1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759438 inlägg · 7967 ämnen
« · 2483456 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
{10187}: Hur länge klarar du dig utan att göra bort dig fullständigt den här gången?

Peja: "Persson har starka sociala motiv att gå till Brynäs och Ljunggren gick på Brynäs hockeygym. Samtidigt som de ärligt talat inte skulle ha lika hård konkurrens i Brynäs som i många andra SHL-klubbar. Jag tror att Brynäs vore attraktivt för deras del om man verkligen försöker."

Skriker det inte Oskarshamn om dom värvningarna. Utvecklas vidare i en lugn och trygg miljö istället för att gå till Brynäs och ha press på sig från dag 1.

Peja: Det låter ju lovande! Då tar jag gärna båda. Men ser inte gärna Ljunggren högre upp än Björninen. Han förtjänar att vara i första eller andra. Förutsatt att vi klarar kontraktet då.

JawKee: Allsvenska spelare är sällan dyra. Om man lyckas bryta med Palve skulle hans kontakt finansiera båda med råge. Till och med Hedbergs kontrakt skulle antagligen finansiera merparten.

Vigneault som var bäst i Allsvenskan ifjol har lägre lön än Hedberg enligt Mrmadhawks noggrant genomförda lönegenomgång.

Peja: Må hända, men vad skulle dom kosta? Tänker mer på prislappen. Vi kan säkerligen inte erbjuda lika mycket som andra lag. Men beror ju helt på om det blir en dragkamp eller inte.

{8399}: Skulle det inte vara bra om Brynäs blir en förening bara för damhockey om herrarna hamnar i HA. 🤔

JawKee: Persson har starka sociala motiv att gå till Brynäs och Ljunggren gick på Brynäs hockeygym. Samtidigt som de ärligt talat inte skulle ha lika hård konkurrens i Brynäs som i många andra SHL-klubbar. Jag tror att Brynäs vore attraktivt för deras del om man verkligen försöker.

Silfver:

Bra debut för Ekholm i Oilers mot Toronto

"Coacherna överöste mig inte heller med en massa taktik, utan sa åt mig att gå ut och spela mitt spel och det gjorde jag."

Med den äran – tycker till och med Connor McDavid.

– Mattias visade exakt vad det är han kommer bidra med. Han är en riktigt, riktigt stabil och solid försvarare, säger superstjärnan.

{10187}: Är det du Pettis??

1. Hmm, varför skulle Mäenalanen gå till oss? Känns väl ändå som har slår sig in i NHL på ett bra sätt?
2. Björninen i 3:e? Tvek. han ska vara i andra.
3. Tveksam att vi vinner både Persson och Ljunggren. Strömvall har jag ingen koll på dock.

Jag tror Strömgren går högre upp. I en andra eller tredje. Tror inte Ljunggren hamnar hos oss. Centrar har vi gott om. Lindstein högre upp bland backarna också. Ljungkrantz kommer vara i laget. 3:e-4:e. Blomqvist hoppas jag stannar och centrar fjärde.
Om vi skeppar Palve så tror jag att man håller ihop Rödin och Björninen, kanske slänger in Scott där om han inte går i första, annars kan jag se Strömgren/Ljungkrantz där.

Återstår att se vilka spelare vi kan få in. Tar gärna in Gradin. Tror majoriteten av de vi får in kommer ifrån HA/Liiga.Största frågan är dock om vi klarar kontraktet. Jag är inte så säker längre.

mattias - 74: Eller Linköping då hans familj bor här, samt är Malte uppväxt i linkan. Spelat i juniorlag osv.

{10187}: Det intressantaste med din föreslagna forwardssida är väl den generationsväxling som den skulle stå inför. Är inte problemet redan idag att vi har får många ledande spelare som är past peak? Bortsett från att de som skall bryta mönstret (Palve, Rödda, Dima) är galet ojämna.

Bulten: Exakt vad jag är rädd för. Han har varken förmåga eller kontaktnät att hitta/värva nya spelare om inte förstås Manner lockar fler finnar

God förmiddag alla.. match dag. Tror vi tar 3 p idag utan problem =) 😀

Svensson_62: Nästa årsmöte blir intressant, kan Brynäs ännu bättre tro?

mattias - 74: Nu tror jag i och för sig att Malte kan hamna lite varstans och Gävle ligger ju nära Stockholm så helt omöjligt skulle det inte vara.

{10187}:

Varför skulle Strömwall välja Brynäs? Skulle det bli SHL blir det nog Luleå eller Växjö. Kanske HV. Lag som han spelat i förut.

Ljunggren däremot är en intressant spelare som jag skulle vilja se i SHL och se hur han presterar.

{10187}: Som vanligt en på tok för dyr uppställning från dig. Inte en chans att abrynös skulle ha råd med den uppställningen.

Mitt lag nästa säsong förutsatt att vi spelar kvar i SHL.

Lindbäck-Jonas Johansson

Kinnvall - Lucas Carlsson
Sklenička - Johanesson (Lån)
Bertilsson - Oscar Asplund
Friman - Lindstein

Jakob Silfverberg - Larsson - Malte Strömwall
Johan Persson - Daniel Ljunggren - Scott
Rödin - Björninen - Saku Mäenalanen
Carl Persson - Ölund - Ljungkrantz
Kvist/Blomqvist/Strömgren

Blir det förlust idag, och en ny hv-vinst, då tuppar jag av

Peja: Tror vi får oroväckande många förlängningar nu när Alcén känner till sin oförmåga att hitta nytt. Förhoppningsvis har Svedman gett honom order att avvakta säsongen för att en ny sportslig ledning ska spika nästa säsongs trupp

{8399}: Skaplig jinx haha

Peja: åker vi ur så är det väl nämnda spelare som blir kvar. Kanske Jacke också.

Silfver: Absolut, men när Olesen, Eklind, Birgersson, Kvist och förhoppningsvis några till lämnar efter säsongen kommer Brynäs att behöva få in några prisvärda spelare också. Kommer knappast gå att ersätta alla dessa med etablerade pjäser, särskilt då de är lågavlönade spelare. Då är en spelare som Gradin ett spännande alternativ, men han är givetvis inte det enda spännande budgetalternativet som finns där ute.

I värsta fall skulle Gradin floppa, i bästa fall skulle han bli den där målgörande rightaren som har varit till synes omöjlig att hitta under en längre tid nu. Jag skulle hellre se att man tar in en sån spelare än behåller typ Birgersson där ingenting talar för ett genombrott nästa säsong heller.

{8399}: Det man måste ha i åtanke på att det är ytterst få nyförvärv som kommer till Brynäs och gör succé. Dom är väldigt lätträknade. Johannesson och i viss mån Sklenicka är väl dom första sedan Palushaj? Då var ju ändå Sklenicka väldigt etablerad innan.

Silfver: Svårt att få in HA-spelare och även juniorer i ett icke fungerande lag. Olesen hade säkert kunna göra det bättre i till exempel SAIK, Färjestad eller annat presterande lag i SHL.

Peja: Nick Olesen är väl rätt jämförbar. Om inte både bättre meriterad och fler poäng i HA.
Har väl gått sådär…

Peja: Alcén har funnit det omöjligt hela säsongen att hitta en spelare som ser nätet. Det märkliga är att andra SCs lyckats med det. Dom värvningar som gjorts inför och under säsongen har jag inga synpunkter på.

Men förlängningarna och oförmågan att komplettera den lövtunna truppen som gjort att konkurrensen varit obefintlig och en underpresterande Palve ändå figurerat som 2:a center hela säsongen är ett haveri som jag tror saknar motstycke. Åtminstone i den moderna eran av hockeyn. Kravbilden och den hälsosamma konkurrensen är i det närmaste obefintlig..

Stor dag imorgon.
Nu laddar jag med ett gammalt fullkomligt fantastiskt avsnitt av Cracker.

J-S: Det här är ett Brynäsforum. Ert kärleksgräl får ni ta privat. Om det går över styr kan du PM:a någon moderator.

Jugge: Nytt mål av Anton Gradin ikväll. Därmed har han dunkat in 25 mål för Tingsryd. Hade varit värt att värva honom nästa säsong oavsett division. Inte minst med tanke på hur oerhört svårt (omöjligt?) det verkar vara för Alcén att hitta den spelartypen.

Davey85: Man kan ju inte annat än sakna Sundlöv, han brukade ju ha truppen klar innan Valborg.

Davey85: Japp, som jag skrivit förut. Alcéns ansvar för den här säsongens resultat är ordentligt stort. Oavsett vilken serie Brynäs spelar i nästa säsong så kommer klubben behöva göra en förändring i den sportsliga ledningen.

Silfver: ” frustration? 😉”

Lite… Det är ren masochism att vara Brynäs supporter där regnställ och blodtrycksmedicin är en del av förberedelserna inför match…

Jugge: Alcéns svammel om att man är intresserade av alla spelare som kan göra oss bättre blir ju bara pinsamt när man sen inte hittar en enda spelare att värva.

T ex Timrå, de tar in Palola som nu gjort 5 mål på 9 matcher. Det är ett snitt som utklassar vår top6.

Jag antar att det blir en ond cirkel, vi startar med en för tunn och felbyggd trupp, sen sitter vi i skiten och då blire svårt att locka spelare.

Bygg laget ordentligt till omgång jävla 1 nån gång.

{8399}: Håller med där. Vad hände med dem och med den attityden egentligen?

Svensson_62: Det jag tycker är sjukt är att hela Brynäs kan bättregänget tystnat, jag menar hur kan de köpa detta med Alcén? Kangas lät sig tystas och lämnade bakvägen och resten av gänget blev musslor.

Jugge: frustration? 😉

Jugge: Vi har saknat en smart kunnig strateg med långsiktigt tänkande och inte minst en förmåga att vara street smart. Därför har vi sjunkit nedåt över lång tid.
Har stött på några sådana under karriären - inte sett några sådana i Brynäs i modern tid.

Jag har sagt det förr men kan säga det igen. Det stora problemet med Brynäs är att man inte satt en röd tråd och en spelidé. Vilka vill Brynäs vara? Vilken hockey vill vi spela? Vad står vi för? Undrar om Brynäs ledning någonsin ställt sig dessa frågor de senaste 20 åren? EFTER att det är gjort så värvar man en tränare som tror på idén och vill jobba efter den.

När det är på plats så är det dags att fylla laget med spelare som man tror kan vara framgångsrika i de roller som krävs för att laget ska kunna lyckas med sin spelidé. Sen ska samma typ av hockey implementeras från U16 ända upp till SHL laget. Det är ju därför SAIK exempelvis är så duktiga på att ta upp juniorer vid skador osv, för att dom är vana vid spelsättet.

Det blir heller inga problem när det blir dags att byta tränare. Laget ska fortsätta att spela på samma sätt, det ”enda” problemet blir att hitta en tränare som tror på idén. Brynäs har ju bytt spelsätt med varenda tränare medan många av spelarna är kvar. Så på så sätt saknas det en grym kontinuitet. Har man rätt spelare för spelidén som ska implementeras?

Likadant med värvningar, har man sin tydliga röda tråd och spelidé så blir det väldigt enkelt vilken/vilka typer av spelare man behöver. Inte Alcéns jävla svammel om att ”vi tittar på alla spelare som kan göra laget bättre”..

Och det är väl där någonstans det brustit med förlängningar och värvningar. Har man tagit in dom spelartyper som är absolut bäst för den typ av hockey vi vill spela? I min bok känns det ofta som att man bara tittat på spelarens meriter. Sen är ju vissa förlängningar hål i huvudet, som Palve. Han passar uppenbart inte alls till att spela ”Manner hockey”…

H-e vilket långt inlägg det blev…

{8399}: Dags för Rödin att börja steppa upp imorgon. Max 11 matcher eller 4 kvar av säsongen 2022/2023. Förhoppningsvis blir han inte den första kaptenen i Brynäs moderna historia som spelar sitt lag ner i lägre division.

Honken72: Nix, ingen avstängning.
Apropå våldsam hockey, DIF vs Karlskoga är en riktig holmgång.

Stefan R 63: Ja allt är dåligt det har avhandlats hundratals gånger. Mycket dåligt.

{8399}: så är det men det är ju så fruktansvärt illa att vi ska ha kniven på strupen...varje år i slutet på säsongen.
Denna säsong förlorade under hösten när hela brynäs agerade som en division 3 klubb . När det gäller målvakter coaching och att inte sätta en riktig trupp på isen.
Också de s.k 6 poängs matcherna som vi inte vinner.
Att vi går ner oss när vi har 8-9 poäng till godo!!
Dåligt av Alcen ...dåligt av Manner ..dåligt av Honken och målvakterna...

Skönt o börja med seger på borta is, halvdassig instats och 3(!) skott i innerstolpe.

Bulten: Någon som hört nåt om Taylor Matson, ingen avstängning på g?

Tigerhjärta: Ambitioner och tomma ord som ”4 SM-guld på 10 år” är inte samma sak. Finns ingen på sätraåsen som prickar i alla fält på både vilja och kunskap för att nå annat än att hamna i kval eller strax ovanför. Lyckas man med det senare så slår man sig för bröstet.

SaggeBoy: vi är SHLs svar på AIK.

Vem bryr sig om ambitioner finns? När det är helt fel personer på fel ställe som inte kan utföra sitt jobb... är bara där och lyfter sin lön varje månad... finns inga intervjuer med dom eller nått.. riktigt dåligt ?!!

Ticko :
Ja Brynäs har tyvärr ingenting att bygga nästa års HA trupp på heller då deras J20 lag är riktigt riktigt jävla klappkassa!

En riktig jävla fuck up detta och förutsätter att JA rullas i tjära och fjädrar för sitt sen löpa gatlopp ut ut Gävle ....

« · 2483456 · »