1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750677 inlägg · 7967 ämnen
« · 107664 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Karjalainen - Varför inte?
Naturligtvis skall vi ta emot Kyösti med öppna armar. Han är en riktig matchvinnartyp med aviga dragningar och ett mkt bra skott.
Som straffskytt tror jag dessutom att han är oöverträffad i ES.
(fråga DIF:arna efter guldet senast.....)
Vet inte så mkt om hans defensiva kvaliteter men Esko lär nog
sätta blåslampan under baken på ALLA som inte tar sitt defansvar,
så jag är inte så orolig över saken.
En annan sak som för övrigt verkar ha gått lite spårlöst förbi är ju
att Djoosen är frisk och kry för första gången på mkt länge.
Han verkar dessutom vara ruskigt spelsugen. Anger är ju rent lyrisk över Djoosens passningar och börjar redan yra(?) om SM-guld. Försvaret överlag verkar f.ö vara ordentligt på tårna. Det var tydligen tvärstopp för TPS anfallare i åtminstone 2 perioder men
Esko var ändå inte riktigt nöjd. Låter som ljuv musik i mina öron...

dapietro: Först och främst måste BIF värva Kösa för att kunna låna ut han till Valbo :)

Hoppas att samarbetet med Valbo kommer fungera bra, det borde ju bli lättare än med Tierp ifjol med tanke på avstånden. Säkert kommer flera spelare få gå mellan organisationerna. Jag är skitkasst insatt i junior och div.1 serier. Är det stor skillnad på att spela junior i Superelit eller seniorhockey i ettan?

Smurfen:
Håller med eran kommentar.'
de flesta i alla fall.
det enda jag undrar är att om Brynäs har skrivit farmaravtal med Valbo måste väl det finnas en tanke bakom det. Rätta mig om jag har fel men visst har det stått att Brynäs vill ha upp Valbo i allsvenskan. vi såg alla tiden med Team Gävle vilka lirare man fick fram.
Mattias P är ett bra steg fram. Blev glad när jag såg det. Om Valbo kommer till kval kan han bli en viktig spelare.
Varför inte ta KK till Valbo.
Kan använda han när man vill nästa.
Vi vet hur skade benägna Brynäs är, med Solings knä, Danielsson osv.
Upp med Valbo

Sv: Synd på Mathiasson...
Bright: Å andra sidan. Hade vi värvat Mathiasson skulle vi inte fått Anger. Anger eller Mathiasson, det är frågan...

Synd på Mathiasson...
Bara 20 dar tills det smäller och dags nu att så smått börja sammanfatta "mellansäsongens" värvnings-karusell. Man vågar nog redan nu påstå att Brynäs gjort bra affärer när det gäller de nya finländarna (såväl de på isen som nye coachen) + Niklas Anger. Det som under våren och sommaren varit de tråkigaste missräkningarna är Tony Mårtenssons plötsliga proffsflykt samt att det inte gick att få över Markus Mathiasson från Timrå. Den sistnämnde hade verkligen varit något att krydda vårt lovande lag med inför stundande elitserie-säsong.

Hugin: Käre nätkompis, du ska då alltid överdriva. Kyösti är nog åtminstone i mittzon när de andra kommer över offensiva blå... Men allvarligt talat så är jag av den åsikten att en ren bolibompa-kedja knappast håller för elitserien. Det måste till en mer rutinerad kraft också som tredje länk för att få lite tyngd framåt. Rent allmänt när det gäller Kyösti Karjalainen så tror jag att han fortfarande är en god hockeyspelare som knappast gör bort sig. Men det bör finnas andra alternativ att lägga huvudenergin på för de värvnings-ansvariga.

Sv: Kyösti NEJ TACK! ..och småt & gott..
Tja Ford Prefect!
Vilken debatt!!!
Kul att de har blivit lite fart på forumet...
Janne Larsson,Tommy Sjödin,Pär Djoos , Roger Kyrö och Ove Molin de är gubbarna i laget som står för rutinen .
Brynäs behöver inte fler gubbar i laget snarare tvärtom , att de ska bli en ny skadesäsong kan väl knappast var möjligt eller...
Man måste se juniorerna som en resurs inte en belastning , man måste bygga på sikt .
Om Esko satsar 100 % på Joakim"Jocke"Lundström , Per Mårs , Jonas Floberg , Kristoffer Jobs och Simon Östlund .
Så om 3-4 år så kan grabbarna vara förstklassiga Elitspelare , Brynäs har sen Ishockeyproffessorn Tommy Sandlin fick lämma ansvaret som A-lagscoach sin hjärteklubb satsat halvhjärtat på ungdomar i A-laget .

Jag är för en hel femma med bara unga hungriga juniorer och givetis en andre målvakt som är junior .
Inget , absolut inget kan få mig att ändra mig i denna synerligt viktiga fråga .
Skador är sånt som man får leva med , man kan aldrig räkna ut hur många skador som drabbar laget .

Brynäs är klubben i mitt hjärta .
M.V.H Tor Karlström!

Jag tidigare inte alls varit intresserad av att få hit Kösa, men köper Mickes resonemang med hull och hår - kostar Kösa inget eller näst intill inget kan det kanske ändå vara en god idé...

Bättre att satsa på nå´n som kan platsa nästa säsong. Slutar Larsson, Djoos och Sjödin samtidigt är det då pengarna och elitseriemeriterade juniorer behövs. Karjalainen platsar säkert i en tredje-fjärdekedja, men det gör en handfull billiga juniorer också.

prosten: Nu känns det som om laget verkar komplett. Vi blir livsfarliga i år!

P J Davydjoos: Håller med fullständigt, Kösa blir kanon som komplement !

micke: Ja, Kyösti kommer ju inte kräva någon orimlig lön, tvärtom, han bryr sig inte om pengarna, han vill bara avsluta sin elitkarriär i Brynäs. Så det handlar som sagt att få Djurgården att inse att de enda pengar dom kan få för Kyösti är det som Brynäs är villiga att betala, en symbolisk summa.

Är helt inne i din linje, vi ska inte stå handfallna för skador, det vet vi hur det blir. Och sedan värva klokt om det behövs senare.

Jag välkomnar gärna Kyösti hem till Gavlerinken i brynäsdressen.
Kyösti är väl inte alltför skadebenägen själv, eller?

Det skadar ju inte att fylla ut truppen med en billig lösning av kvalité och rutin - den mest prisvärda i mitt tycke.

micke: Klokt och förnuftigt skrivet....håller mig på din bana...att kösa kan vara en sån spelare som fyller ut truppen i sånna fall om han blir billig vid säga....för mårtensson måste vi ha en mycke bättre ersättare enligt mig....DÅ hinner styrlesen leta på o inte göra nåt nerköp heller...smart av dej micke...!

gordo: Du har rätt i att truppen har 14 forwards kontrakterade, liknande antal har de flesta elitlag. Tar vi dessutom med alla forwards som finns i organisationen i A-jun. och B-jun. så förfogar vi (och de andra ES-lagen) över minst 35 anfallare, snacka om bredd! Det jag menar med tunn trupp är 1) Vi har bara 10 seniorforwards under kontrakt. Endast Frölunda och MIF Redhawks har lika få, Frölunda har ett av Sveriges bästa juniorlag och ett par av dessa grabbar var med i hetluften ordentligt redan förra året och MIF Redhawks är ute efter en ny forward. Resten av Elitserielagen har mellan 11-13 seniorforwards under kontrakt och fyller sedan på underifrån med juniorer. 2) Flera av våra forwards är skadebenägna. Luovi, Danielsson skadade just nu. Soling måste vila sitt knä med jämna mellan rum. Bacon har väl en axel som brukar hoppa ur led om jag inte minns fel. Vi får väl bara hoppas att Kyrös knä och Molins axel räcker säsongen ut.

Tanken har hela tiden varit att ersätta Mårtensson. Det håller jag med om fortfarande. Men OM vi värvar Kösa (han värvas förutsatt att det blir billigast möjligt) kan Mårtenssons ersättare gärna vänta tills att vi kan plocka en utländsk spelare på artistskatt. Visar det sig att spelarna forwardserna håller sig friska, Kösa gör det man kan förvänta sig av honom samt att junisarna klarar sig hyffsat i ES-tempot kan Mårtenssons ersättare gärna vänta tills den 31:a januari för min del. Om det å andra sidan skulle visa sig att Kösa gör dundersuccé samt att Bolibompa slår världen med häpnad behöver man inte värva en ersättare för Mårtensson, detta tror jag dock inte kommer inträffa.

Alltså kortfattat: Värva Kösa OM det blir tokbilligt för BIF. Kösa ska inte bli istället för Mårtenssons ersättare utan enbart bli en försäkring (ett anderum) tills ersättaren kommer. Med Kösa i truppen kan sportkommittén i lugn och ro scouta fram den absolut bästa spelaren för laget (så det inte blir som för Linköping och Kapus :) och kontraktera honom på artistkontrakt (det blir mkt billigare för BIF då). Om laget skulle spela kanonbra och det visar sig att vi inte skulle behöva ersätta Mårtensson så gör vi inte det helt enkelt. Hur som helst skulle jag inte vilja inleda säsongen såsom truppen ser ut idag, dvs. med åtta seniorforwards samt en renodlad juniorkedja som aldrig känt på tempot i elitserien ordentligt, det verkar tunnt i mitt tycke...

(Som bonus kan ju tilläggas att Kösa kan vara den straffskytt vi idag saknar. Vi brukar ju kunna förlora många bonuspoäng på straffar annars...)

Ford Prefect: Han var snabb ja.....tror inte han har samma speed under skrillorna nu för tiden ärligt talet, om så är fallet så tycker jag det e skumt att inte fler lag har visat honom intresse.........

Jag undrar hur Karjalainen ligger till i träningen?

gordo: Jag har då iofs för mig att Brynäsledningen sagt att man ska ha 15-16 forwards i truppen och det tror jag ärligt talat att de flesta lag har.

Till de som hävdar att Karjalainen skulle vara långsam: Om jag inte minns fel så är han rätt snabb. Vore han inte det skulle han väl inte ha varit torped i dif?

Ärligt talat så tycker jag inte karjalainen kan erbjuda så mycket för vår snabba hockey, han håller helt enkelt inte längre enligt mig. Många håller nog inte med om detta men jag som supporter inser att vi måste ha en kvickare o yngre spelare som kan jämföras med vår egen "bolibompa kedja" om Mårtens saknad inte ska bli allt för stor!!

gordo: Bulls eye!

Hugin:
Det här handlar inte om tålamod modell större/mindre eller finska/svenska herrars beskaffenhet, det här handlar om att som coach för ett lag vid en tidpunkt ha ett tillräckligt antal tillgängliga spelare med en viss kapacitet för dagen i en tävling över minst 3 x 20 mot ett lag av i stort sätt samma kaliber.
Det handlar om ett krig för att vinna poäng. Det handlar om att vinna, inte att spela snyggt eller med ett ungt och lovande lag.
Det handlar om att överleva som förening. Det handlar om att överleva som spelare. Det handlar om att överleva som tränare. Och det är inga stora marginaler!
Tålamod vinner inga matcher, det är bara kampen för att överleva som leder till vinst och inkasserande av de i sammanhanget svårflirtade poängen.
Poäng, poäng...

gordo:

Ditt sista konstaterande var helt rätt. Däremot är jag övertygad om att Esko N. ( är inte så familjär som du ) har större tålamod än Melin, som å andra sidan inte hade något tålamod alls.
Har Esko N. sagt att de skall spela i början av serien, då spelar de i början av serien.
Detta är en finsk herre, som inte är som di svenske.

micke:
Truppen består av fjorton forwards, det är alltså en kort för att köra på fem linor. Vi har när alla är krya två forwards för mycket innan ev Karjalainen skriver på. Skulle det bli fler skador så kommer Esko garanterat inte att köra med en ren juniorkedja, speciellt inte om det finns färre än tolv forwards att tillgå totalt. Då blir det tre femmor som gäller. Fyra kedjor är inte heligt för nåt lag i den här serien!
Att lova Bolibompa kedjan istid nu betyder ingenting när det börjar spelas om poäng den 23 september. Några missar i några matcher och det blir one-way ticket till bänken...
Återigen: vilka lag har fler än 14 forwards kontrakterade?
Om 14 forwards pekar på en tunn trupp då finns det inget lag som har en bred trupp i Elitserien!

Bright:

När juniorerna hunnit till anfallszon, så torde KK fortfarande befinna sig i egen zon. Låt dessa herrar som börjat säsongen bra få de chanser de är värda. Räcker de inte sedan till då, men först då, behövs det åtgärder. Om det sen skall vara KK är jag oerhört tveksam till.
Kom dessutom ihåg att KK varit inriktad på spel i Skutskär och tränat därefter.

KentaK: :) Det gör dom fortfarande, men det ändrar inte det faktum att vi har en skadekänslig trupp och Kösa skulle vara pricken över i:et för att råda bot mot det. (Förutsatt såklart att Kösa blir tokbillig)

Satsar Brynäs på Karjalainen, och tvärtom, så anser jag att han kan va´ lämplig att gå in i den s k bolibompa-kedjan. Jag tror nämligen att den kedjan inte håller om man inte kompletterar två av ungtupparna med rutin av Kyöstis slag.

micke: Bolibompakedjan regerar, eller hur hette det?? =)

gordo: Hur skulle han kunna bänka Bolibompakedjan? Esko ska ju köra med fyra kedjor och utan juniorerna har vi inte tillräckligt med manskap till det. Blir det ytterligare någon skada så får vi börja plocka upp ytterligare spelare från A-, eller B-juniorerna. Detta faktum anser jag göra vår trupp tunn...

Smurfen: Det var ungefär som jag skrev tidigare. Kösa värvas som en försäkring mot ytterligare skador nu när läget är som det är. Men framför allt därför att det blir en BILLIG (förutsatt att DIF släpper honom gratis/väldigt billigt) försäkring, man får mycket spelare för pengarna. Kösa ska inte ses som en satsning åt något håll utan enbart som back-up.

Med tanke på att Esko gått ut med att man ska köra med fyra kedjor iår så är det ingen risk att juniorerna inte får någon istid, även om Kösa och/eller en Mårtenssonersättare skulle värvas. Skador och sjukdomar kommer alltid öppna platser i laget. Dessutom, visar det sig att ngn junior helt enkelt är bättre än Kösa så spelar han istället, den bäste spelar helt enkelt.

Jag ser Kösa som en försäkring - inte en förstärkning...

Ford Prefect:
Om jag förstår dig rätt så har därmed alla Elitserielag för tunna trupper, eller?

KentaK:
Karjalainen brukar sköta sommarträningen på egen hand och funkade det i Skansen så funkar det säkert i Brynäs!

För övrigt vore det tjänstefel av Esko och SK att sätta Bolibompa-kedjan på bänken efter den här starten på säsongen.
De kommer att fortsätta att växa in i kostymen för varje spelminut. Låt dem spela 0-0 då, om de inte ännu klarar att leverera 100% i offensiven!

gordo: Den är för tunn. Ett par skador och det faller samman som i fjol.

KentaK: Jag behåller gärna en ren ungdomsline och spelar Karjalainen med Kyrö och vem mer det nu blir, med tanke på att både Luovi och Danielsson är skadebenägna.

Smurfen:
Skall SK ersätta Mårtensson duger Kösa mycket väl. Danielsson lär tex inte kunna spela bort Kösa från en plats i laget när han väl blir frisk igen och det måste i så fall betyda att laget förstärkts om man plockar in Karjalainen till förmån för Danielsson.
Kösa-Kyrö-Luovi är en förträfflig kombination...
Sedan förstår jag inte riktigt snacket om att Brynäs har en tunn trupp. Vinsten i Lugano pekar i omvänd riktning?

Smurfen:
Vrakdel = Jeff Williams? =)

Visst Karjalainen e en bra utfyllnad, ända frågetecknet är väl hur han har skött barmarksträningen i sommar.. Inte allt för bra om du frågar mig..

Men jag hoppas, och det verkar inte som att jag är den enda som vill behålla en bolibombakedja???

Karjalainen - Varför inte?
Plötsligt får vi signaler om att Brynäsledningen öppnat en tidigare stängd dörr mot Skutskär och Kyösti Karjalainen. Nu duger han, spelaren som tidigare ratats. Nu kan han åter få chansen att göra nytta i ES. Och förklaringen ligger förstås i Brynäs något tunna trupp.

Jag har därför full förståelse för hur Brynäsledningen resonerar. Karjalainen är naturligtvis ingen framtidman i Brynäs. Han ska ses som en tillfällig förstärkning. Om han blir aktuell går han alltså in i tredjekedjan. Några ändringar i de andra formationerna har man säkert inte tänkt sig. Redan nu vet vi ju att Danielsson blir borta i flera veckor - kanske drabbas Luovi av samma öde. Och när serien väl drar igång kan fler skador tillstöta.

När Danielsson och Luovi är återställda får Karjalainen rimligen återgå till Skutskär. Varför inte ge KK ett kontrakt som gäller under de första 10 omgångarna? Är skadeproblemet löst återgår han till Skutskär. Skulle han ligga överst i den interna poängligan får han kontrakt för hela säsongen - måhända en sporre även för en 35-åring!

När det gäller ersättare för Mårtensson håller jag för troligt att Brynäs, precis som förra året, avvaktar resultaten under hösten. Går det bra (som nu under försäsongen) blir det helt enkelt ingen ersättare. Går det knackigt letar man säkert i NHL:s skrothög och försöker hitta någon vrakdel som blivit över...

KentaK: Skillnaden är ju just att AA fick spela konstant, medan de Floberg, Jobs och Mårs var tre om att slåss om en plats... Alltså måste de lyckas direkt för att bli kvar. AA kunde de inte peta om han spelade dåligt, för då hade de bara haft fyra backar... Alltså fick han ett helt annat förtroende. Det är en balansgång helt enkelt, man får inte lasta för mycket på orutinerade killar heller.

Sv: Nyförvärv! (?)
lucky luke:
Helt klart, Karjalainen skulle vara helt perfekt.. Han skulle klara av att vara bänkad långa delar av säsongen om det skulle vara så att han inte gick in i nån kedja, men ändå håller han fruktansvärt hög elitserieklass i sina bästa stunder! En perfekt skadeersättare, kanske något att ersätta Soling med när och inte om han blir skadad i år igen...

Ford Prefect: De e sant, men samtidigt fick Floberg, Jobs och Mårs ett flertal tillfällen att spela in sig när det var skador i laget! Visserligen i tredjekedjan, och tempot blev kanske lite för högt för juniorerna.. Men AA spelade ju som en av 5 backar i ett flertal matcher och av dom matcher jag såg gjorde han minsann inte bort sig en enda gång och han verkar inte ha gjort det i år heller!!

KentaK: Tor har ändå rätt på ett sätt; man måste få förtroende för att ta ansvar. Skillnaden mellan Melin och Esko är att Esko tydligen tänker gå runt på fyra kedjor, Melin gick bara på tre. På så vis har Esko möjlighet att låta juniorerna växa in i laget genom att matcha dem i fjärdelinen, medan de på Melins tid bara fick sporadiska inhopp i tredje när någon var skadad. Att AA tog plats berodde ju också på skador, inte att han glänste...

Jag kom precis till insikt med att det ser bättre ut än på många många år för oss Brynäsare!! AB tippar oss på 4:e plats och försäsongen har ju sett enormt imponerande ut.. Aftonbladet som allt som oftast passar på att gnälla på Pär Djoos skriver:
"Stor ansvar på Pär Djoos, men rapporterna säger att Djoos är bättre än på länge."
Det skrivs också om vårat "nya radarpar".. kort sagt, fan va skoj!!

Ford Prefect: Kan bara hålla med, Kösa skulle vara en utmärkt försäkring (med kvalitet), på dom grunder som du skissar - är det nå´t vi borde lärt från ifjol så är det väl att vi kan drabbas av skador och blir en tunn trupp förödande!

Tor Karlström: Kan du inte förstå att Adam Andersson är ett undantag, hur mycke ansvar tog Mårs, Jobs och Floberg när dom kom in ifjol???

Tor Karlström: Tänkte bara fråga dig Tor (återi igen) hur du tänker som? Vad är det för fel på Karjalainen enligt dig?
Visst han är lite gammal men han är en bra kompliment spelare å han kan behövas till säsongen när/om skadorna kommer.
Föresten det du säger om juniorerna, vi har ju redan 5 såna i truppen, mer behövs inte anser jag å säkert fler av våra fans.

Så tänkt Tor....

MVH//Lothar

Ta med Vickan och Madde, Carl Philip!
Skulle prinsen kommaatt besöka Gavlerinken nån gång i vinter för att heja fram sin kompis Niklas Anger får han mer än gärna ha med sig både Victoria och Madeleine på läktaren. Möjligen skulle det som sker på isen bli en bisak...

Tor Karlström: Naturligtvis vill jag också se unga spelare vissa framfötterna. Men man kan inte tvinga fram talang. Du kan inte kasta in 20 juniorer i elitserien och förvänta dig att de ska växa med uppgiften. Det behövs någon form av trygg stomme också. Och som jag skrev tidigare; det kommer skador. Ska vi inte ha några reserver alls då? Eller vill du bara fylla på med mer knattar? Du svarar inte på frågorna, du drar bara samma exempel om och om igen.

Vad är viktigste Ford Prefect att Brynäs blir attraktivt för Sveriges unga hockeytalanger eller blir en slutstation för överåriga tråkiga gubbar...???!!!
Vad är de som säger att om en junior får 100 % förtroende av tränarn så kommer de gå åt skogen för laget?!
Nej människan växer med uppgiften.
Se på Adam Andersson ...
Vem trodde att han skulle vara ordinare i Brynäs nu för ett år sen . Bygg på sikt då håller bygget både i med och motgå och under längre tid . Malmö är ett exempel på feghet och misslyckade och Modo ett exempel på framfusighet , satsning på ungdomar som ger resultat .

Tor Karlström: Du vill inte se en bredare trupp eller? När skadorna kommer så ska vi stå handfallna som i fjol? Eller ska det bara förstärkas med killar från J18? Vi kanske ska låta varje minitiger som presenteras ta en klubba och delta i matchen också?

Hugin: Om någon kunde garantera att alla spelare fick vara hela och friska skulle jag också kosta på mig att resonera som du. Men faktum är att truppen är alldeles för tunn. Mikolovic och Danielsson skadade nu, vilket plötsligt gör att vi inte har några reserver... Ta in Karjalainen, han är ett säkert kort. Kyrö, Luovi, Karjalainen skulle kunna bli en intressant formation, och då kan man fortfarande spela tre juniorer i fjärde. Sen blir det alltid skador och då löser det sig självt vilka som står över.

Kyösti NEJ TACK! ..och småt & gott..
Kyösti Karjalainen är åter igen aktuell som Tony Mårtenssons ersättare enligt sportkommitens ordförande Anders"Bäckis"Bäckström . Vad ska man säga...?
När man äntligen har låtit våra egna juniorer att få en ärlig chans att ta en plats så kommer de här igen.
Jag blir både arg och ledsen över klubbens agerande ifrågan.
Om man ska ha in en ny spelare i truppen , så är de bara Mike Harder som gäller .
Varför är "Bäckis" så svenskt feg när de gäller satsningen på egna produkter.
Jag dyrkar en spelare som Adam Andersson som kommer från Gävle och vid 18 års ålder kunde ta en plats i Brynäs IF . "Bäckis" de är såna grabbar jag vill ha i min klubb.

Så snälla Kyösti för Brynäs bästs tacka NEJ till ett kontrakt tack!

micke:
Du har helt rätt om man tänker MYCKET kortsiktigt, men om tänker lite på sikt är det mindre bra.
Du skriver: - "Att köra med en hel juniorkedja i ES tror jag inte går hem". Det är just så Melin resonerat under många år och aldrig givit dem chansen. Jag tror att Nokelainen resonerar förnuftigare.

Karjalainen i all ära , men någon framtidssatsning är han inte

« · 107664 · »