens bli avstängda efter upprepade felaktiga beslut. Kritiserar däremot en ledare eller spelare deras insats så blir det böter eller avstängning.
Men sitt nöjd och gör handhjärtan och offerkoftor åt dem du. 👍

Tigerhjärta: Glöm inte hur förtjust han är i Ivarsson. ”Så oerhört rejäl och tuff”

Lyckades tackla en Röglespelare som var ur balans. SHLs tyngsta ryggsäck. La en vev mot Bertil och åkte därifrån med påtagligt darr på underläppen efter en liten markering från Sheriffen. Där har du det, Petter Rönnqvist.

Samsung: Ok, känner inte alls igen henne från förr i tiden.

Tigerhjärta: Ja visst är det så, men det blev bara för mycket igår. Jag började räkna och det var först efter att Brynäs gjort 4-1 som det kom några positiva kommentarer från Petter.
Men jag skall rätta mig själv, Petter har faktiskt tippat att Brynäs tar guld. Så det handlar inte om vem han håller på. Mer att han ikläder sig rollen av coach åt Malmö.

Peja:

Jag tyckte Ohlsson gjorde det grymt bra igår. Tycker absolut att han behärskade fysiska spelet, han vann många kamper runt sargen. Han såg dessutom rapp och intensiv ut. Fjärdekedjan leds ju av Scott som måste vara en av slutspelets mest kompletta fjärdekedjaspelare. Men Vesel och Ohlsson gör också typ allt rätt när de är inne.

Kul att se hur en fjärdekedja kommer in och trycker ner motståndarna.

Timodjin: ”Blir så jävla trött på Petter Rönnqvist som håller så hårt på Malmö. När dom är tillbaka tryckta försvarar dom sig bra och när dom anfaller tar dom sig in på ett så bra sätt.”

Det här är så ruggigt sant.
Jag förstår att man har olika kravbild på lagen men i vissa stunder blir det nästan larvigt.
Tänkte speciellt på en sekvens i andraperioden där Malmö snurrade runt på utsida, då hette det att ”Malmö marinerar Brynäs”. När Brynäs gör likadant så är ”Malmö bra på att hålla Brynäs på utsida”!
Komiskt, men det får man väl hosta i sig som favorit antar jag.

Axelsson: Jag visst var det bättre då. Minns när jag besökte Gavlerinken första gången 1972. Domarna gick då ut till paus i en gång rakt igenom publiken. Folk var galna och smädade honom tills någon hällde en läsk över honom. Det var tider det. När vi kallade en klasskompis med funktionsnedsättning för CP_Lasse. Han hängde med Fett-Bengan.
Idag får man inte ens kalla rasister vid sitt rätta namn, allt har gått snett.

Silfver: SSK går upp i år. Har varit spelmässigt bättre än DIF i 3 av 4 matcher. Eriksson tungan på vågen.

nittontolv: Östblo*

Ett SM-guld skulle bli det perfekta slutet på sagan som nu skrivs. Verkligen drömlik resa.

Hade man skrivit den optimala historien så hade man dramaturgiskt börjat med att Brynäs åker ur SHL för första gången, som vi så länge varit rädda för. Därifrån startar resan. Upp igen direkt. Hemvändarna som man länge drömt om med Jakob Silfverberg i spetsen kommer. Han gör första målet i premiären. Även första målet i hemmapremiären. Oh-ah-Silfverberg sjungs så det dånar. Fullsatt varje match och hockeyhypen total i Gävle. Vi vinner serien, första nykomling någonsin att lyckas med det.

Utkastet på en magisk saga finns redan, seriesegern tar ingen ifrån oss och man kommer i måååånga år prata om den här resan, men tänk om... tänk om...

« · 2846048 · »