1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742328 inlägg · 7967 ämnen
« · 2579166 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Ikväll blir det ett besök i monitor erp för första gången sen jag flyttade till Gävle. Får hoppas på en match med två målglada lag.

Funderar även att gå på er match mot Löven i slutet av oktober. Alltid lika kul att se Löven åka på pisk! ;)

Jugge: "Jag har också ifrågasatt Lindbäck och tyckt han släppt ett par lätta puckar. Men häxjakten här inne… Jag vet inte alltså, den är bara patetisk… Vi har alltså 4 raka segrar och högst snittpoäng, ändå ska det gnällas in i absurdum.."

Jag tycker att det blivit en sanning härinne att försvarsspelet sett svajigt ut, något som jag absolut inte håller med om. Lindbäck har släppt in en hel del billiga mål i matcherna och efter dessa grodor har en osäkerhet smugit sig in i laget och spelet, defensivt, har sett sämre ut.

Utan Lindbäcks grodor är jag övertygad om att Brynäs gått rent och man inte snackat om försvarsspelet som ett problem.

Så nog är det värt att diskutera Lindbäcks insats såhär långt. Statistiken ljuger sällan.

Huge: sluta läs….och skriv, inte svårare än så.

Bratwursten : Håller delvis med, men samtidigt tror jag man är van vid Manners spel kanske, iom att det var så extremt tydligt med vad man ville göra.
En typ av linje i spelet som jag lagt märke till är att man gärna tar sig in på kanten och gör en klassisk ”ryssvändning” för att leta pass på spelaren som kommer släpande på bortre.
Tycker mig ha saknat den typen av pass tidigare, väldigt effektiv!

Blå grottan: Tycker mer vi vunnit på individuella prestationer snarare än lagspel hittills. Hoppas kedjorna hittar mer kemi snart. Det är ju tidigt på säsongen, men jag ser inte riktigt linjerna i spelet och vad Gällstedt vill spela för hockey.

gwl: Jag sa bara att han behöver bättre stats.

Jugge: Så bra skrivet och så sant!

Tycker även att spelare som Johannesson, Larsen och Cukste börjar bli mer och mer bekväma i hur dem ska spela för varje match!

Sen var ju Billins en jävla maskin i sin första match, vilket jag tror han kommer vara lite senare i säsongen när han väl fått kläm på spelsystemet!

För i hans första match körde han nog mest på spelsuget.

Anders Berg: Lite liknande. Var inte Wille skadad i finalserien 1975 och Benny Westblom fick stå. Säger inte att det ändrat något men surt och det blev finalförlust liksom 95.

Blå grottan: Modo var inte nöjd med gudlevskis i början av förra säsongen heller.

Han hade ingen bra start alls.

Ändå gick de upp med han🫡

Farsang: Om Brynäs ska gå upp till SHL så behöver man sannolikt en bättre räddningsprocent än vad Limpan har nu när vi summerar säsongen. Så viss kritik är befogad, särskilt med historiken. Jag tror man når finalen oavsett målvakt i princip. Men Alcen visste om att Limpan har svajiga stats.

Anders Berg: Jo, det är sedan gammalt att Voutalainen är en av HAs absolut bästa målvakter. Det är inget nytt. Björklöven har dessutom stor kontinuitet i truppen och inte så många nya, därav trygga med hur dom ska spela.

Vi har till stora delar ett nytt lag och ett helt nytt spelsystem från förra säsongen. Fattar inte folk här inne att det tar ett tag innan det sätter sig?!

Topparna har varit sjukt höga, men även dalarna. Det är förhoppningsvis något som stabiliseras den närmaste tiden.

Jag har också ifrågasatt Lindbäck och tyckt han släppt ett par lätta puckar. Men häxjakten här inne… Jag vet inte alltså, den är bara patetisk… Vi har alltså 4 raka segrar och högst snittpoäng, ändå ska det gnällas in i absurdum..

Det är en sak att vara totalt tondöv som Huge, men någon jäkla måtta får det f-n vara!

Bra stats på Lövenkillen.

Silfver: visst är inte 88% bra. Men det jag menar är att det inte enbart är målvaktens fel.

Defensiven i form av backarna och forwardsen har vart alldeles för dålig i flera års tid. Knappt någon täcker ens skott! Backarna räcker målvaktens sikt mer än vad dem täcker skott och det (enligt mig) är den största anledningen till varför vi alltid lyckas släppa in enkla mål.

Visst att vi hade förlorat poäng om vi inte gjort mycket mål, men med utespelarna som vi har och deras höga kvalité så kan man faktiskt kräva ett kanon bra jobb i både offensiven och defensiven och det tycker jag saknas som sagt. Säger rätt mycket när våran stabilaste center defensivt är Anton Ohlsson.

håller med dig om att Clara måste testas också såklart!

J-S: Minns även när Lasse Karlsson - som hade spelat typ inget alls under säsongen - kom in och vaktade kassen när Sundlöv skadade sig… det kostade oss guldet den säsongen.

Farsang: Nu var poängen i mitt inlägg att Clara måste testas av andra skäl än Lindbäcks form iofs men om du nu väljer den stilen så undrar jag om du inte behöver tänka till rätt mycket om du tycker en mv som ligger 12a i mv ligan på 88,6% är ok. Dessutom kan man vända på ditt argument kring utespelarna, hade vi inte haft en så vass offensiv så hade Lindbäcks misstag förlorat poäng åt oss.

Som jag också skrev hoppas jag att han höjer sin nivå och därmed visar att han kan stänga igen i viktiga matcher men oavsett så måste även den andra målvakten testas.

munkas: alla forwards förutom 2 har gjort mål på 4 matcher, bortsett från Larsson och hans 7 minuter och munkas skriker efter Spets, blir hockey ettan nästa år ;)

Självfallet hoppas man på ett genombrott för killen.
Kan ju vara nya Carl lindblom.

Jag tror fortfarande att det är spelet utan puck som gör målvakter bra.
Dags för våra grabbar på isen att hjälpa vår målvakt.

Farsang: Alcen borde satsa på att plocka in lite fler spetsspelare i truppen.
Säg att vi gör 8-10 mål framåt per match. Då kvittar det om våra slipsar släpper in 5-6 fladderpuckar från blå. Vi vinner ändå och rakar in 3 fräscha pinnar in på banken. 👍
Plus att vi slipper sätta igång målvaktscirkus 2.0 vilket troligtvis skulle tära ännu mer på knäckebrödspsykena hos våra burfäktare.

Ge oss ett million dollar smile och några riktiga jävla spetskanoner nu Alcen!

gwl: tror det bästa hade vart om han får stå mot Nybro, då blir det iallafall inget mega hat mot han ifall vi skulle förlora en match mot serieledarna 😂

Nej men skämt åsido, jag tror på Clara och hoppas han kommer skina på isen när han väl får stå.

Hoppas nästan att gälla spelar Clara, så vi spelar slarvigt och oroligt som på försäsongen. Och clara släpper in 6 puckar till.

Kanske skulle dämpa Lindbäck hatet här inne en stund.

Silfver: ” Men med serien igång och årets Lindbäck ser ut som fjolårets”

Tycker du verkligen Lindbäck spelar lika dåligt som förra säsongen så får du nog tänka till lite.

Känns som många åkt på en kronisk sjukdom att klaga på Lindbäck enbart p g a förra säsongens insats.

Själv tycker jag han är kvickare i sidled, bättre positionerad och bättre med plock och klubba.

Visst att han släppt in ett par lite tveksamma mål, men det gör alla målvakter, ALLA.

Problemet ligger dock mer hos utespelarna som inte kan spela jämn hockey i 60 minuter, som inte kan låta bli att hålla sig från utvisningsbåset, som inte kan vrida på huvudet och hålla deras markeringar.

I dem två matcherna vi ”bara” fått 2 poäng har laget spelat rent ut sagt skitdåligt periodvis. Inte lätt för en målvakt att veta när laget presterar som dem ska eller inte.

och kom inte och säg ”det är ju det att han aldrig tar pucken i viktiga lägen”. 2 mot 0 den här säsongen några 2 mot 1 och han kommer rädda poäng för oss i straffläggningar framöver.

Lindbäck är en av dem bästa vid frilägen och det lär vi få rätt många mot oss i en sån här serie.

Känns väl spontant som man kommer köra Lindbäck - Clara - Lindbäck nu ons-fre-sön.

Jan Grismöbel: :-) fyra matcher fyra vinster,
Känns ganska tryggt sen vem som är förste målvakt när säsongen över får framtiden utvisa.
Men som sagt hoppas Clara får stå i morgon och gör det bra så vi får en bra backup till Limpan.

Pga abstinensen med en hockeyfri tisdag och den senaste tidens jargong härinne så väljer jag att skriva några tankar..
Det finns något som jag tror är viktigt för många härinne att förstå när det kommer till att vara ett topplag i en serie (vilket vi inte direkt är bortskämda med).
Att vara ett topplag innebär inte att man som kommer vara bättre än motståndarna i alla matcher, utan det innebär att vinna matcherna, två vitt skilda saker!
Bara att ta Lakers ifjol som exempel. Det finns nog ingen här inne som såg Växjös samtliga matcher (hoppas jag för din egen skull).Det vi ser är ett lag som landar på 102poäng med majoriteten segrar på pappret. Vi har inte sett hur det ser ut på isen.
Om man lyfter blicken och skulle få för sig att se alla dessa segrar, kan vi med all säkerhet konstatera att Växjö absolut inte var det bästa laget vid alla dessa segrar, däremot (och nu kommer det viktiga), de hittar sätt att vinna matcher!
Ju snabbare ni inser detta, desto roligare säsong kommer det vara för samtliga inblandade.

J-S: Om clara är andremålis vet vi inte , vad vi vet är att limpan INTE är förstemålvakt. Det har han med all tydlighet visat , förra säsongen å så långt denna säsong . Vi behöver en stabil trygg förstemålvakt annars kan vi glömma alla tankar på uppryckning till Shl

Farsang: Clara gorde ingen vidare insats i de matcher han spelade på FS till skillnad från Lindbäck. Men med serien igång och årets Lindbäck ser ut som fjolårets så är det Gällstedts förbannade skyldighet att testa Clara.
För om Clara får chansen och det visar sig att han fortfarande inte är där Gällstedt (eller FBK) behöver ha honom då har vi problem. Även fast Lindbäck skulle höja sig så finns risken för skador och har vi ingen duglig andrekeeper. Då måste JA vikta om de slantar som finns kvar.

Farsang: Jag hoppas Gälla kör Clara i morgon antingen gör han det bra och kommer att bli en bra och viktig avlastning till Lindbäck,
Om det går dålig låt Clara spela i J20 någon match så han kommer in i matchtempo och ge han en chans.
Vi behöver en bra andramålvakt, Lindbäck är ingen ungdom och det är en lång säsong.
Tänker närmat på SM guldet 2012 när Svedberg klev in i stället för Honken och spikade igen på närmare 94% under tretton matcher.

Anders Berg: kollar du på träningar och tycker Clara ser hetast ut då eller? Eftersom tränarna tar fel beslut?

Farsang: Den som ser bäst ut och hetast på matcher och träningar. Den här säsongen handlar om att överleva och att komma tillbaka till SHL. Jag är inte så säker på att någon av målvakterna räcker till för det.

Anders Berg: ” Precis, när det kommer till målvakterna så ser tränartrion endast till vad som står på tröjan. Så har det varit sedan säsongen 22/23.”

Och vilken målvakt ska stå enligt dig? Eftersom tränartrion tar felbeslut.

Får ställa en annan fråga för att du ska svara :)

DoNaka: ”Argumentera”? Alla spelares mål lär väl vara att få så mycket istid som möjligt, så även Miks? Men om han lämnar så gör han väl det. Vad ska vi argumentera om, menar du?

Farsang: Pest eller kolera, tänker du. Ja, en riktigt bra målvakt skulle inte sitta helt fel.

Anders Berg: Det är mina spekulationer. Som jag nämnde tidigare. Har du svårt för att argumentera och känner att du måste ställa en motfråga istället för att svara?

Anders Berg: tycker du att Damian Clara var bra i försäsongen då?

För min åsikt var att han var 10 gånger blekare än Lindbäck i dem matcherna han fick stå.

DoNaka: Är det hans ord eller dina att han lämnar om han får spela i tredjekedjan - OM - Gunler kommer och OM han petar Indrašis?

mk: Lite som Wille brukade säga: är det en spelare för mycket på isen så är det ju sju stycken på isen. Domaren borde hålla upp sju fingrar (var visst nån domare som snappade upp det och gjorde så mot just Brynäs efter det 🙂)

Anders Berg: Så vad händer med konkurrensen om han lämnar ….? Det blir ingen. Är det hans ord eller dina?

mk: Precis, när det kommer till målvakterna så ser tränartrion endast till vad som står på tröjan. Så har det varit sedan säsongen 22/23.

DoNaka: Då är det väl så. Vad har han gjort hittills? Om han är så bra som han tror(?) så ska han ju spela i första kedjan.

Anders Berg: Jo konkurrens är bra men tror du själv att Indraśis skulle stanna kvar i Brynäs om han blir nedflyttad till 3e? Och tror du Carolina skulle gå med på att Gunler spelar med halvtaskig istid i en tredje? Då blir det helt plötsligt inte konkurrens om Indrasis drar, för han firar inte jul i Gävle om han blir nedskickad till 3e.

Farsang: Skulle vara svårt att säga nej till Gunler om han skulle vara aktuell för Brynäs. Tror dock något SHL-lag nappar.

Annars är Jacobsson på marknaden också.

Anders Berg: Vad menar du med utespelare? Alla som är på plan?
Målvakten är på plan va?
Är han utespelare då?
Eller räknas inte målvakten?

Förklara för oss som inte fattar..

Thellen: Förkylning/snorig. Inte däckad men inte helt 100 och därmed kan de inte lova att han spelar.

Information om Rödda inför imorgon? Läste att han kan missa. Betalvägg dessvärre

DoNaka: Det är bra med konkurrens - tränaren ska spela de bästa spelarna och inte bry sig om vad det står på tröjan. (OBS! Gäller dock bara utespelare).

DoNaka: spelade inte gunler extra forward förra säsongen i Brynäs och gjorde det bra?

Eller inbillar jag mig det?

Sen lär Indrasis komma igång när Larsson centrar! Han är ingen grovjobbare men lär göra mycket mål när han får Larssons fina finurliga passningar

KB: Jadu, jag anser ju inte att Gunler petar ner Rödin, Kopacka eller Kelleher. Indraśis är ju alternativet isf, för varken Indrasis eller Gunler kommer ha ett intresse av att spela i en tredje kedja. Så tar vi hem hinner försvinner troligtvis Indrasis.. kluven. Tycker Indrasis förtjänar lite mer speltid/chans.

Är de nån som kan länka till nån sida som visar tablåtider över cmore hockey å live1-5. Jag vet vart man ser livesändningar men dem visar ju även repriser p å hela matcher å det hittar jag ingen info om.

KB: Både Gunler och Anton Olsson, som sägs vara aktuell för HA, borde vara bra nyförvärv för Brynäs. Olsson på rookiekontrakt vore ruggigt prisvärt.

Gavve: Noel Gunler måste vara en bra förstärkning i HA? Har ni plats för honom? Ser att ni har fått förfrågan enligt Johan Svensson.

« · 2579166 · »