1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 757965 inlägg · 7967 ämnen
« · 2477327 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Håller med, ledarstaben måste förnyas och kompletteras av andra namn. Våra tränare har aldrig varit verksam i SHL tidigare, att sakna den erfarenheten gör att det blir svårare att sätta ett fungerande grundspel. Att komplettera Manner med exempelvis Janne Larsson och Niklas Gällstedt vore smart för att få in fler perspektiv och större erfarenhet av svensk hockey och SHL. Tror säkert man kan hitta någon hybrid som kan funka i SHL.

{8399}:

""Ljungkrantz är ju inte ens en av sveriges större talanger, långt ifrån, det finns säkert tiotals spelare i hans ålder som är minst lika bra men du drar till med:""

nu ska jag spekulera, ""tror att Ljungen hålls tillbaka av några jantar inom laget ""

nu ska vi se, -sa Sara och klippte av sig ögonlocken..

Ljungen var nära att sätta ett snyggt måt nu senast mot skellefte, han styrde med klubbskaftet pucken ribba ut, ,,,nästa gång bliré ribba in...

Jugge: även ”betydligt högre krav” är dina ord.

{8399}: Så är det. Just nu är känslan(!) att alla rättar sig efter Manners ord, utan några direkta inverkningar.
I min bok bör en tränarstab komplettera varandra, och tillsammans komma fram till den hockey som skall spelas.

Matchen ikväll är ju så viktig även ur den aspekten att den skulle kunna bli en "förmatch" till ett kvaldrama senare. En fingervisning var lagen står sinsemellan och hur kvalmatcherna skulle kunna komma att se ut. Gäller vinna ikväll och sätta Malmö i respekt och fundersamhet.

Tigerhjärta: Vi måste utveckla och förfina vår Brynäshockey helt enkelt.

{8399}: Beror på vem av Olkinuora och Limpan som står tror jag.

Malken: Bra analys! Instämmer helt!
Håller vi oss kvar tycker även jag att Manner bör behållas. Däremot kan jag tycka att våra assisterande bör bytas ut. Det vore naivt att gå in med exakt samma ledarstab ännu en säsong när det när sett ut som det gjort, speciellt när de ändå sitter på utgående kontrakt.
Manner bör kompletteras med en anfallscoach likt Janne Larsson, som står för ett rakare och aggressivare spel mot mål!
Det gäller helt enkelt att finna en balans av strikt försvarsspel och frejdigt anfallsspel för att vi skall nå framgång.

Vågar vi tro på vinst ikväll eller blir det som vanligt efter en bra insats, genomklappning?

BIF Kungen: Semifinal var bara något jag tog ur luften. Men du är ju tydlig med att du hade betydligt högre krav än 10:e plats på Brynäs förra säsongen.

Då är ju topp6 rimligt att tro är dina krav minst, och då ligger ju inte en semifinal långt borta. Du får ha exakt vilka krav du vill för mig, sen hur realistiska dom är, det är en annan sak…

Malken: Klockren analys. Lindbäcks svårigheter att komma in i SHL hockeyn har kostat oss minst 15 poäng och har självklart skapat grym osäkerhet i försvaret.
Intressant att höra Olkinuoras egen uppfattning om Leksandsmålen som han var självkritisk till. Ena målet en retur på benskyddet som en vaken back skulle kunnat ta hand om och det andra målet, ett friläge på en leksing. Den kravbilden har vi inte varit vana med under Lindbäcks tid. Hoppas nu verkligen att Olkinuora får förtroendet alla matcherna som är kvar såvida han inte "tappar" det helt.

BIF Kungen: ”du har RÄTT om rekryteringsprocessen” ska det stå…

Jugge: se mitt svar till Axle…

För övrigt: var har jag skrivit om semifinal?

{8399}: visst…, var och en får ju ha sin kravspec, så även jag hoppas jag.

Tyckte jag målade upp en bild på både kort och lång sikt (typ 10 år) och då är jag inte nöjd.

Himlen har jag inte begärt, vi är Brynäs. Vilket i sin tur betyder att vi är ett cementerat bottengäng på både kort och lång sikt.

Du har om rekryteringsprocessen som i mina ögon gäller både de på isen och beslutsfattande nivåer. Där kan vi snacka Kalle Anka, big time.

Spelarbudget kontra tabellplacering, just saying…

Sv: Tabell 22-23
DanneBif1912: "kommer brynäs 12a så ska jag skita på torget i Gävle vid rusningstid"

Det är nära nu, riktigt nära!

Jugge: "Däremot skulle ju så klart laget tagit ytterligare kliv denna säsong, men det kommer ju inte hända. Det vet vi nu."

Visst är säsongen en besvikelse - men jag tycker fortfarande att Brynäs har ett mycket bra lag. ...Och många fina värvningar har gjorts, Sklenicka, Johannesson, Strömgren med flera. ...Men mellan 10 och 15 poäng har enligt min mening tappats på mycket darrigt målvaktsspel en stor del av säsongen. Många experter har gjort analysen att det dåliga målvaktsspelet beror på dåligt försvarsspel i stort - men jag tror man förväxlar orsak och verkan. Jag tror att det darriga målvaktsspelet har gett det dåliga försvarsspelet. Backarna har inte vågat släppa fram skott då vad som helst kunnat slinka in och har därför överarbetat och tappat sina positioner i banan.

Även om man såg några misstag i försvaret i början av matchen mot Skellefteå så tycker jag att hela försvarsarbetet såg lugnare ut än tidigare. Tror att Olkinuoras ankomst betytt väldigt mycket för laget. Helt plötsligt kan man vinna en match trots att motståndarmålvakten spelar bra. Åtminstone mot Skellefteå var Olkinuora ännu bättre.

Brynäs spelar enligt min mening en roligare hockey än på länge i år och jag tycker definitivt att Manner ska få bygga vidare på vad han byggt nästa år. ...Och nej, får Olkinuora vara hel tror jag inte ett ögonblick på att det blir kval.

{8399}: Vi hade ett bra lag på pappret. Men tyvärr så spelades matcherna på is.

BIF Kungen: ” givetvis helt OK att var nöjd med en 10:e plats. Själv har jag större krav än så och att likna mig vid Kalle Anka för att ha just de kraven…jadå kan vi nog byta namn på denna sida till Ankeborg.”

Det jag menar är att om man efter säsongen 20/21 där klubben var en hårsmån från att åka ut, tränare och ass får foten, klubbdirektören likaså och sportchefen avgår självmant har större ”krav” på nästkommande säsong än en 10:e plats så blir det lite Kalle Anka faktiskt.

Att tro att man efter en sådan säsong ska komma topp6 är helt enkelt inte realistiskt och får ett löjets skimmer. ”Jag kräver semifinal, det är mina krav på Brynäs”…

Däremot skulle ju så klart laget tagit ytterligare kliv denna säsong, men det kommer ju inte hända. Det vet vi nu.

Ove Myling: Jag vet inte om jag håller med dig om att vi har ett bättre lag denna säsong. Varför tror du det?

{8399}: "Att det nu blev ett (eller flera) steg tillbaka efter tiondeplatsen är inte acceptabelt för fem öre och vi kan inte ens skylla på skador.
Jag skulle säga att det är ställt utom alla tvivel nu att framförallt rekryteringsprocessen av spelare måste ses över, Alcén (om han nu blir kvar behöver hjälp för detta håller ju inte."

Håller inte riktigt med dig där. Alcén ställer ju ett bättre lag på banan den här säsongen och ändå når man ett sämre resultat. Jag tycker det är ställt utom alla tvivel att Manner inte är rätt person att "leda svensk hockeys utveckling" framåt.

Lunkz: "Vet inte om man ska vara ett SHL lag om man trollar bort TV intäkterna + publikintäkter till - 8 miljoner.
Man funderar vad vi har för inkompetenta tomtar på loftet."

Om alla dessa pengar bytts mot en topplacering så hade det varit lättare att förstå. Vi får väl skylla på elräkningen.

BIF Kungen: På nått sätt så kan man vara nöjt med en tiondeplats även om man har högre förväntningar.. Det går ju liksom inte att få från helvetet till himlen på en säsong utan man måste se det hela i ett längre perspektiv.
För min del så var jag relativt nöjd med en tiondeplats förra säsongen men långsiktigt så vill jag ju ha me. Däremot så vill man ju se att vi från kvalåret tar steg i rätt riktning varje säsong med den nya tränaren och den nya ledningen.
Att det nu blev ett (eller flera) steg tillbaka efter tiondeplatsen är inte acceptabelt för fem öre och vi kan inte ens skylla på skador.
Jag skulle säga att det är ställt utom alla tvivel nu att framförallt rekryteringsprocessen av spelare måste ses över, Alcén (om han nu blir kvar behöver hjälp för detta håller ju inte.

BIF Kungen: Vi har i alla fall en väldigt dyr koncern

{8399}: Håller med om Ljungkrantz. Han är säkert en stor talang men visar det inte så ofta på isen, tyvärr. Sen är vi samtidigt bortskämda med "talanger" i Brynäs om man tänker på vilka som slagit igenom genom åren. Många av de har dock dominerat i Elitserien/SHL innan de dragit till Nordamerika.

BIF Kungen: tillägg: enligt många Ankeborgare här har vi tex haft en lönebudget som har varit markant högre i ligan än tabellplaceringen.

J-S: Tyvärr så har ett SHL lag inte möjligheten till ett rebuild med juniorer och lovande spelare ifrån HA, därför en massa importer, då kostnaden att ramla ur SHL är alldeles för hög,
Att tappa pengarna för tv rättigheterna(C-MORE) är A och O,
Så där har Finska liiga ett övertag på oss i Sverige och SHL gällande utvecklingen av juniorer.

Vet inte om man ska vara ett SHL lag om man trollar bort TV intäkterna + publikintäkter till - 8 miljoner.
Man funderar vad vi har för inkompetenta tomtar på loftet.

Jugge: givetvis helt OK att var nöjd med en 10:e plats. Själv har jag större krav än så och att likna mig vid Kalle Anka för att ha just de kraven…jadå kan vi nog byta namn på denna sida till Ankeborg.

Jag tror att de flesta här har större krav/förväntningar än att se en 10:e plats som en framgång för sitt kära Brynäs.

Klubben är gravt missköt i ca 10 år. Jag har väl kört lite ”Huge-style” och trott inför varje säsong att nu blir det riktigt bra …men, nej.

De som ska vara kunniga och ha insyn har inte motsvarat mina krav. Kanske dina, grattis till dig isåfall.

Ikväll gameday, forza 🇩🇪🇩🇪🇩🇪

{8399}: ” Ibland är det inte bara bilden av Brynäs som lag som är snedvriden utan även av våra spelare individuellt.”

Jag håller med.
Oskarshamn har Karlqvist. Vi har bara Kvist.
Oskarshamn har Smejkal. Vi har Smeagol.
Oskarshamn har Suomela. Brynäs äter semlor.

Det räcker så.

Någon som har koll på vart Lindbom hamnar kommande säsong?

Vore roligt om han hamnar i SHL.

Sveriges kanske bästa målvakt.

Davey85:

Det är väldigt svårt att hitta bra forwards

Skall bli intressant och se hur IKO ersätter Suomela.

Mitt tips är att det blir någon poängspruta från Schweiz

spolaisen: Ibland är det inte bara bilden av Brynäs som lag som är snedvriden utan även av våra spelare individuellt.

Ljungkrantz är ju inte ens en av sveriges större talanger, långt ifrån, det finns säkert tiotals spelare i hans ålder som är minst lika bra men du drar till med:

"Ljungkrantz i rätt omgivning i NHL blir en världsspelare."

JawKee:

"Vi har en snedvriden självbild av vårt lag. Precis som Brynäs som förening har."

Vi måste också lägga till motståndarlagens bild av Brynäs, många vill spöa det anrika laget..särskilt nykomlingarna i SHL, IKO, en fjäder i hatten för Oskarshamn att sätta åt Brynäs, trist i och med Oskarshamn fick sin biljett in i SHL våren 2020.

Hur som helst det går inte att leva på gamla lagrar...

Den här återvändar politiken håller inte heller, ta hem spelare som härjat runt i olika lag i NA är inte hållbar. Hockey är färskvara. Brynäs behöver inte rehabfall. Brynäs behöver inte spelare som vill komma hem äta gott och varva ner. Brynäs behöver inte mätta spelare.

Säg att Brynäs plockar hem sina fixstjärnor. Hur många av dessa kommer att kunna koncentrera sig på spelet? Tror att de här fixstjärnaorna blir offer för mediabevakning och tappar därmed fokus på hantverket hockey, som kräver koncentration 24/7.

Brynäs behöver värva nya hungriga spelare och ge dem chansen..

I dagens lag varför får endast Strömgren chansen, varför placeras Ljungkrantz ofta på bänken?? Ljungkrantz i rätt omgivning i NHL blir en världsspelare.

JawKee: Guldlaget 2012 var unikt på så sätt (varje fall i modern tid) att det innehöll en massa unga talangfulla spelare från dom egna leden. Med spelare som Silfverberg, Järnkrok, Larsson, Bertilsson i främsta ledet. Men bakom dessa fanns även spelare som Molin, Wännström, Rohdin.

Det toppat med de bästa HA-värvningar (Gunderson och Ekholm) som Brynäs någonsin gjort satte så klart en väldig press på de mer etablerade spelarna att prestera för att få istid. Jämför med dagens lag där den interna konkurrensen är obefintlig. Du kan åka runt en hel säsong och underprestera som Palve, men ändå vara lagets 2:a center. Det hade aldrig gått 2012.

Laget 2012 hade en snittålder på 24,63 år. Jag har inte kollat men det måste vara ett av de yngre lagen som vunnit SM-guld.

Laget som tog guld -99 bestod i mångt och mycket av en femma + att Honken stod på huvudet.

Jugge: Håller med dig faktiskt. Det känns son alldeles för många supportrar tror att Brynäs fortfarande är ett topplag. Historiskt lag i all ära men det betyder inte ett skit när det kommer till prestation eller tabelläge. Vi har en snedvriden självbild av vårt lag. Precis som Brynäs som förening har.
När det kommer till när vi har gått långt i ett slutspel, har vi då inte gjort det tack vare en genialisk talangspelare ur eget led?
T.ex Silvferberg, Järnkrok, Lindblom? Jag var inte inne i hockeyn -99 så kan inte uttala mig om det.

BIF Kungen: Förra säsongen ser jag inte som ett misslyckande. Vi får minnas att Brynäs var en förening i spillror efter säsongen 20/21. Men man hade ju velat att dom skulle ta ytterligare ett kliv den här säsongen, nu blir det ett steg tillbaka istället. Där är misslyckandet.

Att bara säga att man har högre krav på sitt lag än 10:e plats blir lite Kalle Anka tycker jag utan att ta med var laget kom ifrån.

Jugge: håller med, ett misslyckande är det. Både i år och förra säsongen.

BIF Kungen: Å just därför tycker jag att Manner har misslyckats. Trots ett bättre lag, åtminstone på pappret, så gör Brynäs en sämre säsong än förra året. Det är ett brutalt misslyckande på alla plan, även om vi klarar oss kvar i SHL.

Jugge: precis, play in kommer inte hända

ellis: Ett misstag som kan komma att kosta oss dyrt. Men vi var bara tvungna att knyta upp Alcén, annars hade någon annan plockat in honom. Så vi får leva med sådana misstag. Tydligen

Davey85:Jo det var löftesbrott, som han aldrig kan komma runt. Å andra sidan när man nu kan utvärdera det här lagets standard tror jag inte det hjälpt eller räckt med en enstaka forward till. En hel kedja till av klass hade möjligen gjort skillnad.

Silfverkroken: själv tycker jag att både 10:a och 13:e är skit. Jag har större krav än 10:a på mitt lag oavsett spelsystem och coach.

Men givetvis helt OK att tycka olika.

Nåt som fortfarande retar mig är att Alcén misslyckades storartat med att hitta en forward att förstärka truppen med, trots massvis med tid. Det hade behövts.

BIF Kungen: Förra året slutade vi tia. Nu ligger vi på plats 13 med tolv poäng upp till tiondeplatsen så jo även där är vi tydligt sämre.

BIF Kungen: Japp, och även den (tabellplaceringen) kommer bli sämre än förra säsongen. Ska till ett under för att vi ska nå playin.

BIF Kungen: Det bästa för oss är en 10 lagserie. Då blir det trevligare inlägg på HS eftersom vi har större chans att vinna mer matcher än att förlora. 👍

Jugge: förvisso, målskillnad är viktigt, tabellplacering viktigast och den är ungefär ”lika bra” oavsett spelsystem.

Tabellplaceringen är allt.

BIF Kungen: Det är en jäkla skillnad i målskillnad den här säsongen mot förra. Förra året slutade vi på -12. Nu ligger vi på -32! Vi slutade på 69p förra säsongen, det kan vi bara drömma om att vi gör i år. Vi lär inte ta 17p på återstående 7 matcher.

Manner borde för länge sen gått tillbaka till ett enklare spel. Det är uppenbart att truppen antingen inte kan eller vill spela efter hans spelidé.

Jugge: både ja och nej, jämför vi aktuell tabell med förra årets är det ingen större skillnad.

BIF Kungen: Känns som man hade ett stabilare spel förra säsongen. Verkar som man har velat spela mer offensivt denna säsong efter värvningarna som gjordes. Det har resulterat i en katastrofal defensiv.

Vi har släppt in 150 hittills, förra säsongen släppte vi in 138 på hela säsongen vilket var 5:e minst i ligan. Plus att vi hade ligans näst bästa BP. Sen var ju å andra sidan PP en katastrof. Men back to basics!

Jugge: håller med om det också.

Ojämnheten är chockerande. Brynäs ”normal-nivå” är väl HA-klass.

De få gånger vi har överträffat den nivån har det sett bra ut. Enligt mig har vi inte gjort en bra match sett över 60 minuter. Senaste matchen var ett exempel på det.

Vi har inget stabilt och tryggt grundspel, Manners ansvar, så enkelt är det. OCH det minna vänner har han inte lyckats med under snart två säsonger. Sorgligt men sant.

« · 2477327 · »