1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 758717 inlägg · 7967 ämnen
« · 2479612 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
mattias - 74: Det är såklart kvalificerat skitsnack. Det är inte positivt för fem öra att åka ur och att snacka så om någonting är losermentalitet.

mattias - 74: Tudelat. Åker vi ur så är jag tveksam till att vi någonsin tar oss tillbaka.
Men absolut, det verkar vara enda sättet att bli av med okunnigt folk från en alldeles för stor organisation. Fortsätter vi med att sätta inkompetent folk på viktiga positioner så hamnar vi i HA i vilket fall som helst, om inte i år så nästa år.
Det har varit ett långt utdraget förfall som kommer få den utgången om inget åtgärdas.
Blir vi kvar så räknar jag dock med att Alcén sakta men säkert fasas ut eller kickas. Ett bra förstasteg.

Igår pratade jag med en nära vän som är Brynäsare sedan 30 år som sa att han mer eller mindre hoppas klubben åker ur, jag frågade varför han tyckte det

Han svarade att det vore det bästa då han ville det skulle rensas i leden och börja bygga nytt, jag tror och vet nog att han inte menade det han sa men han är verkligen besviken över hur dåliga BIF är och att klubben är dåligt skött under många år.

Han sa " jag tror de flesta lag skulle må bra av att spela lite i AS om man inte är tillräckligt bra " frågan är om det stämmer öht?

Vi leksingar vet hur tufft det är? Vad tycker ni?

BIF Kungen: stan Bowles...QPR;)

xxx BIF xxx: med ett mindre antal matcher med fler lag minskar ju skador och slitage. Om det skulle innebära inte lika tätt spelschema. Osv..
Ett uppehåll när det är junior vm så att lag som vågar lyfta fram juniorer.
Stockholmsderbyn
Norrlandsderbyn med Skellefteå löven och Luleå..
Men det är ju business så tv styr ju...
När jag växte upp så var ju halva HA i elitserien så snacket om att det är svårt att etablera sig ...nja..
Enda plumpen är väl Wikegårds Vilda Väsby ..

Mattson:” Modo-DIF var en bättre och roligare match än Brynäs-Mif. Älska Allsvenskan!”

Visst men Östersund - Västervik en torsdagkväll är inte av samma klass direkt och det är en bra jämförelse.
Skellefteå - Frölunda skulle kunna vara en relevant jämförelse.

Peja: ”Om SHL utökas med 4-5 klubbar kommer HA att bli en mycket sämre liga.”

Även shl då som en följd av det. Det kan ju vara så att de som drar till Liiga idag kanske stannar i shl för det ff finns plats o då påverkas nog shl mer än ha
Men gör det så mycket?
Kanske vore bra för klubbekonomierna. 16 el 20 matcher till varav hälften ger klirr i kassan samtidigt som sämre spelare på marknaden under pågående säsong kan göra större skillnad till mindre peng osv osv

SnowKing: skrev om Wolves, deras tröjor och Hibbit på en lerig plan här förra veckan.

Hibbit nr 7, precis som min Arsenal
-gud, Liam Brady❤️🤍

SnowKing: hade inte han ovanligt lång hals? 😉

Appropå Svedman. Om jag jobbade på IKEA skulle jag propsa på att döpa en av hurtserna de säljer till ”Love”.

(”Love Hurts” 🙂 - fasen alla versionerna av den låten är bra: Nazareth, Everly Bros, Big Roy O, Gram Parsons m fl - just nu passar den in på hur jag känner för Brynäs)

Mattson: Inte särskilt konstigt med tanke på att det är två bottenlag som möter varandra i slutskedet av en säsong vs två av de bästa lagen i hockeyallsvenskan som slåss om topplaceringarna.

Svensson_62:
Ken Hibbit på en lerig plan... ögonen tåras bara jag tänker påt!

Modo-DIF var en bättre och roligare match än Brynäs-Mif. Älska Allsvenskan!

Svensson_62: Lars-Gunnar Björklund, det var tider det… 😊🍺

Jugge: Saknar tiden då man kollade på Tipsextra med kompisarna och alla tog en stor klunk så fort det plingade… 🙂

Kanske C-more kan lägga till plingar i SHL bevakningen?

{8399}: Då vet jag inte vilken match du tittar på? Har du tagit ut segern mot fiskrenset imorgon i förtid och varit på snapsen?

Jugge: Danielsson en av de bättre på isen ju

Peja: ??? Nåväl vi tycker olika. Jag tycker att det vore bra att hitta ett format där man mycket mer kan småchansa och spela in unga talanger i högsta ligan och att man kan ta enstaka dåliga säsonger när man prioriterar långsiktigt lagbyggande.

Svensson_62: Nej, det är inte en klubb som försvinner. Det är en hel liga som försvinner i och med att nivån i Hockeyallsvenskan kommer att sänkas så pass mycket.

En klubb som undviker kval försöker få ett så bra lag som möjligt. Som t.ex Brynäs med den senaste målvaktsvärvningen. Om Brynäs inte hade gått för att undvika kval och istället för guld, vad hade man gjort annorlunda? Inte ett dugg, tror jag. Tvärtom tror jag att Brynäs pratade mer om guld än kval i korridorerna inför säsongen. Oavsett om man går för guld eller undvika kval så försöker man få ett så bra lag som möjligt.

Peja: Halva SHL prioriterar ”undvika kval” högre än ”gå för guld” gissar jag. Kvartalsekonomi och kortsiktiga lösningar i första hand.

Kvalångest 10 ggr större än slutspelsglädje (är det det som lockar nya supportrar?)

Förstår fortfarande inte ditt resonemang. Det kommer ju inte att försvinna några klubbar för juniorer att slå sig in i??! Däremot tryggare klubbar som kan testa dem.

Svensson_62: Det skulle förstöra bredden i svensk elithockey att försvaga HA. Finns heller ingen garant för att SHL-klubbarna skulle satsa mer på juniorer i en stängd liga, det skulle kunna bli så, men det är ändå bara en teori.

Jag tror det är viktigt att bibehålla en stark Hockeyallsvenska. Även ett stängt SHL skulle vara otorligt svårt att slå sig in i för spelare som kommer direkt från J20-serien. Steget från J20 till HA är ett väldigt bra steg, det skulle bli något helt annat om HA försvagas avsevärt.

Med tanke på att juniorer och unga allsvenska nyförvärv spelar för 25-40k/månaden finns det redan starka incitament för klubbarna att satsa på dessa. De bästa juniorerna och unga spelarna är alltid de mest prisvärda spelarna i serien. Likväl sitter en sportchef som Alcén hellre och värvar sina gamla polare i 35-årsåldern än tar in den typen av spelare.

eltifoso: Tror HAs marknadsvärde skulle öka om Färjestad, Frölunda, BIF, DiF, Leksand osv skulle spela där. Samma sak i AHL om Rangers, Leafs, Canadiens, Bruins skulle spela i AHL.
Men vad vore syftet med att fokusera på B-ligorna?

Se till att A-ligan ges mölighet att chansa/spela in juniorer och möjlighet att tänka långsiktigt.

Peja: Sjuk tajming på ditt svar 😎

Svensson_62: Jag håller med, dagens situation med att ett SHL lag garanterat åker ut och ett HA lag går upp är skadligt för svensk hockey på sikt. Vore intressant att veta hur mycket pengar Nubben slängt ut, men han lär ju lätt sitta på SHLs dyraste trupp.

Jag är inte för att SHL ska stängas men det måste bli ”trögare” att gå upp och ner. Sämsta i SHL möter vinnaren i HA i bäst av 7. Du måste slå ut ett lag ur serien om du ska gå upp..

Svensson_62: De jobbar för att stärka Allsvenskans varumärken och ragga sponsorer dit, tror inte det underlättar om de frivilligt urholkade varumärket på sådant vis.
Men visst i en egoistisk värld sett ur ett bottenlag i SHL’s ögon förstår jag synsättet , alternativt ur typ Modosupporters sådana

Förstår fullt ut, förstår också att de som byggt upp intresset kring HA inte vill släppa russinen ur kakan

Peja: Hur tänkte du nu? Lagen som de nu utvecklas i försvinner ju inte. De byter bara division. Nuvarande situation med större fokus pä kvalångest (kul för journalisterna) än på slutspel bromsar lagen från att våga satsa på juniorer och från att ta kortsiktiga dåliga säsonger för att istället bygga långsiktigt. Nu är det ju panik och kvartalsekonomi i sin värsta form.

eltifoso: och?

Svensson_62: Och det skulle nog inte gynna svensk hockey. Nu är HA en liga som många unga spelare utvecklas i. Kommer inte vara en liknande utvecklande miljö om nivån sänks avsevärt.

Peja: Och?

Svensson_62: Grauers är ju även ute i pressen och gråter att Frölunda går i konkurs om inte Göteborgs stad kommer fram med en bra lösning under tiden Scandinavium ska byggas om.

Dom får väl lägga pengar på att fixa en egen arena, varför ska kommunen bekosta det? Glad att jag inte bor i Göteborg iaf.

Svensson_62: Problemet om just de fyra lagen skulle plockas upp är att allsvenskan typ för, tror inte HA’s ledning är så sugna på att driva en betydligt mindre intressant liga

Svensson_62: Det finns ju ett annat problem med att utöka serien och det är att man skulle urholka Hockeyallsvenskan. Nu är det Europas starkaste andraliga med ett stort intresse och många duktiga spelare. Om SHL utökas med 4-5 klubbar kommer HA att bli en mycket sämre liga.

Enligt Willeboken (Kriström) var BIF drivande på att minska antal lag i högsta ligorna (norr och syd) för att det fanns ej tillräckligt med bra lag. Blev lite väl många 10-0. Ledde till att elitserien skapades.
Nu känns det som att det finns många fler lag i HA som kan vara konkurrenskraftiga och motivera en utökning.
Problemet belyses dock i en intervju i AB där Mats Grauer ( tror jag han heter) i Frölunda säger att då får mitt lag mindre del av TV-pengarna. Och också erkänner att han agerar enbart efter egna intressen!!!

Han kanske ska tänka på att en högsta liga med DIF, Modo, Björklöven, Södertälje etc skulle få totala pengakakan (intresset) att öka.

(skulle vara fantasiskt kul att höra Mats G resonera om Frölunda skulle åka ur)

{8399}: Din älskade Danielsson som du vurmat så för hela säsongen spelar alltså back i 3:e backpar i Jyrgårn.. Han blev nyss rundad som en kon.. Jävligt bra att inte Alcén högg på dom locktonerna iaf. Grymma problem med tempot, och då är det ändå HA..

SaggeBoy: "Vad tror ni ? Blir det björklöven sim kommer upp i år?"

Tror Djurgården går upp,
Hatar klockan slår, vet inte hur många gånger jag hört den jingeln på Hovet och den triggar kräk reflexen.
Om Löven går upp blir jag glad.
🤔🤢

SaggeBoy: Jag hoppas verkligen det, de förtjänar det.

Vad tror ni ? Blir det björklöven sim kommer upp i år?

J-S: haha. Ha det!

Danne66: "Skål du med! Du har nog sugit i dig ett par redan gissar jag."

Du har helt rätt,
Det är fredag älskar fredagar en bra middag ett par glas vin sen lite öl eller ale,
Har jobbat centrala Stockholm Regeringsgatan mm nu blir det hockey skidor i helgen.
🍺😇

J-S: Skål du med! Du har nog sugit i dig ett par redan gissar jag.

J-S: PDO är ju intressant, Brynäs har lägst i ligan och HV tredje högst, det talar för oss med ny målvakt 😊

Danne66:” Johannes Hedberg o LarsGöran; Jag ger upp! Det ser trögt ut att Luleå blandas in. Hur jävla svårt kan det vara att förstå?”

Nu börjar du bli kinkig min lilla vän,
Tror alla här på HS förstår att det inte blir enkelt då vi (Brynäs)satt oss i en jävligt svår sits,
Men det var inte var vad diskussionen var om utan nio och tio poäng och målskillnad,
Det var vad vi diskuterade,
Så du ge upp och skål trevlig fredag.
🥱🍺😝

Skrubben: Tack för fakta, det är min känsla också.

Skrubben: Precis, och det finns inget belägg för att Brynäs skulle vara det defensivaste laget i ligan heller.

Peja: Att Brynäs släpper till flest skott i skottsektorn är felaktigt. Se länk. Sortera på ”SSA” för att se just skottsektorn.

Det totala antalet skott emot ligger man på 11:e plats i SHL, dvs. klart över godkänt.

Corsin är på 51%, med det är man i mitten i ligan. En stor, stor del till att vi släppt in så mycket mål är målvaktsspelet. Det är faktiskt väldigt svårt att snacka bort det.

{Johannes Hedberg o LarsGöran; Jag ger upp! Det ser trögt ut att Luleå blandas in. Hur jävla svårt kan det vara att förstå?

Bulten: Jag tror att Brynäs vann 11 matcher i rad 1973

Danne66:

Då är det 10 poäng i teorin. Inte i praktiken.

Däremot är det i teorin fullständigt ologiskt att vi ska kunna gå om Luleå, men i praktiken är det möjligt. Detta är dock två skilda saker.

« · 2479612 · »