1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742341 inlägg · 7967 ämnen
« · 2578962 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
eltifoso: ja ekonomin verkar vara sådär. Så sent som i torsdags la de ut en artikel om besparingar för att rädda elitlicensen. Var precis så att de klarade det inför denna säsong och inför nästa så skärps kraven tydligen. De verkar lägga stort fokus på att folk helt enkelt inte går på hockey. Arenan verkar ta 5400 (Google säger det) och på 3 hemmamatcher har de ett snitt på 2417. Och då har de ändå gratis inträde för alla upp till och med 19.

Ove Myling: Temple bar district…!!

Svensson_62: Helt magiskt ställe. Musik och liv längs hela gatan. Kan tilläggas att i andra änden av Broadway, på andra sidan floden, så ligger Nissan Stadium som är Tennessee Titans arena.

Ska man likna det vid något i Europa så tycker jag att Dublin är en bra jämförelse.

SnowKing: ny tränare som inte riktigt satt sin idé kan man säga
Samt brist på pengar som vanligt varje år, ger en relativt svag trupp.
På pappret ska de dock inte behöva ligga sist, men så är det ju för de flesta lagen i botten vanligtvis

Får se vad som händer framöver

Det är ju för tidigt att göra några säkra bedömningar men det är väl något överraskande hur Karlskoga börjat säsongen?
De brukar ju ligga topp 6 ivf...
Är det någon på forumet som känner till hur snacket går runt Karlskogalaget?
Har dom börjat serien med skador i laget?
Nån som vet?

Någon som vet om hur det går för Timashov? Tillbaks till Europa snart?

modomille:

Du tror inte Rödin håller för SHL eller?

Stefan R 63: Just ja, glömde det...

Svensson_62: Kan tillägga att South Broadway ligger precis mitt emot hockeyarenan - 1 minuts promenad - bilden nedan är i princip tagen från hörnet på arenan.
Visar en liten, liten gnutta av det bästa bar distriktet jag någonsin testat.
Uppladdat:

500x0-0699285d-ecbf-4e42-b2cd-8764f5c9de67.jpeg

{10375}: Såg den där målvakten i Bridgestone Arena men det var ju redan hösten 2010 har jag för mig. Förekom dock läskande servering redan på läktaren, därefter honky tonk på South Broadway (personligt world wide - all time favvo område) så man vet aldrig.

J-S: Riktigt bra målvakt på bilden…Säsongen 11-12

Makkan74: håller du till på ståplats fortfarande 😀

modomille: Sanny Lindström, Hockeypanelen, Expressen.

SuneMangs: Jag tror många underskattar poängskörden hos vissa. Nu är det visserligen väldigt tidigt på säsongen men över en hel säsong var det bara 4 spelare som hade över 1 poäng per match i snitt förra säsongen (i Allsvenskan så klart). Att Rödin nu ligger på 2.25 på 4 matcher är minst sagt imponerande. Självklart tror jag inte det kommer ligga så högt hela säsongen men visar ändå på offensiv kraft där.

En annan spelare som det inte talas så mycket om är Anton Ohlsson, "bara" 2 poäng men +5 och -0 som center visar på att han gör en hel del rätt. Att jämföra med t.ex. Blomqvist som har +2 och -2 eller Ölund som har +5 och -3.

Efter 4 matcher är det ingen som har sämre än +1 i +- utöver Blomqvist (och Larsson som knappt räknas så lite som han spelade innan matchstraffet) som har 0. Jämförde lite snabbt med de andra lagen i ligan och där är Brynäs verkligen unika då alla andra lag har minst en spelare med minus i den statistiken. Finns mycket att glädjas åt för tillfället trots alla domedagsprofeter (nej, jag säger inte att alt är perfekt för det).

modomille: Du är inte en bot? Källa på det.
Dina föräldrar är inte syskon? Källa på det.
Solen skiner ibland? Källa på det.
O s v? Källa på det.

SuneMangs: Rödin hade SHL klubbar efter sig? Källa på det.

Djurgården fortsätter att bygga up backsidan. Frågan är bara hur man löser existerande kontrakt.

SuneMangs: Håller med fullständigt ❤️

J-S: Tycker att en sån som Tyler Vesel gör ett oerhört bra jobb i det tysta, han har ändå 5 poäng och ligger +6 efter 4 matcher. En grym tvåvägscenter som gör ett bra jobb över hela banan och verkligen är en klasspelare på den här nivån. Kul att han presterar som förväntat.

Tyler Kelleher förtjänar också lite beröm. Mycket bättre i defensiven än vad jag hade väntat mig. Sliter hårt och är oerhört duktig på att stjäla pucken. 6 poäng på 4 matcher och +4. Kanonspelare, också som förväntat!

Rödin har vi redan avhandlat, men vilken säsongsinledning! Alldeles för bra för HA och jag förstår att han hade SHL-klubbar efter sig.

Rödin-kedjan kommer vi ha mycket glädje av i vinter.

Gävlar vilken bra början på äventyret i HA fyra spelade matcher fyra vinster.
Ruskigt bra offensiv vilket är grymt så här tidigt på säsongen, Rödda och Kopacka är mycket bra och sevärda dessa två kommer vi få nytta av i vår om dom håller sig skadefria.
Sen finns det helt gäng till som kan stänga matcher Tyler x 2 osv.
Defensiven behöver det jobbas på samspelet mellan backar målvakt stänga passnings vägar i egen zon och hålla motspelarna på utsidan.
Vilket är bra att vi har något att jobba på så att vi slipper otrevliga överraskningar i vår när slutspelet börjar.
Trevlig vecka till alla Brynäs fans så laddar vi för en femte raka på Onsdag.
Uppladdat:

500x0-hockey-nashville-nhl-predators-wallpaper-preview.jpg

Bästa utsikten på lunchen idag...
Uppladdat:

500x0-20231009111017.jpg

Guldtigern: nu måste han ju anpassa sig till HA...så det kan ta tid,)

Skönt att se att Rihard marenis är avstängd i matchen mot Nybro på fredag 👍🏼

Jugge: Jag blir ännu mer förbannad över Kellehers utvisning när den är så matchavgörande, eftersom VVIK kvitterar i efterföljande PP...

Det som känns riktigt bra med de matcher som har spelats är ungdomskedjan som spelar med fart och verkar helt orädda.... Kan dom bli tungan på vågen för en återkomst till SHL :-)!!!
Hoppas deras frejdighet smittar av sig på Clara så han får möjlighet att "stå på huvudet" för Limpans tidigare förmåga att göra detta verkar vara ett minne blott då hans problem med sidleds förflyttningar hela tiden sedan återkomsten har lyst igenom ;-(.
För nu borde han väl ha anpassat sig till stor rink??

Peja: Ja, domarnivån hittills i HA har varit väldigt "ojämn" om jag uttrycker mig snällt. Känns som man silar mygg och sväljer elefanter emellanåt. Kellehers utvisning är riktig pajasvarning på.

Tigerhjärta: Hittills har väl Kelleher själv blivit mer utvisad än vad motståndarna har blivit utvisade för regelvidrigheter mot honom? Det är nästan en kollektiv prestation av domarna med tanke på hans spelstil och hur fasthållen och hakad han ofta blir.

Anders Berg: Haha, underbar slutsats..

Så när majoriteten härinne grinar och gnäller över att vi bara spelat oavgjort mot Västerås och Västervik, så tolkar du det som ett uttryck för att man är nöjda med de resultaten?
Och jag som i min enfald har trott att gnäll och grinande över oavgjort mot dessa lag, är ett uttryck för att man är missnöjd med det resultatet.

Jaja, man lär sig alltid nåt nytt i yrkesgnällarnas obegripliga och ologiska supportervärld…

Hoppas alla haft en trevlig helg!

På träningen idag verkar man ha Scott på Larssons plats. Känns naturligt tycker jag.
Ska verkligen bli kul att se honom lira igen!

Sen gissar jag på att man ställer Clara i mål på onsdag, eller åtminstone någon match i veckan. Det blir ju också intressant.

Jugge: Ja precis. Om något så är det väl tripping på VVIK spelaren?
Kelleher åker dessutom på hakning?

JohnnyBotox: förra året hade vi matcher när vi spelade väldigt bra men kunde inte göra mål...mycket beroende på att SHL lagen har bättre backar ...bättre mv..bättre på det taktiska.
Vi förlorade jämna matcher pga att vi var ineffektiva och skralt mv spel.
Hittills i år gör vi mål mot sämre motstånd och kan ändå vinna trots missar i defensiven och billiga insläppta av vår mv.
Gälla måste få bukt med det och sker det inte ngt positivt med Limpans mv spel så måste vi hitta en första mv som kan vinna matcher åt oss...inte göra så vi tappar poäng...

Tigerhjärta: Kommer Kellehers klubba in mellan benen på Västervik spelaren? Om inte så är den horribelt dålig…

Edit: ser ut som att klubban kommer in mellan benen. Samtidigt blir ju Kelleher trippad själv..

Kopenga Kickass: Det är väl ingen som sagt att vi är klappkassa? Problemet är att vi har en målvakt som inte lever upp till övrigas standard. Men visst, vi kan ju fortsätta att köra huvudet i sanden och köra samma mantra som förra säsongen. Att Lindbäck är bättre på vårsäsongen och sen vara förvånade när det inte blev så.

Svensson_62: Swishar några gånger per vecka och du ?

Egentligen borde vi bara släppa lördagsmatchen vid det här laget. Allt som kan sägas är redan sagt.
Men jag måste bara dela sista utvisningen…
Lätt att glömma, men i 3e perioden gör Brynäs det ganska bra. Västervik är väl knappt inne i vår zon förutom just i efterföljande PP efter ett brutalt märkligt domslut.

Det har sett riktigt bra ut spelmässigt periodvis i matcherna. Det är självklart en kanonstart på säsongen och jag tror att laget verkligen försöker vara ödmjuka. Mycket positivt att ta med och vi kommer bli bättre också.

Jag tror dock att jag och många med mig redan räknar kallt med att vi kommer att komma topp 2-4 och spela slutspel men att där kommer vi att möta bättre motstånd och att det kommer bli av ännu större vikt att inte släppa in 4-5 mål per match eftersom vi troligtvis inte kommer att göra 5-6-7 mål i dessa matcher mot mer kvalificerat motstånd i mer betydelsefulla matcher.

Att dessa 4-5 mål vi släpper in delvis ser enkla ut är oroväckande för slutspelet. Det är nog en oro som baseras på förra årets målvaktsspel och eftersom det i mångt och mycket ser likadant ut nu redan efter 4 matcher så är det väl en del personer (inklusive mig själv) som målar fan på väggen redan nu.

Jag är självklart glad för den fina starten, men det finns helt klart en oro i att vissa puckar som trillar in ser en aning billiga ut. Vill inte stå där i mars/april och åka ut i första omgången pga individuella misstag. Det är nog den oron som många har och som kommer fram här på forumet. Rätt eller fel.

Davey85: Det ju just det som är grejen; med en jämnare målvakt hade vi varit kvar i SHL fortfarande. Ska vi komma tillbaka dit så måste målvakterna vara jämna över tid. Om Kvist gör en dålig match eller inte - det är sällan matchavgörande - men om en målvakt är för ojämn, då är risken stor att man inte vinner tillräckligt många matcher. (Lex säsongen 22/23 m.fl.)

Huge: Majoriteten av skribenterna i detta forum.

Anders Berg: Västerås borta är ingen lätt match som bara kan vinna hur som helst. Ändå, första perioden i den matchen var nog bland det mest överlägsna jag sett i seriespel i svensk "elit"hockey. Spelet finns där och vi har ett lag för toppen av allsvenskan, men vi kommer inte spela ut alla lag och vinna varje match. Vi kommer ha plattmatcher och vi kommer tappa ledningar under säsongen. Men vi är ju faktiskt obesegrade i år, trots att vi enligt vissa här inne tydligen är klappkassa.

Tigerhjärta: Och det har spelats 4matcher
Brynäs har varit totalt överlägsna vissa perioder av matcherna

Anders Berg: Din ledarstil skulle alltså vara att förstärka det negativa men det positiva behöver man inte kommentera😂😂

Hoppas du inte sitter i någon chefsposition eller i någon tränarstab någonstans…

Anders Berg: "Men visst; alla får gärna skriva mer positiva saker - eller så här - skriv precis vad ni vill skriva, det är ju ett "diskussionsforum" och man måste ju inte gå in och läsa."

Konstigt då att man (oftast) ser dig och dina likasinnade bara när det har hänt något dåligt.
Då är det julafton.

Är det så oerhört svårt att berömma en bra insats?
Det är en befogad fråga?

Berge: Ser faktiskt inte problemet. Tror vi i stort är nöjda med spelet, stundtals spelar vi fullständigt ut motståndet. Men har vi inte en bättre målvakt så kommer det tyvärr inte hjälpa. Vi åkte ur SHL pga målvaktshaveriet och ska vi dessutom missa återtåget pga av samma anledning? Lindbäck är säkert en skön snubbe men inte längre en tillräckligt bra målvakt. Borde vara ganska attraktiv trots allt att ta förstaspaden i en så hårt satsande klubb som Brynäs, en fördel Alcén inte bör sumpa.

Anders Berg: "Kraven måsta vara högre än att spela oavgjort med Västerås och Västervik."

Och exakt vem/vilka menar du isf är nöjda med att bara spela oavgjort mot Västerås och Västervik?

Egentligen är det väl mest Limpan som folk är oroliga över. Tycker Brynäs i perioder har varit totalt överlägsna spelmässigt i varje match. Sen har man gått ner sig emellanåt, men som jag ser det så är det tyvärr till stor del Limpan som gjort att vi tappat poäng.

Åtminstone ett, kanske två billiga mot Västerås. Minst två billiga mot Västervik.

Sen ska utespelarna också ha lite kritik, man kommer ut dåligt mot Västervik, PP har inte funkat o s v.

De positiva delarna är såklart att Brynäs ser väldigt bra ut när de gör det de ska, att våra poängspelare levererar (nästan alla), juniorerna har varit bra o s v.

Men ska vi upp till SHL behövs ett bättre målvaktsspel och jämnare insatser över 60 min av laget.

Berge:

Håller med om att gnäll inte är ngt positivt däremot är kritik (ros eller ris) alltid bra...i en förening...arbetsliv ...förhållanden osv...

Vi är i HA pga att Brynäs har suttit nöjda i sin beundrarbåt...så ja jag tycker verkligen att man ska se på vårt lag...våra ledare vår organisation med kritiska ögon...det är ju inte vi medlemmar, fans som har spelat ner oss i HA.
I mina ögon har det varit för mycket gull gull i denna förening och det är en del som gör att vi ligger där vi ligger och FBK , Skellefteå m fl (Har nog en annan kravnivå)
ligger i SHL och slåss om Sm guld.

spolaisen: Brynäs gjorde dåliga matcher mot de flesta lagen i SHL och det är ju därför laget spelar i Hockeyallsvenskan.

Anders Berg:

apropå ingenting, Brynäs gjorde ju också plattmatcher mot bottenlagen i SHL

Blå grottan: Absolut, så är det.
Jag tänker att det hänger ihop med att när laget vinner (tar 3 poäng) då är allt som det ska vara och inte mycket att kommentera. Kanske mer typ "Snyggt mål Larsson gjorde".
Vid en förlust blir man orolig och kanske vill höra om någon mer sett att målvakten gjort en tavla - eller om man kanske såg fel.
Men visst; alla får gärna skriva mer positiva saker - eller så här - skriv precis vad ni vill skriva, det är ju ett "diskussionsforum" och man måste ju inte gå in och läsa.

Blå grottan: ”Vissa kommer otroligt nog bara in på forumet för att klaga. Om laget gör en kanonmatch då loggar man inte in alls. Det är ju helt bakvänt.”

Bra skrivet av både dig och Hedberg, precis så!

« · 2578962 · »