1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 757972 inlägg · 7967 ämnen
« · 2477158 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
nittontolv: Jarmo Myllys style…

Djurgårdens målis gjorde mål. Det var inte igår man fick beskåda något sånt!

munkas: Problemet den här säsongen är ju att vi är så sjukt ojämna. Vi blandar riktigt bra insatser med rena bottennapp. När vi är dåliga är vi på nedre halvan i HA. Men inget lag i HA skulle å andra sidan slå SAIK borta.

Det ligger på Manners ansvar att hitta ett stabilt grundspel, men f-n vet om han lyckas. Känns som att truppen inte fattar vad som krävs i form av arbetsinsats för att vara framgångsrika över tid.

munkas: risk för att du har rätt…, tyvärr.

BIF Kungen: Kvalitetsmässigt så kanske det är där vi hör hemma då med tanke på hur 2000-talet har sett ut. För inte fan kan man väl direkt säga att Brynäs höjer kvaliteten på SHL…?
Topp-6 i Allsvenskan håller nog minst Brynäsklass.

Jan Grismöbel: håller med som sagt.

MEN: vi får inte hamna i HA, finns absolut inget positivt med det.

Två skäl: TV pengar och kvalite på ligan. Har sett drygt 10 matcher med olika lag och fy fan vilken dålig hockey. Enligt mig väldigt låg kvalite.

BIF Kungen: klart som f att sthlm ska vara i shl. Skicka lhc köpsjö Malmö Oskarshamn som blev räddade kvar i shl på soptippen
. Finns andra lag jag hellre ser i shl

älgenn: precis, klubbarna vill såklart inte dela kakan med fler så en utökning ligger långt bort.

Berge: Tänk då också att TV-pengarna ska delas på 4 lag till, tror inte många lag vill dela med sig av sina miljoner. Skulle kunna se en utökning med 2 lag där lag 11-14 spelat klart, lag 16 flyttas ned direkt och 1an i HA går upp medan lag 15 kvalar mot 2an i HA.

Det positiva med att utöka ligan och fördela tv-pengarna är väl att glappet mellan HA och SHL minskar men det riskerar samtidigt att dra ned värdet på SHL då spelare kanske väljer andra ligor som kan erbjuda mer pengar.

Jugge: "- Utöka SHL med 4 lag
- Sämst placerade lag i SHL möter vinnaren i HA i bäst av 7.
Vad gäller juniorer är jag inne på vad elitfoso skriver. Är dom tillräckligt bra så får dom spela. Den här säsongen är det ju extra tufft dock när vi har flertalet spelare som ”normalt” inte skulle spela i SHL"

Tyvärr så har ett SHL lag inte möjligheten till ett rebuild med juniorer och lovande spelare ifrån HA, därför en massa importer, då kostnaden att ramla ur SHL är alldeles för hög,
Att tappa pengarna för tv rättigheterna(C-MORE) är A och O,
Så där har Finska liiga ett övertag på oss i Sverige och SHL gällande utvecklingen av juniorer.

Så jag håller med fullständigt utöka SHL med fyra lag, sista lag när serien klar möter vinnaren av HA i bäst av sju för uppflyttning nedflyttning.

Den åtgärden skulle ge extra rum för juniorer och lovande spelare i HA och främja svensk hockey.

Bulten: The trap har kanske inte gjort oss populärare i alla fall.

Nästa frågeställning. Vilket lag vill övriga klubbar i SHL ska åka ur av Malmö, Brynäs eller HV?

Honken72:

Det finns flera lag som bör vara SHL-lag, och det är faktiskt sjukt att ligan inte utökats mer under min livstid (född 89)

Förutom de 14 som spelar i SHL nu har följande lag definitivt tillräcklig kvalitet för att vara uppe:

Björklöven
Mora
Modo
AIK
Södertälje
Karlskoga
Västerås
Djurgården

Hade bara varit en kul grej med fler lag i serien. Varför inte utöka till 18?

Isf kan jag tycka att jumbon kan åka ur direkt (seriesegraren i allsvenskan går upp direkt) och att laget som kommer näst sist möter vinnaren i allsvenskans slutspelsserie (säg att lag 2-5 möter varandra i den serien.

I SHL går lag 1-4 direkt till kvartsfinal

Lag 5 möter lag 12
Lag 6 möter lag 11
Lag 7 möter lag 10
Lag 8 möter lag 9

Lag 13,14 och 15 har spelat klart

Lag 16 möter lag 17 om vilket lag som kommer få spela negativ nedflyttningskval.

Kanske är lite för mycket nytt, men det skulle skapa mycket spänning i serien.

Honken72: Precis min poäng också. Laget från HA ska förtjäna platsen genom att slå ut SHL-laget. Låt bästa laget spela i högsta serien.

Är även inne på Jugges linje med utökad liga.

Inte helt med på din linje Axle, ett sämre lag kan komma upp.

Honken72: Eller sämsta laget åker ur, bästa laget går upp som nu, ganska rättvist det med.

Jugge: Känns mer rätt att bästa laget i HA ska möta jumbon i SHL, som Jugge skrev.
Då är det bästa laget av dessa som spelar i SHL. Som det är nu så kan ett sämre lag ta SHL platsen . (Låter rörigt, hoppas ni fattar)

Mycket synpunkter gällande kvalserien. Jag tycker följande då kvalserien idag inte fungerar på ett bra sätt.

- Utöka SHL med 4 lag
- Sämst placerade lag i SHL möter vinnaren i HA i bäst av 7.

Vad gäller juniorer är jag inne på vad elitfoso skriver. Är dom tillräckligt bra så får dom spela. Den här säsongen är det ju extra tufft dock när vi har flertalet spelare som ”normalt” inte skulle spela i SHL.

BIF Kungen: Jodå det gjorde den

dabif: no habla😂😂

Blev lite fel där, hoppas min poäng gick fram?

🇩🇪🇩🇪

Bulten: Med fler lag i ligan och direkt upp/nedflyttning så blir det en mindre grej att halka ut kanske. Som i Fotbollsallsvenskan där det är vissa lag som aldrig kommer kunna blanda sig i toppstriden och för alltid är dömda att vara lindansarlag när de är uppe i högsta serien.

BIF Kungen: synd att inte inte... Hoppsan ;)

{8399}: ja jo, klart det är extra ångestfyllt och spännande när det är Brynäs. Men förra året kollade jag kvalslutspelet slaviskt men tror inte jag såg endaste match i finalserien. Men ah det gäller för mycket, för svart eller vitt, himmel eller helvete och tar för mycket fokus är min åsikt.

Blå grottan: på tal om annat: kollar för en gångs skull HA, DIF-AIK, fy fan vilket drag på läktarna💪💪

Nått annat i Gävle…, tyvärr.

Synd att inte Stockholms-lagen inte spelar i SHL ( vet att det finns olika uppfattningar om det).

Mer intresse och drag: Timrå, Linköping, Oskarshamn, Örebro fyller inte bortalador på samma sätt. Skickliga lag dock.

Bulten: Det var bättre förr.

Bulten: Det kan ju också vara att vi är därnere ständigt medan lag (fans) som till exempel Skellefteå eller Färjestad inte lägger så mycket fokus på kvalet.
Jag tycker att dessa 7 matchers finaler i kvaler är grymt underhållande men att de kanske borde spelas färdigt innan slutspelet drar igång och som sagt, siste laget borde trilla ur direkt.

älgenn: Upplever inte riktigt samma hets när det var kvalserie mot allsvenska lag. Då hade iallafall båda lagen chansen att spela sig kvar mot ”sämre” motstånd. Rätt eller fel men upplevde inte att det tog fokus från slutspelet på samma sätt

Bulten: Nä håller med, helt absurt egentligen. Men det blir så mycket som står på spel i ett kval, spänning och dramatik där tränare sparkas, spelare bänkas, panikvärvningar och tyvärr även "vanliga" människor som förlorar sina jobb..

Blå grottan: ja precis, det är för jämt kan man säga.

Peja:
De flesta stockholmsjuniorerna utvecklas utanför Stockholm. Det är sen gammalt. 😃

{8399}: Jag tycker oavsett att nåt verkar vara skevt med dagens system. Kan nog räcka med en liten förändring. Ett par lag till i SHL kan nog göra skillnaden. Då blir det lite större spridning på både skicklighet och ekonomi.

Det kan ju heller inte vara meningen att det ska vara mer spännande vem som åker ur än vem som vinner SM-guld?

Peja: Örebro har roterat massor av juniorer under året i SHL medan Frölunda mest valt att låna ut sin talangpool till lag i HA för att ta ett par exempel. Så lagen kan olika tillvägagångssätt också.

Blå grottan: Fast å andra sidan så kan ju juniorerna lira i juniorlagen eller i HA.

älgenn: Exakt så, är man tillräckligt bra spelar man SHL oavsett, annars utvecklas man troligen lika bra i j18/ j20 eller allsvenskan

Inget som säger att en junior blir bättre fortare för att spela några minuter i SHL , troligen tvärtom

Tycker att vi återgår till shl med bara 10 lag. 👍

Silfver: Handlar också om att Djurgården har åkt ur SHL. De hade haft omkring fem ordinarie juniorer vid fortsatt SHL-spel. Det är inte bra för svensk hockey att staden med den största och bästa talangpolen inte har ett lag i högstaligan.

JawKee: Samtidigt var det någon agent här i veckan som förespråkade att juniorer borde få vara kvar i J18/J20 längre, att man ska ha tålamod och låta dem utvecklas i en långsammare takt.

Blå grottan: Tittar man på tabellen kan man väl dra vissa slutsatser om vilken metod som är framgångsrikast.
SAIK har dessutom ofta en väldigt bra balans utifrån hela åldersskalan. Hunger och erfarenhet.
Sen har det också sin förklaring i att KHLs ”stängning” ger fler importer och att det är ett par relativt svaga juniorårgångar nu.

Blå grottan: Och att SHL har gått upp någon nivå nu, blir svårare för juniorer att hänga med i nivån.

Silfver: Det har aldrig någonsin varit färre juniorer i ligan. Tror inte att det beror på att klubbarna har glömt bort att de kan flytta upp spelare som Skellefteå..
De vågar inte chansa, satsar på dyra importer istället.

SaggeBoy: Ingen har sagt att den ska stängas, läs igen.

Blå grottan: Det som gjort hetsen värre är att det ekonomiska glappet ökat. Jag tror inte på mer pengar till HAlagen som de brukar tycka utan jag tror på fler lag i SHL som delar på slantarna. Sen direkt upp/nedflyttning av ett lag.

Silfver: Det gör andra lag också, är de tillräckligt bra för dom spela helt enkelt, det skiljer från årskull till årskull

Blå grottan: intressant debatt som väcks varje år av lagen under eller precis ovan kvalstrecket. Tycker mig ana en röd tråd där…🤔
Skellefteå fyller ofta på med juniorer underifrån, varför kan inte de andra lagen göra det?

Ligan ska ALDRIG stängas!! Kämpa glöden måste finns för att vara kvar !!! Annars så ger man upp för lätt .. om man nu inte vinner guld eller serien ... man ska ner om man är kass.. bara kämpa kämpa för att komma tillbaka ....

Lemp: Skulle bli tomt utan kvalspel. Brynäs har kvalspelat vart 5:e år de senaste 30 åren. Det är ju den nerv vi har att se fram emot - kvalseriemästarna Brynäs IF.

Då har jag räknat med årets kvalspel redan.

Bulten: Ja och han har helt rätt i att det bara är en galen jakt på att inte åka ut. Inga juniorer i ligan snart.. Kan inte vara bra för tillväxten i Svensk hockey. Det blev ju värre när de gjorde om systemet till det nuvarande.

Jag är inte heller för en stängning, men nu känns det felaktigt.

Jag tycker ligan ska utvidgas med minst två lag och att det är kval mot vinnaren i HA.

Lemp: Lösningen är väl att ett lag flyttas upp direkt och ett åker ned direkt utan kval. Då skulle det vara mindre katastrof att åka ut med sin fallskärm.
Ett sånt upplägg tillsammans med fler lag vore bäst enligt Axle.

JohnnyBotox: Ja det vore underbart om det släppte mot Malmö och fruktansvärt jobbig om det blir en förlust.

Blå grottan: Upplever att kampen om att inte hamna på kvalplats men framförallt själva kvalserien tar alldeles för stort fokus från det som borde vara det viktigaste serieseger och slutspelet.

« · 2477158 · »