1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742294 inlägg · 7967 ämnen
« · 2580880 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Mattson: Nybro verkar vara lite från match till match. På en dålig dag så är dem totalt chanslösa. På en bättre dag så blir det nog en jäkligt tuff batalj.
Serieledare blir man ju knappast om man är klappkass.

SnowKing: Såg ssk-nybro förra veckan. Ssk vann med 5-0 och hade skottstatistiken 51-16. Dom var löjligt överlägsna och var närmre 10-0 än att Nybro skulle gjort ett mål. Blir en svår match idag mao.

Tigerhjärta: En kompis till Greg Scott är en kompis till oss alla :)

Svårt att släppa domarinsatsen senast. Varför älta när det blev 6-2? Ja jamen jag bara förundras…

Man dömer bort ett mål för att man anser att spelet ”borde stoppats”. Alltså… målvakten har inte pucken och så sent som förra säsongen fick vi lära oss att det kan bli mål även EFTER avblåsning. Var ett flertal situationer förra säsongen bl.a. en i MERP. Här ett utdrag jag hittade från en annan match:

”Situation 6: 15 januari Luleå-Oskarshamn
Efter videobedömning framgår det att pucken har gått i mål efter en förtidig avblåsning men där puckens väg in i mål eller spelarnas agerande inte påverkades av avblåsningen. Mål. Detta enligt regel 37.3.”

Sen är ju Karlskogas sista reducering en klockren spark. Spelaren gör en sparkrörelse och påverkar puckens riktning. Det målet ska dömas bort. Utan diskussion!

Vi har alltså ytterligare en 7-1-seger att prata om här…

Skrämmande dålig domarinsats… Glad det inte påverkade matchens utgång mer än det gjorde…

Pigalle: Blir faktiskt lite störd över Sandins uttalande om att han hellre sett honom i Rögle eller MoDo...

Historiens vingslag flaxar tyst förbi när jag minns min ungdomstid som hockeyfantast!
Nybro spelade några säsonger i högsta serien på 60/70-talet... Det hade man kanske inte noterat med nåt större intresse om det inte varit för att några spelare från Koppers IF värvades till Nybro... Koppers bytte senare namn till Stenungsund så är det lite lättare att placera för dagens hockeyfans som inte bor på västkusten!

Eftersom vi möter serieledarna så borde det väl inte va så stor risk för underskattning hoppas jag... jag har inte sett nån match med Nybro inblandade så jag vet inte riktigt vad man skall förvänta sig... Forza Brynäs!

Pigalle: Verkar dessutom vara en trevlig och rolig prick utanför isen också. Skönt. Känns inte som han bör påverka den goda stämningen i laget nå negativt direkt.

havre: Känns som att en fd. lagkamrat ändå bör ha bra koll. Det i kombination med Gregs, förmodade, goda ord och rekommendation gör att jag känner mig trygg i värvningen.

nittontolv: Ja, han kommer att behöva spela med visir i Sverige. Sjöddas generation var de sista som fick spela utan.

Kopenga Kickass:
Tror du har rätt. Man går inte ut med en sån här sak för att sedan eventuellt tvingas säga att det sket sig. Han är redan klar men man vill dryga ut marginalerna lite.

Trilske: Hur tänker du nu? En spelare som gör fler poäng än en annan är alltid bättre på hockey menar du? Knepigt resonemang.

Davey85: Psst, skit i MoDo tomtarna….. Låt dom leva på sitt tillfälliga rus. När man börjar jämföra en spelare som huserat hela sin karriär i AHL och HA med en kille som har över 10 säsonger i NHL, då vet man att hockeykunskaperna är skrala…

Davey85:

Det är alltså inte relevant.

Men tydligen är det relevant att poängtera att brickley gör sina poäng i powerplay.

"Benn troligtvis är en bättre hockeyspelare än Brickley totalt sett ändå."

Intressant, det blir alltså +41poäng ändå?

Ja jag tog upp brickley för vad han visade upp i allsvenskan, inte i ahl säsongen 11/12...

Men det blir +40 pinnar alltså?

Trilske: Det är inte ens relevant. Jag visar bara med lite snabba siffror att Benn kan göra annat än att släppa handskarna och tacklas.

Att just Brickley var jämförelsen var ju för att du drog upp honom. Sen kan man nog iof konstatera att Benn troligtvis är en bättre hockeyspelare än Brickley totalt sett ändå.

Davey85:

Hur såg Benn kontra brickleys speltid ut i powerplay, boxplay etc i ahl? Du verkar ha koll eftersom du jämför poängsnitten rakt av.

Tror inte det är helt lätt att jämföra poängsnitten rakt av utan att ta sådant i beaktning.

Gick bara på vad jag läst, men om han nu inte bara är en försvarsgeneral, är det nog bättre spenderade kronor.

Trilske: Löjligt. Jag nyanserar bara bilden av Benn. Att han är kapabel till att spela ishockey. Inte bara vara en tuffing. Jag för detta i bevis med att han faktiskt har bättre siffror än ditt egna exempel, Brickley.

Om han nu kommer så tror jag ändå inte på en massa poäng, han kommer t ex inte som Brickley få massa speltid i PP. Som sagt, en nyansering.

Davey85:

Räknar kallt med att han gör minst 41 poäng då (brickleys sammanlagda poängskörd i allsvenskan).

Trilske: Benn snittade så sent som förra säsongen mer än Brickley i AHL. Säger inte att Benn om han nu kommer är nån offensiv dynamo, men att han bara är ett talanglöst råskinn är nog en felbedömning.

Davey85:

Ja, han hade ju en helt okej säsong där 11/12... ;-)

Tänkte dock mer på vad brickley visade upp på svensk is, i allsvenskan, innan vi värvade honom.

Kopenga Kickass:

Samtidigt tänker jag att lindbäck är tillräckligt välmeriterad för att ledningen tänker gå med honom, åtminstone lär man ha tänkt det inför säsongen.

Sen kanske man inte är så sugen på att upprepa målvaktscirkusen från förra säsongen, så det kanske inte är helt oproblematiskt att värva in en ny keeper i slutet av säsongen.

Trilske: Jag antar att dom tar hjälp av fansens värvning för att ha pengar kvar till senare om det skulle behövas, så det är inte säkert att det sätter käppar i hjulet för det. Lyckas vi dessutom hålla uppe publiksnittet på nuvarande nivå, så lär vi gå rätt mycket pluss där också.

Hur som helst så swishade jag en slant

Trilske: Benn har ett högre poängsnitt i AHL än vad Brickley har. Så helt inkapabel att tänka offensivt är han nog inte.

gwl:

Förmodligen inte i dagsläget men det lär väl dyka upp något senare, 19/20 värvade vi bartosak (tjeckisk VM-målvakt) i slutet på januari.

Men tänker att denna värvning kanske sätter lite käppar i hjulet för en potentiell målvaktsförstärkning senare, men jag kan ha fel.

HV tog väl in en liknande spelartyp från almtuna inför slutspurten, gissningsvis en av dom billigaste spelarna i hela truppen.

Nu betalade vi rätt dyra pengar för brickley men han hade ändå offensiva uppsidor.

Trilske: Finns det någon keeper på marknaden som är värd att lasta lengar på?

Tror nog att om det skulle komma på tal för ny målvakt, blir det när det närmar sig slutspel

Är nog inte fel om man anser att det är en viktig pusselbit att få in, däremot anser jag väl att man borde kunna komma rätt billigt undan om man vill ha in den sortens spelartyp.

Men efter att ha sett vad ni har skrivit om lindbäck hade jag nog hellre lastat dessa pengar på en keeper.

klingar gott att säga ”Berra och Benn” med 😂 Sveriges läskigaste backpar!

Erat: tänkte precis det med, det är det enda som oroar mig.

Hans proppar som är regelrätt kan lätt bli 5+game i lilla hockeyallsvenskan… och frågan är om vi har råd med massa boxplay, även om jag tror att han kan vara nyttig i slutspelet för att sänka Weigel

Blir spännande att se om domarna är beredda på Benn...

Jag ser inget negativt med detta alls. Det är som sagt en värvning i hockeyallsvenskan.

Svårt att se juniorer och spelare som inte platsa i shl lagen, ska vara så stor problem för en spelare som Benn.
Ingen förväntar sig att han ska göra 30+ poäng. Möjligt skicka 30+ spelare med plingplong taxi, och göra vår zon till ett "inträde sker på egen risk".
En elak jäkel som vi verkligen behövt i vår defensiv länge.

Tigerhjärta: Jag med, den här typen av värvningar är alltid läskiga, men väldigt lockande. När jag läser runt lite på nätet så är det många (Minnesota wild fans) som skriver att han är för långsam för NHL nu. HA är ju dock en helt annan sak.

Skulle han komma in, spela fysiskt, slå bra förstapass och se till att folk inte tar sig friheter mot oss så vore det bra.

Blipp62: Det är förbjudet i Sverige va?

Lemp: Som sagt. Kan delvis förstå din oro.
Men i slutändan är risk/rewarden alldeles för bra när det kommer till Benn kontra Ahnelöv.

Mattson: Förutom att han känner Scott så har han väl också spelat tidigare med Markan och nyligen Järnkrok. Så Alcen har ju några bekanta att få referenser från huruvida Benn kan vara nåt för oss.
Hmm… han skulle ha känt sig som hemma på en svarta mot vita 🙂

Mattson: men shit, landar ni Benn är det ju årets coolaste värvning!

Mattson: Snubben spelar utan visir också, kommer köra en ordentlig keps!

Svensson_62: och få utvisningar

Lemp: Han verkar dock kunna åka skridskor skapligt enl EP: ”Battles hard along the boards and thanks to his strong skating is standing his ground.”

nittontolv: De måste ha ändrat i länken. Här är den nya.

Tigerhjärta: Beror såklart på vad prislappen skulle landa på Ahnelöv. Men frågan är vad Benn kostar i förhållande?

Bränner vi en stor del av det återstående utrymmet och Benn floppar, då är våra förutsättningar att ta steget upp betydligt sämre.

Lemp: Om Scott är referens är jag relativt trygg. Man får väl väga in att Brynäs kan behöva hypen för att fortsätta att locka folk till arenan i lunken… men om en sån här värvning slår fel, så får det stora konsekvenser.

nittontolv: Frågan är om han kan spela sitt spel fullt ut i Sverige med tanke på att var och varannan tackling renderar i anmälan till disciplinnämnden.

Lemp: Du kan inte mena att du hellre pröjsar 250k i månaden (som det sägs) för Ahnelöv än att göra en större chansning med Benn, där uppsidan är enormt mycket större?

Tigerhjärta: Även om motivationen är där den ska så är väl den främsta frågan om han hänger med i HA.

Kan tycka att i vår situation att vi inte ska chansa eftersom konsekvenserna kan bli så stora. Om man jämför Benn mot ett säkert kort, typ Ahnelöv så tar jag hellre Ahnelöv. Men vi får se vad som händer.

Lemp: Känns som att det inte vore fel med en riktig tuffing framför egen kasse i slutspelet. Vill inte se motståndarna köra över våra målvakter eller vinna närkamper framför vår kasse. Med Benn och Berra kan vi staka ut en no go zon framför eget mål i slutspelet.

Tigerhjärta: Med Greg som referens oroar åtminstone inte jag mig så mycket.

Lemp: Köper din oro. Men jag hoppas och tror att Scott är alldeles för smart för att ta hit en polare som är mätt och inte kommer göra sitt yttersta.
Vore dessutom ett svek mot Greg att komma hit och lalla när han vet hur mycket Brynäs betyder för Greg.

Mattson: Raderat?

Lemp: håller med. Det känns som en rejäl chansning

Lemp: Med tanke på att de vill göra det till en fansens värvning, tror jag inte de tömmer plånkan sin med han.

Det finna nog en del kvar till senare scenarion.

Jesper Boqvist och Victor Söderström nedflyttade till AHL. Mera swish?

« · 2580880 · »