1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750440 inlägg · 7967 ämnen
« · 108273 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Kyösti NEJ TACK! ..och småt & gott..
Ford Prefect: Ja, man undar från vilken planet Tor kommer....

Tor Karlström: Vilken verklighet du lever i. *avundsjuk* ;)

Sv: Karjalainen - Varför inte?
passbie: Precis som i fallet Bissett ja... Först gör klubbarna upp, sen diskuterar man lön. Börjar folk kanske se luckorna i Brynäs försvarstal nu?

Arthur Dent: *nickar* Huvudet på spiken broder. :)

lucky luke:

Jag håller med dig. Gör man såna övertramp som på LHCs GB, ska man definitivt varnas eller stängas av. På Brynäs GB tycker jag däremot att Tor K mest slagits för sina egna idéer, vilka inte så sällan varit tvärtemot vad vi övriga tycker. Ändå tycker jag att han har sina poänger emellanåt.

Dåligt språk blir jag själv lite trött på ibland, eftersom det ofta gör att inlägg blir svårlästa eller t o m obegripliga. Trots det tycker jag att det är självklart att alla ska ha tillåtelse att uttrycka sin åsikt - inte bara de som är fulländade i grammatik och stilistisk förmåga . (Till Tors försvar har han förbättrat sitt språk ganska mycket jämfört med de första inläggen han gjorde.)

Sen har jag också haft mina funderingar om vilken eller vilka som står bakom vissa signaturer... ;-)

Det känns lite märkligt att diskutera en person så här, så jag avslutar gärna debatten nu.

westerlind: Naturligtvis skall det vara högt i tak på detta forum! Jag motsätter mig en likriktning, tro inte något annat!
Jag vet inte om jag tycker att han väcker debatt, snarare irritation och frustration, (ibland undrar jag om han egentligen finns ,han kanske bara är en produkt för att reta och skapa ovan nämnda), Dessutom är han många gånger svår att tolka med alla stavfel, meningsbyggnadsfel, syftningsfel osv. Jag tycker dock att han klart klev över gränsen vad gäller rumsrent på lhc:s sida igår - jag anser att sådant bara skadar! Där framstod han som den fjortis han förmodligen är om inte ..se ovan parentes.

lucky luke: Jag har redan varit och kollat läget med moderatorerna angående vad som tillåts osv. Men uttryck det du känner/tycker direkt till moderatorerna, ställ frågor till dom.

Att skriva dynga går ju inte att straffa, däremot vissa saker som går över gränsen tas bort med omedelbar verkan. Och man skulle ju kunna hoppas att när något tas bort så förstår den som skrev att man har skrivit något galet. Igår skrevs något galet av en viss omnämd signatur och det togs bort inom någon minut. Jag vet inte om personen bakom signaturen tog intryck, tydligen inte värst mycket...

Ett annat sätt att få någon som skriver nåt galet att ta intryck, är ju helt enkelt att låta oss andra argumentera emot. Det har vi ju gjort rätt ofta :) Jag vet inte om det heller har gjort intryck.

Så vad gör man om någon inte tar intryck av någonting?
mitt svar: ignorerar

Men jag vet inte om jag har rätt?

lucky luke:

Visst har Tor K sina egna spännande tolkningar och slutsatser - Jag kan inte påstå att jag håller med om så mycket av vad han skriver, men Tor är ju onekligen duktig på att väcka debatt.

Frågan är om bara de som tycker "rätt" ska få vara med och diskutera i Brynäs GB? Blir nog spännande om alla jamsar med och tycker likadant...

Tor Karlström: hahahaha

"låt juniorerna få chansen i dom 13 första matcherna"
"låt istället en spelare som är under 22 år få ett try outkontrakt på 13 veckor"

Du har enormt skumma saker för dig Tor!!

Tor Karlström: *asg* .. "35år för gammal", du drar gränsen för juniorer rätt ungt då du :D

Tycker som någon nämnde att tar Brynäs pengar av Bissett så kan DIF ta pengar för Kösa, dock tycker jag att båda borde gå precis vart dom vill...Sedan försöker säkert Dif med en fuling då man säkert fått ge en hel del slantar till Brynäs för Lindström - Rudslätt.
Att det sedan är totalknäppt att man får betala för "hemvändare" som fostrats i klubben är knäppt men något som drabbar de flesta..."Linqvist" i Dif är vårat exempel.

Rinkplanerna är ju en hel del naiva förövrigt, vart ska du få slantarna ifrån då Tor? Jag pröjsar en hel del skatt åt den här kommunen, har inget emot att hockeyn frodas i stan...men ska vi lägga ner "onödiga" saker som sjukhuset m.m för att få lyxigast hallen på den här sidan Atlanten? njae ... :)

Bright: hahaha

Det där om "det blir så dyrt" var mer skrivet med någon sorts "Sportkommité-ironi"!! =)

Jag tycker iofs att truppen räcker väldigt bra, förutsett att vi inte får såna ohyggliga skadeproblem som vi hade förra säsongen! Vi har junisarna Floberg, Mårs, Jobs och Östlund att tillgå.. Men sen frågar jag mig som alla andra om dom verkligen håller för elitserien redan!

Men självklart måste vi ha något nytt, jag tycker att det skulle räcka med en Karjalainen.. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig ett utländskt namn till i truppen, vi är ju långt ifrån värst i den kategorin i elitserien i år!!

KentaK: Där är vi inte alls överens. Truppen räcker i n t e "mer än väl"! Du skriver ju själv om spelare som verkar va´ extra skadebenägna. Hur har du tänkt dej att Brynäs ska få till ett lag om några av dessa blir indisponibla, då? Sen det där om att "det blir så dyrt" med ett utländskt, kanske transatlantiskt, förvärv. Ja men sådan är verkligheten idag. Vill man ha nåt bra på spelarfronten så måste man punga ut också.

passbie: Ett ytterst märkligt förfarande i så fall, hörrudu... Det är väl, inbillar jagmej i alla fall, en självklarhet att man först "sonderar terrängen" med spelaren i fråga och klargör allt med honom som ett första steg i en ev affär.

Sv: Biljettpris Träningsmatcher
Gavlerinken: Japp, och sedan får man 'förmånen' att betala slutspelsmatcherna i efterskott så man helt enkelt inte kan låta bli att förköpa sig... Fast i Brynäs fall har det ju inte blivit så många de senaste åren... *s*

passbie:
Det där är en trend. För i tiden tjänade man på att ha seriekort, Nuförtiden vill klubbarna att man ska betala extra för att man får ha samma bänk/stol hela säsongen... Det är likadant i flera hockeyklubbar...

Kyösti Karjalainen var eller ickevara .
Har de till min stora förtjusning gjort att debatten om denna sak dominerat forumet dom senaste dagarna . Men som sagt jag står orubbligt fast vid att de inte överhuvudtaget kan vara bra att värva Kyösti till klubben , anledningarna är han är 35 år för gammalt enligt min mening att då bli en förstärkning för laget .
Vi har 14 forwards i truppen och då på grund av endast rädsla att våra juniorer inte skulle platsa i A-laget då panik värva Kyösti "fem i tolv " .
Är mycket , mycket fegt och totalt fel .
Mitt upplägg ser ut så här : låt juniorerna få chansen i dom första 13 Elitseriematcherna . Om Esko och Gunnar då känner att vi måste förstärka laget så för de första värva INTE Kyösti , låt istället en spelare som är under 22 år , få ett Try out kontrakt som är på 13 veckor .
Om inte han platsar då , satsa då på juniorerna .

Jag vet inte om Brynäs har skrivit nåt farmalagskontrakt med Valbo än . Men om man har gjort de eller ska göra det så låna då ut en målvakt och en hel femma.
När de gäller dom två forwards som om vi är skadefria som blir över så tycker jag att en utlåning med Sundsvall kanske kan vara bra...
Brynäs IF tycker jag att dom ska satsa 100 % i ett farmavtal med Valbo . Att Valbo ska spela i Allsvenskan är självklart om Brynäs ska ha en realistiskt chans att bli ett topplag i Elitserien igen.
Sen så måste Brynäs starta upp ett riks ishockey gymnasium .
Rusta upp Gavlerinken och då göra så här : Bygg ut till åtta tusen åskådare med möjlighet att bygga ut vidare till 9-10 tusen . Men se till att hela kortsidorna blir ståplats läktare .
Sen ska två träningshallar byggas som sitter ihop med den stora hallen . Sen ska två uterinkar plus en isplan som är lika stor som en fullstor fotbolls plan också byggas i anslutning till ishallarna . OBS både uterinkarna och isplanen ska vara konstfrusna naturligtvis .
Gävle kommun får stå för hela kalasset och sen efter att de är klart ska klubben få helt grattis ta över som ägare .

Brynäs IF är klubben i mitt hjärta .
Med vänliga Hälsningar Tor !

Gavlerinken: Hrm... så lösbiljetterna håller förra årets priser medan seriebiljetterna har höjts med 200... räknar snabbt ut att jag förlorar två kronor per match på att inneha seriebiljett... Fast då är klar inte de extra fyrtio kronorna för leksandsmatcherna medräknade...

Biljettpris Träningsmatcher
100 kr i inträde på Brynäs-Hv i Salas lilla islada är hutlöst.
Jag vet att det inte är Brynäs fel utan att det är Sala som skor sig på två elitlag. Förväntar mig 30 kr för korven och 20 för en kopp ljummet kaffe...

Beröm ska Brynäs ha för att dom har kvar samma biljettpriser i serien som förra året.

Det vore ett stort misstag att kontraktera Kyösti, Han har varvat ner både i huvudet och i själen, och är inte på långa vägar tränad för elitserien. Nu har vi äntligen chansen att föryngra laget så ta den och låt inte en avdankad Kyösti ta en plats från nån av våra duktiga junisar...

Lilljanne: Enligt de rekommenderade riktlinjer som hockeyligan dragit upp så kan DIF ta 400.000 för Kösa. Sedan får väl BIF och DIF köpslå om priset. Tycker Brynäs att DIF:s tar ett hutlöst pris tror jag det kan avgöras i en skiljenämnd. Jag har ingen aning om vad BIF kan anse att Kyöstis tjänster är värda, men jag tror inte man är redo att hosta upp mer än 100.000.

Självklart hade Skutskär tagit emot Bissett med öppna armar men frågan är om Tom skulle vilja sänka sin lön med sisådär 80%? :)

Lilljanne:
Nu har du väl ändå skjutit dig själv i foten en smula.
Om Brynäs begär en slant för Bissett så måste väl i logikens namn
Djurgården även få begära ngt för Karjalainen. Hur mkt är väl bara en bedömningsfråga. Att man sedan kan tycka att Bissett resp.
Karjalainen skulle fått gå gratis efter lång och trogen tjänst är ju en helt annan fråga. Som sagt, nå´n jävla ordning får det vara....

gordo: Håller med om att åldern ska vara ovidkommande. Det ändrar inte det faktum att jag tycker vår forwardstrupp ser tunn ut jämfört med överiga ES-lags. Som jag ser det har vi 10 forwards som jag tror klarar sig bra i Elitserien, det är spelare med rutin från seniorspel i elitserien eller SM-Liiga. Sedan har vi fyra grabbar som jag inte vet hur de klarar det höga tempot ES. De är oskrivna kort med liten eller ingen rutin från seniorspel i högsta serien och oftast brukar omställningen från juniorspel till Elitserien vara för stort för de allra flesta under det första året. Skulle inte steget vara så stort skulle vi som sagt kunna ha tillgång till alla spelare i våra juniorlag och då vore bredden minst sagt stor. Om laget drabbas av ytterliggare några skador är det inte en orutinerad och oprövad ungdomskedja jag skulle tillförlita mig på att styra upp skutan. I det läget har de övriga lagen bredare trupper.

F.ö ser jag det som en självklarhet att bästa spelaren spelar och jag tror inte Esko drar sig för att bänka en rinkräv i förmån till en junior som han anser vara bättre. Junior/ungdomshockeyn är annars en bit jag har en känsla av att Brynäs växt sig starkare på rejält under de senaste åren. Tomas Thelin som ansvarig för hockeygym. och juniorverksamheten är ett genidrag, han har lyckats locka till sig flera talanger från U-, och J-landslagen (konstigt vore det annars) så återväxten ser minst sagt god ut. Sedan gäller det att förvalta detta kapital också, och med Eskos sunda inställning till juniorer ska väl det kunna lyckas?

passbie: Brynäs ska inte behöva betala en spänn för KK! Hänvisa till lex Bissett. Varför ska Brynäs pruta när dom säljer en 36-åring för att se´n behöva slanta upp när dom köper en 35-åring? Nå´n jävla ordning får det vara! Skutskär hade säkert tagit emot Bissett med öppna armar. Fattas bara att vi får betala skadestånd till Bissett också. :(

Bright: Att Brynäs inte kontaktat Kyösti beror väl på att de håller på att diskutera pengar med DIF? Brynäs är inte intresserad av att betala några summor att tala om för KK. Därför är det inte lönt att börja prata med KK förrän man är överens med DIF. Eller så är det åtminstone om det är som jag tror att det är.

Bright: Det lutar nog mot det, om vi inte får Karjalainen gratis från DIF!

Då blir det väl förmodligen en ratad amerikan/kanadick, vilket jag inte e allt för het på i nuläget.. De blir ju så dyrt! Men som det är nu räcker truppen mer än väl när vi inte har några skador i laget!!

Grejen e bara den att det finns ett gäng nådigt skadebenägna spelare i herrarna Luovi, Danielsson, Soling, Rehnberg och Pekkala tex...

Brynäs har alltså inte tagit nån kontakt än med Kyösti Karjalainen, enligt hans egen utsago. Detta trots att det bara är 19 dar till elitseriestarten. BIF verkar ljumt intresserade, må man väl tycka. Vad har klubbledningen i kikarn egentligen när det gäller nytillskott. Säg inte att man tänker gå in i elitserien med en ofullständig trupp...

Sv: Back in business
micke: jag gör comeback jag med. Jag antar att jag missat en massa tilltänkta laguppställningar, kedjeformationer och annat, men konstigt nog har jag klarat mig ifrån det under somaren. Från och med nu så ska jag dock fokusera på uppgiften lite bättre. NU TAR VI DOM!!!

Sv: Arenan?
Kessler:
Det är dessutom skapligt omöjligt att få något politiskt parti i stan att yttra sig i positiva termer om ett bidrag på 40 mille till Brynäs Arena förrän tidigast 16 september...

Sv: Arenan?
70 Rodrigues: Vad jag förstår så ska dplanerna presenteras på nytt när elitseriens upptaktsträff skall hållas (hölls?) i Gävle. Kanske blir lite drag under galoscherna igen.

gordo:

Friskt talat

Uppdatering?
Någon som har koll på det senaste ang. Kyösti?

Ford Prefect, micke:
Har inte hört att Brynäs vill ha 15-16 forwards i truppen (men så "blev" det väl ändå förra säsongen pga skadorna), däremot var FBK ute och yrade om att de skulle låna ut sin femtefemma till de andra elitserielagen, jo tjena...

Kikade på trupperna som de presenteras av respektive Elitserielag i dag:
BIF 3 mv + 8 backar + 14 forwards
DIF 2 mv + 4 Joe Labero + 8 halva backar + 11 torr peder
FBK 3 + 7 + 12
HV 3 + 10 + 14
LIF 2 + 9 + 15
LHC 2 + 10 + 14
LHF 2 + 8 + 13
MIF 2 + 9 + 13
Modo 3 + 10 + 13
SSK 2 + 8 + 12
TIK 2 + 10 + 13
VFHC 2 + 8 + 12

Således är det ett lag som har fler forwards i truppen än BIF (Leksand måste ju göra plats för Lill-Kenta) och två lag som har lika många forwards, resten av lagen har färre forwards i truppen än Brynäs!

Kommentaren (från Micke) att Brynäs tack vare att det finns 4 juniorer bland 14 forwards skulle ha en tunn trupp köper jag inte. Det är inte ålder som avgör om det är en tunn trupp, det är den förväntade kapaciteten och syftet med sammansättningen med truppen man måste jämföra med. FBK är det enda lag i Sverige just nu som har råd att köpa in bara färdiga seniorpelare från andra lag i Sverige, Europa och NHL med bihang.

Kom ihåg vilket lag i Sverige som tidigare gick vilse med samma strategi som FBK nu för? IFK Göteborg var bland de främsta lagen i Europa på att odla fram unga spelare, efter framgångarna och intäkterna i Champions League kunde man köpa in färdiga spelare till överpriser (Robert Andersson för 8 mille!). Vart är man nu? Inget SM-guld i sikte, sparkandes tränare i parti och minut, dålig ekonomi, dåligt rykte bland unga spelare, publik och sponsorer som är minst sagt trötta på utvecklingen osv.

Om man från Brynäs ledning bara ser till den här säsongen så skulle man naturligtvis trycka in färdiga spelare enligt hängsle och livremsprincipen, men det kommer en tid efter Djoos, Larsson, Sjödin, Molin, Kyrö m fl. De ersättarna måste man börja skola in nu innan det är för sent. Eller så satsar man på samma spelaromsättning och behov av pengar att köpa nya spelare som tex Skansen och Modo...
Karjalainen är en hängsle och livremsspelare. Fegt av Brynäs att ta in honom. Då är det bättre att nosa upp någon allsvensk framåt ung spelare. Brynäs har ju två yngre spelare ute som man kommer att tänka på direkt som säkert kan göra åtminstone samma jobb som Karjalainen: Fredrik Orrsten (-78) i Arboga och Jimmy Lindström (-77) i Sundsvall.

Det vore för övrigt friskt om juniorerna om de är bättre än någon senior i truppen tillåts spela på bekostnad av en senior som placeras på bänken.
Fortfarande saknas mentaliteten från Sandström hos dagens unga spelare och det är beklämmande för utvecklingen av svensk hockey. Vart tar alla respektlösa ungdomar vägen?

Sv: Synd på Mathiasson...
micke: Minns ej att det var s a s " antingen eller" när det gäller Anger/Mathiasson, men så kanske det var. Jag hade i alla fall gärna sett båda två i laget. Glömde förresten Jamie Ram när jag skrev om bra värvningar igår. Tycker också han verkar klart lovande.

Witehall
Frölunda hade inte heller råd med Witehalls tjänster...

www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=99907

Ford Prefect:

Inte fasen behöver man ta in KK för att ersätta den högt överskattade B. Danielsson ( han ersätts snart av junioren N. Danielsson ). Det är möjligt att man behöver någon med rutin i kulisserna "i fall att.....". Det skall däremot inte gå ut över någon av juniorerna.

KentaK: Visserligen, men utbildningsersättnings har egentligen inte ett dugg med utbildning att göra. Det är helt enkelt en övergångssumma som förbjöds i samband med Bosman, men med ett nytt namn i hopp om att man kan "lura" regelverket... Förmodligen strider det helt mot gällande EU/EES-regler om fri arbetsmarknad i Europa.

micke: Nådigt surt att man ska kunna ta utbildningsersättning för en spelare som påbörjat sin elitkarriär i Brynäs.. Men det har ju tidigare snackats om att DIF ska ta en "symbolisk" summa för Karjalainen, jag menar dom har ju ändå inte planerat att få ut några pengar för Kyösti!

Frasse99: Hoppas det blir som i fallet Bissett på så sätt att DIF, liksom Brynäs, är redo att sänka (eller t.om slopa) utbildningsersättningen rejält.

Huge:
Låter precis som i fallet med Bisett.

Arthur Dent:
Du är rätt ute men samtidigt lite fel. Det är ju inte Brynäs IF som har beklagat sig i detta fallet med Kösa utan Kyösti själv personligen vad jag förstår. Brynäs vet nog att det kan komma att kosta en del, frågan är bara hur mycket man är villiga att ge....

micke: Gick tyvärr inte SÅ långt tillbaks i arkiven som 11 juni (var det bronsålder eller järnålder??) för att se om ngt avhandlats om
Djoosen. Borde ha fattat att du redan hade koll på läget (som vanligt) ;-))

*asg* .. läste det här på AB:

"Kyösti kom till Djurgården utan att kosta en enda krona för stockholmsklubben. Han har inget kontrakt med Djurgården, ändå har klubben rätt till utbildningsbidraget om han ska spela för Brynäs.
- Det är helt horribelt, det hindrar ju folk från att arbeta. "

Tyckte det var rätt underbart att se att nu är Brynäs less på utbildningsbidraget som citat "hindrar folk att arbeta"!?
Är inte det en ganska liknande sak som Bissett är gramse på Brynäs för. Snart kan vi väl se att Bissett stämmer Brynäs, Kösa Djurgården, någon okänd parvel Modo m.m :) Lite katten på råttan o råttan på repet...

Nä nu ska jag stämma mitt jobb för att jag inte får tillräckligt i utbildningsbidrag jag med :D

Hugin:

Varför värva KK? Jo eftersom han är medveten om att han kommer in i laget på ett bananskal, så är han samtidigt medveten om att han kan åka ur laget med en spark i arslet,

Man kan jämföra värvningen av KK med värvningen av Magnus E och Jens Ö förra säsongen.
KK är en helt perfekt nödlösning i mina ögon. Man behöver inte riskera att han spelar för NHL kontrakt eller liknande.
Vi kan säkert räkna med att han får en djävla nytändning av att komma hem till gävle området. Vad jag erfar så är han inte så skadebenägen heller? rätta mig om jag har fel.

Sedan tror jag som många andra att Bäcksktröm och co. kan jobba lite ostörd med en senare värvning.

Det är absolut ingen fel att spela in juniorer, vi har redan dem starkaste juniorerna i truppen redan. Den som står närmast är Niklas Danielsson, men han mår nog bästa va en säsong till i J 20, liksom Östlund mådde bra av det förra säsongen.

Huge: Att Djoos är frisk och kry har inte riktigt gått spårlöst förbi ändå. Den 11:e juni skrev jag i tråden "Djoos Hälsa?" följande :"Jag har hört att Djoos aldrig känt sig så bra som han gör nu, varken urinledarna eller knäna smärtar".

Trevligt att det visade sig stämma! :)

Tor Karlström: Jag ser juniorerna som en tillgång, inte en belastning. Och jag är, liksom du, för en ren juniorkedja. Det kan bli intressant att se. Men face the facts: Soling har ett krånglande knä, Luovi är skadad, Danielsson är skadad, Molin brukar missa några matcher per år p g a migrän... Med både Luovi och Danielsson borta som det är nu måste alla tillgängliga spela för att fylla fyra kedjor. Och får då en spelare till kliva av så är vi där igen... Kösa är en försäkring som vore dum att missa.

prosten: Och nu rasar jag i säng...... Go´natt (gäsp)

westerlind: Hockeyfebern rasar!

Huge & prosten:
Visst känns det bra? Längesen jag känt mig så förväntansfull inför hockeysäsongen - Just nu känns det som Brynäs har något stort på gång.

Men som andra redan sagt, vi ska inte få hybris för några betydelselösa försäsongsmatcher. Jag står fast vid mitt tips att Brynäs blir sexa. Sedan krossar vi naturligtvis allt motstånd i SM-slutspelet.

Gärna final mot MoDo och gärna samma finalserie som sist.

Huge: Tack för att du tar upp min gamla käpphäst ! Djoos i samma gamla fina passningsform som -99 , det låter som ljuv musik i mina öron. Enligt honom själv så känner han sig frisk från sina njurproblem vilket verkar vara grunden till det onda. En frisk Djoos=många fina poäng till oss.

P.S

F.ö kommer Jamie Ram att bli årets värvning i ES, alla kategorier.
(kom ihåg var ni läste det först.....)

« · 108273 · »