Brynäs IF

714129 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 1936297 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Axle San: Av det jag sett av situationen så är det absolut ingen kontakt med huvudet . Axel mot axel . Är väl fortfarande tillåtet med kontakt i ishockey . ??
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jan Grismöbel: Tror fan inte nån vet vad som är tillåtet och inte längre.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Hardi: att det blir anmälning är ett hån och skämt . Måste bero på en hämnd när dommarna inte lyckades med sitt uppdrag som i götet sist . Dom provade med en höft tackling som blev kneeing.
Pinsamt är det .
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jan Grismöbel: Finns det bilder någonstans?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattiask: Jag Ska erkänna att jag trodde touch var tillräckligt, men jag hade visst fel där.

Har läst i efterhand att det är som du säger att man måste ha kontroll på pucken för att anses för att vara tacklingsbar.

Men det är ju väldigt godtycklig bedömning tycker jag själv i i mång fall, hur domaren väljer att döma.

Det händer ju ganska frekvent att man friar interference utvisningar när en spelare som är i närheten av pucken får sig en smäll.
Mycket godtyckliga domarbeslut ibland kan jag tycka.
Men om man ska gå efter regelboken så är det ju kontroll på pucken som gäller för att vara tacklingsbar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
4ever BIF: Alltså tacklingsbar eller ej så är det ju axel mot axel och det är det vitala.

www.shl.se/artikel/hbupajqro-403dd/anmalan-till-disciplinnamnden-niclas-andersen
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattiask: "Sen är det defintivt axel mot axel, ingen uppåtgående tackling.
Det ska absolut inte vara en avstängning utan möjligtvis en tvåa i matchen"

Det här skriver jag under på!
Av videosekvensen och med dess kameravinkel att döma så är det som du säger axel mot axel.

Men man får nästan känslan av att dom redan har bestämt sig för att Andersén ska bli avstängd när dom skriver att första kontakten är mot huvudet.
Jag hoppas dom har andra kameravinklar att ta del av som grund för sitt bedömning. Annars känns det helt tröstlöst gällande bedömningarna till besluten som tas.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Men hur är det möjligt att de(SHL) kommer fram till att första träffen är i huvudet?!?!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SvennEG: Det kanske är möjligt om de har en annan kameravinkel än den vi sett. Från det vi sett så syns det att det är axel mot axel. Roger Rönnberg kan inte se ett skit från sin vinkel, det är ett som är säkert. Ändå står han och brölar sig röd sin vana trogen.

Konspiratoriskt lagd som jag är så gissar jag att man inte vill stöta sig med stora starka Frölunda. Jag tippar på tre matchers avstängning.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SvennEG: Ja det första man tänkte när man såg tacklingen var att det var solklar axel mot axel, helt oförståeligt att man kan få det till checking to the head, mest skrattretande faktiskt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic: Måste vara så. Har försökt titta på situationen fram o tillbaka och bilden nedan är den bästa jag fått, något suddig dock.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SvennEG: Enbart för att Rövberg skriker sig röd om att det är en huvudtackling. Det är ett beräknat utbrott som han gör med jämna mellanrum för att få fördelar. Det finns inte en chans att det hade blivit en anmälan om inte Rövberg hade gallskrikit om matchstraff.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SvennEG: man kan inte annat än tro att Frölunda själva ligger bakom anmälan. Tycker det är märkligt att det inte står vem som har gjort den.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: "Westerholm som missar pucken. Långt efter att pucken har passerat"

Han är ju på pucken! Hur fan ska Andersén veta att han inte kommer få den under kontroll? Det är ju en pass.

Och långt efter? SHL är ett skämt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Hardi: Det är "situationsrummet" som anmält tacklingen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
HitTheLights: Som du säger, hade inte Rönnberg agerat som han gjorde, så hade det aldrig gått till granskning, det är min fulla övertygelse.

Hade kraften dessutom i första hand varit emot huvudet, så borde nog Westerholm sett mer groggy efter en sån där smäll.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
4ever BIF: "Det händer ju ganska frekvent att man friar interference utvisningar när en spelare som är i närheten av pucken får sig en smäll.
Mycket godtyckliga domarbeslut ibland kan jag tycka.
Men om man ska gå efter regelboken så är det ju kontroll på pucken som gäller för att vara tacklingsbar."

Då skulle det bli många utvisningar.... det Andersén gör är ju att hindra motståndaren att komma in framför mål... typ utboxning brukar det väl kallas... och det händer hela tiden runt kassen oavsett puckkontroll eller inte. Skulle man t ex göra en koll på såna som Rahimi/Urbom/Printz har du antagligen en färdig instruktionsfilm på 10 minuter.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Förstår att man gör allt för att minska huvudskador men tycker de ofta sker pga det man gör för att minska dom...
Idag känns det som att man gjort FÖR mycket eller för ensidigt (lägger allt ansvar på tacklaren) vilket lett till att spelarna ofta verkar helt omedvetna om att de faktiskt kan bli tacklade.
Förr lärde man sig i U-11 att man kan bli tacklad när man är puckförare, titta absolut inte på puck i slottet osv.
Nu kan seniorer i SHL stå och stirra på sina skridskor framför motståndarkassen utan att va redo för en smäll.
Man måste ju va beredd på att ta en tackling, är man oförberedd innebär ju i stort sett alla tacklingar stor skaderisk. Känns inte ens som att alla i dagens hockey vet hur man tar emot en smäll.

Långt inlägg som inte har nåt med gårdagens situation att göra, men som vän av fysiskt spel tycker jag det är en tråkigt utveckling och var tvungen att skriva av mig...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Är inte det här lite kontraproduktivt
Del av citat från Shls bedömning ”En tackling som är sen på en ej puckförare"

Hur kan en tackling vara sen? Om spelaren inte anses ha varit puckförare och i och med det ej tacklingsbar?
Kan någon förklara för mig?

Sen så är ju det viktigaste i sammanhanget var den initiala kraften tog på motståndaren.

Men jag är rädd att dessa konstiga uttalanden även kan ha betydelse i sammanhanget.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
4ever BIF: De skrive också följande:

" från blinde side och första kontakten är i huvudet."
"Alternativ bestraffning är Interference."

Jag fattar ingenting.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Har du läst idag om supportgrupperna som bojkottar Brynäs närmaste matcher?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Då är vi 2!
Låter som dom slumpar fram formuleringarna med hjälp av en tärning.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattiask: Tycker ändå att det är en klumpig och onödig tackling där Andersen har tillräcklig tid på sig för att både se att motståndaren KAN vara oförberedd och även hinna bestämma sig för att inte tackla. Utgår dessutom ifrån att SR har andra bildvinklar som visar att tacklingen initialt tar i huvudet och då ska, såvitt jag vet, det dömas för checking to the head, enligt regelboken.
Nu verkar ändå huvudparten av kraften ha tagit mot axeln/överkropp så jag tror att DN lägger störst vikt vid att Andersen hade gott om tid på sig att hinna besinna sig sas.
Danielsson fick 3 matcher och hade ändå ännu mer tid på sig för besinning, inte osannolikt att Andersen därför blir ännu hårdare bestraffad.
Sen bör vi nog nyansera kritiken mot det mesta en aning då man vet hur det hade låtit ifall det hade varit en av våra egna spelare som varit i PaW:s kläder....
Kommentera

Sv: A propósito de nada
4ever BIF: Vad är ”kontraproduktivt”?
Antar att du menar motsägelsefullt, dvs att en tackling inte skulle kunna vara både sen och samtidigt mot en icke puckförande spelare?
Andersens tackling är ju faktiskt både sen och mot icke puckförare,så jag förstår inte ditt problem.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: Håller med dig i allt.
Dels så ska sägas att jag också tycker att Anderséns agerande är både klumpigt och onödigt.
PaW kommer aldrig i det läget få ett bra läge - därav så behöver han inte tackla honom på det sättet.
Jag har en stark känsla av att det blir x antal matcher för Andersén. Jag tror inte att han blir friad.
DÅ ska sägas att DN har klart bättre bilder att tillgå än vad vi har att tillgå.
Jag tycker fortfarande att tacklingen är axel mot axel, ingen uppåtgående rörelse utan en tackling som i mina ögon är schysst MEN väldigt klumpig och onödig.

OM Andersén blir straffad så tycker jag personligen att det är helt fel. Men vi kan inte sitta här inne och gapa/kasta skit på DN för att de tar ett beslut och speciellt inte med de ord vi brukar använda.
De är klart med kvalificerade än vad vi lekmän är på att bedömma och har reprisbilder som inte vi har.

Däremot SKA Andersén frias - om inte DN vill få stora problem i framtiden - för det är ingen huvudtackling.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattiask: Har DN andra reprisbilder? Låter knäppt. Vem bekostar de extra kamerorna och kameramän som bara DN har tillgång till? Varför används inte dessa kameror i tv-sändningen?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattiask: "PaW kommer aldrig i det läget få ett bra läge - därav så behöver han inte tackla honom på det sättet."

Alltså Andersén kunde i det läget inte veta om Westerholm i ett senare läge skulle få ett bra läge.
Ponera att Westerholms touch hade gått mot Rautio och det blivit en retur eller om det från andra sidan kommit en spelare som fått tag i pucken och passat tillbaka in i banan till Westerholm. Andersén kan inte ha koll åt alla håll samtidigt och därför var det helt logiskt att han stängde åkvägen för Westerholm.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
vår tränare är bra klok ändå

gratis att läsa till 11:46
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SWEATT: dn kanske har bilder från Frölundas bås...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ja, men då lägger vi ner tacklingar i hockeyn. Jävla mes sport. Fyfan är så jäkla less. Huvudtacklingar hit och dit, ha blicken uppe för helvete. Det gäller även om någon i Brynäs åker på en smäll. Det är för fan hockey!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huge: måste vara soprent!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Haha. Klockren sågning av gnällspiken.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Guldkorn i Allsvenskan? Rögle har haft bra utdelning på Mingoia får man lov att säga. Hoppas Sallinen kommer igång snart...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Det enda jag kan göra är att hålla tummarna för att Andersén klarar sig relativt lindrigt undan. 1-2 matchers avstängning skulle inte förvåna mig alls, tyvärr.

Hur som helst, riktigt skönt med Danielsson tillbaka imorgon, han har varit efterlängtad!
Förhoppningsvis så kommer vi att åtminstone kunna se en viss höjning i det offensiva spelet imorgon.

Ska bli så trevligt med 3 poäng imorgon mot Växjö. Jag vet att vi vinner igen.
Det jag ändå tycker talar för Brynäs, är ju att man lyckas hålla väldigt tätt bakåt trots överhängande spel i egen zon.

Man är ju fruktansvärt svåra att vinna över efter ordinarie tid, och det är en riktig styrka måste jag säga. Förhoppningsvis kan vi fortsätta att vinna mer förlängningar i övertid i och med vinsten igår.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Anders Berg: och i fjol hittade de Olle Liss i HA, imponerande..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Anders Berg: Men du! Vilken jäkla värvning.
Jag tror man får ge Sallinen mer tid, det är ju uppenbarligen en mycket kompetent spelare när han är i bra form.
Det jag har sett som jag gillar är ju att han ofta går in på mål och bökar, och inte håller till i sarghörnen. Har bra spelsinne, lite snarlik Nordqvist på nåt vis.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Klockren replik från Sundqvist måste jag säga.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zappaholic: Gapar man högst är det inte ovanligt att nån till slut lyssnar. Har varit Rönnbergs motto hela karriären.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mattson: Det verkar ju uppenbarligen vara en skicklig tränare.
Men på nåt sätt känns det som att han förstör sig själv när han håller på som han gör.

Han förstör för sporten när fokuset flyttas från ishockeyn på plan. Till huruvida man är nöjd med domarinsatsen eller ej i media, det är för dåligt rent ut sagt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
4ever BIF: Ja att stå och signalera för fem minuter direkt efter händelsen igår är ju helt galet,. Han kan knappast ha sett mycket från sin position i båset och han gör sig bara löjlig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Att XXXXCENSURXXXX Rönnberg gör så ligger inom det förväntade. Mer besviken på Tornberg som stämmer in i kören och också säger att det var en huvudtackling. Om den var sen eller mot ej spelförande kan man ha olika åsikter om men den var inte mot huvudet i alla fall (utgående från TV-bilderna som rimligen är de enda som Tornberg också hade tillgång till när han uttalade sig - finns andra bilder som visar att det är en huvudtackling undrar man varför man inte visar dessa för att understödja påståendet).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SWEATT: Ber om ursäkt om jag varit otydlig.
Säger enbart att OM det skulle vara så att DN har andra reprisbilder så blir det självklart lättare att bedömma.
Titta bara på Sylvegårds tackling igår.
De bilderna man ser via DNs video så är den dels svårbedömd, men ser ändå ut att ta i huvudet.
Men därför vore det bra och logiskt om DN hade fler och klart bättre/närmare bilder att tillgå.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Petrov: man ser ju vad man vill se. Att rönnberg dessutom tycker att dom förlorar tack vare den situationen är ju bara märkligt. Dom hade ju redan fått ett felaktigt pp efter en klockren höfttackling. Rönnberg är väl bara nöjd med domarinsater där dom får fördel, som senast i scandinavium.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Hardi: Ja att dom förlorade matchen hade enligt Rönnberg inget att göra med att man hade en kass effektivitet. Det är bättre(lättare) att komma med ursäkter och undanflykter, om att man förlorat på grund av missgynnsamma domslut.
Kanske ska se sig själv i spegeln istället.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
4ever BIF: Man undrar hur Anderséns tackling som var i övertid kunde påverka Frölunda under ordinarie matchtid?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Det här med blind side. Hur många tacklingar görs rakt framifrån? Görs inte majoriteten av alla tacklingar från sidan, som Anderse’ns igår? Räknas tacklingar från sidan, axel mot axel som blind side?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Petrov: Ja om Frölunda hade gjort mål på sina chanser hade dom haft en trygg 3-0 ledning efter 2 perioder. Och spelat av tredje på ett tryggt sätt.

Men Brynäs är nyckfulla och visar sin vrede genom att göra mål, som en blixt från klar himmel. =)
Och där står motståndarna och kliar sig i håret och undrar vad var det som hände?

Jo Brynäs ska man aldrig räkna bort, det var vad som hände.
Vackrast och bäst, ingen protest.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ersson tränade i vit tröja idag.
Åker med till Växjö, så det är ju positivt. Troligen spel, men det hänger på utfallet med Andersèn antar jag.
Mannberg åker ej med, skadekänning. Ludde Nillson tar hans plats i och med att Danielsson är back in business.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: För oss som inte hann med så finns en artikel här också:
www.expressen.se/gt/sport/hockey/shl/har-en-formaga-att-satta-sig-pa-piedestal/
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Petrov:
Fem matcher... Fem alltså 😣😣😣
Kommentera

« · 1936297 · »