1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 755259 inlägg · 7967 ämnen
« · 2475058 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Huge: nope

Bulten: Håkan lämnade på eget bevåg och verkar dessutom varit mycket omtyckt och hyllad för sina insatser.

Vet man varför Svedman lämnade IKEA? Pga samma handlingsförlamning som han visar upp i Brynäs?

bradberry: Det beror väl helt på vad dom skriver, eller hur? Mattias dyker ju upp här när det krisar för oss. Men han försöker peppa oss och ge oss lite ljus.

JohnnyBotox: Ölund och Bertilsson har rätt karaktär för HA. Bryt med Rödin

Jockster : så återigen, varför agerar man gentemot känd kunskap? Idioti?

Ove Myling:
Jag är inne på din linje.
Nu vet jag inte om det är rödda som är problemet men om det finns förväntan och krav på en spelare och det uteblir så tror jag att spelaren (man) kan se det på två sett.
1. Jag gör saker sämre mot vad jag borde - jag måste därför lyfta ändra något hos mig för att nå kravet/förväntningen på mig.
2. Omgivningen kväver mig från att prestera som jag vet att jag kan.

Den som tänker enligt 1 försöker ju ändra på sig
Den som tänker enligt nr 2 förökar ändra på andra och lägger ansvaret där.

Har man många 2or har tränarna det tufft.
Mötet utan Manner pekar ändå på det enligt mig.
Att Manner då står o tar på sig ansvaret massmedialt gör ju inte så dessa ändra sina tankar direkt utan snarare får dem bekräftade.
Vilka har varit med o bytt tränare om o om igen o har troligen största kraven på sig att prestera bättre på isen? Jag tror vi har stora problem där. Just där. ”Det är andra som bär ansvaret - själv motarbetas man av andras idiotideer.”

Alcen borde som själv varit mitt i smeten veta vilka det handlar om isf.
Jag tror också det är därför Manner inte kickats ännu också.
Dock har nog Manner gjort rätt - så här kort före säsongsavslutning så går det inte att kräva tillbaka de visioner han har utan få spelarna med sig på det de kräver - men nästa säsong bör gallring ske om vi är kvar - från Alcen - oavsett vilken stjärna det är!
Limpans agerande är typiskt sådant - om han nu inte var skadad - han köpte inte grejen (så ser det ut) och tog protesten öppet genom att rusa ut. Han hade ju ifrågasatt värvningen (tänket) också innan i GD.

Huge: vet inte. Är själv osäker på om det vore bra med ett break. Kanske ändå vore bra.

Ölund och Bertilsson vill jag ha kvar i AS. Helt klart.

JohnnyBotox: Rödin är självskriven oavsett var vi spelar och oavsett vad ett gäng okunniga soffsnillen med rättshaveristen Bulten i spetsen tycker och tror….

JohnnyBotox: Ställde mig själv samma fråga och kom fram till, vill han spela för Brynäs med en ORDENTLIG lönesänkning så skulle jag tycka det var okey.

Ponera att vi åker ur SHL. Kontrakten bryts. Även de dåliga (Rödin, Bertilsson, Palve, Lindbäck).

Anser vi att Rödin ska vara kvar och försöka spela upp klubben, eller är det tack och hej för att bygga något annat?

Misstänker att en del skulle säga ”svikare” om han lämnar, trots att han av många anses vara en del av den klick inom truppen som motarbetar tränare.

Är bara nyfiken på vad ni tycker. Should he stay or should he go?

Bulten: rödin är ett virus i truppen, samma sak som Mourinho sa om pogba i man utd.

Palve är Brynäs svarte Petter, dom som får spela med honom tappar all produktion framåt. Scott har gjort flest mål men så snart han sattes ihop med palve har målen uteblivit.

Jockster : ”Så du menar på fullaste allvar att det är lagkaptenernas fel att resultaten hackat sista åren”

Strukturellt problem. Att lagkaptenerna inte underkastar sig spelidén år efter år. Hela tiden revolt mot tränarna när det hackar i spelet utan att istället rannsaka sig själva.

”En motfråga då:
Hur kommer det sig att dessa herrar trots nya tränare ständigt får fortsatt förtroende som lagkaptenener?”

En väldigt bra fråga. Vet inte. Troligen för att det är starka röster och att övrig spelartrupp inte vågar säga nått annat.

Jockster : Brynäs IF fortsätter att göra…. Ingenting!

Mickesgolf:
@Bulten nämner lagkaptenerNA dvs även de med A på bröstet.

Nej han har inte det inskrivet i sitt kontrakt.

Silfver:
Om Manner vill spela detta spelet fullt ut så måste de värva 100% Finnar med tanke på att det endast är som som är skolade i systemet.

Angående Finska spelare och SHL sp lyckas de väldigt sällan när de kommer direkt från Finska ligan. De bästa Finska spelarna har nästan uteslutande spelat i andra ligor innan de kommit till Sverige och då ffa I Nordamerika.

Jockster : Kan det stå i Rödins kontrakt? 🤔

Bulten:
Så du menar på fullaste allvar att det är lagkaptenernas fel att resultaten hackat sista åren?

En motfråga då:
Hur kommer det sig att dessa herrar trots nya tränare ständigt får fortsatt förtroende som lagkaptenener?

Jockster : Det är det jag menar med mismatch mellan trupp och spelsystem som avspeglar sig i rekryteringarna.
Det är så osynkat så det finns inte…

Ove Myling: Tycker Cmore studion var rätt på det. Tränare kommer och går på löpande band, helt olika ledarstilar och spelidé. Den gemensamma nämnaren dessa skitår är lagkaptenerna. Tror dessa är ett gift för hela spelartruppen.
Rensa bort samtliga tre från kaptensuppdraget, bänka dom om de inte gillar det. Men framförallt, In med ny målvaktstränare och skicka Alcén.

Silfver:
Sen så funkar inte trap i en skridskostark liga som SHL.
Att den funkar i Finland är nog inga konstigheter.

Förra säsongen så sa alla lag i princip hela tiden att det var svårt att spela mot Brynäs p.g.a nya systemet men det är sällan någon som säger det nu då alla lärt sig bristerna i systemet.

Här börjar ödesperioden för två lag...jag hoppas vi har spelledigt då.
Match 1 Tis 14 mars 19:30 Lag 13-Lag 14
Match 2 Tor 16 mars 19:30 Lag 14-Lag 13
Match 3 Lör 18 mars 18:30 Lag 13-Lag 14
Match 4 Tis 21 mars 19:30 Lag 14-Lag 13
Match 5 Tor 23 mars 19:30 Lag 13Lag 14
Match 6 Lör 25 mars 18:30 Lag 14Lag 13
Match 7 Tis 28 mars 19:30 Lag 13Lag 14

Ove Myling: Ser tyvärr inget som pekar på att de undviker kval. Jag tror till och med att de får lämna SHL denna gång.. Man hoppas ju såklart att det vänder, vi ger inte upp. Men jag tror att det slutar illa.

MEN mitt osvikliga support blir kvar oavsett divison

{8399}: palve..Manners coaching mv ..tunn trupp.. har kostat oss..säkert mellan 10-15 poäng kul med sådana favoriter;)

Silfver:
Måste bryta ned dina frågor i delar:

Manner säger ju själv att de vill spela "trap" med mera puckinnehav men det är svårt att spela "trap" och samtidigt ha puckinnehav. "Trap" är ju defensivt dvs som de gör nu genom att ställa upp i mittzonen och vänta på motståndarna för att sen vända och kontra.
Brynäs ställer upp och hamnar i princip alltid bakom eget mål i burskydd med pucken.

Därifrån inväntar de sina forwards som skall komma ned och båga ut i passningsficka m.m.
Just den biten när de står länge bakom eget mål bidrar till 2 stora nackdelar:
1, tempot sänks markant
2, motståndarna får möjlighet att ställa upp sig defensivt i Brynäs zon.
Dessa 2 saker leder till följande:
1, Brynäs backar blir ofta fastcheckade bakom eget mål
2, egna anfall börjat från stillastående och genomförs i ett väldigt lågt tempo vilket gör att motståndarna har väldigt lätt att stoppa upp anfallen.

Nästa match, räkna hur många sekunder Brynäs backar står stilla med pucken bakom eget mål? Kommer att bli många sekunder.

Inget annat lag spelar så här av förklarliga skäl.....

Titta på ex Rögle el Skellefteå: När pucken kommer ned i egen zon eller liknande så är det pass mellan backarna för att byta kant och vips så har de vänta spelet högt i banan vilket gör att motståndarna som är på väg upp i banan helt plötsligt möter anfallare spelare igen.

Kinnvall och Johanesson är offensiva backar som skall spela högt i banan och bidra framåt. I egen zon så är de inte lika stabila och därför spelar de med stabila defensiva spelare som Friman eller Bertilsson.

Bulten: under uppehållet lanserade jag förslaget att man skulle sparka manner för att ge de nya tränarna lite tid att träna ihop laget mot uppgiften att undvika kval.

Min teori var att manner måste gå efter säsongen oavsett, eftersom säsongen redan var ett fiasko, och att man lika gärna kunde ta in något tillfälligt för att stoppa blödningen.

och här står vi nu, 3 raka förluster senare, med manner kvar och nere på kvalplats.

Det finns fortfarande tid att undvika kval men det kommer inte att ske under manner.

Sen finns en hel del annat som är fel oxå, men det får man ta efter säsongen

Mattson: Huvudet på spiken!
Man kan inte byta recept på en gryta hela tiden, till slut blir den oätlig.

xxx BIF xxx: troligtvis har vi ett antal sk bärande spelare med skavanker ..Berra ..Kinnvall. Rödda..Johan l...som har varit skadade från och till...med den tunna trupp som vår SC sätt på isen så är det förödande...Bara på en position så vinner vi värvningsligan och det är målvakterna Det är tragikomiskt! Dem position som de säger är halva laget. Där har vi haft en cirkus utan dess like...sanslöst!!!

Måste bara delge forumet visdomsorden från en krönikör på Örnsköldsviks Allehanda före säsongen:
"Dagens Brynäs är som en karbonkopia av det Modo vi såg från 2013 och fyra, fem år framåt. Det byttes spelare, tränare, sportchefer, ordföranden, vd:ar men den negativa spiralen bara fortsatte. Båten bara fortsatte sjunka."

Åker Brynäs ur måste det vara idrotts-Sveriges mest väntade och förutsägbara händelse.

bradberry: Så länge man bara fortsätter köra huvudet i sanden kommer dessa matcher snart vara över och vi står vi där och undrar hur detta kunde hända. Pang så är det negativt kval mot Malmö som förberett sig i veckor. Det är inte kört, men förändringar måste ske nu, målvaktstränare prio ett, ny lagkapten och markera genom att skicka Alcén! Eventuellt en ny röst i båset tillsammans med Manner. Bombom förslagsvis

Med normalt mentalt läge och normal form på både HV och Brynäs så har Brynäs alla möjligheter i världen att undvika kval fortfarande.

Men vem förutsåg att Brynäs skulle ligga på plats 14 i formtabellen och HV plats 1 efter 5 matcher när Brynäs var 10 p före…?

Brynäs har ett betydligt gynnsammare schema framåt och bör i normaltillstånd ta fler poäng än HV. Matchen hemma mot dem skulle kunna bli nyckeln…

Brynäs måste vända sin form.
HV måste nå normalläge.
Brynäs måste nå mentalt momentum…

Det senare kanske underlättas av att det när detta läget satt sig, är det vi som jagar och HV är jagade. Nu har ju hockeysverige dömt ut Brynäs som ett kvallag och HV är favoriter att klara det. Kan vi få en omgång där poängen går vår väg, de känner flåset, vi känner vittringen, så kan de mentala rollerna bli ombytta.

Det är inte kört än. Det är fan inte kört….

xxx BIF xxx: Bertilsson är ju en gedigen defensiv SHL-back. Det är Alcéns bisarra hyllningar och Sundlövs bisarra kontrakt som har skapat en konstig situation med Bertilsson. Man förväntar sig ju att någon som sportchefen anser är en av Europas bästa backar och som har en så hög lön ska vara ännu bättre. Ännu mer framträdande, ännu med ledande.

Mickesgolf:
Berra gör det han är bra på - spela tätt och tufft. Efter hans skador tog betongsuggespelet mer eller mindre slut. Dock har han haft en mer offensiv roll senaste åren pga ingen annan fanns att ta den rollen då. Men det gör honom inte rättvisa att anse han ska ta den rollen idag igen.
Av någon anledning verkar backar dömas efter vad de presterar i offensiven enbart. Berra är inte vad han varit men han gör riktigt bra matcher ff.
Dock har David tagit över tronen som backgeneralen.

vonDöbeln: samma här roligast var och slå ut modo ur shl och mora. Gå upp igen är som att vinna sm guld i princip.

KulaShaker: många matcher i Hockeyallsvenskan är roligare och kolla på det händer med inte lika uppstyrt spel ingen köttmur framför mål tex. Det är tråkigare hockey i shl men högre kvalitet.
Många fler juniorer i Hockeyallsvenskan med. Finns mycket som är bra med hockeyallsvenskan.
Nu tror jag inte brynäs hamnar där ändå. Man gjorde en bra match i går. Lite med gång så lär man plocka poäng sedan

Supportern: Precis, det är det jag far efter. Var är den röda tråden?
Ponera att vi, mot all förmodan enligt mig, skulle hänga kvar. Då har vi kvar samma mismatch, både Manner och Alcen är kvar för att vi kommer inte ha råd att kapa kontrakten och det gäller även några av spelarna där kontrakt borde brytas.
Fortsatt kamp för överlevnad och ekonomin urholkas ännu mer. Golgatavandringen bara fortsätter.

Palve fyller 31 år idag!! Min favorit ❤️
Räddar han oss från Hockeyallsvenskan igen?

Silfver: för att de inte finns en.tanke eller strategi. Jag vidhåller att den trupp man började säsongen med trodde jag var ett skämt. Den var inte färdig för fem öre bevisligen inte nu heller. Finns inte en chans att laget håller sig kvar. Dåliga spelare, dåliga karaktärer utan någon plan.

JawKee: Det är avhängt på mönstret när de dyker upp. Sällan man ser dem här inne när Brynäs går ok och Timrå krisar…

parks: Ja Berra kan man nog önskat lite mer av men är nog svårt när hela laget fallerar, Dock är Berra faktiskt en av dem som täcker mest skott av alla i Brynäs. Det är något många missar när man sågar honom.

Skulle laget prestera lite bättre så skulle nog Berra oxå komma upp. Tror oxå att han inte vågar smälla på som förr med tanke på matchstraff osv.

Jockster : var väl BB som låg bakom Alcén också så oavsett var det mismatch. Om Manner ville fortsätta med den defensiva inriktningen varför värvade man då spelare som Kinnvall och Johannesson? Låt vara att förvärven varit bra spelare men borde man inte värvat spelare för snabba omställningar om grundtanken är stark defensiv?

Allt är vad det är och har varit men nu är vi där vi är och det är på intet sätt klart hur säsongen slutar. Ponera att vi får Malmö i bästa av sju, är det någonting att vara uppgiven inför? Bara laget nu tar och landar i att det är Malmö i kval eller eventuellt som bäst en plats i ingenmansland som vänta så har vi alla chanser.
Malmö är ett pisslag de med och som det är nu så har vi i alla fall hemmafördelen.
Spelet igår var väl inte så illa? Vi har alla chanser i världen om vi lirar som igår och kanske höjer oss en liten aning.
Fan grabbar det är ju bara att acceptera och ta motgången och motståndet som kastas mot oss.
Hockeyallsvenskan kan vänta, de klarar oss gott utan oss.
Synd att nattsömnen återigen är sabbad denna tid på året bara.

KulaShaker:

Alcén fick jobbet som sportchef, genom att pappa till målvakten Johansson, som nu spelar i NA lobbade kuppade in Alcén precis vid styrelsens avgång. Kangas kunde inte göra något åt kuppen, utan fick finna sig i att den oerfarne snacksalige Alcén fick ett långt kontrakt med Brynäs efter sin karriär som puckmotare. Pecka Alcén tränare till sonen Johansson?? Jag borstar din rygg om du borstar min...nepotism...sommarträningen av målvakterna där har vi svågerpolitiken...hördes ju av Limpan huré gick till när Alcén ringde,, finns på you tube klippet där Limpan intervjuas inför sin återkomst till sin hemmaklubb,
många om och män, KHL, Jokerit...spelar roll i värvning av en målvakt som tog allt med en klackspark och sänkte BIF genom att ge fan i försäsongsträningen, herregud jag som spelat 15 år i NHL behöver inte sommarträna...räcker att jag käkar hamburgare för att gå upp i vikt, så jag kan täcka målet utan att röra mig nämnvärt...

{SaggeBoy}:

det missade guldet 2017 får backstjärnan i Skellefte ta på sig, han fattade inte att han skulle byta efter proppen han åkte på utan blev kvar på isen i sitt virriga tillstånd och håve kunde kontra in pucken...

bradberry: Menar du att det är vidrigt och att dom är ohyra för att dom inte kan bete sig så håller jag med. Däremot glädjer det mig att se andra lags supportrar dyka upp här inne och diskutera när dom är respektfulla. Att dom skulle vara "ohyra" bara för att dom håller på ett annat lag, det skulle jag anse är vidrigt att tycka.

På vissa signaler så flockas timråfolket i brynäsboken. Lite som ohyra… Vidrigt på många sätt…

Vart ska man börja.. klart man är besviken på hur brynäs spelar men jag och som många andra här är besviken kanske på fel personer .. manner / alcen... men har ni tänkt på en grej? Rödin är kapten?! Eller hur ? Manner har gjort om kedjorna rätt mycke .. vi har backar som gör mer mål än vad rödin har gjort denna säsong?! Galet ? Ska fan inte vara så? Vi har inga spelare så sticker ut och kan göra mål ?! Manner gör allt han kan ?! Han är fan inte dålig... har han bara en trupp som är överbetalt ( divor) som spelar och visar upp sig själva än att skjuta när läge finns för mål åker runt med puck !! Jag personligen har länge tycke vad fan gör manner?!! Men helt ärligt ( han har den svaga trupp som han har )) shl bästa målvakt par ) wow hur gick det ? Vart bara skit ?? Lindbäck släppte in en massa i början? Han behöver tid? Blir bättre efter jul? Visst han blir bättre? Men vad hände ? Har vi tid för att vänta på en målvakt för att han ska komma igen ?? Handen på hjärtat.. följt brynäs sen 98 ... jag tror hela föreningen brynäs if behöver en om start.. (kanske åka ur kanske vara kvar ) men vad händer ifall man är kvar?) Samma skit folk samma divor. Dom man trodde på innan shl starta wow vilken trupp.. VV Vart bättre o bättre ju längre säsongen gick han är kvar bara en till målvakt så blir det äntligen bra där. Men vad hände ? Vart bara skit... nu varje match besviken, förbannad och man mår skit. Irland bytet till och med kanal för att slippa se skiten dom gör/spelar på..... kan ha helt fel om allt men spola till baka tiden när man var ett mål ifrån guldet =) 😀 kanske spriten talar nu eller ölen men så är det 😀

Danne66: Vem är JL?

Edit: kom på att det är "I'll fuck you up" - gotlänningen.

KulaShaker: när man landat i att man KOMMER att spela i ligan så är det roligare att ha chansen att vinna något (gå upp igen) istället för att konstant riskera att åka ur.

Kan med handen på hjärtat säga att åren i HA mellan det att Oskarshamn slog ut oss och att vi gick upp igen i finalen mot Björklöven var bland de roligare hockey-åren jag kan minnas. Det tär för mycket på psyket att vara slagpåse, roligare att se segrar eftersom det ändå är laget i ens hjärta.

{8399}: om den ens gäller något .med de formerna de två lagen visar så kan det va klart före den...

« · 2475058 · »