1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736868 inlägg · 7967 ämnen
« · 2464962 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
{7981}: Ja, vi och HV dippade ordentligt sista 10 matcherna 20/21. Nuvarande form är också viktig, skulle vi enligt "variant 2" ta 0-poäng nästkommande fyra matcher så kommer ju det bli rejält skakigt och då kommer det nog inte bli så många fler 3-poängare överhuvudtaget.

Gjorde en koll på inbördes möten de senaste tre säsongerna. Nu spelade ju inte HV i SHL förra säsongen, men det ger iaf en lite bättre hint om vilka lag Brynäs och HV har lättare respektive svårare emot. Det blir totalt 7 och 11 matchers intern statistik och lite säkrare modell.

Med den modellen kommer HV att ta 10 poäng och Brynäs 14 poäng.

Vi har lätt mot Malmö och Örebro (över 2 p i snitt senaste tre säsongerna), men svårt mot Rögle, HV, IKO och Växjö (ingen överraskning)

HV har lätt mot Brynäs och IKO (över 2 p), men svårt mot Örebro, SAIK, FBK, Rögle, Frölunda och Växjö.

Ove Myling: Tuff situation med Rödin. Kapten och trogen föreningen sedan länge, men måste dumpas snarast. Tror tyvärr Brynäs kommer låta kontraktet löpa ut.

Jugge: Ja, det är lite så drömscenario ser ut. Tveksam då Alcén gillar Dima och Eklind men det får vi säkert snart reda på i alla fall när det gäller Eklind. Dima väntar nog i det sista innan han bestämmer sig.

JohnnyBotox: "så det bästa är nog bara att strunta i statistiken och se vart det tar vägen..."

Ja, det är nog den klokaste och enda intressanta slutsats som vi kan dra av din statistikgenomgång, men tack iaf för nedlagt jobb.
Även om det inte gav så mkt... ;-))

JohnnyBotox: det är svårt med statistiken då det i många fall är få sampels. Man har dels inbördes hemma borta. Sedan totalt hemma borta. Sedan är formen över senaste 5 10 matcher också viktig.
Tidigare var sidan Better than a monkey öppen och de viktar en massa saker. Vet inte hur träffsäkra de är?
Troligtvis kommer lagen runt oss ha ungefär samma poängsnitt hemma/borta som de redan har. Men det kommer med stor sannolikhet var ett lag som gör det bättre eller sämre. Vilket lag blir det?
Från 20/21 gick HV skitdåligt och Brynäs lite sämre än resten av säsongen.
Uppladdat:

500x0-fdedd5f3-6c63-4e3c-a161-68d899106ac7.jpeg

500x0-868a9375-2048-433f-818a-46f60f9f7ca8.jpeg

Huge: "ett troligt scenario blir då lite intressant först när nån orkar redogöra för hur de återstående inbördes mötena mellan inblandade lag har slutat tidigare under säsongen"

Det har jag gjort. Men det blir ju statistik baserat på väldigt få matcher.
Det finns två varianter:
1. Inbördes möten oavsett hemma/borta, då har vi tre tidigare matcher att använda som bas
2. Inbördes möten med hänsyn till hemma/borta, då har vi bara en match som referens

Variant 1:
Ger Brynäs 15 poäng kommande matcher
Ger HV 11 poäng kommande matcher

Variant 2:
Ger Brynäs 12 poäng kommande matcher
Ger HV 16 poäng kommande matcher

Variant 2 ger oss 3-poängare hemma mot MIF, borta mot Luleå, hemma mot Örebro och borta mot Timrå. Men annars 0 poängare rätt igenom. Det är nog inte ett särskilt troligt scenario (varken dessa 3-poängare eller 0-poängare).

Variant 2 ger även HV 3-poängare mot Rögle hemma, Leksand borta, Brynäs borta och IKO borta. Även 2 p hemma mot SAIK, och två 1-poängare borta mot Växjö samt LHC.

Då är det är nog mer troligt att statistiken oavsett hemma/borta ger en mer sann bild. Men det är ändå ett för dåligt statistiskt underlag samt att situationen är helt annorlunda nu än vid tidigare möten, så det bästa är nog bara att strunta i statistiken och se vart det tar vägen...

Jugge: medelålder 47 på den uppställningen

Huge:
Jaha...o Rautio tänkte byta adress.
Utgående linje från Alcen går varm nu alltså 😁

KulltorpsOlli: "Du gör som de du hånar alltså."

Precis. Varför ska dom ha nån sorts ensamrätt på att få håna/raljera? :-)

munkas: Manner krävde ju en större satsning för att förlänga sitt kontrakt, så det får man ju anta att han fått. Sen har ju vi ingen aning om vad det betyder i reda pengar lovat av Styrelse—>Svedman—>Alcén. Först ska ju så klart kontraktet klaras av. Men jag hoppas man kan ställa upp med någon liknande forwarduppsättningen nästa säsong förutsatt att vi klarar kontraktet.

NY/Silfverberg - Larsson - NY
NY - Ölund - NY
Rödin - Scott - Ljungkrantz
NY - Björnen - Blomqvist
Kvist

Det skulle innebära 5 nya forwards och bygger på att man lyckas bryta med Palve samt inte förlänga med Dima, Birgersson, Olesen och Eklind.

Auchinleck: Jag tycker inte att det är några konstigheter att förlänga hans kontrakt. Det är säkert inga stora pengar.
Det vanskliga är om man signar in honom som en topp-6 forward till nästa säsong och räknar med att han skall utvecklas så pass över sommaren.
Det kan ju lika gärna bli en Hedberg, Kvist eller Birgersson av den utvecklingen…
Då sitter man där igen med ballen i rävsaxen och undrar varför det inte finns några spetsspelare ute på marknaden i november.

Ove Myling:
Spela Ljungkrantz top 6 och casha in 4 miljoner på utvecklingen. 👍

Huge: Du gör som de du hånar alltså.
Skillnaden är väl då bara att du inte kommer med nedsättande kommentarer till dig själv, eller? :-)

Ove Myling: Rödins kontrakt nästa säsong är ett jätteproblem för Brynäs, även Berras. Båda kommer säkerligen bli ett år sämre. Palve räknar jag med att man bryter med, allt annat är hål i huvudet.

bradberry: Jag är också för förlängningen med Ljungkrantz. Han kan absolut utvecklas till nästa säsong.

Kolla hur många poäng t ext Boqvist och Lindblom gjorde under sina första säsonger i Brynäs.

Tror säkert att Ljungkrantz kan göra 20 poäng nästa säsong vilket är bra investerade pengar per poäng med tanke på att han säkert är billig.

Ett betydligt större problem är att Palve och Rödin kanske kommer att göra färre än 20 poäng var och att dom kostar minst 4 ggr så mycket som Ljungkrantz vardera.

Huge: Nej jag tror inte heller det. Men i samma anda tror jag inte att vi kommer lyfta i tabellen nästa säsong heller…. Tyvärr🤷🏼‍♂️

bradberry: Utan att vara så väldigt insatt så gissar jag att Birgersson, Kvist och Ljungkrantz är billiga och att de ganska enkelt kan lånas ut eller säljas till allsvenska klubbar som är villiga att ta hela eller nästan hela lönekostnaden. Om så är fallet så är de trots allt bra att ha i truppen som back upp vid skador osv. och sen finns ju möjligheten att steg tas i utvecklingen också.

Dallemas: Ljungkrantz är en spelare som kan bli riktigt bra inom ett gebit som saknas i Brynäs. En offensiv forward med vasst skott och målsinne. Jag skulle säga att han redan nu är den i truppen som besitter dessa egenskaper bäst.

Felet gjordes när man förlängde med Birgersson och framförallt två år (?) på Kvist…

Ljungkrantz ska man självklart behålla. Ser annars scenariot att han gör 25 mål i Oskarshamn om ett par säsonger. Gud hjälpe! En självklar förlängning!

Dallemas: Inte realistiskt öht att vi under rådande ekonomiskt tuffa tider och med ökade kostnader för samtliga lag på alla plan skulle kunna förstärka med dyra toppspelare på de positioner där vi vill förstärka.
Så om ngt är väl idag tvärtom det rätta läget att förlänga med en billig och lovande egen produkt som Ljungkrantz.
Den som på allvar tror att vi kommer kunna ersätta allt som man vill byta ut mot säkra och dyra etablerade toppspelare måste ha en verklighetsuppfattning som är minst sagt skev.

Stefan R 63: Jag vet ingenting om hur stora eller små ev omställningsproblem Olkinuora själv anser sig stå inför.
Jag ville bara raljera lite och låta lika tvärsäker om nånting jag inte vet nåt om, på samma sätt som andra gör härinne väldigt ofta och oavsett vad det gäller…
😉

Anders Berg: När jag tänker efter så är det kanske Clark som Brynäs väntar på. Kan Alcen ha släppt Roy då han fått indikationer på att Vlark kommer vid rätt tabelläge? Jag hoppas och tror på det. Alcen har nog lage ett tvåårskontrakt på faxen.

Anders Berg: ” Vilket datum är det deadline för spetsforwarden?”
- 29 maj 2044!

Dallemas: Hade köpt det om han kostade en jävla massa pengar, det hade jag. Men nu gör han inte det.
Och många av oss har ju förhoppningarna att man bryter med Palve och Hedberg.
Det återstår att se hur man gör med resterande spelare.

Stefan R 63: Och om olki, gud förbjude, skulle släppa in några billiga mål så kommer Huge säkerligen inte skylla på omställningen till stor rink...

JawKee: Jag tror att många av oss anser att de inte var rätt läge att förlönga med Ljungkrantz med tanke på hur resterande kontraktsläge ser ut i för nästa säsong. Hade vi inte haft Palve å övriga underpresterande topp 6 fw så kanske läget vore annorlunda. Men i dags läget en helt värdelös förlängning enligt mig om vi ska sikta högre nösta säsong.

munkas: eftersom Rödin fått spela i en förstakedja majoriteten av den här säsongen utan motkrav på prestation så visst, absolut! Han kommer inte göra det sämre.
Det är väl det man har gjort också när man plockade Strömgren och Johannesson?
Varför sticker det i ögonen på dig när jag anser att man bör satsa på en egen produkt?

{10155}: Vad gör du ens här?
Ingen här vill ha en labil person som går till personangrepp och hotar andra skribenter i DMs här på forumet.
Tänk om du kunde ha den självinsikten..

JawKee: Ok, så du tycker alltså att vi ska viga en av platserna i första- eller andrafemman åt Ljungkrantz nästa säsong?
Är det vår väg ut ur bottenträsket??
Jag kikade lite på Djurgården igår och där finns det iaf 3-4 st i samma ålder som ser vassare ut.
Jag tror att man från Brynäs sida bör lyfta blicken lite utanför kommunen när det gäller rekryteringar. Men det är klart, har man ingen scoutingverksamhet så har man väl ingen koll på dessa talanger. Sen är det ju rätt bekvämt att förlänga med spelare från egna organisationen också…
Risken är väl att vi får dras med nya kvist/Birger varje säsong.

Vilket datum är det deadline för spetsforwarden?

Huge: Tja det var väl du som pratade om det svåra att som mv gå från liten rink och att du skrev att det tar tid ..att vi måste ge Limpan tid. Men då vet väl du återigen saker om vår nye mv. Att han behöver inte det. SKÖNT ! Då kan vi förvänta oss ett bra mv spel direkt på första nedsläpp..

Huge: ": Eftersom Olkinuora inte behöver nån omställningstid öht så har vi två högklassiga målvakter..."

Vad grundar du detta resonemang på?

BIF Kungen:

Tror att Ljungkrantz fått en annan utvecklingskurva i ett annat
SHL-lag.
Inte lätt slå igenom i jantelaget Brynäs. Gamlingarna i Brynäs tål inte konkurrensen från uppstickarna junisarna från den egna organisationen. Du ska vara nåt över det vanliga för att platsa i BIF, om du kommer från den BIFs egna organisation. Lättare att platsa om du som junior kommer utifrån.
Vi hade ju en annan förmåga, som nu spelar för FBK. Listan kan göras lång på förmågor som inte platsat i Brynäs, men som nått stora framgångar i andra lag, en spelar visst i finska ligan nu tidigare i Timrå.

TheSickSwede: Garanterat GP.234
Gamle Pettis version 234 😂😊

Jugge: Det verkar onekligen så dock trodde jag att han gick under Lirarn77 men han kanske har två nick nu.

JawKee: denna text syftar primärt inte till dig JawKee, jag hoppar bara in.

jag är också positiv till Ljungkrantz, har potential. Han har verkligen fått sina ”15 minutes of fame” här i boken👍😂 Kul för honom.

Samtidigt: det säger kanske någonting var vi befinner oss i näringskedjan.

Dagens Ljungkrantz är ”ingen man skrämmer barn med”. Inte heller FBK, SAIK eller Lakers för att nämna några.

Detta har inget med Ljungkrantz egentligen att göra, mer Brynäs bristande hockey-status, cementerat bottenlag sen många år. Oavsett tränare, spelare , spelsystem mm. Sorgligt, kan jag tycka.

Att kalla oss som läser tabellen många år bakåt (ganska fakta-baserat) och drar slutsatsen att det här var ju ….tråkigt, för medgångssupporter och andra tillmälen (dynga på svenska)….., obegripligt. Vi borde kallas fakirer.

Vi får hoppas Ljungkrantz och laget kan lyfta oss från kvicksanden.💪

Huge: Det framgick inte alls. 😂

Men absolut, det må så vara.

{10155}: Håller med och välkommen tillbaka.
Trots dina ”utbrott” och som ibland kan vara lite jobbiga både för andra och säkert även för dig själv så uppskattar jag ärligt ditt kunniga hockeyöga och även din emellanåt förekommande ”info från en källa”
Lycka till nu och försök hålla dig på mattan…
😉

Brynäsgubbe: Du fattar ju nada eller har totalt missförstått.
Jag jämför inte Cehlarik med Silfverberg rent kvalitetsmässigt eftersom det inte är det saken gäller.
Jag menar att Leksand inte har behövt ansträngt sig öht för att få tillbaka Cehlarik i konkurrens med andra lag, på samma sätt som Alcen heller inte behöver anstränga sig öht för att få tillbaka Silfverberg i en ev konkurrens med andra intresserade lag.

munkas: Du har ingen aning om varför Manner i nuläget har valt Kvist framför Ljungkrantz men en kvalificerad gissning är väl att Kvist anses passa bättre i en brunkarfemma dom senaste matcherna och att L inte är tillräckligt bra för att i nuläget platsa högre upp i femmorna.
Vad nu det har med Manners planer på hur Ljungkrantz ska användas nästa säsong att göra…

Kul iaf att du tror att vi spelar i SHL nästa säsong eftersom du tror på en utlåning till HA av Ljungen…🤣

{10155}: Nej, men är det Pettis som är tillbaka med sitt 711:e nick och delar ut laguppställningar?.. Får vi se hur många dagar det håller den här gången då…

Stefan R 63: Säg det. Därför att Limpan och Olkinuora är två helt olika individer och som därför också kanske behöver olika lång tid på sig att ex ställa om till stor rink, skulle jag tro.
Eller är det nån sorts naturlag som säger att O också måste ha en viss tid på sig för omställning bara för att L har behövt det?

Stefan R 63: Du måste ha missförstått mig grovt. Jag är 100% positiv till Ljungkrantz. Jag ställde mig emot påståendet att han inte platsar i laget för att Kvist gått före honom.
Har ingen oro alls. Håller helt med dig. Det vore en bra lina som jag gärna hade sett att man gå in för och kör med.

JawKee: Det vore väl jättebra och få en målskytt ihop med hårt arbetande Björnen och lojala Blomman. Är det hans defensiva kvalitet du är orolig för?

Stefan R 63: När har jag sagt det? Det enda jag har sagt är att han inte kan gå in i fjärde istället för Kvist.
Sätt honom gärna i första eller andra. Jag har tilltro till Ljunkranz :) tredje med blomman och björninen kan fungera utmärkt :)

JawKee: ok...så han platsar i nuläget inte i vår tredje kedja menar du?
Han skulle inte funka med blomman och björninen då menar du...?

Stefan R 63: Ljungkrantz är inte en spelare för en fjärdekedja. Han ska gå högre upp i en omgivning där han kan växa och få göra mål.
Därav kan man inte helt blint sätta in honom på Kvists plats. Helt olika spelare och olika roller.

JawKee: Hur menar du nu...Ta samma roll?

Huge: Du jämför en 27-åring som levererat i närtid med en 32-åring som inte spelat i ligan på 10 år som dessutom dragits med skador. Märks att du inte sett mycket av honom på senare tid, han har knappt något bett kvar i skridskoåkningen öht.

För mig är han inte alls en given värvning. Tyvärr. Har gärna väldigt fel, men har ser helt slut ut i NHL.

munkas: För att han inte ska ta samma roll som Kvist har. Är det så svårt att förstå?

Huge: ” Kan även tänka mig att Manner både gillar och har förordat den förlängningen och ser den som en pusselbit i den satsning på bättre material han krävde för att fortsätta som vår tränare nästa säsong.”

Så viktig att Manner t.o.m ställt honom åt sidan för Kvist senaste matcherna.
Sporadiska byten här och där. Väldigt viktig…

om Ljungkrantz är en viktig pusselbit för att ta steg mot slutspel nästa säsong blir man ju orolig på riktigt.
Visst, förlängning av kontraktet och sen utlåning till Allsvenskan kan jag köpa.

« · 2464962 · »