1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743180 inlägg · 7967 ämnen
« · 2574625 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Berge: Tycker det är lite tråkigt att IKO ser ut att vara svagast, Linköping - Hv är mitt drömkval.

Leksand, Linköping, Hv och Oskarshamn blir alltså höstens krislag.

Kul tycker jag.

Huge: Har nog inte påstått att han är representativ för ALLA spelare vi mött genom.åren...men han har vad du än säger mer insyn i hur snacket går mellan spelare!!

Vad som är för jävla roligt är att juniorerna i Brynäs klivit fram,
Och nu kommer Larsson och Scott in i laget och då får vi en bra bredd på forwards sidan.
Starkaste forwardssidan i HA,
Utropstecken är Clara och möjligen måste vi ta in en till tung defensiv backklippa förutom Bertilsson.
Vilket kommer visa sig när vi har mött Djurgården Björklöven,
Uppladdat:

500x0-lindback.jpg

Stefan R 63: Fortfarande bara en i mängden, hur mkt du än vill få det till att hans personliga åsikt är representativ för den som skulle råda hos alla spelare som vi mött genom åren….

Huge: en i mängden som mött Brynäs ett antal ggr...genom många år och spelat ihop med många ....Han har ju en mycket större erfarenhet än många av oss andra. eller hur?

Stefan R 63: Inte speciellt, bara en personlig åsikt från EN spelare i mängden.

Att BIF saknat identitet är fel:
*spela skönt
*dra nån gubbe ibland
*va blire för käk?
*tränarens fel - kicka honom
Det är väl en identitet så gott som någon

”För övrigt tycker jag att Kartago bör förstöras” - oops off topic men däremot att Johan Larsson sa många bra saker i intervjun häromveckan👍

Stefan R 63: Som jag skrev för några år sedan. Åt lunch på Gavlerinken. Campese vid grannbordet. Hörde hur Campese sa till River jump Gunnar (tror jag det måste ha varit - kände inte igen honom då) hur han hört att Brynäsare uppfattas som lata på landslagssamlingar. Och han sa ungefär ” det väcker ju frågor”.

Huge: finns väl ändå en del intressant i artikeln eller tycker du inte det?
Att Anton inte tyckte det var så svårt att möts Brynäs...O att fler spelare tänkte så..
Att många av de andra lagen som finns i SHL har fler finaler sm guld slutspel än vad Brynäs mäktat med de senast 20 åren...Det är ju fakta!!
O på 20 år kan ju inte allt vara otur..felstudsar ...osv...eller hur?

En sak jag noterade i dag när jag snabbt kollade statistik över allsvenskan var faktiskt lite förvånande. I plus-minus-statistiken leder två brynäsare, Kinnvall och Bertilsson! +9 och -1 på båda (+8 totalt alltså). Kul också att Vesel har +6 och -0. Självklart säger det inte jättemycket efter 3 matcher bara men tycker ändå det är imponerande att ha två backar i toppen där båda har +8 på 3 matcher.

lapad: Ny säsong och vi spelar i HA, där tror jag att både blomman och Kvist kommer göra nytta i dom nedre kedjorna.
Sen om vi går upp då måste halva truppen rensas om vi vill slippa åka hiss mellan HA och SHL. Vilket är en senare diskussion.
Kul att Kvist fick göra mål igår hoppas det stärker självförtroendet.

Makita: Jag har inte sagt något om ungdomar utan snarare Blommans och Kvist som sällan tillför något även om Kvist gjorde det bra igår men det räcker inte att göra 2 bra matcher/år för att få ett kontrakt, tycker jag.

Huge: Ang träffad🤣🤣 Då träffa jag mitt i prick 👍

Auchinleck: Ja, men ämnet handlade inte om vilken serie vi spelar i. Det handlade om hur motståndare mfl har uppfattat Brynäs genom åren. Vilket jag tyckte var en intressant fråga. Men du verkar vara insnöad på andra aspekter, så vi droppar det.

Davey85:
Vi är där vi är.
Minst 14 lag är bättre.
Det är det stora bekymret.

Auchinleck: Visst, du kan ju använda ordet "bekväm" som ett paraplybegrepp för allt som är dåligt. Men andra faktorer är ju svag trupp, brist på röd tråd, inget spelsystem, fel tränare o s v.

Är AIK, Djurgården mfl i HA för att de uppfattas som bekväma? Nä...

Brynäsgubbe:

Jämfört med ligan i stort är det väl betydligt mer än 5 år?
Eller var det bara stolpe ut då?

Jan Grismöbel: Man måste vara tämligen gubbigt trögttänkt för att inte se sambanden mellan mer än 5 års inkompents och första degraderingen i klubbens historia.

Jan Grismöbel: Ja, tänk så många fans och ”experter” det finns som alltid ”säger som det är”.
Utan att de facto veta hur det verkligen ligger till.
Hoppas du känner dig träffad, men chansen är nog väääldigt liten…

Davey85:
"Slå av klubban mot benet" och "Bekväm" ger olika utfall i tabellen.
Så hur överraskande är det?
Vilka andra orsaker utöver "bekväm" orsakar en fd storklubbs förfall över tid?

Pigalle: Detta stämmer till 100% på hur många Brynäsfans har sagt i många år ..Å då finns det t.e.x en del här inne som går fram som någon typ av riddare för att skydda Brynäs ledning . Härligt att någon kunnig utomstående lyfter på locket å säger som det är ..Får hoppas ledningen känner sig träffade . Men tvivlar . Strutsen kör ner huvudet i sanden igen .

Auchinleck: Jag tänker mer på bilden av Brynäs, att resultaten varit dåliga behövs ju ingen expert för att se. Men att det finns en uppfattning av Brynäs som bekväma tycker jag är en annan sak.

Davey85:
Tabellredovisningen räcker väl som bevis...
Är vi nöjda med Brynäs nivå de senaste 20 åren?

Pigalle: Det har ju emellanåt varit nåt som många av oss Brynäsare känt också. Och Axelsson är väl inte den första tyckaren/fd SHL-spelaren som tycker att Brynäs känns bekväma.

Undrar om Brynäs själva är medvetna om att man har uppfattats på detta sättet? Intressant.

Håller med dig om att Gälla har gjort ett positivt intryck såhär långt, hoppas han är rätt man att börja förändringen.

Läsvärt, tänkvärt och tyvärr spot on. Låt oss hoppas på en förändring i och med denna säsong dock. Gälla ger ändå intrycket av att vara den kravställare som spelartruppen behöver.

Auchinleck: Jupp, och det kommer bli än mer viktigt när de övriga lagen inser att de måste sätta hårt tryck på Brynäs backar i uppspelsfasen för när Brynäs väl är i anfallszon är det svårt att komma åt pucken.

Peja: Nej, det är nog bara Löven och DIF som har tillräckligt starka trupper för att matcha det. Brynäs 1a lina verkar ha lekstuga varje gång de är inne på isen.
Fast man märker att när motståndarna får in Brynäs i HA’s beryktade svängdörrshockey så tappar Brynäs sin fördel.

Varför har vi så långt uppehåll?

Härlig seger igår och nu känns det som att hela laget är igång (undantaget möjlightvis andremålvakt Clara). Tredjekedjan (som jag tycker var rätt blek i två första) bidrog ordentligt igår och sjundebacken Kasper Larsen fick pricka in ett snyggt mål. Inget konstigt att Larsen behöver tid för omställning men hans mål var nog inte dåligt för självförtroendet.

"Juniorkedjan" hade det kanske lite jobbigare igår än i två första men tycker sammantaget att de överraskat positivt, särskilt Anton Ohlsson som jag hade väldigt liten koll på.

Negativt: Vårt gamla problem men att bjuda på för mycket i form av enkla mål och dåliga utvisningar verkar väldigt svårt att slipa bort. Det är den stora utmaningen nu. BP och PP kan också förbättras.

Intressant hur Gällstedt gör nu med Larsson och Scott på väg in i laget. Känns inte som Ölund haft samma kemi med Indrasis/Kopacka som Larsson hade i försäsongensmatcherna och skulle bli väldigt förvånad om inte Larsson återtar platsen där. Rödin - Vesel - Kelleher lämnas nog orörd och sedan kanske en spännande tredjelina med Scott - Ölund - Tärnström? För fjärde skulle jag gissa att det blir Kvist, Blomqvist och Nordh men jag skulle inte ha något emot att se Anton Ohlsson.

Peja:
Pucktempo är A och O.

Silfver: Kul det här med allsvenskans beryktade höga tempo. Hittills är det hur tydligt som helst motståndarna inte hänger med när Brynäs skruvar upp pucktempot.

#33: Mora däremot hade riktigt bra pp. Klassisk stil men hade Brynäs punktat Johan Persson se vetesjutton vad Mora gjort.

tourz: Jag håller fullständigt med dig om att defensiven måste bli bättre och även PP och BP. Jag skrev just om det här på forumet igår innan matchen mot Mora. Forwardssidan är jag inte så speciellt orolig över, nu efter 3 matcher och 17 mål + att Greg och Johan kommer in i laget inom en snar framtid. En bättre defensiv hjälper även Limpan.

Makita:
Mars/april blir en helt annan resa. Då är det fullt påslag av prestationsångest för Brynäs. Det är hur ledare och spelare hanterar det som avgör om kravet för den här säsongen uppfylls (SHL).
Naturligtvis ingår det att utveckla framförallt de unga spelarna under säsongen fram till slutspel, det gör slutspelsmotståndarna också.

#33:
Äh, det är Hockeyallsvenskan, det här springer vi igenom lätt som en plätt!

Jag såg matchen igår och är fantastiskt glad över segern, 7-1, fantastiskt.👍
Hittade dock två saker som jag personligen tycker vi bör träna på:
Uppspel, i min smak är det för mycket dumpande, när vi har pucken ska vi vara rädda om den och försöka spela oss in i zon.
PP, vi bör kunna skapa mer i den spelformen
Jag vill poängtera att detta inte är gnäll, bara tankar.
Ha en fin helg 😊

lapad: Brynäs har vunnit tre matcher våra yngre spelare har gjort ganska många poäng i dessa matcher.
De yngre spelarna måste få speltid för att kunna utvecklas och som Brynäs har startat säsongen så ser de ut att kunna få endel speltid.Brynäs är ett vinnande lag just nu det bygger självförtroende och en bra miljö för att kunna få en bra utveckling.De intressanta kommer att vara hur de klarar sig i mot lag som Björklöven och Dif.
Det intressanta kommer att vara att se hur bra de är i mot topplagen i typ början på Januari.

Om jag förstått saken rätt så är Alcens plan att stärka upp laget ytterligare där det behövs senare under säsongen.Så låt nu de yngre spelarna få utvecklas i lugn och ro i höst och så hoppas vi på att någon exploderar i utvecklingen likt de yngre 2011/2012.

Lunkz: Den här backen verkar ha hamnat utanför Färjestads lag.

En fysisk tvåvägsback och en powerforward som Kopacka in i laget så har vi bra grund att stå på och förbereda till slutspelet.

Stefan R 63:
Anledningen till att vi spelar i Allsvenskan tror jag är att vi av någon galen anledning "sparkade" Veini.
Troligtvis det sämsta beslutet i klubbens historia.

{10381}: låter som du menar att det Rödin fel att vi spelar i HA???? Skojar du?? Vad var Manners spelidé? Hade vi isåfall spelare för den iden? Vi hade en defensiv förra året som var dålig! De andra lagen såg igenom Manners idé och sen hade han inte ngn plan B...
Vi hade en mv cirkus som var inte av denna värld...tunn trupp...en oprövad SC ..en förening i kaos..

Just det, domarnivån, förstod inte hälften av utvisningarna. Men ogillar att få känslan att det krävs väldigt mycket för att få en utvisning om laget ligger under med ett par mål och vice versa…

Indrasis känns lite för ”skön”, lite för ”bra”, det hoppas jag att han ändrar på. Gillar liret så, men ser lite nonchalant ut emellanåt.

Hockeyleksing: problemet är att varje liga förhandlar sitt eget avtal, HA förhandlade dåligt 2019 men då var även produkten betydligt sämre än nu. SHL förhandlade jäkligt bra… så det är ingen som säger ”SHL får 90% och HA får 10%”. Men nästa gång lär ju HA ha en helt annan sits (om inte SHL utökats till 16-18 lag och Brynäs, DIF M.fl spelar SHL).

Såg matchen med 40 min fördröjning igår så höll mig undan forumet. Men beröm till Lindbäck, riktigt fina ingripanden. Såg skärpt ut. Vill tillägga att min kritik är de billiga målen, han gör ofta många bra räddningar sett över en hel match, just därför det blir så jäkla surt att släppa in en del skitmål. Men igår såg det fint ut!

Rödin tycker jag var riktigt bra. Kvists 4-1 mål är sådant jag saknat i Brynäs länge, kul!! Kellehers passning bakom mål till 7-1 var magisk!

En sak som jag upplever skiljer sig från SHL är ju att våra misstag inte straffar sig, för många misstag görs… en annan sak är hur våra toppspelare bara går in och typ lyfter en klubba i anfallszon och tar tillbaka pucken, det ser löjligt lätt ut!

Riktigt kul att vinna matcher och se många mål! :D

Tråkigt att det är en hel vecka till nästa match…

Svensson_62: håller med deta måste justeras det är inte rättvist. Samma med fallskärm nu har ju Brynäs nytta av den men alla borde få lika mycket.
50% av tv pengara borde gå till shl
25% Hockeyallsvenskan
Resterande 25% korde damhockeyn och div1 dela på.
Nu går nästan allt från Hockeyallsvenskan till shl.
Brynäs har garanterat mer tittare på Cmore än många shl lag.

Jugge: Har nu också precis sett matchen. Finns ju inte mycket värt att klaga på efter 7-1. Måste ge Kvist beröm för två fina avslut, ett distinkt hårt skott och ett lurigt/kyligt avslut.

Kul att vinna och vinna stort. Inte så impad av domaren dock..

Jugge: Känns ”bra” att vi dessutom via abonemanget sponsar lagen i SHL.
Oskarshamn och co får 45 MSEK var för det enorma tv-intresset de genererar. BIF får 7 MSEK för det tv-intresse vi genererar. Rimligt? Klantarselförhandlare från HA. Är det försent att göra en Boden tillsammans med DIF, Löven, AIK och SSK? Villkoren är ju helt orimliga. TV4 kan ju inte hävda att TV-intresset för Oskarshamn är 6 ggr större än det för Bif eller Dif

Svensson_62: TV4 plays timing är ju en katastrof. När det är dags för Brynäs intro börjar norra Europas tröttaste kommentator rabbla laguppställningar och köra dom obligatoriska intervjuerna inför match… Sån skit får man ju ha klarat av innan…

Knallhatten: Det gäller bara att anpassa sig till kvaliten som bjuds - sen är det inga problem 🤪

Jugge: Håller med gällande flöjtarkvaliten, var är känslan?
Bilderna från de matcherna som inte är huvudsändningar missar mycket om vad som händer vid sidan om huvudhändelsen, där finns förbättringar att få till från tv4.

« · 2574625 · »