1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759445 inlägg · 7967 ämnen
« · 2483000 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Damerna spelar skit idag förresten. Ingen åker skridskor, ett 5 min pp lallas bort. Jag tycker att Grahm har misslyckats med årets trupp. Måttstocken är Luleå och där har vi tappat mark ganska tydligt tycker jag.

Luckorna efter de gamla spetsspelarna har inte fyllts tillräckligt bra, trots att Brynäs har bra förutsättningar jämfört med andra lag.

Horace76c: du har helt klart en poäng

Bulten: Skulle nog säga att ambitioner finns det gott om. Finns väl ingen klubb som snackar så mycket som Brynäs?
Däremot är tillvägagångssätten och hur man vill nå sina ambitioner bristfälliga år efter år.

Jockster : hybris och övertro blir fallet samt en riktigt dålig Junior verksamhet. Jag betalade en himla massa pengar för morgondagens brynäsare... Vet inte riktigt vad brynäs lyckades ta fram där...

Malken: älskar ditt mindset. Bara hoppas att laget lyckas ha det också...

Dysso: det hade ju varit ett drömsenario, att lhc dippar totalt och faller ner i kvalångesten. Men det är nog inte helt troligt att det sker...

mk: håller med. Har samma inställning... Ens mående håller på att klappa ihop totalt

Bulten: Jag har skrivit så många gånger. Levererar man inte på sin arbetsplats blir man sällan kvar men det verkar inte gälla i Brynäs. Något är galet på Sätraåsen 🤔

JohnnyBotox:
Klart han presenterat en vision - 4 sm guld på 10 år var det väl………..

Silfver:
Jag förvånas över att sportchefen Grahm inte kliver fram och visar var skåpet skall stå. Hon sitter i ledningsgruppen och är därför så nära en GM vi kommer. Men det märks inte.
Två sportchefer. Ingen visar sig.
Det är nåt väldigt märkligt med den här situationen...

lapad: Så är det. Finns inga ambitioner i hela föreningen. Att undvika kval är någonstans målet med varje säsong, något vi ser ut att misslyckas med på nytt. Måste vara en av Sveriges arbetsplatser med lägst kravställning på sina anställda. Är man bara go och gör sitt bästa så räcker det.

munkas: Alcen är inte ens en kvalificerad soffcoach 😁

JohnnyBotox: ” Tror ändå att Alcén sålt in sig hos våra ledare, framförallt Svedman. Bosse B har ju bara varit i klubben ca 6 månader, så han vill säkert ha lite mer kött på benen. ”

Alcen sålde in en fin 13:e plats. Det måste man ändå säga är helt ok med tanke på att han har lika mycket erfarenhet som random snubbe här på HS. Jag hade nog själv inte lyckats på bättre än 11:a-12:a.

{8399}: Jag tänkte på en sak. Om Brynäs organisationen hade varit lika engagerade som vi härinne då hade man legat mycket högre upp i tabellen 😁

lapad: Mycket positiv känsla men det gick inte vägen trots hyfsat spel. Luleå däremot var bättre än jag sett dem på länge.

Silfver: ja kanske. Men å andra sidan kan det inte vara så stor löneskillnad på en orutinerad SC och en tränare och de har vi inte haft några problem med att göra oss av med. Oftast dessutom fler än en tränare.
Tror det beror dels på ekonomin men framförallt, *trumvirvel*, kontinuitet.

Tror ändå att Alcén sålt in sig hos våra ledare, framförallt Svedman. Bosse B har ju bara varit i klubben ca 6 månader, så han vill säkert ha lite mer kött på benen.

Kinnvall
Vad är det för fel på Kinnvall?

{8399}: Du hade ett positivt känsla inför gårdagens match.

JohnnyBotox: Fast Svedmans och BBs utrymme att sparka JA och ersätta honom är lika med noll. Man tager vad man haver är det som gäller.

Jag förutsätter att han har presenterat någon form av vision till sina chefer. Tveksam till att denna skulle delas officiellt. Men visst, jag hade gärna tagit del av någon form av vision eller plan i grova drag åtminstone.

Har det inte av hans chefer krävts någon vision eller plan så är det tjänstefel av dem.

Alcéns klyschor ger jag inte mycket för (bästa möjliga spelare etc), det är nog snarare någon form av taktik för att inte säga mellan raderna vilka spelare man tittar på, för att inte skapa onödig konkurrens eller liknande (även om jag misstänker att de flesta SCer mycket väl vet vad som finns på marknaden). Förstår inte riktigt det, men marknaden är ju något annat under säsong än mellan säsonger. Mellan säsonger kan man nog vara lite mer öppen med vad man specifikt letar efter.

Eller så Alcén helt inkompetent. Vet inte, men förutsätter att han inte är det. Har ändå tillräckligt med förtroende för Svedman men framförallt Bosse Bank.

SaggeBoy:Malmö tar vi oavsett.

JohnnyBotox: ”…. mer övertygad om Alcén efter att de lärt känna honom bättre, samt hans vision osv….”

- Det där var intressant! ”Hans vision”(????) Vad har Alcén för vision? ”Vi ska vara ett bra lag”? Kommuniceringen från Alcén och hela föreningen på just detta ämne är ju undermålig… Har de övertygats tack vare hans vision så pågår en parallell mörkläggning av den visionen. Det står säkert…

Groggfinken: Ny match imorgon. Det var ju inte särskilt oväntat att det skulle bli så att vi förlorar en match och HV vinner en match. Kan bli vice versa imorgon och jämt skägg inför lördag.

Det är nog ren självbevarelsedrift att tänka det värsta, men det är inte över än. Långt ifrån. Det är bara att hoppas att det inte avgörs i sista omgången.

Klart vi krigar men dom värkar gett upp redan.. dom har max 3 matcher vinst. Jag hoppas verkligen på att dom slipper kval men måste intala mig det sämsta ju

SaggeBoy: Jag vet inte hur du räknar. Men för mig och alla andra och speciellt för Brynäs är det 4 matcher och 12 poäng kvar att spela om. Vi krigar vidare, skam den som ger sig!

En episk saga med brynäs if tar slut. 60 år i högsta serie tar sin slut snart.. man tackar för en så bra Rödin som bär ett C så stolt men på ett dåligt sett.. tror inte han är så drivande person... man behöver nån med rätt attityd som våga säga till käfta emot! Rödin sen mest trött ut

JohnnyBotox:
Vi har ju en sportchef till också. Inte gratis.

JohnnyBotox: Hade inte behövts en GM om man istället lagt lite tid på att plocka in bästa tänkbara sportchef

{8399}: ja, men kan ju också suttit fast med Alcéns fyraårskontrakt och inte ansett att man haft råd att ha dubbla kostnader för SC.

Vet ju att Kangas och kanske även Svedman gick in med inställningen att man skulle se över SC-posten, men att de fått backa. Säkerligen för att dels Alcéns kontrakt varit vattentätt och dels för att de förmodligen blivit mer övertygad om Alcén efter att de lärt känna honom bättre, samt hans vision osv.

Men att det inte tillsatts någon övergripande GM över Alcén måste vara ett ekonomiskt beslut, det tror jag till och med att de sagt i något medlemsmöte.

JohnnyBotox: Sjukt om vi i ett sådant utsatt ekonomiskt läge tar och testar en sportchef som aldrig gjort annat än att lira hockey.
Sjukt.

Angående Svedman. Lyssnade delvis på Adam Johanssons podd med Jonas Bergqvist. Han blev VD för Leksand och hans i princip enda uppdrag vad att rädda klubben ekonomiskt. Det sportsliga fick lov att vara prio 2 för att det överhuvudtaget skulle finnas någon förening kvar. De åkte lite upp och ner, men han fixade ekonomin.

Vi vet inte inte hur illa det är med ekonomin i Brynäs, men det är nog inte helt bra. Det är förmodligen så att Brynäs inte kan ta till alla medel för att hålla sig kvar, ekonomin är viktigare. Till och med viktigare än att hålla sig kvar.

Menar bara att det säkerligen finns riskbedömningar och olika scenarier för vad ekonomin tillåter och inte tillåter i det prekära läget klubben befinner sig just nu. Till och med risken att åka ur SHL.

Vi kan inte göra så HV, det är att gambla högt. De har kastat ut pengar för att klara sig, och det vet vi ännu inte om det bär frukt. Vi får se. Om Brynäs hade gjort som HV och ändå åker ut, då är nog risken för KK väldigt stor.

Sedan skulle man inte snålat in på en GM för två år sedan, det kan ha varit en kostsam besparing i längden. Men tror att man i läget man befinner sig i funderar både en, två och tre gånger på vad man lägger slantarna på.

Försökte höra igår om juusi snackade mycket med utespelarna men det var omöjligt att höra pga lule klacken som höll igång oavbrutet! Tänkte på en annan sak också . På uppvärmningen så pratade luleås spelare med varandra och såg taggade ut medans våra killar inte sa ett ord till varandra förutom Linus Öhlund som nynnade med i en Green Day låt 😀dom såg stressade ut redan på uppvärmningen med ganska döda blickar . Det blev en jobbig hemresa 33mil i mörker och halka !

Bulten: Jag ser ingen uppsida i att laget har skallarna kvalet redan utan där är det nästa match som gäller.
Ove Molin kan scouta Malmö 😀
Sen skall vi nog inte lägga energi på vad malmöspelarna gör på sin fritid eller vad de äter till frukost, det är bara bortkastad tid.

{8399}: Matchen på torsdag mot öret är viktig. Blir det inte vinst då så kan vi rikta in oss på kvalspel mot ett formtoppat Malmoe.

Asterix: Ja eller varför inte Jesus himself (Alcén) kan ta media så att även tränarna får fokusera på rätt saker?

{8399}: Kanske dags att gå in i bubblan för spelarna, låt tränarna ta hand om media. Spelarna får fokusera på matcherna och koncentrera sig.

spolaisen: Ser det ut som att HV känner tryck? Helt ärligt

Lemp:

Vi börjar med att köra över Örebro, med sin uppgivne tränare. Sedan knäpper vi darriga HÅVE på nästippen, HÅVE har satt tryck på sig själva genom de sena värvningar man gjort. TIK har tränat ner sig och är sega på rören. LÄTT BORTAVINST.
Köpjö blir lättaste vinsten och därmed blir kvalspel inaktuellt...

{8399}: Nej, det är nog det absolut sämsta man kan göra i dagsläget. För det första så minns jag inte sist Brynäs tog vara på en sådan chans. För det andra och viktigaste så kommer kvalserien komma som en fullständig chock sen. Scouta varje steg Malmö tar, träna för att bemöta deras PP deras BP, vad äter de till frukost, vad har de för fritidsintressen, hur får man Sylvegård att tappa det osv osv.
Väldigt många av våra spelare var inte med senast inte heller tränarna. Tycker också detta lag har en sämre karaktär än dåvarande. När pucken släpps mot Malmö match 1 kommer vi bli överkörda om vi inte är förberedda va så säker.

{8399}: Ja klara sig utan kval tar jag alla dagar i veckan.

Men, jag har "accepterat" att det kommer att bli kval.

Det är lättare för mig, annars så blir man tokig.

mk: Jag tror att det är helt ok att titta uppåt och fokusera på det så länge möjligheten finns. Just nu full fokus på Ingemansland och tidigare på slutspel.
Blir det kval så tror jag att det räcker för spelarna och ledarna att ställa in sig på det då.
Vi har dessutom nyligen kvalat så det finns mycket erfarenhet av kvalspel i laget och jag tror att chocken var större förra gången.
Full fokus på att vinna nästa match tror jag är det sundaste, både för laget och för supportrarna.

{8399}: Nä det är vi inte.
Men att göra som HV -21 prata om att de skulle till slutspel, för så tätt var det.
Det är hål i huvudet.
Därför så hoppas jag att spelarna börjar vänja sig vid tanken om vad som kan bli verklighet.
För att inte förbereda sig.
Då är man dum i huvudet.

Sen önskar all vi härinne och spelarna att man ska klara sig, självklart.

Lunkz: Vi ska väl inte åka ur? Herregud, varför är utgångspunkten för alla att vi åker ur? Vi är inte ens klara för kval vad jag vet.

Bulten: Problemet är att Svedman egentligen inte är sportsligt kunnig, däremot är han kompentent när det kommer till att driva verksamheter. Men det sätts på sin spets när den sportsliga ledningen är grön och saknar tidigare erfarenhet. I många andra lag kan GM driva sporten, med goda resultat eftersom de har mycket kunskap och en stabil grund att stå på.

Nu kommer jag vara negativ, men den här kampen mot HV kommer sannolikt leda till kval. Ett kval som kommer slängas i vårt knä väldigt sent, detta mot ett Malmö som vet att dom kommer kvala samtidigt som dom även vinner matcher nu på slutet och är mentalt förberedda. Blir det kval så är vi underdogs.

Silfver: Som supporter är det som en rotfylla som aldrig blir klar.

mk: Det är dyrare att åka ur SHL, men du har rätt, man skulle byggt ett bättre lag från början, men framförallt lagt mer än 5 minuter på att välja en sportchef. Nej men det är Svedmans ansvar att Manner sitter kvar, att Honken sitter kvar och att Alcén sitter kvar.

Ove Myling: En bilolycka i slow motion tror jag Brynäs kallades av någon skribent här för något år sedan.

Bulten: Det som HV har gjort under säsongen kostar.

Ros sa i senaste podden att deras lag kostar runt 60 milj iår. Med detta utfallet..

Brynäs har inga pengar att göra samma sak som HV.
Bittra sanningen.

Jag anser att oförmågan av tränarna att få ut mer av truppen inte ska falla på Svedman som du tycker gjort ett dåligt jobb.

Det plus usla ledande spelare över flera år..

Ingen avstängning på Matson trots crosscheck i ansiktet

munkas: Om man ska kolla "sliding doors-moments" så varnade jag redan 2018 för att Brynäs lät lag som Örebro och Rögle bara gasa förbi. Minns särskilt när Örebro "tilläts" stjäla Palushaj mitt framför ögonen på oss. En bottenkonkurrent tillåts ta vår bäste spelare. Sedan dess har Örebro aldrig slutat bakom Brynäs.

Sen efter/inför varje säsong så ska laget "fixas". Det många strutsar har gemensamt med dom "kunniga yrkesmännen" är att man verkar tro att bara Brynäs kan ersätta flyktade/icke fungerande spelare så blir man per automatik lika bra som alla andra. Ungefär som Brynäs har en inneboende kvalitet som andra inte har.

Det man verkar glömma är att alla andra lag också vill bli bättre. Och befinner man sig redan på en högre nivå är det inte så svårt att räkna ut vilka som enklast blir bättre. Samt hur mycket som krävs av Brynäs för att komma upp ens på samma nivå.

Tiden har runnit ut för Brynäs. Räddningsplankorna är slut sen länge, nu återstår bara väntan på det oundvikliga.

« · 2483000 · »