1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741929 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
arnio: Ok, jag rensar lite mer om en stund.

Fotnot: Lunarstorm, en forntida digital samlingsplats för skolbarn som nu alltmer utkonkurreras av t ex playahead.com.

Frisco: ska vi gå efter de reglerna så får de radera en jävla massa inlägg.

arnio: "ska vi gå efter de reglerna så får de radera en jävla massa inlägg."

Just det.

Nu har vi inte orkat rensa all dynga tidigare, men med den nya raderingsfunktionen blir det lättare.

Frågan är - gör vi det här bara för att jävlas? Inte alltid, förhoppningen är att göra gästboken intressantare att läsa, därför är det bra att städa undan chatt-artat privat tomgångstugg efterhand. Oftast låter vi ändå fyndiga inlägg stå kvar, även om de inte har så mycket med hockey att göra.

westerlind:

"Oftast låter vi ändå fyndiga inlägg stå kvar, även om de inte har så mycket med hockey att göra."

Det är därför man skaffar en en liten skitsnackartråd som denna där man kan flyta ut.

Hockeyabstinensen blev för svår. Så det fick bli en div. 2 match idag.

Trelleborg Viking-Hässlehol Dragons 7-4

2mål, 2ass. Robert Näslund Trelleborg.

Hong Kong: Ring Sundlöv:-)

Hong Kong: Viking-Dragons. Man kunde nästa tro att du hade varit på andra sidan atlanten och kollat på hockey.

Bissett19: Inget att hänga i julgranen, han håller div 2 klass. Kommer aldrig att komma i närheten av pappas kaliber.

DMartinssonBSKV: Vi är internationella här nere i skåne.

Jag gillar optimisten som har röstat på att Brynäs ska vinna serien.

Jag vet inte vad som är mest osannolikt dock. Att Brynäs tar full pott och får ihop 81 poäng eller att HV kammar noll och dessutom drabbas av poängavdrag.

Bissett19: Här kommer lite ytterligare statistik angående topplagens prestationer de sista 10 omgångarna. Hämtat från swehockey och gäller de 2 senaste säsongerna;

1 Västra Frölunda HC 20 12 4 4 66 : 41 43p
2 Linköpings HC 20 12 4 4 64 : 35 41p
3 Färjestads BK 20 9 7 4 61 : 47 38p
4 Timrå IK 20 9 6 5 54 : 43 34p

W-holms snack om att "SSK kommer att ta poäng mot trötta topplag som inriktar sig på slutspel" ger jag således inte mycket för.

Denna statistik visar klart att de 2 senaste säsongernas topplag tagit poäng "ända in i kaklet". SSK möter "de fyra gäng" i 7/10 matcher på slutet. Ett spelschema som i mitt tycke är betydligt värre än Brynäs. Som lök på laxen skall de dessutom plocka in 7 poäng på oss.

Jag är således inte speciellt orolig för kvalserien. Men allt kan hända i hockey....

JanT: Halmstrån..... Så länge inte Brynäs klarar av att på egen hand fixa ihop så många poäng så att de undviker KS så tänker inte jag vara nöjd.

Nu är det ju TVÅ lag som skall ner till KS. Ok, det ser mörkt ut för SSK. Men leksand då? De visade styrka och moral senast och man skall nog inte räkna bort dem ännu. Vinner vi mot Leksand på lördag så kommer de att vara avhängda men vi vet ju sedan förr hur lätt Brynäs har att vinna på bortaplan.

Det skall bli intressant och se hur det utvecklar sig. En vinst ikväll kan man alltid hoppas på men det blir svårt, världigt svårt.

GävleLasse: Själklart måste vi själva ordna runt 55 poäng för att vara på den säkra sidan. Leksand? Nej, det tror jag inte på. Alldeles för tunna framåt. SSK har enligt mig den bästa truppen av bottenlagen, men jag tror att derbygruppen kommer att knäcka dom. Var det inte du som spådde det i höstas?

Halmstrån är bättre än ingenting! ;-))

GävleLasse: Halmstrån är ngt man griper efter när alla möjligheter att klara sig verkar vara i det närmaste uttömda.
Tycker du att läget är sådant?
Inte ens Leksand behöver ännu börja yra om halmstrån, så jag begriper därför inte varför vi skulle göra detta?
Halmstråteorin är därför knappast applicerbar på Brynäs i nuläget.

GävleLasse: Leksand på lördag är nyckelmatchen denna vecka. Jag hoppas fokus ligger på rätt match (inte sagt att vi ska lägga oss ner och dö mot HV & LHC).
Tidigare har vi torskat mot Djurgården när vi nyss fixat en poäng mot HV och förlorat hedersamt mot LHC och VF. Senast verkar Boorken ha lagt fel fokus igen då han stoppade in Lind med krånglande ljumskar i bortamatchen mot HV (hedersam förlust) istället för att låta Lind vila ytterligare en match och bränna krutet på Timrå hemma två dagar senare (1-1).

Sen tycker jag att det MÅSTE till en centervärvning snarast! Hellre en Muzzolininvärvning än ingenting.
Pengar finns ju verkar det som, visar det sig att värvningen är en flopp så har vi iaf chansat och inte bara stått med händerna i fickorna.

Lind kaaaanske kan vara med i dom sista fyra omgångarna, men med tanke på att det är ljumskarna som krånglar så kan det i värsta fall bli så att vi ska försöka klara kontraktet i KS med enbart Bäckis och Almtorp som naturliga centrar. Almtorp håller ingen vidare klass och Bäckis MÅSTE ju bara få en svacka eller?

wap.hockeysnack.com
Gusten:Jävla dysterkvist!

Bissett19: Jävla wappare!!!!! :)

Gusten: Det fixar sig ska ni se.

arnio: Ah skönt, tack! Nu ska jag bara njuuuuta av matchen ikväll

Huge: När man sitter och lägger en massa fokus på saker som Brynäs inte kan göra någonting åt så är det att gripa efter halmstrån.

Att jag skulle få mothugg av dig var det nog ingen här på HS som blev överaskad av...

JanT: SSK har tagit ett gäng poäng mot topplagen redan, tillskillnad mot Brynäs.

27/10-05 SSK-FBK 2-1

17/11-05 SSK-Frölunda 7-1

27/12-05 SSK-FBK 4-2

7/1 SSK-HV 71 3-1

9/1 SSK-LHC 3-3

70 Rodrigues: Då är det väl hög tid att ändra på den saken för BIF? Hur sannolikt tror du det är att SSK fortsätter på den vägen?

GävleLasse: "När man sitter och lägger en massa fokus på saker som Brynäs inte kan göra någonting åt så är det att gripa efter halmstrån"

Tycker snarare att det handlar om att sätta "rätt" fokus på saker och ting. Uttalanden av typen "jag är rädd för SSK", "nu blir det KS igen för BIF när Hallin tar plats i båset", mm mm. tycker jag inte har så mycket med det mest sannolika utfallet av årets ES att göra (SSK & LIF till KS). Därför presenterade jag dessa fakta från swehockey.

JanT: Väldigt sannolikt. På något underligt sätt känns det som om topplagen slappnar av mot våra bottenkollegor och kör som furier när dom möter oss!!

70 Rodrigues:
Stämmer. Dessutom spelar deras 1:a-målisar alltid mot oss...

claesw: Precis!!

70 Rodrigues: Är prestige att slå Brynäs vet du......av gammal vana.....att tappa någon pinne mot SSK eller DIF är inte hela världen....
Kan ju vara en teori, annars är det bara otur....men jag tror det ligger i lite att Brynäs är lite av ett "storlag"......hur konstigt det än kan låta :-)

claesw:
Det där har jag också lagt märke till. Dom andra lagen vinner mot topplagen pga av att toppgängen är omotiverade och ställer andramålisen i målet, det händer nästan aldrig att vi får möta ett ointresserat motståndarlag!

JanT: Men rätt fokus? Du kanske skulle ta dig en titt på hur SSK spelade mot HV och Linköping innan uppehållet...Du liksom "glömde" att ta med den detaljen i dina nedflyttningsplaner för SSK.

GävleLasse: Visst kan SSK spela bra i enstaka matcher, men sett till hela säsongen och det kommande spelschemat är det i dagsläget inte mycket som pekar på att de kommer att undvika KS.

Men som alltid, osvuret är bäst!

JanT: "Visst kan SSK spela bra i enstaka matcher, men sett till hela säsongen och det kommande spelschemat är det i dagsläget inte mycket som pekar på att de kommer att undvika KS."

Och hur ofta spelar Brynäs bra då? Knappt enstaka!!

JanT:

Jag tror att SSK och/eller Leksand kan ta uppemot 24 poäng
på de avslutande omgångarna. Djurgården har t.ex. plockat
22 poäng på de 14 senaste och Luleå 25. Mora plockade 23
poäng i omgång 20-33, så varför skulle inte t.ex. SSK kunna
göra det.

Om vi antar (och hoppas) att SSK tar max 24 poäng
på de avslutande 14 omgångarna, då måste Brynäs
avsluta med att ta minst 18 poäng. Då måste Brynäs
hålla det poängsnitt man haft i de senaste 10 omgångarna,
hela serien ut.

För att klara det måste man definitivt värva en center
av god klass och helst en spelare till. Den trupp vi har
nu är en skada, på en eller två nyckelspelare, från att
rasa ihop fullständigt.

Om vi antar att man förlorar (lågt räknat) minst 5 mkr i publikintäkter
och ytterligare 7-8 mkr i intäkter från hockeyligan, vid spel i allsvenskan,
så är en chansning på en eller två meriterade utländska spelare
"med konstiga namn", för ca 750 tusen artistskatt kronor per spelare,
ganska väl investerade pengar.

Moras satsning på utländksa spelare med konstiga namn
får man väl säga har lyckats ganska bra.

Enaranger: Håller med Dig om att vi absolut behöver en center. I övrigt vet jag inte riktigt vilken nytta man har av Dina statistiska analyser som brukar börja med ord som "om..." eller "Om vi antar att...". Man går liksom bort sig redan där. Om vi vinner fler mather än de andra lagen klarar vi oss bra. Typ.

GävleLasse: "När man sitter och lägger en massa fokus på saker som Brynäs inte kan göra någonting åt så är det att gripa efter halmstrån.

Att jag skulle få mothugg av dig var det nog ingen här på HS som blev överaskad av..."

Du och andra kommer att få mothugg när resonemangen, enligt min mening, inte stämmer eller verkar lite luddiga.
Inte konstigare än att man kommer att få medhåll när jag tycker att desamma verkar logiska och korrekta.

De du anklagar för att gripa efter halmstrån spekulerar ju bara i hur det kommer att utveckla sig framöver.
Liksom du själv spekulerar i hur det kommer att gå.
Vilket väl borde innebära att du själv också griper efter halmstrån.
Eller?
Antingen så har jag helt missförstått vad du menar med halmstråteorin, eller så har du själv missförstått vad begreppet innebär.

Jompe: Ordet "om" används väl rätt flitigt härinne, OM vi inte hade skador, en dålig dag, inte haft otur bla bla bla!!!

Jompe: " I övrigt vet jag inte riktigt vilken nytta man har av Dina statistiska analyser"

Du är inte ensam i den undringen..... :-)

70 Rodrigues: " Ordet "om" används väl rätt flitigt härinne, OM vi inte hade skador, en dålig dag, inte haft otur bla bla bla!!!"

Exakt.

Exempelvis: "...OM vi hade haft en annan ledning...."
eller: "....Om vi hade haft en annan tränare bla bla bla!!!"

Typ...

OM kravet för att skriva här på HS hade varit att alla inlägg ska vara till nytta eller inte ha ett uns av tips,tro och hopp så hade vi kunnat lägga ner skiten.
JAG läser hellre hemsnickrade statistiska analyser än alla dessa "aaa", "ja mä", "lol" "aa hållär mä, jag tror vi tar sM-gUld"

Enaranger: 24 poäng på 14 omgångar....1,7 poäng/match i snitt. Det har inget av de båda (SSK/LIF) lagen klarat i någon längre matchsekvens så här långt på säsongen. Är det rimligt att anta att de gör det när de tvingas spela med kniven på strupen? Nej! Kan de skramla ihop 15-20 poäng på resterande matcher får de vara nöjda.

Förövrigt har BIF samlat ihop 13 poäng på de 10 senaste matcherna. Fortsätter vi i den stilen är kontraktet klart.

"Den trupp vi har nu är en skada, på en eller två nyckelspelare, från att
rasa ihop fullständigt." - Enligt dina tidigare profetior skulle vi varit akterseglade och rejält fastnitade på 12:e platsen vid det här laget...

Gusten: Tack för att du stöder mig i min outröttliga jakt på vad framtiden kan ha i sitt sköte. Som du kanske redan räknat ut är statistiken mitt svar på cipramil.............

Huge: Tänk att jag visste att det var mitt inlägg du skulle svara på och inte Jompes ang ordet Om :-)

70 Rodrigues:
Kaka söker maka...

JanT: Ja, jag satt också och klurade på hur vårt statistikorakel resonerat.
SSK har hittills tagit 32 p på 36 matcher.
Nu förväntas dom helt plötsligt ta 24p på 14 matcher.

"Här ligger en gravad hund", som ngn berömd egyptier en gång lär ha sagt.... :-)

70 Rodrigues: "Tänk att jag visste att det var mitt inlägg du skulle svara på och inte Jompes ang ordet Om :-)"

Hade jag svarat på Jompes inlägg istället, så hade du förmodligen missat det hela.
Så det var endast av omtanke om dig, min käre Tony.... ;-)))

Huge: Och Brynäs vinner SM-GULD i år :-)

70 Rodrigues: Exakt.... :-)

Huge: Varför måste de ta just 24 poäng? det kan ju räcka om de tar 15-16 pinnar för om du tittar på vårat spelschema så har vi inga enkla matcher hemma och på bortaplan har vi ju inte rosat marknaden. Det har vi inte gjort på två säsonger nu, VAD är det som talar för att det skall vända?

GävleLasse: Menar du att 15-16 pinnar för SSK skulle räcka för att komma ifatt oss?
Jag spekulerar öht inte alls i hur det kommer att gå, men jag kan sträcka mig så långt att 15-16 pinnar för SSK troligen inte räcker för att komma ifatt oss.
Lägg därtill att det sett klart bättre ut de senaste matcherna och att framförallt Honken börjar visa gammal god matchvinnarform.
Angående enkal och svåra matcher så går det inte att säga ngt om detta heller.
Du kan spekulera ihjäl dig och ändå inte komma ngn vart.
Att möta ett topplag i slutet kan vara en fördel, då dom oftast börjar snegla mot slutspel och därmed börja köra lite hårdare träning varvat med att spara lite på sina bästa spelare emellanåt.
Å andra sidan så brukar istället ersättarna ofta försöka visa framtänderna och ge allt för att ev sno en plats från de etablerade och s.k givna.

Huge: "Att möta ett topplag i slutet kan vara en fördel, då dom oftast börjar snegla mot slutspel och därmed börja köra lite hårdare träning varvat med att spara lite på sina bästa spelare emellanåt"

Och detta talar alltså EMOT SSK?

GävleLasse: Kolla gärna in mitt inlägg från i förmiddags angående topplagens prestationer i serieavslutningen de 2 senaste säsongerna. Dom kör in i kaklet!!! SSK möter "de fyras gäng" i 7/10 matcher på slutet.

Tycker du det är en "fördel", Lasse? Det tycker ine jag.

« · 655707 · »